Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

stekken vraag

Recommended Posts

:no

kerel, lees nou eens ff goed wat er staat. Ik en boefje zeggen dan toch juist dat als je strips voor MOEDERS is, dat 3500/4000k prima is? 

Ik verbeterde je enkel op het feit dat jij het precies andersom verwoorde, NIET op je keuze van de 4000k strips. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, pindarots123 said:

:no

kerel, lees nou eens ff goed wat er staat. Ik en boefje zeggen dan toch juist dat als je strips voor MOEDERS is, dat 3500/4000k prima is? 

Ik verbeterde je enkel op het feit dat jij het precies andersom verwoorde, NIET op je keuze van de 4000k strips. 

Ik zit net een dikke Amnees te roken, dont hate :D :D Goddamn stoners 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een SI-B8T521560WW led strip levert 51,52 watt

Als ik er daar 6 van wil gebruiken voor 120 bij 120 kom ik in totaal op 309,12 watt. 


Wanneer ik het goed begrijp heb ik dus een driver nodig die minstens 310 watt is? Dan zou de HVGC-320-700B driver toch prima moeten zijn?
https://www.digikey.nl/product-detail/nl/mean-well-usa-inc/HVGC-320-700B/1866-2909-ND/7704525

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben maar gaan mailen met die lui die het verkopen over welke drivers, maar blijkbaar kan je ze in serie / parallel of een combi van die twee doen, maar dat maakt voor de uitwerking toch niet echt uit? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet met de prijzen die ze er voor vragen :--) 

Maar heb van digikey een mailtje gehad welke driver ik nodig heb om 6 strips in serie te schakelen. Dus ga dat maar aanhouden en zodra ik wat meer tijd heb inlezen :--) Daarnaast wil ik gewoon met afwijkende maten kunnen werken :P Andermans lampen hebben altijd beperkingen daarin. Stel dat ik 60cm x 3 meter wil belichten.  Het hoeft van mij allemaal niet high tek tot op de umol per cm2 aan toe. Het is enkelt om wat in leven te houden. Maar ik wil ook geen watt verspillen :--) 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste 2 dagen ben ik alleen maar aan het inlezen over electra alsof ik weer op school zit. 

Stroomsterkte, coloumb, Ampere, Volt, Joule, Atomen protonen en neutronen, (electrische)stroom, lading.

I = Q/T
U = E / Q 
P = U x I 

Ja zoals jullie zien, wil ik het echt wel begrijpen en dingen vallen nu op zijn plek maar ik ben er nog niet. Daarom studeer ik wel lekker door ;)

Wat ik nog niet begrijp is dat je verschillende drivers hebt van 230 volt en 410 volt (als ik het goed herinner op de site) Maar hoe werkt dat dan precies? Ons stroomnet is 230V, waarom zou je dan een driver van 410V gebruiken? 

Als ik het goed begrijp is een driver een soort van transformator, dus ik begrijp dat je die 410volt kan omvormen naar behapbare stukken zoals je 230 volt ook omvormt. Maar whats the use? 

Eind van deze week hoop ik genoeg kennis en kunde te bezitten om iig zo'n datasheet er bij te kunnen pakken en daadwerkelijk te begrijpen wat daar nu eigenlijk opstaat :') 

Met de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen twee dagen begrijp ik ook nog niet helemaal of het bijv zin heeft om iets parallel of in serie te schakelen. Serie lijkt mij het makkelijkst want dat is gewoon door lussen. Maar ik begrijp dat zodra je iets in serie schakelt, de laatste lamp/strip/apparaat in de serie minder energie krijgt dan de eerste. Er gaat minder Volt door heen. Maar zodra ik ze parallel schakel gaat overal minder Ampere doorheen. Daar lijkt iets te gebeuren wat ik nodig heb. 

Maar als ik nadenk over de kwestie dimmen bijvoorbeeld. Dan lijkt mij dat dimmen niks anders is als gewoon de kracht/sterkte/snelheid (ben nog steeds niet achter de juiste definitie) van de stroom cirkel (Ampere) te verminderen. Ik zal dus moeten sleutelen aan de Ampere's. Maar het lijkt mij dat dat zowel kan in serie als in parallel toch? Via de driver that is. 

Wat ik ook niet begrijp is dit: Mensen zeggen wel eens: die lamp is 50 watt. Maar eigenlijk is het toch zo: die lamp VRAAGT 50 watt? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou er niet te diep in duiken, dan zie je straks door de bomen het bos niet meer. De wet van ohm snappen is in principe al genoeg.  U=IxR

een hele stap verder zou dezeohms-law-chart.png?la=nl-NL&ts=cce8569b- al zijn en meer ben je echt niet nodig hoor.

