Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kees_

Springstaartjes - 2e ronde zaailingen dood

Recommended Posts

Morge mannen, 

Eergisteren net mijn zaailingen overgepoot naar de kweekruimte. Zie ik gister dat er veel van die hele hele kleine beestjes aan de wortels, op de jiffy tabletten zitten! Heel kleine beestjes, wit, met 2 sprieten op de kop. Gegoogled, het zijn sowieso geen larven van varenrouwmug, haast wel zeker dat het springstaartjes zijn. 

Zo'n 3 week terug heb ik, nadat mijn zaailingen al 2 week in de kweekruimte stonden en haast geen wortels aanmaakten, deze zaailingen van de eerste ronde verwijderd. 

 

Nu staan de nieuwe dus net 2 dagen in die ruimte. Maar ik vond al dat ze niet veel wortel hadden in de jiffy tablets en in 40 tablets van de welkoop. Ze hebben 8 dagen in m'n voorgroei hok gestaan, dus in jiffy tablets. Welkoop tablets, en een paar in turfpotjes met welkoop pokon stekgrond. Dit grond was inmiddels een jaar oud of zo. Temperaturen zijn onder controle, warmtematje gebruikt in voorgroei hok. 

Ook de 1e rondje heb ik jiffy tablets en welkoop stekgrond gebruikt. Geen welkoop zwel tabletten.

De eerste ronde was m'n rhizotonic wel een paar dagen over datum al. Dit kan haast niet het probleem zijn, al heb ik hier een keer eerder mee te maken gehad. Toen was het langer over datum. 

Omdat ze al niet veel wortel aanmaakten tijdens de voorgroei, zouden de springstaartjes al in m'n voorgroei hok moeten zitten. Ik heb ze daar echter niet gezien. 

Voor de eerste zaailing ronde heb ik een aantal week niet gedraaid, en heeft alles droog gestaan. 

1: zijn de springstaartjes 100procent de oorzaak dat ze geen wortel aan maken? 

2: hoe zijn ze binnen geraakt? 

3: hoe ernstig zijn de beesten? 

4: kan ik ze goed bestrijden, waarmee? Of moet ik al m'n potten cocos vervangen? 

5: hebben jullie foto's of een mooi verslag van hoe een zaailing er na 3 dagen, na 1 week, na 2 week bij moet staan met de wortels? 

 

Gr kees

 

 

 

IMG_20200219_065134.jpg

IMG_20200218_191430.jpg

IMG_20200219_064841.jpg

IMG_20200219_065145.jpg

IMG_20200218_191556.jpg

IMG_20200218_190702.jpg

IMG_20200219_065744.jpg

IMG_20200218_221040.jpg

IMG_20200218_191016.jpg

IMG_20200218_191307.jpg

IMG_20200218_222150.jpg

IMG_20200219_064451.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het dieet van Springstaarten bestaat uit bacteriën, schimmels en ontbindend organisch materiaal en daarnaast eten ze ook wel eens nematoden en dode dieren.

Als dit al Springstaarten zouden zijn, dan is het op zich niet verwonderlijk dat ze zich ook kunnen begeven in de wortelzone, omdat daar volop bacteriën, schimmels en afstervend materiaal (uit de verdere groei van wortels) aanwezig is, maar mag en zal dit de ontwikkeling van je plantjes niet in de weg staan.

Verder googelen wat mij betreft....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Springstaartjes kunnen zekers wel schade aan wortels brengen, daar heb ik gisteren al veel over gelezen. Ik vraag me alleen af of dat dan ook deze soort springstaartjes is, ik heb wel heeeele kleine soort. 

Dit is alles wat ik gister heb gelezen:

 
 
 
 

Symptomen

Nog niet uitgelopen kiemen kunnen, zodra het zaadje geopend is, aangevreten worden door ondergrondse springstaarten (Onychiurus armatus), zodat geen of uitsluitend zwaar misvormde planten tot ontwikkeling komen.

In een later stadium ontstaan langgerekte vraatplekken aan de wortels, waardoor secundaire schimmels en bacteriën de plant kunnen binnendringen.

De aangetaste plekken in het veld zijn zeer onregelmatig van vorm en de verhouding tussen blad- en wortelgewicht is gedurende lange tijd verstoord.

 
In potplanten zijn springstaarten echter een toenemend probleem, zowel in de opkweek als bij de export. In eerste instantie gaat het om directe gewasschade. De schade door springstaarten is vrijwel altijd beperkt tot de teelt van uitgangsmateriaal, met name zaaigoed. In het zeer jonge groeistadium zijn de wortels gevoelig voor vraat door springstaarten.
 
