Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

Lasogen van LED

Recommended Posts

Ik ben ook sinds een tijd aan het experimenteren met LED maar steeds als ik uit het hok kom heb ik lasogen en hoofdpijn.

Nu probeer ik om maar altijd naar de vloer te kijken maar dat vind ik niet handig.

Hebben anderen dit ook en wat doe je er aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er geen last van. 

Alleen als ik echt in de cobs kijk, dan voelt het alsof ik aan de lsd zit. 

Je hebt Speciale LED brillen ervoor. 

Zelf geen ervaring mee. 

En je led lager hangen, is dat een optie? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha zijn idd zeer schadelijk voor de ogen. Ik heb me ook zo'n speciale bril aangeschaft,al vergeet ik 'm vaker op te zetten. Maar de koste van tussen de 10 en 30,- zou ik ze niet voor laten liggen. Wordt algemeen geadviseerd om ze op te zetten als je met led werkt,want als je je ogen verneukt trekt niet zomaar weer bij na een nachtje slapen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha oke dus toch een bekend verhaal.

Waar krijg ik zo'n bril? Ik wil niet bij een online-growshop bestellen.

Misschien heeft de laswinkel hier in het dorp wel een geschikte bril.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet bij de online growshop? En waarom niet? Wat wil jij dan een lashelm opzette?

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Zwemvis said:

Ik wil niet bij een online-growshop bestellen.

Hier, uit China

image.thumb.png.1716106ca0dbaa3b3bec35598b589482.png.

https://www.grandado.com/ verkoopt ze ook. Die verkopen vanalles, dus dan is het al een stuk lastiger om een aankoop aan je hobby te koppelen.

Wel 3 keer zo duur.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook naar de plaatselijke hengelsportzaak :tu

20200309_074400.thumb.jpg.8c0ce4b56941376959f9a36d19f91a1d.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou een gewone zonnebril al eigenlijk niet voldoende zijn?

Dat het labeltje 'led-bril' een beetje flauwekul is?

Ik weet het niet. Ik zou ook niet gaan lassen met een zonnebril op. :)

Maar lasogen komt - volgens deze site - door ultraviolet licht. Weet niet of dat ook in zulke hoge mate in ledlicht aanwezig is dat je daardoor last krijgt.

Is zo'n ledbril dan misschien alleen bedoeld om de totale hoeveelheid licht te 'dimmen'? 

Want dan zou een zonnebril toch moeten voldoen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Kluns said:

En je led lager hangen, is dat een optie? 

Nee helaas met een tafel van 90 cm hoog en daarop planten van 90 cm hangt de led vlak onder het plafond :blink:

Ik kan beide niet verlagen.

10 hours ago, Kees A said:

Zou een gewone zonnebril al eigenlijk niet voldoende zijn?

Het probleem met zonnebrillen is dat deze meestal donker zijn. Doordat minder licht in het oog valt gaat de pupil wijd open staan. Door de grote pupil komt meer UV in het oog in plaats van minder. Daarom is het bij zonnebrillen van zeer groot belang dat het UV-filter in orde is. Aangezien wij UV niet kunnen "zien" weet je dat niet en moet je vertrouwen op de fabrikant van de bril.

Leds zenden van zichzelf alleen UV uit. Wat ze doen is ze gooien een berg fosfor op de led. De fosforatomen worden door het UV aangeslagen (in een hogere energietoestand gebracht) en bij het terugvallen in een lagere energietoestand zendt het fosfor een "normaal" lichtdeeltje uit. Met een leuke combinatie van led en verschillende soorten fosfor probeert men dan een redelijke lichtkwaliteit te maken. Je weet denk ik wel dat de kwaliteit van ledlicht veel te wensen overlaat.

Nu kan ik me voorstellen dat, door de enorme hoeveelheid licht die moderne leds uitzenden, er ook een berg harde UV wordt uitgezonden. Om daar met een prutszonnebril tegenaan te gaan kan je ogen onherstelbaar beschadigen. Het is dus zaak een kwaliteitsbril te gebruiken, misschien zelfs een die speciaal voor dit doel gemaakt is. De bril hoeft alleen UV tegen te houden, bijvoorbeeld alle golflengtes onder 400 nm.