 

vaak kun je drivers spanning aanbieden over een breder bereik bijv 100-280v in dit bereik kan deze driver nog steeds de output behalen die jij wenst van de driver. 400v kan ook nog een krachtstroom driver zijn, ofwel 3 fasen van 230v worden er dan op aangesloten. tussen twee fases meet je 400v.

 

in serie tel je alle voltages op en blijft de Amperage gelijk. Parallel, blijft de spanning gelijk en tel je de Amperes op.  Het is niet zo dat wanneer je in serie schakelt de laatste in de kring minder krijgt.  Dimmen kan met beide soort aansluit manieren, serie of parallel.

 

een lamp vraagt niets ;)  het is meer wat jij aanbied. Zeg bijv een gloeilamp 60W,  die verbruikt 60W als jij 230volt aanbied. Zou je de zelfde gloeilamp 115V aanbieden zou die dan nog even fel branden en 60W verbruiken? Nope.

 

heb je hier al eens gekeken?

http://ledgardener.c...iring-led-cobs/

staat veel basis kennis op, en ook voorbeelden van builds zo kun je de kennis die je op gedaan hebt ook even zien in de praktijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het gewoon ineens zat dat ik geen ene KUT van elektra weet, dus ben gewoon helemaal vanaf het begin begonnen: Wat is (elektrische)lading. :--) 

Maar jouw voorbeeld over die gloeilamp. 60 W, 230 volt, dat geeft als het goed is een stroomsterkte van 0,26 Ampère. Want als ik het juist heb geldt: I = P / U
Wanneer je dan over die andere gloeilamp praat, praten we dan ook over 0,26 Ampère? Ik wilde dat eens voor de grap uitrekenen maar vroeg mijzelf ineens af: die stroomsterkte, is dat voor elke gloeilamp dan altijd hetzelfde ofzo? Dus in het voorbeeld 0,26a x 115v = 29,9 Watt. En als ik 100 volt aanbied dan is het 0,26a x 100 volt? Als dat zo is, dan begrijp ik niet zo goed waarom dat is. Want als ik dus een bepaald voltage aanbiedt veranderd P wel, maar A blijft gelijk. Ik zou denken dat je A ook kan veranderen, maar Ampère is een meting van coulomb per seconde. En coloumb is electrische lading. Wanneer je A wilt veranderen moet je meer of minder coloumb per seconde laten 'stromen' Dus wanneer je meer of minder coloumbs per seconde wil, hoe regel je dat dan? :D  
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

je ziet het wel juist met de gloeilamp berekening, maar vergeet de weerstand niet.. U=IxR de lamp heeft een weerstand die bepaalt de stroom(ampere) die er kan lopen.

bij led ligt het net anders, deze heeft een dusdanige lage weerstand dat er een onbegrensde stroom kan gaan lopen en daarmee de led vernielt. Je kent vast wel een ledje aansluiten met een weerstand, deze limiteert als het ware de stroom die door de led kan stromen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dus als ik het goed begrijp: als ik een ledje bouw kijk ik eerst naar hoeveel volt ik ga aanbieden. Dat is dus 230 volt gewoon of 410 volt als het krachtstroom is? Vervolgens gaat die driver die binnen komende spanning omzetten dmv weerstand? Elke diode op die strip krijgt dus een mini beetje Volt? Dat gebeurd dus door weerstand? Zit die weerstand dan in die driver of zit die weerstand bij de diode? En zitten die diodes op de strip dan in serie of parallel aan elkaar op die strip? 

Maakt het trouwens uit of U = R x I zegt of U = I x R? 

Stel je hebt:

3 = 6:2
6 = 2 x 3 (klopt)
6 = 3 x 2 (klopt) 

Dat werkt 

Maar: 

2 = 6 : 3 (klopt)
2 = 3 : 6 (klopt niet) dus 

I = U / R (klopt) 
I = R / U (klopt niet)  

Je zou zeggen gebruik een reken driehoek, maar ik las later dat dat een slechte manier is van rekenen omdat de reken driehoek niet altijd opgaat. 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

230V  >>> Driver >>> led   De driver is wel even wat meer dan een weerstand en ik ga maar niet proberen je uit te leggen hoe dat in zn werk gaat. Zie het als een transformator, je stopt er wat in en er komt weer wat anders uit.  dat is ook voldoende om te weten.

de leds op de strips zijn in serie en parallel gecombineerd en dan weer in groepjes samen. Die kleine ledjes werken bijv erg goed op bijv 2volt en 144mA door de hele boel op te delen in series en parallel kom je dan met zn allen op bijv 22,4V en 1Amp zoals de fabrikant zijn test gedaan heeft en zn specs daarop baseert op de strips zitten geen weerstanden om de stromen te beperken, anders zou je de driver niet nodig zijn.

