Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TopRot

Beste LED, 1.20x1.20

Recommended Posts

Daar zijn we weer na een lange tijd ! ^_^

Ik ga weer van start met een klein project om kennis op te doen maar ipv HPS wil ik nu aan de slag met LED. Ik heb me enigszins verdiept in de LED sectie maar kwam niet tot een conclusie wat t best voor mijn situatie zou werken. Ik wil een opstelling van 1.20x1.20 (tent) met een zo hoog mogelijke wattage aan leds (outpout). Wel een kant en klare LED-box  (hoog kwaliteit) dus geen zelf in elkaar gezette cob LED. 

Iemand ideeën of suggesties ?

Opstelling voor nu :

1.20x1.20 (tent) 

4 x S5 (stek)

4 x Kratjes 60x60x?

RFX-1 (eb-vloed)

SCROG

Lamp : ?

Voeding : ?

Zodra ik binnenkort ga beginnen met opzetten zal ik een leuk en gedetailleerd foto verslag droppen op Wietforum.

:wave:

Edited by TopRot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft toch geen cob's te gebruiken?

Je kunt ook led strips gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, Kees A said:

Je hoeft toch geen cob's te gebruiken?

Je kunt ook led strips gebruiken.

Cob’s zijn wel een optie maar dan wel een kant en klaar systeem, want wil niks zelf in elkaar zetten.

En strips.. ik wil ongeveer 1000W op 1.20x1.20. Budget is 6oo€+- voor verlichting.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 Watt led op 1.20 x 1.20 is best veel.

Denk dat je dat voor € 600 alleen maar bereikt met zelfbouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 600 euro ga je 'hoog kwaliteit' niet kunnen matchen met 'kant en klare LED-box' ben ik bang. Je kunt toch echt beter zelf iets in elkaar zetten met strips, 120x120 leent zich perfect voor de vele verschillende 112cm strips die er op de markt zijn. Zet er 8 - 10 van op een rijtje met wat alu, verbindt ze met wat draad aan een driver en je hebt een prachtige alternatieve 1000-watt killer. 

6x SI-B8VZ91B20WW (digikey) (of 7, dan draai je de strips op iets lagere stroomsterkte, worden ze iets minder warm en heb je met 7 stuks een iets betere verdeling van het licht, wél 45 euro duurder) 
1x HLG-600H-48A/B (digikey) (strips parallel aansluiten)
10 meter 0.75mm vaste kern draad rood/zwart (conrad)
2x wago 221-413 (conrad)
4x wago 221-415 (conrad)
6x U-profiel of T-profiel 115cm 20x40x20x20 (HxBxHxDikte) (www.aluminiumopmaat.nl)
2x L-profiel 
popnagels/3M tape(conrad)
1x aansluitsnoer (conrad)
2x rollerhangers
sleutelringen+ketting voor ophanging

benodigdheden: 
popnagelgun
striptang
aluzaag
boormachine 

Zie hier het meest eenvoudige voorbeeld met maar 1 driver, zo min mogelijk snoer. Zat over te vinden als je nog even verder googelt. Duurste is de driver en de strips, zit je incl. importkosten op zo'n 550-600 eu, daar komt het alu en de restmaterialen dan nog bij. Maar dan heb je wel een ziek goede LED-lamp die je voor dat geld en kwaliteit letterlijk nergens anders gaat vinden of anders drie keer zo duur verkocht zou worden door een bedrijf. 
 

Edited by pindarots123
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, pindarots123 said:

Voor 600 euro ga je 'hoog kwaliteit' niet kunnen matchen met 'kant en klare LED-box' ben ik bang. Je kunt toch echt beter zelf iets in elkaar zetten met strips, 120x120 leent zich perfect voor de vele verschillende 112cm strips die er op de markt zijn. Zet er 8 - 10 van op een rijtje met wat alu, verbindt ze met wat draad aan een driver en je hebt een prachtige alternatieve 1000-watt killer. 

6x SI-B8VZ91B20WW (digikey) (of 7, dan draai je de strips op iets lagere stroomsterkte, worden ze iets minder warm en heb je met 7 stuks een iets betere verdeling van het licht, wél 45 euro duurder) 
1x HLG-600H-48A/B (digikey) (strips parallel aansluiten)
10 meter 0.75mm vaste kern draad rood/zwart (conrad)
2x wago 221-413 (conrad)
4x wago 221-415 (conrad)
6x U-profiel of T-profiel 115cm 20x40x20x20 (HxBxHxDikte) (www.aluminiumopmaat.nl)
2x L-profiel 
popnagels/3M tape(conrad)
1x aansluitsnoer (conrad)
2x rollerhangers
sleutelringen+ketting voor ophanging

benodigdheden: 
popnagelgun
striptang
aluzaag
boormachine 

Zie hier het meest eenvoudige voorbeeld met maar 1 driver, zo min mogelijk snoer. Zat over te vinden als je nog even verder googelt. Duurste is de driver en de strips, zit je incl. importkosten op zo'n 550-600 eu, daar komt het alu en de restmaterialen dan nog bij. Maar dan heb je wel een ziek goede LED-lamp die je voor dat geld en kwaliteit letterlijk nergens anders gaat vinden of anders drie keer zo duur verkocht zou worden door een bedrijf. 
 