 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, lostchild said:

Welkoop Stekgrond.

Joa, heb echter niet de eigen merk maar pokon, die kleine zak. Maar kan inderdaad. 

Deze ligt inmiddels een jaar al geopend op zolder en ik had er de eerste keren geen last van. (de proefjes van mij heb je meegelezen lost child) 

 

Heb je ervaring met deze beesten? En is dit daadwerkelijk de oorzaak dat de zaailingen er zo uit zien? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er maar 1 x last van gehad, bij mn 5x fem durban poison in 2013, waarbij er ook maar 2 bleven.

de grond was nat, en op een gegven moment groeiden er een paar niet en daar zaden van die beestjs.

ze hebben gewoon de wortels op gegeten of het was opgerot. want ze waren wel gegroeid maar de wortels waren kompleet verdwenen/pap geworden

en het ziet er precies het zelfde uit ja.

ik zougewoon andere grond halen en overnieuw beginnen (of kijken o zede het nog gaan doen)

groetjes! cheers

Edited by S37

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, S37 said:

 en daar zaden van die beestjs.

 

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, kees_ said:

Symptomen

 

Nog niet uitgelopen kiemen kunnen, zodra het zaadje geopend is, aangevreten worden door ondergrondse springstaarten (Onychiurus armatus), zodat geen of uitsluitend zwaar misvormde planten tot ontwikkeling komen.

Welke bron ?

In potplanten zijn springstaarten echter een toenemend probleem, zowel in de opkweek als bij de export. In eerste instantie gaat het om directe gewasschade. De schade door springstaarten is vrijwel altijd beperkt tot de teelt van uitgangsmateriaal, met name zaaigoed. In het zeer jonge groeistadium zijn de wortels gevoelig voor vraat door springstaarten.

Voor de export geldt dat planten vrij van organismen aangeleverd dienen te worden bij de douane, anders wordt de hele partij afgekeurd en voor de opkweek geldt wel idd dat de plantjes tot een hoogte van circa 3 cm wel gevoelig zijn, dus daar is misschien wel iets voor te zeggen.

Waar maak je nu precies op uit dat het springstaartjes zijn ?  "Kleine witte beestjes met 2 sprieten op de kop" ?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenstaande teksten zijn deelkopieen van een stuk van een buitenplant leverancier of zo. 

Springstaarten hebben 2 sprieten op hun kop, deze beesten bij ook zag ik met de microscoop. 

Opties:

Neemolie? 

Waterstofperoxide? 

Aptus soil attack? +aaltjes? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, greentjeonatrip said:

Waar maak je nu precies op uit dat het springstaartjes zijn ?  "Kleine witte beestjes met 2 sprieten op de kop" ?

Duidelijk herkenbaar op oa foto nummer 6.

@kees_

Neem doet ze niks, Neem is geen contactmiddel en ze eten niet vd plant (sappen) waardoor ze niet met de azadirachtine in aanraking komen.

Bestrijding bij zaailingen ligt lastig en wat al aangevreten is red je er niet meer mee.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ik ze er nu weer uithaal, de zaailingen uit de jiffy tablets haal? 

En vervolgens behandel als een nieuw stekje, en die met stekpoeder etc. Nieuw wortel laat schieten? Dan zet ik ze eerst weer terug in m'n kastje. 

Dan kan ik intussen de kweekruimte behandelen. Ik hoop toch met soil attack van aptus de springstaart ui te roeien. 

Zal dat lukken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze nooit actief bestreden anders dan de aansteker erop bij toenemende aantallen en ik kan je daarin dan ook niet verder adviseren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké toch bedankt voor het meelezen lostchild. Lastige kwestie in elk geval... 

Of Naja het hoeft niet lastig te zijn, ik moet gewoon alle cocos er uit halen, en nieuwe er in. 

Als ik daar voor kies, wat kan ik dan het beste gebruiken om de potten enzo schoon te maken? 

 

Dat waterstofperoxide? Waar koop ik dat in Groningen? Ik zat dan te denken om de bak vol te laten lopen 5 cm of zo en daar de potten in zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, greentjeonatrip said:

Welke voedingslijn gebruik je eigenlijk ? Kweek je mineraal ? Voeg je  Mycorrhiza toe aan je grondje ?

Canna, en kweek op Cocos. 