 

laat de formules maar zoals ze zijn ;)

Edited by wieries
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke thnx :P Nee de exacte werking van een driver lijkt mij te ver gaan. Maar ik herinner me door dat 2volt / 144 mA ineens een topic van wietefras die ik er maar weer eens bij ga pakken. . Bedenkt voor de uitleg, heb er een beter beeld bij nu :P 

Edited by bruinevingers
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/4/2020 at 11:20 AM, bruinevingers said:

Wat ik ook niet begrijp is dit: Mensen zeggen wel eens: die lamp is 50 watt. Maar eigenlijk is het toch zo: die lamp VRAAGT 50 watt? 

Met led drivers is het toch de driver die bepaalt toch hoeveel stroom erin gaat? Je kan door een led strip bijvoorbeeld tussen de 500mA en 2000mA aan stroom duwen. De driver kies je op de door jou gewenste stroomsterkted. Je kunt de driver zelfs nog dimmen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Wietefras said:

Met led drivers is het toch de driver die bepaalt toch hoeveel stroom erin gaat? Je kan door een led strip bijvoorbeeld tussen de 500mA en 2000mA aan stroom duwen. De driver kies je op de door jou gewenste stroomsterkted. Je kunt de driver zelfs nog dimmen.

Hey Fras, hoe heette dat topic okalweer waarin jij dat helemaal uiteenzet over die mA? Die search op dit forum is zo brak ik kan hem niet terugvinden!

Als ik het goed begrijp is Ampère toch het resultaat van de hoeveelheid spanning die je aanbied en de hoeveelheid weerstand die de lading tegenkomt? Ik probeer even die denkslag correct te krijgen maar ik weet ook dat je me dit al zovaak hebt geprobeerd te uit leggen, en er was ook een punt dat ik het op een gegeven moment enigszins begreep, maar heb bezoek gehad van de blauwe petten en daardoor een jaar niks gedaan. Dus alles is weer kwijt. Ben nu maar helemaal vanaf het begin begonnen. 

Ik begrijp nu enigszins het verschil tussen Geleiders, Half geleiders, Transistoren, Transformators, Volt, Ampère, Siemens, Ohm en alle andere gekke wetten die ik de laatste dagen ben tegengekomen :') :') Zal er allemaal wel geen zak aan hebben, maar tis ook leuk om die kennis op te doen dus ga vrolijk verder met rekensommetjes maken. 

Maar als ik het goed begrijp: 230 volt komt binnen ----> Driver zet het om naar gelijkspanning op een behapbaar voltage voor die strips. Maar als het goed is ligt het aan de hoeveelheid Volt hoe fel een lamp brandt toch? dat is wat ik er uit begrepen heb (ga zo weer verder met studeren, maar dat is wat is blijven hangen gisteren) Naja, ben mezelf alweer kwijt. Ik heb dat topic nodig, want ik denk dat ik eindelijk de puzzelstukjes op zijn plek nu kan leggen als ik je uitleg teruglees (destijds begreep ik er echt geen donder van :'))  Wel een mooi vak, dat elektra. Magische wereld. Spooky action :D

Edit: maar klopt het als ik dit zeg: In essentie kies je dus een driver uit die sowieso vermogen kan 'leveren' wat de som van je strips vraagt toch? Dus als ik 2 strips heb van elk 50 watt, dan zorg ik dat ik een driver heb (ongeacht het merk) die minimaal 100 watt aan vermogen kan leveren toch? Want als het zo simpel is, kan ik mezelf wel voor me kop slaan dat ik daar zo moeilijk over aan het nadenken ben. 

