Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Afzuiger capaciteit berekenen

Recommended Posts

Ik heb een tent van 120x120x200.

Led lamp van totaal 660watt

Hoe bereken ik wat de capaciteit van mijn afzuiger/softbox moet zijn.

En hoevel procent zou je hoger kunnen in de totale capaciteit om niet vol vermogen te draaien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt er een beetje vanaf wat voor LED lamp je haalt, aangezien die bepaalt hoeveel hitte er vanaf zal komen.
Als je dat weet is het een stuk makkelijker te bepalen, maar je zal denk ik aan een klein afzuigertje voldoende hebben.
Ik heb een 1500 m3 afzuiging in een 1,50 x 3 x 2,15 tent en dat is achteraf ( zeker in de winter, maar ook in de zomer ) te veel geweest.
Jouw tent heeft ongeveer 30% van de inhoud van de mijne, dus 300 m3 is meer dan genoeg als je het mij vraagt.
Uiteraard ga ik er hiervan uit dat je niet een lamp haalt die veel hitte produceert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voltage regelaar er bij he’ 

Goedkoop , géén brom ook bij lage stand, duurzaam.

 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een 700m3 en dat blijkt niet voldoende te zijn. Deze periode werd het 28 graden in de tent op 100%. Zomer gaat dat zeker fout.

Frequentie regelaar heb ik al.

Softbox is minder krachtig dan een buisfan, daar moet ook rekening mee gehouden worden. Mijn voorkeur blijft ook softbox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu 3 x todogrowled 220+ hangen.

Ook heb ik genoeg inlaten, 2 x onderkant 200mm en 2 x bovenkant 200mm. 

Momenteel maak ik alleen gebruik van de inlaten aan de onderkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het meest serieuze obstakel is echter de bocht. Een gladde bocht van 90 graden waarvan de straal twee keer de diameter van de buis is geeft bij 7m/s als een weerstand van zo’n 6 Pascal. Bij een slang daarentegen heeft een bocht veel grotere weerstand, zelfs zo’n 90 Pascal (zie volgende grafiek). Je zult dus begrijpen dat je bochten zoveel mogelijk moet voorkomen. Twee bochten van slang geven bijna evenveel drukval als een koolstoffilter. Tevens begrijp je nu waarom het zoveel beter is om met gladde buizen te werken.

KLIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 700 zou je toch mogen verwachten dat je de temperatuur aardig onder controle weet te houden.

Bij mijn weten had je niet al te rare fratsen, in de zin van bochten.

Als je genoeg inlaten hebt, vraag ik me af of je niet eerst nog indringender naar je setup dient te kijken.

Ik vraag me dan bijvoorbeeld het volgende af:

# Hoe loopt je circulatie ?

# Waar bevind zich de uitlaat ten opzichte van je inlaten ?

# In hoeverre is je temperatuurmeting betrouwbaar ? Waar meet je ? Wanneer meet je ? Kwaliteit van je meetinstrument voldoende ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild bedankt voor de link waar veel bruikbare info uit te halen is. 

Dan ga ik maar een gok wagen en mijn huidige softbox niet vervangen, wel een nieuwe filter :)

Zo merk ik ook dat mijn softbox blijkbaar niet de meest optimale is voor 700m3 en 160mm flens. (Zie tabel)

Slang tussen afzuiger en filter "hangt" een beetje, om de weerstand te verkleinen moet dat zo strak mogelijk getrokken worden zodat de ribbeltjes in de slang zoveel mogelijk verkleinen. 

Aan de bocht kan ik helaas niks doen. Geen ruinte om de tent te draaien of afzuiger naast de tent te plaatsen waardoor ik hoe dan ook een 90c bocht blijf houden. Voor de bocht kan ik een RVS 160mm bocht kopen zodat de lucht makkelijker kan stromen. 

Zo komen we, uitgaande van de aanbeveling van 7m/s luchtsnelheid, aan de volgende aanbevolen buisdiameters / capaciteiten:

 

125 mm – tot 400 m3/h

160 mm – tot 500 m3/h

200 mm – tot 700 m3/h

250 mm – tot 1200 m3/h

315 mm – tot 2200 m3/h

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 160mm passieve inlaat zou voldoende zijn, neem ik aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, greentjeonatrip said:

 

# Hoe loopt je circulatie ?

# Waar bevind zich de uitlaat ten opzichte van je inlaten ?

# In hoeverre is je temperatuurmeting betrouwbaar ? Waar meet je ? Wanneer meet je ? Kwaliteit van je meetinstrument voldoende ?

Circulatie is via de kamer, lucht wat uitgaat komt in de zelfde kamer terecht. Er staat een klein raampje open voor frisse lucht. Er is geen andere mogelijkheid.

