Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VolcanicSea

Ronde 3 onder dubbele Fluence Spydr 2i

Recommended Posts

Met de zon als voorbeeld Hoop ik dat, duidelijk is dat zaailingen langzaam aan opkweken en opvoeren vanaf 200watt beter kan als je de watt in huis hebt..... 

https://www.wietforum.nl/topic/12600-fotos-tl-opstelling-kast/?tab=comments#comment-112829

Edited by P H donner
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar korte zaailingen of volle bak licht geven zijn natuurlijk 2 verschillende dingen, daarom snap ik niet helemaal wat je bedoeld of ik begrijp je gewoon helemaal verkeerd:rofl

Het klopt dat je met genoeg licht gedrongen planten krijgt, maar hier zit wel een limiet aan, want je kan wel degelijk je planten beschadigen met een grote hoeveelheid licht.

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vollebak licht geven ,geeft korte zaailingen.....

wil ff terug komen omtrent de zonbescherming in kassen . Doen we hier ook ,we witte het glas maar dat doen ze om diffuus licht in de kas te krijgen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar een "volle" baklicht zit toch wel een beperking aan? Ik bedoel je kan 800w led (of een andere lamp) er op zetten per m2 maar ook 1600w, maar of dat verschil nou ten goede komt van de planten vraag ik mij heel sterk af:innocent:

Ik ben wel met je eens dat genoeg licht druk je planten laag en bossig houdt:tu

Daar hoef ik niet perse op terug te komen, ik snap dat je met difuus licht een mooiere verdeling hebt:innocent:maar het gaat mij voornamelijk om de intensiteit van het licht, of het nou een zon of een lamp is. 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het om de lummen gaat. Wattage en warmte spelen hier bij helemaal geen rol als het met led gaat om maximaal vollebak erop.

Je kunt hier geen led adviezen geven als je het over hps en tl hebt omdat het niet hetzelfde is. Je moet met afstand of dimmen bepalen wat ze het fijnste vinden tot je er uiteindelijk volle bak op kan. 

Tl en hps kunnen niet beter en dan is vol erop de enige optie.

Edited by Limbic

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/31/2020 at 2:33 PM, P H donner said:

Ik heb het over gewone cool White  36watt tl ,lost (zonder vsa) En die eerste blaadjes noemen we de Lob blaadjes.

Ik bedoel de 1e node na de lob blaadjes, als ik die bedoelde had ik het beestje wel bij de naam genoemd:rolleyes:

Die 36W is een TL-D is wat ze ook wel een T8 noemen;)
VSA heeft niks te maken met welke temperatuur in de TL buis zelf ontstaat.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er 20 in een kist zitten, wil je nee moet je de vsa er buiten zetten. Ook veel handelbaarder...

Anyway  het lijkt wel of ik iets raars voorstel om zoals vele hier in het verleden te starten met zaailingen direct of heel snel op 1000watt .

Tuurlijk zit er een limiet aan qua lichtintensiteit. 

Potlood dikke stammen ,,:wub:,,zo slecht zijn die simpele TLs dan ook weer niet he :whistle:

9EAF4976-3434-47B1-A5C8-564DA150DB6D.png

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, P H donner said:

Anyway  het lijkt wel of ik iets raars voorstel om zoals vele hier in het verleden te starten met zaailingen direct of heel snel op 1000watt .

Tuurlijk zit er een limiet aan qua lichtintensiteit.

Je stelt helemaal niets raars voor, pure basiskennis.

Natuurlijk zit er een limiet aan, maar iedereen hoort die limiet te kennen (wattage-afstand) en wanneer je die niet kent, dan probeer je het in de groei en kom je er snel genoeg achter waar die grens ligt. 

Misschien moeten we het anders uitleggen.

Ik lees wel vaker dat men  in de bloei  (bijvoorbeeld) pas het 2e of 3e armatuur erbij gaat hangen. Waarom doen mensen dit pas in de bloei ? Omdat de toppen dan onder invloed van meer licht (meer fotosynthese) zullen aandikken ?

De toppen blijven nog altijd toppen die tot de minder verdampende delen zullen blijven horen en dus afhankelijk zullen blijven van de delen die meer verdampen.