Overigens heb ik gisteren inderdaad met een lasbril de leds bekeken, wat een genot zeg :lol: Helaas zie ik dan de planten niet meer.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer wat geleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Zwemvis said:

Leds zenden van zichzelf alleen UV uit.

Nee, ze zenden blauw licht uit met een golflengte van rond de 450nm. Je bent wellicht in de war met TL buizen die UV als basis gebruiken?

Leds hebben juist veel moeite om behoorlijk efficient UV licht te produceren. Daarom hangen led kwekers, die op zoek zijn naar UV licht, er nog steeds UV TL buizen in (bedoeld voor reptielen).

 

Quote

Je weet denk ik wel dat de kwaliteit van ledlicht veel te wensen overlaat.

Nee? Vertel!

Voor zover ik er wat vanaf weet is "led" juist extreem veel beter dan bijvoorbeeld de kwaliteit van HPS licht. Dus het is maar net waar je het mee vergelijkt.

Het is ook maar net wat je bedoelt met "led". Met die fluorescerende coatings kunnen ze vrijwel elk spectrum samenstellen.

Je kunt bijvoorbeeld ook leds met een CRI hoger dan 98 kopen. Met bijna een "perfect" zon spectrum. Alleen oogst je daar veel minder mee.

Of een specifiek "paars"/"roze" spectrum voor planten. Of een spectrum waarmee vlees of aardbeien er lekkerder uit zien Je kan het zo gek niet bedenken of ze kunnen het maken.

 

Quote

Nu kan ik me voorstellen dat, door de enorme hoeveelheid licht die moderne leds uitzenden, er ook een berg harde UV wordt uitgezonden.

Dat is dus klopt dus al niet omdat leds helemaal geen UV als basis hebben, maar "kan ik me voorstellen" is wel een hele zwakke basis om een mening op te stoelen. Je kunt toch gewoon het spectrum (SPD) opzoeken van de gebruikte leds en zien hoeveel UV daar nu in zit? Dat is doorgaans namelijk vrijwel 0.

Bijvoorbeeld deze voor twee gangbare Samsung modellen:

large.Samsung_SPD_LM561C-LM301B.png.11100ae2bb5b9a55f7db4702fb324d0a.png

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Wietefras said:

Nee, ze zenden blauw licht uit.. Je bent wellicht in de war met TL buizen die UV als basis gebruiken?

Nee mijn kennis is roestig. Niet UV dus maar blauw. (dat zijn wel buren) ;)

Je kunt toch gewoon het spectrum (SPD) opzoeken van de gebruikte leds en zien hoeveel UV daar nu in zit? Dat is doorgaans namelijk vrijwel 0.

Bedankt voor de correctie!

Ik heb inderdaad de LM561C en om van die leds het grafiekje op te zoeken dacht ik niet aan.

Maar hoe krijg ik dan lasogen? Zou het puur de felheid van de leds zijn die mijn ogen wegbrandt? En zou iedere zonnebril voldoen omdat de LM561C geen UV zendt?

Op Wikipedia staat dit:

Quote

Doordat de spanning over de led ook een beetje stijgt bij een grotere stroom zal de kleur iets naar een kortere golflengte opschuiven

Dat betekent dat de grafiek een beetje naar links kan schuiven en wellicht toch in het UV terecht komt.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel verhalen dat dat blauwe licht van led ook iets kan verstoren bij mensen. Ik heb er zelf geen last van, maar ik zie ook wel mensen met computer schermen ze op "geel" zetten in plaats van het standaard meer blauwe licht van een monitor. Al is een 3000K led lamp al een stuk warmer licht dan een 6500K computer monitor natuurlijk.

Het is natuurlijk ook wel een flinke lichtintensiteit. Als daar ineens in komt vanuit een donkere ruimte wellicht dat dat een schok geeft? 

 

37 minutes ago, Zwemvis said:

Dat betekent dat de grafiek een beetje naar links kan schuiven en wellicht toch in het UV terecht komt.

