Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kluns

Davin DV-12K schakel relaiskast waarschuwing!

Recommended Posts

Hallowa, 

Even een waarschuwing:excl:

Ik heb sinds een week een nieuwe Davin DV-12K schakel relaiskast tot 2x600w + K contact. 

Ik ben erachter gekomen dat deze heeeel lichtjes stroom blijft afgeven. 

Terwijl hij op de klok stand staat en uit zou moeten zijn. 

Het is net genoeg om je licht heel lichtjes te laten branden en je planten te laten stressen. 

Dit probleem heb ik niet met een andere kast van davin. 

Ook heb ik de cobs aangesloten op de kapotte davin kast, en precies hetzelfde probleem. 

Zie foto's

IMG_20200229_154848.thumb.jpg.71a6aa090fc17a546f923a739bffedba.jpgIMG_20200229_170635.thumb.jpg.621166d4f1bcfa0c4c69614cc7b936e9.jpg

Dus chek altijd ff je verlichting als je een nieuwe schakelkast hebt aangeschaft. 

Groetjes Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spooklicht :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met kachelfunctie: heb je de stekker in het juiste contact gestoken/ is de bedrading in de Davin ok aangelegd?
 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan de "glimmende" leds meteen uit als je de stekker van de lamp uit de schakelkast trekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja @Zwemvis.

Ik heb ook me cobs aangesloten op de schakelkast, en die gaan ook heel lichtjes branden. 

Echter op me andere schakelkast van davin niet, die werkt wel goed. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild ik snap niet wat je bedoeld.

Kachel functie? 

Ik zag dat er een 3rde stopcontact opzat een groene. 

Maar ik heb de 2 zwarte gebruikt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die +K staat voor kachelcontact, als je daar een kachel op aansluit gaat die aan als de klok de lichtcontacten op uit schakelt.

Je hebt geen volledige stroom maar een soort van lekstroom wat op de contacten blijft staan waardoor je LED's zachtjes blijven branden.

Kastje is net nieuw, garantie aanspreken;)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild handig om te weten hèhè.

Ik weet nu dus wat het probleem is/was. 

Je zult me vast niet gaan geloven maar ik ga het toch proberen:smoke

De verkoper had me terug gemaild dat ik moest proberen om de stekker Andersom in het stopcontact te stoppen. 

Eerst dacht ik dat hij me in de maling nam, maar verdomd, het werkt nog ook:blink:

Dus de stekker zit nu een slag gedraaid in het stopcontact en de leds zijn uit. 

Vreemd verhaal, maar het schijnt vaker te gebeuren, Google maar eens. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/2/2020 at 2:41 PM, Kluns said:

om de stekker Andersom in het stopcontact te stoppen.

Dat dacht ik al. Dan zit er waarschijnlijk een relais in dat niet twee-kanaals onderbreekt (nul en fase) maar een-kanaals.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Zwemvis said:

Dat dacht ik al. Dan zit er waarschijnlijk een relais in dat niet twee-kanaals onderbreekt (nul en fase) maar een-kanaals.

Is dat niet omdat er ook een kachelcontact op zit wat geschakeld dient te worden?
Lijkt me sterk dat dat contact zijn eigen relais krijgt/heeft.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er een relais in zit met 2 x NO en 1 x NC. (twee maakcontacten en een verbreekcontact)

Of 3 x NO en 1 x NC. Je zou de kast kunnen openschroeven om te kijken welk relais ze hebben gebruikt.

Idealiter zit de fase op de geschakelde contacten, maar het is maar net hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Je hebt 50 % kans.

Als de nul geschakeld wordt dan loopt de fase dus altijd door naar de voeding van de leds (de nul niet). Afhankelijk van hoe die voeding is opgebouwd kan die de ledjes aansturen met een heel klein stroompje want hij gebruikt de aarde als nul. Dat is echt maar een heel klein stroompje want anders zou de aardlek afschakelen.

Maar ledjes kun je met heel weinig stroom al laten "gloeien".

 

Dit kan allemaal voorkomen worden als het relais tweepolig zou afschakelen maar zo is de Davin DV-12K blijkbaar niet opgebouwd.

 

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Kluns said:

Maar is dit wel gewoon veilig dan? 

Jawel dat is het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké mooi verhaal, ik geloof je:|

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is heel geloofwaardig en verklaarbaar. Daarom als je enig verstand van electra hebt kun je beter zelf een kastje bouwen wat beter en meestal goedkoper is. Niet dat Davin slecht is, maar kan beter. Ik heb ze ook nog steeds, maar zou ze nu nooit meer kopen.

Maar als je een enkelpolig schakelaar hebt en je draait de fase en nul om (bij andersom insteken van de stekker in het stopcontact), dan staat er continue stroom op de uitgang. Maar zolang de nul onderbroken is, is het circuit niet gesloten en zou er theoretisch toch niets moeten gebeuren? Waardoor is er toch lekstroom? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb nog geen eens op tennisles gezeten, dus ik zou het niet weten. 

Maar wat @lostchild zegt, kan het met die kachel stopcontact te maken hebben?

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ook KLIK

Een Davin kastje is niet gebouwd op LED denk ik.

Geen idee hoe je een compensator moet plaatsen in de Davin maar daar kunnen ze je op dat forum in de link wel wegwijs in maken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er maar 1 fase wordt afgeschakeld is het een gevaarlijk ding. En stekkers omdraaien om geen stroom te lekken getuigt van een slecht ontwerp. Een relais van max 600w zegt ook genoeg, en dat voor 70€. Ik zou het nooit kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...