Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

stekken vraag

Recommended Posts

Die duurdere driver komt eigenlijk uit de serie drivers voor "gevaarlijk ongevingen". Ik snap ook niet waarom ze er nu een etiket "horticulture" op plakken. Nou ja, ik snap wel dat ze graag duurdere drivers verkopen, maar ik zie geen enkel voordeel aan die driver voor onze toepassing ten opzichte van de standaard HLG drivers.

 

Wellicht dat Arrow hun restant aan strips probeert te dumpen? Ziet er inderdaad wel uit als echt hetzelfde model.

Tsja, als ik bij dat vergroot glas de code opgeef of de module uit de lijst kies dan kan ik die CRI, flux en Vf  open klappen en iets kiezen. Misschien een andere browser proberen als het niet werkt.

Je kan ze ook op 1.8A (en dan 48V) draaien inderdaad. Dan zijn ze 8% minder efficient.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou voor die prijs heb ik er maar een paar meegepakt. Ga dan de driver gebruiken die goedkoper is. Of een variant? daarvan HLG-480H-C1400A (dus niet AB) zit in die specs te kijken maar zie eigenlijk niet waarom die afwijkt van de AB.
 Beide een max output van 1.4 en die strips max 1.8 maar als het goed is maakt dat dus niet uit.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren, maar voor 7 euro per strip durf ik te gok wel te nemen :--) Bedenk me ineens, als hun al voor 7 euro verkopen, wtf is hun inkoop dan wel niet :') :') 

Edit: ik ga helemaal niks want uitverkocht bij arrows. 
HLG-480H-C2100A it is. 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

De AB is een nieuwe variant waarbij je zowel kan dimmen met potmeters ingebouwd in de driver en ook met een potmeter op de kabel. Zeg maar een combinatie van zowel A als B. Als je daar geen behoefte aan hebt om beide te kunnen doen kun je inderdaad net zo goed een A of B nemen.

Oh jammer dat ze uitverkocht zijn. Waren er een paar dagen terug nog wel een hoop beschikbaar. Denk dat ze gewoon hun oude voorraad aan het opruimen waren. Wellicht dat Samsung deze strips gaat stoppen. De H Influx strips zijn er al een tijd als "vervanger" en ze hebben inmiddels LM301H en LM561H leds voor horticulture oplossingen. Is pure marketing overigens, maar het ligt wel voor de hand dat ze daarmee glastuinboeren (en ons) meer geld afhandig gaan proberen te maken. Dus wie weet staat er een nieuw model op de korte termijn planning

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Wietefras said:

De AB is een nieuwe variant waarbij je zowel kan dimmen met potmeters ingebouwd in de driver en ook met een potmeter op de kabel. Zeg maar een combinatie van zowel A als B. Als je daar geen behoefte aan hebt om beide te kunnen doen kun je inderdaad net zo goed een A of B nemen.

Oh jammer dat ze uitverkocht zijn. Waren er een paar dagen terug nog wel een hoop beschikbaar. Denk dat ze gewoon hun oude voorraad aan het opruimen waren. Wellicht dat Samsung deze strips gaat stoppen. De H Influx strips zijn er al een tijd als "vervanger" en ze hebben inmiddels LM301H en LM561H leds voor horticulture oplossingen. Is pure marketing overigens, maar het ligt wel voor de hand dat ze daarmee glastuinboeren (en ons) meer geld afhandig gaan proberen te maken. Dus wie weet staat er een nieuw model op de korte termijn planning

De strips zijn er nog wel hoor! Maar wilde graag alles bij 1 bedrijf in 1 keer bestellen. Dus icm de drivers. 

Overigens ben ik al paar dagen aan het kutten hoor met Arrows, want ze pakken mijn VAT nummer niet. Met paar vestigingen gebeld hier in NL en volgens mij heb ik nu eindelijk het juiste support mail te pakken, dus heb nog steeds niks kunnen bestellen, wacht op antwoord. 

Anders komt er dus nog VAT kosten bij, en die waren geloof ik ook weer 70 dollar, en als oude Hollandse jood probeer ik natuurlijk het onderste uit de kan te halen :') :') 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah vandaar. Bij Digikey had ik inderdaad ook vragen over mijn registratie, maar dat was uiteindelijk met één maitlje geregeld. Raar dat zoiets niet gewoon vanzelf goed gaat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kun je de dikte van je toppen mee meten :lol:

Dat is je dimmer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha oke, ook wegen? Maar waarom zou je 1 van de twee kiezen, of beide tegelijk dan? :--) 

Ik zit overigens te denken. Stel ik heb een aluminium kastje, kan ik die strips daar niet gewoon direct op plakken zonder armatuur? Dat aluminium zou dan toch de warmte geleiden net als wanneer je een armatuur zou maken? Ik zou dan een aluminium kast in twee delen, aluminium tussenschot willen maken, vervolgens 3x50 watt strips boven 3x50 watt onder aan het tussenschot, en de driver aan de zijkant erin schroeven.  Ik wilde dan dus eigenlijk twee archiefkasten tegen elkaar plaatsen en wss de achterkanten eruit slijpen. (Ja het moet allemaal weer eens stealth, geen tent voor mij) Op die manier kan ik met twee archiefkasten aan elkaar tot een hoogte van 195 komen, een breedte van 120/100 en een diepte van 100/120. 