Er zijn op wietforums zat mensen met apparaten waar ze het spectrum van de verlichting mee kunnen meten. Ik heb daarvan nog nooit ook maar enige verschuiving van het spectrum gezien relatief aan de stroomsterkte. Heb nog even wat opgeslagen screenshots doorgebladerd, maar het is altijd altijd de piek bij 450nm en onder de 400nm is het onder de 0,01. Zelfs bij bijvoorbeeld een CXB3590 op 106W (doorgaans op 50W gebruikt).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je niet toevallig Chinees of een pizza laten bezorgen? 

@Zwemvis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dus niks geleerd. :)

En mijn zonnebril suggestie was zo gek nog niet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee @Kluns het was spinazie!

@Kees A het verhaal over de zonnebril klopt wel hoor ;)

Blijkbaar moet ik aan de zonnebril, eentje die rondom afsluit als een duikbril.

Misschien wordt het wel een duikbril, gevuld met water. Dat zal ze leren die UV wannabees.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Zwemvis said:

eentje die rondom afsluit als een duikbril.

bedoel je een skibril ? :D

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

9200000087659804.thumb.jpg.f621fd5e895896b12befb08ee674ddd3.jpg

Zo zullen die lichtstralen wel afbuigen :lol:

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon zo'n desbetreffende ledbril  bestellen of halen bij de growshop??

Waarom zo moeilijk doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die groene led brillen zijn bedoeld voor paars licht led lampen. Daarmee corrigeer je het paarse spectrum wat zodat de kleuren er weer wat natuurlijker uit zien.

Voor wit led licht zijn die dingen nutteloos. Dan ziet alles er groen uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Wietefras said:

...ik zie ook wel mensen met computer schermen ze op "geel" zetten in plaats van het standaard meer blauwe licht van een monitor. Al is een 3000K led lamp al een stuk warmer licht dan een 6500K computer monitor natuurlijk...

Op de computerscherm 4700K overdag en 2200K 's avonds inderdaad, anders krijg ik zere (traan)ogen

Een goeie gewone zonnebril helpt wel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke @Wietefras klopt idd. Maar het ging toch om bescherming van je ogen,en daarin werken ze wel.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.thumb.png.30cbb6541397916b1f44b322e95741fb.png

Voor een tientje bij Decathlon.

Is voor in de sneeuw bedoeld. Daar krijg je ook een bak licht in je ogen normaliter.

 

Dit is een zonnebril die ze voor wintersport verkopen voor € 15,-

image.thumb.png.774929df7b156c1b5376a582320d88be.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/10/2020 at 6:48 AM, alkaline said:

bedoel je een skibril ? :D

Inderdaad was ik al met de skibril water aan het geven. Nu heb ik zo hard water gegeven dat de band van de bril geknapt is. Deze valt dus voorlopig af.

Daarna vond ik een oude zonnebril van de kleinzoon van mijn opa, deze sluit precies langs mijn wenkbrauwen af. Ik ga nu niet meer het hok in zonder die bril op mijn schedel.

@Kees A bedankt voor de suggesties. Decathlon hebben we hier niet maar wel andere sportzaken, daar zal ik ook eens naar binnen lopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/10/2020 at 11:04 AM, JackyH80 said:

Ja oke @Wietefras klopt idd. Maar het ging toch om bescherming van je ogen,en daarin werken ze wel.

Tsja het zal het licht wat dimmen, omdat het het rood en blauw er deels uit haalt. Je ziet dan alleen niets meer van problemen met je planten door die extreem groene verkleuring van het licht. Dus je moet dan alsnog de bril afzetten om je planten te inspecteren.

Gewoon een zonnebril opzetten werkt een stuk beter. En die heeft iedereen wel gewoon in huis ook lijkt me.

Zo extreem intens is het licht van die led lampen ook helemaal niet. We gaan voor rond de 800umol/s/m2 gemiddeld. Dat is echt niet zo veel vergeleken bij wat je met zonlicht te verduren krijgt. Bij volle zon heb je buiten te maken met 2000umol/s/m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...