Nee geen mycorhizza dus. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/20/2020 at 12:23 PM, kees_ said:

Lastige kwestie in elk geval... 

Of Naja het hoeft niet lastig te zijn, ik moet gewoon alle cocos er uit halen, en nieuwe er in. 

Lastig is het zeker en ik zou in ieder geval je grondje gaan vervangen en je hele ruimte eerst goed ontsmetten en van daaruit opnieuw beginnen.

Ik was namelijk in een ander topic van je gaan neuzen, waarin ik je setup zag en ook las dat je te maken had met Spint in die ruimte, afgezien van de klimaatproblemen die je hebt, of eerder hebt gehad, stekken van buitenaf, een aarde die je bijna een jaar lang hebt open gehad en mogelijk onvoldoende (preventieve) maatregelen om met een schone lei te beginnen..... die er gezamenlijk toe leiden dat  je een miljardenstroom van duizenden verschillende bodemorganismen hebt opgekweekt. De meeste vragen die je eerder in dit topic stelde, kun je feitelijk dus al zelf beantwoorden.

Lijkt me sowieso al niet de meest fijne ruimte om onder handen te nemen.

Ik kan er namelijk slecht tegen, wanneer Springstaartjes in aanvang worden gezien als beestjes die een slechte ontwikkeling van je gewas veroorzaken. Ze behoren namelijk feitelijk,  tot een nuttig onderdeel van een gezonde bodembiologie en wanneer iemand hardop gaat roepen dat deze wel degelijk schade kunnen veroorzaken aan het gewas, dan zegt dit misschien ook wat over het gebrek aan (juiste) kennis en aan datgene wat je "niet" ziet....

De aanwezigheid ervan, duidt waarschijnlijk op vochtige omstandigheden, ruimte en zoals gezegd, voeden ze zich vooral met schimmels, bacteriën, rottend organisch materiaal en onderdeel daarvan is dan ook, dat ze zich ook tegoed doen aan kwalijke schimmels die je planten ziek maken en uit de afbraak van plantmateriaal ook weer mineralen vrijkomen, vandaar dat deze beestjes ook vooral als nuttig beschouwd worden, maar het hele punt is, dat jij die beestjes 'ziet' en terecht 'denkt' dat zij de veroorzakers zijn, maar daar staat tegenover dat er in diezelfde zone ook ontiegelijk veel bacteriën en schadelijke schimmels zijn, die je niet ziet, ook niet onder je microscoop en dat maakt het eens zo lastig.....

Ik denk dat je er goed aan doet, om iets meer na te denken over goede preventieve maatregelen, die wat verder gaan dan enkel je potten schoonmaken en nieuwe grond erin en dat je....... bijvoorbeeld..... ook kunt overwegen om je volgende grond (in ieder geval de wortels van je zaailingen/stekken) te infecteren met een mix van gunstige mycorrhiza/bacteriën, die in de voorhoede staan van de onzichtbare verdediging en je hiermee ook eventueel de overgebleven Springstaartjes 'helpt', in plaats van de focus om je je er helemaal van te ontdoen en je hiermee daarnaast, ook de ontwikkeling van je zaailingen stimuleert, waardoor het mes aan 2 kanten snijdt.

Het is alleen een andere manier van denken....that's all....

Ik begrijp het ook wel.....onbekend maakt onbemind.....wat droger kweken en eventueel roofmijten uitzetten om ze te minderen, lijkt me ook al een goed begin....

Oh ja....Die foto's mogen volgens LC dan ontegenzeggelijk Springstaartje aanduiden, maar als ik alle beestjes moest opnoemen die 2 sprieten op de kop hebben...

Ik zal even voor de lol een lullige vergelijking maken...

Mijn meisje was vorig jaar met Carnaval ook verkleed als insect, had ook 2 sprieten op de kop en stond zowaar zelfs te springen, maar die werd echt niet aangesproken met Springstaartje....:P

Tiara Lieveheersbeestje

 

Maakt ook verder geen reet uit. Ik heb mijn punt gemaakt......voor de toekomstige lezer....

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, greentjeonatrip said:

Ik kan er namelijk slecht tegen, wanneer Springstaartjes in aanvang worden gezien als beestjes die een slechte ontwikkeling van je gewas veroorzaken. Ze behoren namelijk feitelijk,  tot een nuttig onderdeel van een gezonde bodembiologie en wanneer iemand hardop gaat roepen dat deze wel degelijk schade kunnen veroorzaken aan het gewas, dan zegt dit misschien ook wat over het gebrek aan (juiste) kennis en aan datgene wat je "niet" ziet...