Eigenlijk wil nog hoger, richter 220/240, maar daar vind ik weer geen aluminium voor, en kom ik toch uit op iets van een ander materiaal

het gaat mij eigenlijk vooral erom of ik die strips de warmte dus gewoon via de aluminium kast kan laten geleiden. (De afmetingen verander ik toch weer naargelang ik tegen problemen oploop, of juist denkt dat ik meer ruimte kan spenderen. 

Dan kan ik daar een mooi mini bibliotheekje aan gekke soortjes in bewaren :D 

Hoe kan ik nou eigenlijk mooi simpel berekenen hoe ik bepaalde oppervlaktes kan beschijnen met die strips. IK zat dus te denken aan die strips die ik nu eindelijk besteld heb per 3 op een opp. van 120l bij 60b bij 1hoogte te plaatsen. Maar hoe weer ik nou of ik dan niet te weinig belicht, of juist te veel? Ik wilde er dan dus eigenlijk drie in lijn plaatsen. (Dus 1 strip beschijnt dan een breedte van 60cm) 


 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het A type heeft potmeters ingebouwd. Het B type heeft kabels waar je zelf een potmeter of automatische dimmer op kunt aansluiten. Het AB type heeft blijkbaar beide. Dan kun je dus achteraf nog kiezen of je toch extern of intern wilt dimmen

Je kunt die strips op elk koelmateriaal schroeven waar je zin in hebt. Bakplaten zijn vrij populair. Of van dat plaatmateriaal met gaatjes erin. Er zijn zelfs kwekers die ze gewoon los in de lucht hebben hangen. Dan moet je ze wel heel laag belasten en dan nog het hangt het vreselijk door.

De strips beschijnen een oppervlak van zeg dubbel de breedte van de hoogte als je overlap hebt tussen de strips. Dus op 30cm hoog krijg je een strook van 60cm breed redelijk uniform belicht met strips naast elkaar. Als je een enkele strip ophangt dan zul je aan de wanden wat extre lichtverlies zien. Dan zou je als hoogte niet 1/2, maar beter iets van 2/3 van de breedte kunnen nemen. Dus zeg 45cm voor een oppervlak van 60cm breed. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Het A type heeft potmeters ingebouwd. Het B type heeft kabels waar je zelf een potmeter of automatische dimmer op kunt aansluiten. Het AB type heeft blijkbaar beide. Dan kun je dus achteraf nog kiezen of je toch extern of intern wilt dimmen

Je kunt die strips op elk koelmateriaal schroeven waar je zin in hebt. Bakplaten zijn vrij populair. Of van dat plaatmateriaal met gaatjes erin. Er zijn zelfs kwekers die ze gewoon los in de lucht hebben hangen. Dan moet je ze wel heel laag belasten en dan nog het hangt het vreselijk door.

De strips beschijnen een oppervlak van zeg dubbel de breedte van de hoogte als je overlap hebt tussen de strips. Dus op 30cm hoog krijg je een strook van 60cm breed redelijk uniform belicht met strips naast elkaar. Als je een enkele strip ophangt dan zul je aan de wanden wat extre lichtverlies zien. Dan zou je als hoogte niet 1/2, maar beter iets van 2/3 van de breedte kunnen nemen. Dus zeg 45cm voor een oppervlak van 60cm breed. 
 

 

 

 

Ok dus als ik je goed begrijp, zal ik wanneer ik 3 strips in een lijn zet op 1 meter hoogte, 2 meter in de breedte beschijnen, maar wel veel verlies hebben op de wanden? Wat ik alleen niet begrijp is, stel mijn breedte is maar 60cm en ik hang hem op 1meter, dan kan ie dat dus makkelijk beschijnen, maar het meeste komt dan dus tegen de wand aan, dat kaatst dan toch terug? Of is dat juist het verlies wat je pakt? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het licht wat op de wanden valt komt terug, maar dat is geen 100%. Die wandverliezen is inderdaad waar je het licht dan verliest. Hoe hoger je de lamp hangt, hoe meer licht je op de wanden verliest. Dat wordt omgezet in warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw het kwartje is ineens gevallen na 10 jaar kweken :’)

 

maar dit geldt natuurlijk voor LED, met een DE HPS lamp heb je natuurlijk nog de factor van een kap, die heeft -neem ik aan- invloed op die rule of thumb van breedte is hoogte X2. Als ik het goed heb dan lijkt het mij dat zo een kap zorgt dat de belichting minder breed is en het wand verlies beperkt? Waarom zie je die kappen eigenlijk niet terug op led lampen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry, die rule of thumb is voor standaard leds met een stralings hoek van 115 tot 120 graden. Op moment dat je daar een lens of reflector op zet dan wordt het anders.

