Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

Ruimte ontsmetten na uitbraak meeldauw

Recommended Posts

Heren,

 

Ik heb een hele grote uitbraak gehad van meeldauw.

Hoe kan ik het beste de tent + kamer ontsmetten om herhaling te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb daar wel wat aan gehad.

 

Mijn plan van aanpak gaat worden

 

Stap 1: Alles zoveel mogelijk ontsmetten met Detol. Ik doe dit in een drukspuit en spuit de hele ruimte in.

Stap 2: Spuiten met SOLABIOL NATRIA MICROSULFO SPUITZWAVEL 200 GRAM - TEGEN SCHIMMELS https://www.bol.com/nl/p/solabiol-natria-microsulfo-spuitzwavel-200-gram-tegen-schimmels/9200000123437849/?bltgh=uEHgjMFU7Up0ayYNCVdCfQ.1_4.5.ProductTitle

Stap 3: Spuiten met Compo Ortiva Garden Fungicide - Tegen ziekten 16ml https://www.bol.com/nl/p/compo-ortiva-garden-fungicide-tegen-ziekten-16ml/9200000127082220/?bltgh=ineWUATeCKohsxdmUyBClw.1_4.5.ProductTitle

Stap 4: nog een keer alles afnemen met detol.

Stap 5 : bidden dat het goed genoeg is. Me kamer zit vol met meeldauw sporen :(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je foto's van die sporen? 

Ben er wel benieuwd naar... 

Als je goed boent, dan moet dat wel genoeg zijn toch. 

Alleen inspuiten en afspoelen gaat waarschijnlijk niet werken als het zo hardnekkig is. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stap 6: nieuwe stekken preventief behandelen en volgens aanbevolen interval voor de zekerheid nog een keer herhalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht (bijna) pure alcohol? Ik dacht 90%, zijn ook in jerrycans van 5 liter te verkrijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij helpt Dettol voor geen meter bij ontsmetting.

Wazzap heeft ooit een heel verslag geschreven over hoe een ruimte goed te ontsmetten. De materialen zijn niet eens zo duur.

Ik heb recent de namen van de materialen en de links ge-update. Die waren namelijk wat veranderd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft ontsmetten geen zin want schimmelsporen zijn overal. Zodra je geoogst hebt is het voedsel voor de schimmel weg en houdt zijn/haar bestaan op.

Volgende keer de afzuiger wat harder zetten om de luchtvochtigheid wat lager te houden? Fungi houden van hoge luchtvochtigheid.

Ik heb nog nooit iets ontsmet, ook niet bij spint of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Zwemvis said:

Volgende keer de afzuiger wat harder zetten om de luchtvochtigheid wat lager te houden? Fungi houden van hoge luchtvochtigheid.

 

Fout!

Powdery mildew grows well in environments with low humidity and moderate temperatures.

Op de Engelstalige wiki vind je meer over meeldauw dan op de Nederlandstalige versie.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/23/2020 at 11:59 AM, Kluns said:

Alleen inspuiten en afspoelen gaat waarschijnlijk niet werken als het zo hardnekkig is. 

 

Inspuiten doe je met een injectienaald.

Dat gaat hem inderdaad niet worden!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, FoolOnTheHill said:

Inspuiten doe je met een injectienaald.

Dat gaat hem inderdaad niet worden!

Daarom zeg ik dat toch ook, heel gedoe joh. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/23/2020 at 11:33 AM, MisterX said:

Ja ik heb daar wel wat aan gehad.

 

Mijn plan van aanpak gaat worden

 

Stap 1: Alles zoveel mogelijk ontsmetten met Detol. Ik doe dit in een drukspuit en spuit de hele ruimte in.

Stap 2: Spuiten met SOLABIOL NATRIA MICROSULFO SPUITZWAVEL 200 GRAM - TEGEN SCHIMMELS https://www.bol.com/nl/p/solabiol-natria-microsulfo-spuitzwavel-200-gram-tegen-schimmels/9200000123437849/?bltgh=uEHgjMFU7Up0ayYNCVdCfQ.1_4.5.ProductTitle

Stap 3: Spuiten met Compo Ortiva Garden Fungicide - Tegen ziekten 16ml https://www.bol.com/nl/p/compo-ortiva-garden-fungicide-tegen-ziekten-16ml/9200000127082220/?bltgh=ineWUATeCKohsxdmUyBClw.1_4.5.ProductTitle

Stap 4: nog een keer alles afnemen met detol.

