Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

HPS lamp brand gevaarlijke situatie

Recommended Posts

Goedeavond,

 

Vandaag is er ergens een 600watt HPS lamp stuk gegaan die was aangesloten is op een EVSA.

Toen ik op onderzoek uit ging waarom de lamp stuk was gegaan zag ik een verkoolt stuk kabel! deze was gewoon verbrand.  Naar mijn weten was alles gewoon goed aangesloten (+ - en 0 draad) aangesloten op een correcte manier. 

Het is ook aangesloten door iemand met verstand van zaken (elektricien) 

Ik heb meerdere van deze 600 wat HPS lampen en heb meteen na dit incident de andere lampen gecontroleerd en deze hebben dit niet!

Heeft iemand suggesties hoe dit heeft kunnen gebeuren en misschien nog wel belangrijker wat ik kan doen om het te voorkomen.

20200224_172030.jpg

20200224_172039.jpg

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat de draad wel goed vast geschroefd? Ik weet als er speling op komt dat het contact heel snel maak en breek contact kan hebben door de 50hz frequentie die stroom heeft:innocent: hierdoor kan het contact heet worden. 

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik het goed dat de adereindhuls nog in de fitting zit? Dan heb je nu de draad uit de adereindhuls getrokken?

Zo ja dan was de adereindhuls niet goed vastgeknepen of de draad niet op de juiste lengte gestript. Dat heeft een tijd staan vonken.

Ik zou zeggen lekker zelf doen met passende hulzen (hulzen niet te dik), draad strippen op dezelfde lengte als de huls, goed vastknijpen en ook de schroef goed aandraaien.

Ik heb dit zelf ook eens gehad met een weggesmolten kroonsteentje. Ik had een kroonsteentje gebruikt als overgang van vaste kern naar flexibele kern wat absoluut verkeerd is :wtf2:

(op een schakelbord niet zo erg maar in een bewegend lampsnoer wel heel fout)

 

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2,5mm2 draad gebruiken en uiteinden solderen kan helpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is 0,75mm2 voldoende ( 1mm diameter) 660watt/230v=  2.86 ampère of ik moet een fout maken met het gebruiken van de wet van Ohm

De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.
Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden.
Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 230V voedingspanning slechts 23.0V.
Bij een stroom van 2.86A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 8.042Ω.
De berekende draaddoorsnede is 0.01mm2, dus 0.75mm2 kan gebruikt worden voor een stroom van 2.86A.
De berekende draad weerstand bij 3 meter kabel (bevat 2 draden, dus 6 meter draad) van 0.75mm2 is 0.138Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 8.042Ω.
Ons spanningsverlies wordt dan 0.39V en komt overeen met 0.2%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 23V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 0.75mm2. De diameter van deze draad is 1.0 mm.

 

Je hebt pas een dikkere draad nodig vanaf 5.1 ampère P=u*i = 230volt*5.1 Ampere = 1173 Watt. Correct me if i am wrong. Maar volgensmij is de draaddikte van 1mm prima veilig. Ik maak gebruik van ader hulsen

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om je HPS lamp op te starten verbruik je meer stroom. Ik weet nog van vroeger dat die elektronische B.A.L. evsa's doorbrandden aan de lamp zijde, omdat er 1mm2 harde kerndraad werd gebruikt

Ik weet niet wat de rest van de forummers hier gebruikt. Ik gebruik zelf altijd 2,5mm2, nooit problemen gehad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MisterX, je beantwoordt vragen niet en je Wet van Ohm is inderdaad fout.

Bij wisselstroom geldt P=UIcosPhi

Stel P=660, U=225, cosPhi=0,8

660=225 x I x 0,8 -> I=3,67 A

 

En dan 10% spanningverlies in de draad????

4 A x 20 V = 80 watt die gedissipeerd worden door de draad? Dat is ongezond :evil: Over de draad hoort geen spanning te vallen.

Ik gebruik zelf 1 en 2,5 mm^2 voor de lampen, met adereindhulzen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/25/2020 at 1:32 AM, Zwemvis said:

Zie ik het goed dat de adereindhuls nog in de fitting zit? Dan heb je nu de draad uit de adereindhuls getrokken?

Zo ja dan was de adereindhuls niet goed vastgeknepen of de draad niet op de juiste lengte gestript. Dat heeft een tijd staan vonken.

 

 

Klopt de draad kwam los van de adereindehuls. Ik vermoed dat dat een slechte verbinding de oorzaak is geweest. Nu zit bij wel goed vast dat heb ik dubbel gecontroleerd.

17 hours ago, Zwemvis said:

MisterX, je beantwoordt vragen niet en je Wet van Ohm is inderdaad fout.

Bij wisselstroom geldt P=UIcosPhi

Stel P=660, U=225, cosPhi=0,8

660=225 x I x 0,8 -> I=3,67 A

 

En dan 10% spanningverlies in de draad????

4 A x 20 V = 80 watt die gedissipeerd worden door de draad? Dat is ongezond :evil: Over de draad hoort geen spanning te vallen.

Ik gebruik zelf 1 en 2,5 mm^2 voor de lampen, met adereindhulzen.

Sorry @Zwemvis was even vergeten daar op te reageren.

Hoe bepaal je het  cos Phi=0,8 getal in de formule als ik vragen mag? Het antwoord hoe ik dit moet bepalen kan ik even niet vinden on-line

Het spanningsverlies van 10% is het maximale spanning geen idealen waarde 10% verlies zou ik ook zeker niet willen. Wel vervalt er altijd spanning over de draad. Hoe langer de draad hoe meer verlies. Anders zou je ook een draad van 1000 meter kunnen gebruiken.