Een HPS met standaard reflector heeft nog steeds een veel bredere stralingshoek.  Dacht iets van 140 graden bij een Gavita DE. Die dingen zijn eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor in een tent. Gavita had op een gegeven moment wel een speciale reflector kap speciaal voor bijpassende Mammoth tenten. G1 en G2 oid.  Dat was dan een 100x200 tent oid die precies pastte bij een Gavtia DE met zo'n kap. Of 200x200 met dan twee van die lampen naast elkaar. Dat was vlak voordat die growshop wet kwam. 

Bij leds heb je geen reflectoren nodig. De standaard stralingshoek is al prima.

Reflectoren geven ook verliezen. Zo'n Gavita DE Pro reflector pakt zelfs nog iets van 15% tot 18% van je licht. Als ie brandschoon is. Hoe meer rondjes gedraaid hoe meer licht je er op kwijt raakt.

De HPS DE bulb geeft iets van 2 tot 2,1umol/s/W. Als je dan lab tests ziet van die armaturen (van het licht wat uiteindelijk uit de reflector komt dus) dan blijft er iets van 1,75 tot 1,8umol/s/W van over.

Als je nou heel slecht reflecterende wanden hebt of helemaal geen wanden (zo'n open kweek ruimte met van die tafels bijvoorbeeld). Dan zou het wellicht nog wel nut kunnen hebben om reflectore op te plaaten op de buitenste leds. Maar normaal gesproken kostten die dingen alleen maar licht. Plus je moet ze best nog vaak vervangen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals altijd: Wietefras knows best :P

Om even terug te komen naar de topic titel. 

Mannen ik heb me eerste stekken gemaakt, heb ze in een dark propegator van secret jardin geplaatst met een simpel ledstripje van 14 watt. Daarin heb ik een verdamper. Ik heb het ledje gewoon 24/7 aan staan? Dat zou geen probleem moeten zijn toch? 

Daarnaast vroeg ik mij af, hoe het nou precies zit met die luchtvochtigheid, ik lees namelijk verschillende dingen. Die stekken worden best wel nat... maar dat moet ook geen probleem zijn toch? Ik zuig namelijk niks af. Ik dacht: die 14 watt wordt toch niet warm genoeg, maar begin nu ineens te twijfelen of ik dat vocht moet wegzuigen? Of op zijn minst de luchtgaten openen? Luchtvochtigheid ligt volgens mij dus continu op rond de 90% 


Mijn laatste stekken avontuur is alweer van 3 jaar geleden in een normale propegator, en toen gingen ze ineens rotten. Wil het nu een keer goed doen verdomme. Ook vroeg ik mij af: hoe kan het dat sommigen roepen dat wortels na 5 dagen al aangemaakt kunnen zijn maar ik in de praktijk mensen altijd 3 weken zie kutten. Hoe haal ik die 5 dagen? :D

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze in zo'n propegator met doorzichtig deksel zet zit je ook op 100% toch?

Zelf vind ik het belangrijker dat de methode voor mij goed werkt. Of het dan 5 dagen of 10 dagen duurt voordat ze goed geworteld zijn zal me verder een zorg zijn eigenlijk. Je hebt er verder toch geen omkijken naar?

Ik zet ze zelf wel het liefst op een bak water. Dan verleppen ze niet en hebben ze ook geen hoge LV nodig. Daarmee duurt het dan wel een paar dagen langer voordat ze wortelen, maar dat maakt me dus niet zo uit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem wat ik nu heb is weer dus dat er rot in de spruit komt.

Temp is 23 tot max 27 graden LV is 80 tot 83%  Ik gebruik een DP van secret jardin. Dus niet echte propagator maar klein tentje wat voor stekken gemaakt is. 

Maar het ding is dus dat het de planten toch wel echt vochtdruppels hebben op de bladeren alsof je ze de hele dag besproeit. Vraag me dus af of die rot in de spuit daardoor komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een propagator moet je elke dag even goed luchten om kiemziekte te voorkomen en als je ipv een propagator een DP90 gebruikt is dat niet anders.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lostchild said:

Een propagator moet je elke dag even goed luchten om kiemziekte te voorkomen en als je ipv een propagator een DP90 gebruikt is dat niet anders.