Stap 5 : bidden dat het goed genoeg is. Me kamer zit vol met meeldauw sporen :(

 

 

On 2/23/2020 at 11:59 AM, Kluns said:

Heb je foto's van die sporen? 

Ben er wel benieuwd naar... 

Als je goed boent, dan moet dat wel genoeg zijn toch. 

Alleen inspuiten en afspoelen gaat waarschijnlijk niet werken als het zo hardnekkig is. 

 

Geen fotos is gewoon een soort poeder. Het leek wel te sneeuwen tijdens het knippen.... je zag in het licht overal "stof" dwarrelen. valt ook niet te fotograferen 

On 2/23/2020 at 1:16 PM, lostchild said:

Stap 6: nieuwe stekken preventief behandelen en volgens aanbevolen interval voor de zekerheid nog een keer herhalen.

Goed plan :)

 

17 hours ago, Kees A said:

Volgens mij helpt Dettol voor geen meter bij ontsmetting.

Wazzap heeft ooit een heel verslag geschreven over hoe een ruimte goed te ontsmetten. De materialen zijn niet eens zo duur.

Ik heb recent de namen van de materialen en de links ge-update. Die waren namelijk wat veranderd.

 

Het maakt wel lekker schoon.de andere spulletjes zijn meer voor het doden van schimmels

13 hours ago, Zwemvis said:

Volgens mij heeft ontsmetten geen zin want schimmelsporen zijn overal. Zodra je geoogst hebt is het voedsel voor de schimmel weg en houdt zijn/haar bestaan op.

Volgende keer de afzuiger wat harder zetten om de luchtvochtigheid wat lager te houden? Fungi houden van hoge luchtvochtigheid.

 

Dit heb ik ook begrepen van een zeer ervaeren kweker dat de schimmels dood gaan nadat de plant weg is.

Spint schijnt nog wel een tijd te kunnen overleven.

3 hours ago, Xaim said:

@MisterX,

Heb je altijd de zelfde stekken/ras staan?

Misschien is isopropanol  iets voor je?

Gr, X

Nee ik heb steeds verschillende strains. Ik heb meer als 10 strains beschikbaar :)

2 hours ago, FoolOnTheHill said:

Fout!

Powdery mildew grows well in environments with low humidity and moderate temperatures.

Op de Engelstalige wiki vind je meer over meeldauw dan op de Nederlandstalige versie.

Je leest tegenstrijdige verhalen van lage of hoge luchtvochtigheid met meeldauw. Mijn luchtvochtigheid was eerst normaal en later heb ik de lv verlaagd en de temp verhoogt

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, FoolOnTheHill said:

Powdery mildew grows well in environments with low humidity and moderate temperatures.

En in de volgende zin staat het tegenovergestelde:

Quote

Greenhouses provide an ideal moist, temperate environment for the spread of the disease.

Beetje tegenstrijdig nietwaar? <_<

Ook staat er dat je met verdunde melk (1:10) kunt spuiten, dat lijkt me een goede tip als het op de planten zit.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powdery mildews are favored by warm days and cool nights and moderate temperatures (68° to 86°F --> 20C tot 30). Greenhouse conditions are often ideal for development of the disease.

The fungus survives in the absence of susceptible host tissues by forming a sexual stage (cleistothecium) resistant to drying and other adverse environmental conditions. 

bron

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als nummer 6 kun je Neem olie gebruiken, dat is een zeer goede en vriendelijke optie en is daarnaast ook nog eens een bladvoeding voor je plant (zie ook die site waar het op vermeld word).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boek: 
Alternatieven voor de beheersing van 
echte meeldauw zonder pijpzwavel

Jantineke D. Hofland-Zijlstra

WUR

Hier


"Een periode van minimaal twee weken leegstand is voldoende om de aanwezige meeldauwsporen te doden"

 Ik ben voor UV-C licht..eigen ervaring

Succes

Edited by Marko77

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/25/2020 at 12:32 AM, Zwemvis said:

Ook staat er dat je met verdunde melk (1:10) kunt spuiten, dat lijkt me een goede tip als het op de planten zit.

Als ik de verslagen lees, lijkt het alsof spuiten met melk bij niemand heeft geholpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...