In eerste instantie gaat het om directe gewasschade. De schade door springstaarten is vrijwel altijd beperkt tot de teelt van uitgangsmateriaal, met name zaaigoed. In het zeer jonge groeistadium zijn de wortels gevoelig voor vraat door springstaarten. Secundair speelt daarbij mee dat bij grote plaagdruk springstaarten de bovenste laag grond omwoelen, waardoor (haar)worteltjes bloot komen te liggen.

WUR

Ik ben zelf ook heel erg van laten leven maar soms moet je wel ten strijde trekken wil je jezelf niet te kort doen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben juist  bekend met het stuk uit de WUR en heb daar in het geval van hele jonge zaailingen ook al naar gerefereerd, maar de vele vraagtekens in het artikel en vooral de focus op de samenraapsels van bestrijding zegt meer dan genoeg over  de huidige inzichten en kennis.....het gebrek ervan dus.

Helpen.....in plaats van enkel ten strijde trekken en ook wat aandachtiger naar de bron kijken, zoals klimaat en hygiëne.

De troosteloze effecten die in het artikel benoemd worden, zouden daar nu net aanleiding voor moeten geven.

Een andere manier van denken...

Een andere manier van doen...

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt mannen! 

 

Springstaartjes eten inderdaad dood organisch materiaal, maar eten weldegelijk ook van worteltjes van zaailingen. Wanneer je kweekt in grond zijn het juist nuttige beestjes, in Cocos hebben ze lijkt me ook nix te zoeken. 

 

Maar ik ga inderdaad eerst m'n hele hok schoonmaken. Potten schoonmaken etc. 

 

Dat mycorhizza ken ik niet, is dat nodig voor cocos kweek? Of gebruik je dat wanneer je zaailing nog in jiffy tablet staat? 

Volgende ronde denk ik te gaan ontkiemen in steenwolkpluggen trouwens, is hier al een tutorial over geschreven? Van zaadje tot de 2e week? Heb er al wel veel over gelezen, afzuren op 5.8ph 24 uur, begin rhizotonic meegeven, en heel kleine beetje voeding max. 0,8ec of zo las ik al. 

 

Wat kan ik verder doen om het hok clean te houden, ik lees dat mensen wel eens wat waterstofperoxide door het voedingswater doen. 

Ik heb ook net soil attack van aptus binnen, hebben jullie hier ervaring mee? 

Ik denk dat als ik nu nieuw cocos ga gebruiken, dat ik toch niet direct roofmijt uit moet zetten, er is dan namelijk nog nix te eten jah. Roofmijt leeft dacht ik 7 week? 

Verder heb ik eigenlijk m'n klimaat redelijk op orde, en begin ik altijd in een schone ruimte een nieuwe ronde. Maar dat kan natuurlijk ook voor het ook zijn, ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen of zo door mijn cocos. 

Vreemde is ook als ik een pot omkiepel, ik die springstaarten helemaal niet zie. 

Wel wanneer ik de pot aan de onderzijde nat heb gemaakt, zoals je op de foto's kunt zien, dag erna zaten ze daar dan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, kees_ said:

 in Cocos hebben ze lijkt me ook nix te zoeken. 

Als jij de omstandigheden creëert, maakt dat geen fuck uit en waar dacht jij dat Cocos uit bestond dan ?

Mycorrhiza is een begrip, kan in praktisch ieder medium gebruikt worden en zou bij jou zeker niet misstaan, net als het toevoegen van bacteriën/trichoderma.

Bij Myco wil je zo snel mogelijk infectie van de wortels, dus als je wortels ziet, in de myco dippen, liever nog iets eerder, gewoon die pluggen (welke dan ook) dippen, de myco sporen een paar dagen voor de overpot nog eventueel door het medium mengen/toevoegen (en aangieten) en bij de overpot nog eens in het plantgat.

Als je de strijd wilt voeren, help ze dan in de strijd....stuur ze naar de juiste strijd.....geef ze te vreten.....en geef je plant tegelijkertijd een verdedigingsmechanisme.

Win-win. Simple is that. Niet moeilijker maken dan het is.

 

Verstoppertje spelen kunnen ze ook.....

Vaar mee op de goede krachten van de natuur....:spliff:

Hier een oplosbare variant, aangezien Cocos als inert mag worden beschouwd.

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...