Edit2: en klopt dit dan ook: Het hele verhaal wat jij altijd vertelde over tweaken aan die mA's is niks anders dan ervoor zorgen dat er meer of minder Volt door die strips gaan, waardoor je meer of minder licht hebt. En meer of minder licht bepaald uiteindelijk hoe efficient een strip/lamp/cob is? Maar wat ik niet begrijp is: 'sleutelen' aan Ampere. Want Ampere is een meeteenheid en het resultaat van iets anders? Volt versus weerstand namelijk? Dan moet je toch 'sleutelen' aan de hoeveelheid spanning en/of weerstand? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic: Stekken vraag :D:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Buyuk said:

Topic: Stekken vraag :D:whistling

Ja ik hou altijd alles maar gewoon in 1 topic :') Keeps the forum clean :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, bruinevingers said:

Keeps the forum clean :P

Als ik opruim leg ik de dingen altijd daar waar ze horen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, cannarie said:

Als ik opruim leg ik de dingen altijd daar waar ze horen ;)

Ja ik snap wat je bedoeld, maar met mensen als mij heb je zo 30 topics per dag dan :--) Het meeste wat ik hier neerplemp is ook gewoon note's to self met de optie om er op te reageren :--) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI-B8T521560WW en dat zes keer. 

Voltage - Forward (Vf) (Typ)    46V
Volgens mij de maximale kracht die je aan de stroom mag meegeven zonder de strip kapot te maken. 
Current - Test    1.12A 
Volgens mij de maximale stroomsterkte zonder de stip kapot te maken.

Een strip vraagt dus 46 volt tegen een stroomsterkte I van 1.12 Ampère (1120 mA)
Zes strips vragen dus 6x46 volt tegen een stroomsterkte I van 1.12A (1120mA) 

In totaal vragen die zes strips aan vermogen 276v x 1.12 = 309 watt. 
DIt zegt nog niks over de output van die zes strips, alleen dat ze 309 watt verbruiken. 

Dan de driver: 

HVGC-480-L-AB

Input 
Voltage - Input (Min)    180VAC    
Voltage - Input (Max)    528VAC

De range van intake. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus 180 volt tot 528 volt op aansluiten? Lijkt me overkill. Maar goed. 

Voltage - Output    137 ~ 343V 

Dit is als het goed is de range wat hij uitspuwt richting de strips. Zes strips vragen 6x46 volt = 276 volt. Dus hier zit ik goed, want binnen die range. Volgens mij zegt dit ook iets over hoeveel strips ik er maximaal aan vast kan hangen. 
Een strip vraagt 46v. Maximaal kan hij 343 volt leveren. Dus 343 / 46 = maximaal 7 strips op 1 driver. Maar wat dan als ik strips heb van 23 volt? Kan ik dan gewoon 14 strips van 23 volt er op aansluiten? En wat nou als ik 1 strip wil aansluiten. Die zit onder de range van 137. Gaat ie dan stuk? Gaat het stripje gewoon niet branden? 

Current - Output (Max)1.4A (1400) mA 
Valt ook binnen mijn range van 1120 mA en blijkbaar kan je die dus toch veranderen door de stroom groter of kleiner te maken. (Maar de lading zit hem dus in de volts right? Maar ampère is een meet eenheid. Dus je meet de lading in ampère. Maar wat draagt de lading dan? de geleider? Door die stroom sneller of langzamer te laten stromen bereik je dus een hogere of lagere efficiency. Daar ga ik me later verder over inlezen. 

Dimming    PWM & Efficiency    94.5% 
Ben wel benieuwd naar wat die twee dan betekenen. Dat ga ik later opzoeken.

Hoop dat het klopt tot zover. 

Edit: als ik dit stripjes dan op 0.7 Ampère laat draaien, dan draaien ze toch minder efficiënt. Maar als het goed is, is dat geen probleem als ik er dan meer aansluit.  Max kan ik er zeven op aansluiten  7x 46 volt = 322 volt valt binnen de range.

322 volt x 0,7 Ampere = 255 watt. 

 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het voltage van leds is wel wat ingewikkelder. Dat hangt namelijk ook weer af van de temperatuur en de stroomsterkte.  Een individueel ledje heeft ongeveer 2.75V nodig. Doorgaans worden er daarvan een aantal in serie gezet (en die series dan weer parallel). 

Als je het voltage wilt weten dan kun je dat beter in de specs opzoeken, of een simulator gebruiken waar je al die parameters kan invoeren:
     https://www.samsung.com/led/support/tools/engine-calculator/

Hier kies je dan de gewenste led strip, de kleurtemperatuur, CRI. Ik geef dan doorgaans Typical in voor de flux en voltage. De 55C bij de TC kun je laten staan, maar als je speciale koeling in gedachten hebt dan kan de temp ook veel hoger of lager zijn en dan kun je dat aanpassen. Ergens onderdaan geef je dan ook nog de gewenste stroom sterkte op en voila, je ziet de gegevens er allemaal uit rollen.