Zelf in elkaar zetten is nu even geen optie, gaf dat ook al aan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://kwekenmetled.nl/spectrabox-xtr-800w-kweeklamp

 

Dit leek me wel een interessant lampje. Kind en Mars Hydro hebben ook mooie modellen maar er is ZOVEEL aanbod en diversiteit dat je door de bomen ‘t bos niet meer ziet. 

Wil vanavond wel de knoop doorhakken en bestellen, dus alle tips en advies is welkom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef eens een link van dit forum waaruit naar voren komt dat de door jou aangedragen lamp een goede keuze is?

Of een link van een ander gebruikersforum waaruit dat blijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Kees A said:

Geef eens een link van dit forum waaruit naar voren komt dat de door jou aangedragen lamp een goede keuze is?

Of een link van een ander gebruikersforum waaruit dat blijkt.

Heb nooit gezegd dat het een goede keuze is. Wel interessant. Verder gaf ik ook al aan een leek te zijn kwa LED, dus mocht dit type ongeschikt zijn voor mijn situatie kan daar toch over gesproken worden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spyder is ook meteen 3x duurder :innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan denk ik dat je nog beter via Aliexpress een Spydr clone kunt kopen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, pekingeend said:

 Wat quantumboards of

12_4c2c7108-6f0d-4236-9a6b-56282b965763_1024x1024.png

s-l300.png

Ik had nog meer geschreven.

En er ook een afbeelding bijgezet. Op een of andere manier op de verkeerde knop gedrukt.

image.thumb.png.1a91fc269c3974608b39c148a08fe912.png

Zoiets als dit. Kosten rond de 400 tot 600 Euro.

Ik denk niet dat je in Nederland een plug&play led-armatuur kunt kopen voor minder dan € 1.200 dat een 1000 W HPS vervangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000watt led boven 120x120 hangen is overkill.

Dan moet je al met gas werken wil de plant boven de 1800umol dit gaan opnemen.

Zou gewoon voor een 640/680  is een stuk efficiënter per watt.

kind led zie ik weinig meer waarde in, nadeel van china is dat ze allemaal 3.3umol zeggen wat waarschijnlijk 1.8 is maar altijd nog beter dan die paarse lampen die je wilt gaan kopen.

Een goede lamp kost nou eenmaal wat geld, net als een goede filter mag wat kosten in mijn idee als hij goed zijn werk doet.

Als je bang bent om te investeren moet je geen wiet kweker worden, of gewoon met 600w elt's draaien.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die spectrabos is maar 37 cm breed en 70 cm lang en dat moet dan 1.20 x 1.20 gaan verlichten,dat gaat niet werken,de zijkanten krijgen dan veeeel te weinig licht.

De spectrabox geeft het meeste licht recht naar beneden,de zijkanten doen bijna niks.

Zonde van je geld.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten dat. voor 600 euro heb je geen 1000 watt leds. Mijn 960 watt 1825 armatuur heeft 1200 gekost (zelfbouw)

Zelfs zou ik niet meer als 600 a 700 watt goeie kwaliteit LEDS nemen.

 

Hoeveel efficienter werken die strips nou als de normale COBS? is het de moeite waard om over te stappen.

 

Ze verkopen on-line wel kan en klaren sets. Echter betaal je hier wel een premium voor.

https://greenline.nl/product/ledrek-met-hlg-320h-54a-en-cob-citizen-version-6-clu058-1825-stekkerklaar/

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

De strips hebben een betere spreiding dan de COB's waardoor je ook een betere penetratie hebt.

En je kunt ze dichter op je blad hangen, ook vanwege de betere spreiding.

Daarnaast heb je niet van die dure heatsinks nodig omdat ook de hitte aan de bovenzijde bij strips beter verspreid is. Een U-profiel volstaat in de meeste gevallen al, zo lijkt het.

 

Voor wie het interesseert: Greenstuff haalde onlangs 1.308 gram met een 630 W led-armatuur in een tentje van 150 x 150 met 5 planten.

Dit is zijn topic: https://www.wietforum.nl/topic/126912-5x-lemon-haze-630w-led/

Zijn armatuur heeft hij in Nederland gekocht. Hij noemt de prijs niet, maar laat doorschemeren dat die flink was.

Maar in hetzelfde topic geeft Green2Day (pagina 4 bovenaan) aan dat dezelfde lamp in China te koop is (waar het gros van de led-armaturen vandaan komt) voor minder.

Dat het om dezelfde lamp lijkt te gaan, is waarschijnlijk omdat in de Alibaba-link van Green2Day gesproken wordt over een 'Led S' en deze benaming ook op de lamp van Greenstuff staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is wel een mega goed resultaat voor de hoeveelheid stroom die gebruik is. Ik ben erg onder de indruk.