Uitlaat 2 onder 1 boven.

Temperatuurmeting is de sensor van de frequentie regelaar wat op plant hoogte is bevestigd. En hygro meter dat ongeveer zelfde hoogte staat als de sensor maar dan aan de andere kant van de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 (kunststof) flenzen, wat kit of een paar boutjes en een goed scherp mes en je hebt je hele ventilatieprobleem opgelost.

Is er een reden dat je dat niet wil doen? Zelf een uitlaatgat wat voor jouw setup op de goede plek zit in je tent maken wat je ook (als je de flenzen met boutjes aan elkaar monteert ipv kitten) weer goed zou kunnen herstellen als je het rondje tentdoek bewaard?

Klusje van een minuut of 10 tegen een tientje aan materiaal kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild daar heb ik serieus over nagedacht maar de reden dat ik dat niet wil doen is omdat: 1 - ik deze tent pas 3 maanden geleden heb gekocht en geen risico wil nemen voor het door een of andere manier verkloten van de tent. 

2 - de slang als nog niet rechstreeks naar de afzuiger kan gaan omdat er weer een kleine S bocht ontstaat. Het zal waarschijnlijk veel beter zijn dan de 90C bocht, maar of het wonderen gaat doen twijfel ik.

Tent en afzuiger staan zo op een plek wat niet stukje verplaatst kan worden omdat ik de ruimte er niet voor heb.

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er ook een berekening om afzuig capaciteit te bepalen buiten mijn verhaal om. Zoals een vuistregel waar je aan vast moet houden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier alvast een beetje hoe je dat zelf kunt berekenen,

 

1: Per Watt aan licht 1 kuub aan afzuiging. Dus bij een 400W lamp minimaal een 400 kuub afzuiger.

2: Je moet je ruimte drie keer in een minuut leeg kunnen zuigen. Dus voor een hok van 1,20 m x 1,20m x 2,00 m (l x b x h) 

zou de berekening zijn 1,20m 1,20 x 200 (per minuut) x 60 (per uur) = kuub afzuiger

Dus dat is dan 1,20x1,20x2,00=288m³ x 3 x 60 =518,4 afzuiger benodigd.



Edited by Martijn 20
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Martijn 20 said:

2: Je moet je ruimte drie keer in een minuut leeg kunnen zuigen. Dus voor een hok van 1,20 m x 1,20m x 2,00 m (l x b x h) 

zou de berekening zijn 1,20m 1,20 x 200 (per minuut) x 60 (per uur) = kuub afzuiger

Dus dat is dan 1,20x1,20x2,00=288m³ x 3 x 60 =518,4 afzuiger benodigd.



Dit vind ik voor die cobs een prima vuistregel, alleen telde ik daar nog 25% bij voor de weerstand van de filter.

518,4 x 100/75 = 691,2 m3

Daarom dat ik vond, dat hij eerst andere zaken moest nalopen.

Ik zou niet hoger gaan dan 800 m³.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inderdaad besloten om de softbox te laten zoals het is. Nu even kijken hoe efficient mogelijk ik de afzuiger kan gebruiken. Door o.a wat ik boven heb aangegeven.

Het is iig fijn om het zelf een berekening te kunnen maken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Buyuk said:

@lostchild daar heb ik serieus over nagedacht maar de reden dat ik dat niet wil doen is omdat: 1 - ik deze tent pas 3 maanden geleden heb gekocht en geen risico wil nemen voor het door een of andere manier verkloten van de tent. 

2 - de slang als nog niet rechstreeks naar de afzuiger kan gaan omdat er weer een kleine S bocht ontstaat. Het zal waarschijnlijk veel beter zijn dan de 90C bocht, maar of het wonderen gaat doen twijfel ik.

Je tent is niks meer waard na 1 ronde en de aanschaf van € 160 heb je er na vorige ronde door niet meer naar de CS te hoeven toch allang uit?

Je verkloot niks aan de tent, zelfs met 2 linkerhanden niet en je filter gaat er ook stukken op vooruit.

Verplaats de softbox inlaat en je bent ook deels van die S af denk ik.

Kan je niet een foto maken van de softbox naar de tent toe?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vanacht een foto maken van de softbox, ik werk namelijk tot 02:00.

Door niet naar de CS te gaan heb ik al m'n geld uit, dat klopt. Het ging meer om (als het mis gaat) het afbreken en opzetten van de nieuwe tent. Omdat ik ruimte gebrek heb is alles drie dubbel lastiger.

Secret jardin heeft als het goed is een setje om extra inlaat te snijden met dubbele flenzen. Ik zal dat maar eens aanschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...