 

In mijn geval is het maar 0.83V wat je verliest over dit aantal meter kabel of te wel 0.4% voltage verlies. Ook met 3,67 A is een draad dikte van 1 mm voldoende als ik de berekening uitvoer. Vanaf 5+ A heb je pas een dikkere draad nodig volgens mij maar dat zeg je ook niet.

Ik ben echter geen professional met elektra dus ik kan er zomaar naast zitten. 

 

Bedankt voor de uitleg,

 

 

@gtti

 

Het klopt dat er piekstroom is. Echter is dit zo kort dat het niet uitmaakt. De kabels krijgen niet eens de tijd om warm te worden.

Als ik weer een keer die lampen uit elkaar haal zet ik er wel 2.5mm^2 draad op. Dan gaat de weerstand weer wat om laag en kwaad kan het niet. Wel is het onnodig wat duurder. Niet dat ik bezuinig op deze "hobby"

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, MisterX said:

Hoe bepaal je het  cos Phi=0,8 getal in de formule als ik vragen mag?

Hoi, ik denk dat ik hier zelf dingen door elkaar haal. De ballast, die stroom uit het stopcontact trekt, heeft een zekere powerfactor. Die powerfactor is bij een goede ballast 0,9. Ik denk echter dat na verloop van tijd, door degradatie van componenten, de powerfactor afneemt.

In jouw geval willen we de stroom naar de lamp weten en gaat het dus om de powerfactor van de lamp zelf, de peer. Mijn boerenverstand zegt dat die inderdaad 1 is en dan geldt inderdaad P=UI

We weten echter niet op welke spanning en met welke stroom de lamp precies brandt. Dat is wel te meten maar dat is nogal specialistisch. Hou er rekening mee dat de ontsteker pulsen stuurt van 2,5 - 4 kV.

Een kabel van 1 mm^2 zal meestal voldoen. Ik gebruik zelf graag 2,5 mm^2 omdat ik zo weinig mogelijk verlies wil in de kabels. Erg dikke kabel kan er zelfs voor zorgen dat de lamp niet meer ontsteekt.

Maar ik ben zelf ook geen professional hoor :huh::no

Meer info hier:

http://www.elrincondepitagoras.es/PAGINAS DEFINITIVAS/documentos/hid-troubleshooting-guide[1].pdf

 

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doordat de kabel warm en koud wordt, zet deze uit en krimpt deze. Wanneer hierdoor de draad los komt te zitten kan dit gaan vonken. Ik gebruik daarom altijd 2,5mm2 draden, die worden minder snel warm. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Waarom met dunner aan de slag gaan?

Ook voorkom ik zoveel mogelijk schroefbevestigingen. Maar omdat dit onvoorkomelijk is, moet je ze periodiek controleren (lees: preventief aandraaien). Hiermee voorkom je enigszins dat ze los komen te zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben met deze maat kabel aan de gang gegaan omdat.

  • De growshop mij zo een lampen set heeft verkocht en de kabel volgens de berekeningen gewoon prima voldoet.
  • Aan deze draden zaten ook gelijk de stekkers en de kabelmantel bij. Dus was bijna plug and play.

Heb je ook nog een berekening of onderbouwing over de uitzettingscoefficient van de kopere kabel? Heel warm worden ze volgens mij niet want de kabels voelen gewoon koud aan. Echter heb ik niet echt een methode om dit te meten nu.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg niet dat het fout is. Alleen zou ik altijd voor dikker gaan. Beter overkill dan dat het toch fout kan gaan. Ik heb ook ooit eens precies hetzelfde gehad. Ik dacht alles goed te doen, maar toch het gevoel dat alles had kunnen afbranden. Toen ben ik alles overdreven gaan aanleggen en nooit meer problemen gehad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met een Gavita HPS inderdaad ook gehad dat de draad zich uit de schroeverbindingen had los gewurmt. Met als resultaat een hoop vonken en een geblakerde aansluiting.

Schroefverbindingen zijn gewoon niet handig eigenlijk. Beter iets wat echt "actief" klemt.

Dat je draad los komt uit de adereindhuls lijkt me wel gewoon een fout van de gene die dat in elkaar heeft gezet. Dat mag toch gewoon niet gebeuren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze adereindhulstang (mooi woord!) en alles wat ik daarmee vastknijp zit goed vast.

image.png.2c93b0bce42bca92e6318d3fba7b39a9.png

 

Mits je natuurlijk ook de adereindhulzen gebruikt die voor jouw diameter draad geschikt zijn.

Want ook in de adereindhulzen heb je verschillende diameters.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/7/2020 at 9:26 AM, Jakkes said:

Maar omdat dit onvoorkomelijk is, moet je ze periodiek controleren (lees: preventief aandraaien).

Niet mee eens. De hele meterkast zit vol schroefverbindingen en die worden nooit gecontroleerd.

Trekontlastingen zijn ook heel belangrijk. Als je bijvoorbeeld een ballast hebt met twee drie-aderige kabels er aan middels kroonsteentjes, dan moeten die kabels gezekerd worden door trekontlastingen. Dan gaat het niet fout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De draden in de meterkast hebben niet te maken met beweging zoals in de lampenkap. Immers hang je deze op verschillende hoogtes. Door deze beweging gaan de schroeven los zitten en zul je ze moeten controleren.

Voor de rest ben ik het wel eens met je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Jakkes said:

De draden in de meterkast hebben niet te maken met beweging 

Die draden zetten toch ook uit bij warmte?  :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. Alleen zit je daar met dikkere draden en zonder de enorme piekspanning (die de relais tegenhouden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...