Als je het System Configuration blokje open klikt dan kun je daar ook opgeven hoeveel strips je serieel of paralel aansluit. Bij System Performance krijg je dan het totale voltage en dergelijke te zien.  Als je je aan de test settings hout (1120mA) dan zullen die waardes overeen met wat jij uitgerekend hebt. 

 

Als je de boel serieel aan sluit dan regelt de "constant current" driver het benodigde voltage bij de door jou gekozen stroomsterkte. Je moet alleen zorgen dat het minimum en maximum binnen het bereik van de driver blijft. Verder heb je niets met voltage te maken.

Als je parallel aan gaat sluiten dan moet je de driver kiezen op het juiste voltage. Bijvoorbeeld een 48V driver voor strips die 46V nodig hebben. Ook dan regelt de driver alles weer zelf eigenlijk, maar als je wilt kun je het ook wel inregelen met de potmeters (op de Type A drivers)

Eerlijk gezegd zou ik het allemaal niet zo ingewikkeld maken. 

 

Is die 4000K voor voorgroeien?

Waarom zo'n dure driver in plaats van de 1400mA standaard HLG driver?

https://www.tme.eu/nl/en/details/hlg-480h-c1400ab/led-power-supplies/mean-well/

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, Wietefras said:

Nou het voltage van leds is wel wat ingewikkelder. Dat hangt namelijk ook weer af van de temperatuur en de stroomsterkte.  Een individueel ledje heeft ongeveer 2.75V nodig. Doorgaans worden er daarvan een aantal in serie gezet (en die series dan weer parallel). 

Als je het voltage wilt weten dan kun je dat beter in de specs opzoeken, of een simulator gebruiken waar je al die parameters kan invoeren:
     https://www.samsung.com/led/support/tools/engine-calculator/

Hier kies je dan de gewenste led strip, de kleurtemperatuur, CRI. Ik geef dan doorgaans Typical in voor de flux en voltage. De 55C bij de TC kun je laten staan, maar als je speciale koeling in gedachten hebt dan kan de temp ook veel hoger of lager zijn en dan kun je dat aanpassen. Ergens onderdaan geef je dan ook nog de gewenste stroom sterkte op en voila, je ziet de gegevens er allemaal uit rollen.

Als je het System Configuration blokje open klikt dan kun je daar ook opgeven hoeveel strips je serieel of paralel aansluit. Bij System Performance krijg je dan het totale voltage en dergelijke te zien.  Als je je aan de test settings hout (1120mA) dan zullen die waardes overeen met wat jij uitgerekend hebt. 

 

Als je de boel serieel aan sluit dan regelt de "constant current" driver het benodigde voltage bij de door jou gekozen stroomsterkte. Je moet alleen zorgen dat het minimum en maximum binnen het bereik van de driver blijft. Verder heb je niets met voltage te maken.

Als je parallel aan gaat sluiten dan moet je de driver kiezen op het juiste voltage. Bijvoorbeeld een 48V driver voor strips die 46V nodig hebben. Ook dan regelt de driver alles weer zelf eigenlijk, maar als je wilt kun je het ook wel inregelen met de potmeters (op de Type A drivers)

Eerlijk gezegd zou ik het allemaal niet zo ingewikkeld maken. 

 

Is die 4000K voor voorgroeien?

Waarom zo'n dure driver in plaats van de 1400mA standaard HLG driver?

https://www.tme.eu/nl/en/details/hlg-480h-c1400ab/led-power-supplies/mean-well/

De winkel kwam met die driver aanzetten :--)  DIe 4000k is idd alleen om te groeien. Maar ik snap het verschil niet zo van die drivers in die zin: ze bieden beide 480watt, beide 1,4a er zit alleen verschil in het input voltage? 
Hoe kan het dat de een dan toch iets duurder is dan de ander? Puur alleen vanwege dat voltage verschil? Hij krijgt wel het label mee: Versie: Horticultuur. Maar waar het verschil er dan in zit, geen idee. 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit even op de tooltje te kijken wietefras, maar zodra ik mijn stripje invoer kan ik niks invoeren bij CRI noch bij Vf 

Zoals in de foto te zien bij module preformance ook efficiency leeg. Ook bij driver kan ik niks invoeren Ik zie overigens dat current max op 1.8A zit. Dus in theorie kan ik ze dan toch op 1.8 x 46 V laten draaien? Dat is dan niet super efficient toch? Als ik het goed herinner uit jouw topic destijds hebben leds de rare eigenschap dat hoe trager de stroom hoe efficiënter ze lopen maar hoe meer cobs/strips je nodig hebt. 

wietefras.jpg

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...