Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb al een week of 2 lastvan ongedierte in het watervat, dat dacht ik teminste. Had al een paar keer water gegeven met Waterstofperoxide 12%.

vandaag 2 potten boven een emmer gespoeld om te kijken waar ze camperen, en ja hoor..

maar wat het zijn en of ze schadelijk zijn?

Zit in week 6 bloei met de dames, zou balen zijn als ze eruit moeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filmpje is onzichtbaar.

Klinkt als springstaartjes wat je ook in een steenwol medium kunt krijgen.

Je krijgt ze niet weg met perioxide of een ander chemisch middel, wel met een drogere kweekomgeving en ze nekken gelukkig niet meteen je planten maar ze kunnen wel schade toebrengen aan de wortels.

Heb je toevallig ook last van algen wat een ideale voedingsbodem voor ze is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal straks een foto maken dan.

heb geen algen, werk met eb en vloed.

droger kweken als in ipv om de dag, om de 2 dagen water geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreeg ooit als tip van @Twiet het volgende middel: https://www.ebay.com/c/1148496207 Heb er toen een infestatie van varenrouwmug wel mee onder de duim gekregen. Ik zou het dan niet in je vat gooien maar een paar keer handmatig van boven geven bijv. Als het een paar dagen stilstaat in een vat gaat het behoorlijk stinken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Wiekspiet said:

droger kweken als in ipv om de dag, om de 2 dagen water geven?

Geen idee, probeer het en check of je er meer of minder ziet.

Ik had een DIY bestrijding achter de hand in geval van een veel te groot aantal van die beestjes: til slab of pot beetje op en zet er een aansteker op de hoogste stand op en je bent er een heleboel kwijt in nog geen seconde. De strijd winnen is mij nooit gelukt als ik ze eenmaal aantrof.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij de foto’s.

D410EBA8-1AE6-4177-A6C6-E553E51100FA.thumb.jpeg.f98ec7fe5d681a99ab4e458e23ef0ac7.jpeg

A30998C5-6960-44CD-A8ED-ED29C06558DE.thumb.jpeg.8324d4d50fb3a0ff33ef0e31cd7a2ba1.jpeg

ik had een theedoek gebruikt om het water te filteren met terug pompen. Denk dat het volgende ronde nieuwe rfx wordt.

@pindarots123 van boven water geven gaat em nu niet meer worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wtf:   Je kweekt tegenwoordig vis ipv wiet? :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er niet uit als een springstaartjes plaag, die zijn eerder wit tot lichtgeel .

Het lijkt op een invasie van een of andere mug soort die eitjes legt in je medium of onder de potten waar de larven uit komen die je nu ziet.

Om proberen te bepalen wat het precies is zijn echt duidelijkere foto's van de beestjes zelf nodig:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon op zoek gaan naar een insecticide die je aan je voedingswater kunt toevoegen. Vraag me niet om namen van middelen, het enige middel wat ik ken en waar ik hele goede ervaringen mee heb heet Imidacloprid, maar dat is meen ik tegenwoordig verboden vanwege schadelijk voor bijen. Er zal vast nog wel aan te komen zijn, of zoeken naar een vervanger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/30/2020 at 6:09 PM, vakman said:

:wtf:   Je kweekt tegenwoordig vis ipv wiet? :|

Ja mijn eigen sushi kweek :likken:

On 1/30/2020 at 6:30 PM, JackyH80 said:

Hoeveel rondes oud is deze rfx al?

ik snij iedere ronde de onderste 5cm eraf dus zal een ronde of 4 zijn schat ik

 

On 1/30/2020 at 6:39 PM, lostchild said:

Dat ziet er niet uit als een springstaartjes plaag, die zijn eerder wit tot lichtgeel .

Het lijkt op een invasie van een of andere mug soort die eitjes legt in je medium of onder de potten waar de larven uit komen die je nu ziet.

Om proberen te bepalen wat het precies is zijn echt duidelijkere foto's van de beestjes zelf nodig:rolleyes:

nog geen mug gezien, stikt alleen van die beesten in de potten en water.

11 hours ago, Twiet said:

Gewoon op zoek gaan naar een insecticide die je aan je voedingswater

Dat spul waar @pindarots123 naar linkte is dat wat je bedoelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee @Wiekspiet, dat is geen insecticide maar een bacterie die specifiek bedoelt is tegen varenrouwmug. Als deze beestjes larven van de varenrouwmug zijn dan zou dat spul perfect werken, maar ik betwijfel of het varenrouwmug is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet

ik had nog wat zoekwerk gedaan over Imidacloprid, En kwam hier op uit http://www.tuingerei.nl/product/misc/misc/admire-insectenbestrijdingsmiddel-50-gr-bayer
de meeste winkels verkopen het inderdaad niet meer en in de landbouw is het verboden.