De onderstaande is zo een lamp in NL

https://www.bol.com/nl/p/biogenetic-led-kweeklamp-full-spectrum-spyder-630-watt-spydr-pro/9200000104373978/

 

Dit is de Chinese versie volgensmij:

 

https://www.alibaba.com/product-detail/Samsung-Led-Grow-Light-OsramLed-630W_62406168798.html?bypass=true&spm=a2700.7724857.main07.1.40187df7xZ1VYs

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn tientallen merken op de markt.

De meesten - daar ben ik van overtuigd - komen van Alibaba met een eigen merk stickertje erop.

Nu komen er ook vast hele slechte daar vandaan.

Die van Biogenetic is misschien wel een van de betere, maar die komt (weet ik voor 99% zeker) ook uit China hoezeer ze misschien ook doen dat het niet zo is.

 

Maar als je op Aliexpress kijkt, zie je ze ook al staan voor onder de € 400 inclusief verzending. Wel kans dat je alsnog wat moet betalen aan invoerrechten of zoiets.

Geen idee of de specs kloppen, en hoe de bouwkwaliteit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft het zin om voor mij over te stappen van COBs hier na toe? Ik zie het wel zitten om mijn stroomverbruik met 400 watt te verminderen en het zelfde te oogsten.

De COBS kan ik gewoon 2e hands verkopen voor een vriendelijke prijs. Ik zit alleen wel met de luchtvochtigheid van deze lampen? word deze niet veelste hoog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het zin heeft om over te stappen.

COB-s zijn op zich ook niet verkeerd. Zeker als je alles al hebt.

Maar ik snap nog niet helemaal hoe je denkt je stroomverbruik met 400 Watt te verminderen van COB's naar strips....

zoveel verschil zit er toch ook niet in?

Als het nu van HPS naar strips was... ok.

Dan zie je dat mensen waar eerst een 600 W HPS hing overgaan naar een 300 of 450 W Led en dan bijna gelijke opbrengst halen.

 

Greenstuff haalde weliswaar 1308 gram. Maar dat was in een tentje van 150 x 150, dus sowieso al veel ruimte.

Er staat ook niet bij hoe lang zijn totale kweektijd was. Misschien wel 3 of 4 maanden.

Ook is niet goed te zien hoe de kwaliteit was. Misschien wel heel fluffy voor een groot deel.

 

Denk dat - als je een gewone linker- en rechterhand hebt - het beste voor zelfbouw kunt gaan. 

@Wietefras en @pindarots123 kunnen je beter uitleggen hoe & wat.

Zij zullen ook beter kunnen beantwoorden of het zin heeft om van COB over te stappen op strips.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Kees A said:

De strips hebben een betere spreiding dan de COB's waardoor je ook een betere penetratie hebt.

En je kunt ze dichter op je blad hangen, ook vanwege de betere spreiding.

Daarnaast heb je niet van die dure heatsinks nodig omdat ook de hitte aan de bovenzijde bij strips beter verspreid is. Een U-profiel volstaat in de meeste gevallen al, zo lijkt het.

Klopt,als je de strips niet meer dan 50w per strip laat pakken heb je niet veel meer nodig dan een u profieltje  40mm x40mm x40mm x 2mm. zodra het wattage per strip hoger komt zal je iets dikkers moeten nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dikker in de zin van dikker aluminium, bijvoorbeeld 3 mm?

Als je dat bedoelt, is dat volgens mij niet correct.

Want bij heatsinks gaat het niet zozeer om de dikte van het materiaal maar om de contactoppervlakte.

Als het 3 mm ipv 2 mm dik is, zal het natuurlijk wel iets langer duren voordat de heatsink zijn hoogste temperatuur heeft bereikt.

Maar als het die eenmaal bereikt heeft zal de afgifte van die hitte aan de omringende lucht even snel gaan.

Bij meer oppervlakte, bijvoorbeeld 40 x 50 x 50 heb je meer contactoppervlakte met de omringende lucht en dus een snellere afgifte.

Als je dat met 'dikker' bedoelt, lijkt me dat correct.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk moet je helemaal niet willen dat je dit soort strips op zo'n hoog wattage gaat draaien, je wilt dan juist liever één of meerdere strips EXTRA op je armatuur monteren, zodat je het wattage PER STRIP naar beneden kunt schroeven. Het TOTALE wattage van je frame blijft dan gelijk, maar wordt verdeeld over meerdere strips = betere lichtverdeling en hogere efficiency. Het is namelijk zo, dat hoe lager het wattage is waarop je 1 strip laat draaien, des te efficiënter wordt de hoeveelheid licht PER watt die de strip produceert. Terwijl je het totale wattage van je armatuur gelijk houdt door er meer strips op aan te sluiten, kun je daardoor dus het aantal lumens per watt verhogen/efficiënter maken. 

Uiteraard kosten extra strips je eenmalig wat meer in het begin, maar ga je hier op de langere termijn enkel van profiteren door lagere energiekosten en minder slijtage aan de leds, een betere verdeling van het licht, gezondere planten en (hopelijk) hogere opbrengsten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...