Wat is goed luchten ?  En aan hoeveel minuten +/-   moet ik dan denken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Wietefras said:

Het blad gaat rotten bedoel je?

Ja, er komen bruine vlekken op de nieuwe uitgroei 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik helemaal geen kap ofzo. Gewoon in hun blote bassie in de tent en met de afzuiger aan naar een LV van 50% oid.

Bloemen in een vaas zet je ook geen kap overheen. Je moet gewoon zorgen dat de stekken voldoende water kunnen opnemen.

Al loop je dan uiteraard wel het risico dat de stam gaat rotten. Dat is me ook zeker overkomen. Goed steriliseren van je materialen en het water helpt daar wel enorm tegen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Wietefras said:

Ik gebruik helemaal geen kap ofzo. Gewoon in hun blote bassie in de tent en met de afzuiger aan naar een LV van 50% oid.

Bloemen in een vaas zet je ook geen kap overheen. Je moet gewoon zorgen dat de stekken voldoende water kunnen opnemen.

Al loop je dan uiteraard wel het risico dat de stam gaat rotten. Dat is me ook zeker overkomen. Goed steriliseren van je materialen en het water helpt daar wel enorm tegen. 

Maar zonder hoge LV, kunnen ze toch juist geen vocht opnemen? Ze halen zonder wortels toch vocht uit de lucht via het blad? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zuigen vocht op via de onderkant van de open steel. Niet actief zuigen natuurlijk, maar door onderdruk wordt het water in het steeltje omhoog gestuwd. Dat heet dacht ik zuigspanning of zoiets. Klinkt ranzig, maar is het niet :)

Ik ben geen plantenexpert, maar ik weet niet eens zeker of cannabis blad wel in staat is om vocht via het blad op te nemen. Ik denk het wel, want het blad neemt ook bladvoeding op. Maar hoeveel en hoe dat dan weer naar de steel zou gaan... geen idee. Maar de hoge LV waar je op doelt is vooral bedoeld om een te hoge verdamping te voorkomen. Want soms lukt het de stek niet om voldoende vocht op te nemen via de steel. Dus als er wel water verdampt via het blad (vanwege lage LV) en het water niet direct opnieuw aangevuld wordt, gaat het fout. Ik denk ook dat daarom in hydro-systemen waar water bijna 24/7 aanwezig is, die LV minder van belang is. Als er zuigspanning ontstaat is er direct aan de onderkant van de open steel water beschikbaar. Maar alles in deze alinea zijn aannames van mij.

Ik heb elders op dit forum een paar testjes gedaan met stekjes op hydro. Geen kap, besproei ze ook niet.

LV kijk ik meestal niet eens naar. Had ik misschien wel moeten doen, maar ik kan hem toch niet echt beïnvloeden. Dus die schommelt wat mee met wat er in de buitenlucht gebeurt.

 

Het kapje 1 x per dag open, of schuifjes per dag net iets verder open, en weet ik veel wat ik allemaal gelezen heb, lijken me meer op tovenarij-bezweringen dan dat daar iets echt wetenschappelijks achter zit.

'Goed luchten'... wat is dat dan? Er is genoeg lucht onder die kap aanwezig. Meer zuurstof en CO2 dan dat de stek of ontkiemend zaadje nodig heeft. En anders komt het wel door een kiertje naar binnen, want luchtdicht afsluiten lukt niet. 

Kap openen om de LV te beïnvloeden dan misschien? Wellicht, maar als je de kap er weer op doet, zal het een kwartier later weer precies zo zijn als vlak voor dat de kap open ging. Dus dat kleine moment dat je de kap opendoet, zorgt voor voorkoming van ziekten of een betere groei? Het zou best kunnen, maar ik betwijfel het ten zeerste.

 

 

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker dan, de growshop lult dus weer eens poep :') 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Wietefras said:Je moet gewoon zorgen dat de stekken voldoende water kunnen opnemen.

Al loop je dan uiteraard wel het risico dat de stam gaat rotten. Dat is me ook zeker overkomen. Goed steriliseren van je materialen en het water helpt daar wel enorm tegen. 

Ik lees dit en heb dit probleem nu elke keer met de kloner. Zelf tot aan zwarte schimmel erbij.

Je zegt goed steriliseren van het materiaal en het water helpt enorm daartegen. Kun je uitleggen hoe je het materiaal goed steriliseert? Ik ben namelijk bang dat er verkeerde stoffen in het water komen en het daardoor mislukt.

Ik heb weleens gehoord van waterstofperoxide in het water toevoegen. Bedoel je dat met water steriliseren?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...