Ik denk dat het beste is om de rfx daarmee te spoelen als de planten eraf zijn en daarna nog eens goed na spoelen met schoon water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat lijkt een geschikt middel, bevat imidacloprid. Ze zeggen niet bij bloeiende planten ivm bescherming van bijen.

Als je al in week 6 zit zou ik het nu niet meer gebruiken. Maar zat je in week 3 of 4 zou het geen kwaad kunnen, het breekt in 3 weken volledig af. Als je het na de oogst wilt gebruiken zou ik de rfx vrijwel droog laten trekken aan het eind, dan neemt het lekker veel van dat spul op. En dan gewoon voeding aanmaken en dat spul toevoegen, inwateren en bvb een uur of 12 laten staan voor je het leeg pompt. Daarna niet meer spoelen oid, gewoon nieuwe plantjes er in en gaan. Wel in de gaten houden of je na verloop van enige tijd geen nieuwe plaag krijgt, zou kunnen dat er eitjes aanwezig zijn die niet aangetast zijn door het middel. Heb je nieuwe plaag dan behandeling herhalen.

Planten hebben geen last van dit middel, en als je de veiligheidstermijn aanhoudt mensen ook niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

Larven vd varenrouwmug zijn wit/doorzichtig met een zwart kopje.

rouwmug larf, Sciaridae

Larven van de (steek) mug zijn bijna identiek aan wat je op jouw foto's ziet

19040.jpg

Tijdelijke drain to waste kan je ook op weg helpen denk ik want je spoelt daarmee de larven het systeem uit net zoals een deel van de nog aanwezige eitjes waar die larven uit komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

@WiekspietIk heb ook die larven in het medium zitten. Als het goed is komen er motmuggen uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Motmuggen

Zie je deze beesten wel eens rondvliegen?

Ze zijn slim genoeg om niet tegen de lamp te vliegen.

Hoge concentratie h2o2 helpt het te remmen, maar zolang je algen en schimmels hebt zul je er last van hebben vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... daar heb ik ook last van .   Ik zie idd ook van die larfjes in het water en van die mini vliegjes vliegen maar heb ik al een ronde of 4 nu maar volgens mij kan dat helemaal geen kwaad ik merk tenminste niks aan de planten na elke ronde bekijk ik de wortelen en daar is ook niks mis mee.  Denk door eb en vloed dat je daar een verhoogde kans op hebt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vliegt niks rond, plakstrips zijn nog schoon. 
Eind van de ronde spoel ik de rfx met Bayer Admire, mocht er nog wat leven gaat er nieuwe rfx in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie door je gift en die beesten neuken niet meer zo graag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt toch wat anders dan Bayer Admire, is ergens meer te vinden.

iemand ervaring met Soil Attack van Aptus?

@P H donner neemolie door de rfx kan geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik linkt eerder al naar dit als alternatief voor die bijen killer van Twiet maar dat zag je denk ik over het hoofd?

Soil Attack ken ik niet maar lijkt mij ook niet wat je moet hebben: de eitjes waar de larven uitkomen worden waarschijnlijk in het water gelegd wat tussen pot/krat en vloer blijft staan en niet in het medium.

Neem heeft geen zin als het ongedierte niet aan de plant of diens sapstroom waarmee Neem behandeld is vreet en het is ook geen contactmiddel.

Ik las dat een pomp ervoor zorgt dat ze niet goed kunnen ademen vanwege verstoring waterspiegel, misschien ook iets om te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild  :withstupid:
 

@https://www.allesoverplanten.nl/varenrouwmug-larven-bestrijden/  ( oud PH tipje—> 3 cm metselzand in (mz zitten géén zouten dus ongevaarlijk! ) 

https://edepot.wur.nl/25381
 

De juiste neemolie kan je gewoon in je gift  mee geven! 
 

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-neem-olie-de-beste-organische-pesticide-voor-cannabis-n657

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check de plaatjes die ik poste mbt larven van een mug en een varenrouwmug, misschien een aansporing naar Wiekspiet om een wat duidelijker foto te posten vd larven zodat je beter kunt vergelijken dan nu.

Als er geen volwassenen zijn die steriel worden nadat ze materiaal met Neem consumeerden wat heeft meegegeven van Neem anders dan preventief dan voor zin?

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...