Je wilt dat de plant zo optimaal mogelijk gaat verdampen en dus wil je die bladeren trainen om aan die belasting te voldoen. Je wilt die bladeren trainen, zodat ze (ook later) de minder verdampende delen kunnen voorzien .......onder andere  de toppen dus..... 

Dus knallen vanaf het begin (los van wat PH daarnaast al allemaal zei), of zo snel mogelijk opvoeren......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trainen is een verkeerd woord.

Een blad enkel aangemaakt veranderd niet.

Aanpassen! 

Planten passen zich aan.

Volle bak =dikke stammen! :whip:
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik nix 

De weegschaal wel 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooruit dan. Een blad die eenmaal aangemaakt is niet, daar wordt de koelcapaciteit enkel minder.

Daarom.....aanpassen (ok^_^), zodat het blad wat daarna komt, zich wel beter kan aanpassen aan die omstandigheden (en dus meer huidmondjes aanmaakt bijv.).

Op tijd aanpassen dus...

Zo snel mogelijk aanpassen dus...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, al green said:

wat heb jij met dikke stammen........

Jij zou ook wel een dikkere stam willen al, geef maar toe :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes zijn gisteren allemaal getopt.
Ze zijn nu ongeveer 21 dagen oud sinds ontkiemen.
Weinig te melden, ze zien er goed uit.
Klimaat blijft zeer goed, heerlijke 27/28 graden met licht aan, en 21/22 graden met licht uit.
Luchtvochtigheid zit nu rond de 40 a 45 %.

 

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.14 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.15.jpeg

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.14.jpeg

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.13 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.14 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-02-02 at 11.37.13 (1).jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

435ECDDF-4DC2-467D-8D98-6FA983DFA73C.pngDit blijft zo? 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heren, weet iemand overigens wat @P H donnerbedoelt met de foto? 
Of begrijp ik iets niet?

EDIT: Nvm, ik zie nu de tekst rechts halverwege de foto staan haha.
Nee dat zal genoeg helemaal dichtgroeien...

Dit was dag 40 v.d. vorige ronde.

 

20191214_121011.thumb.jpg.f26ebbc819b6d1c7b6a1cd175d00bb3c.jpg

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij iedere ronde wordt een HPS bulb minder...... 

Hoe zit dit met Led ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, al green said:

Bij iedere ronde wordt een HPS bulb minder...... 

Hoe zit dit met Led ?

minimaal 50.000 branduren bij dit model.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die 50.000 begrijp ik.........Met een bulb ook. Maar een bulb neemt snel in kracht af. Hoe zit dat met Led ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kwaliteit zal wat achteruit gaan maar volgens mij is dat te verwaarlozen, zeker in verhouding met HPS.
Het zal ook te maken hebben met wat de kwaliteit is van de LED diodes. 
Maar ik denk dat @Wietefras hier ongetwijfeld een gepast antwoord op kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer licht zorgt voor een kortere internodeafstand, voornamelijk blauw licht bij de meeste soorten. Of dat van led komt of een andere bron maakt niet uit. Wat wel net zo van belang is zijn alle andere factoren als vochtigheid, plant temp, omgevings temp en CO2. Hogere RH is gewoon beter in deze fase dat zie je direct later terug. T meeste licht nu gaat verloren dus zou niet meer licht geven nog. Let op dat de aarde niet uitdroogt. Als ze net wat groter zijn zou ik vol licht meteen geven en de bakken helemaal doorweken. Dan hebben ze voldoende licht en drinken. Dan vanaf de eerste dag bloei weer even opnieuw opbouwen met licht en en indien je die optie hebt wat ver rood en ir erbij gooien. Dus Vegatief 55%-65% temp 27 bij hogere CO2. Bloeifase 1-4 weken ook zelfde RV tot de bloemetjes zichtbaar zijn en de groei er uit is. Dan proberen laag te houden 40%-45% temp langzaam naar de 25 en vol licht er op. Nacht temperatuur laten dalen tot 20gr en de laatste 2 weken nacht temp rond de 17gr dan komen de mooie kleuren naar boven. 
 

dit geeft altijd t beste resultaat. Als er dan niet goed gaat is t dus wat anders maar niet je klimaat.  
 

succes (oh zie nu dat ik reageer op de eerste pagina hahaha)

Edited by polletje
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, al green said:

ja die 50.000 begrijp ik.........Met een bulb ook. Maar een bulb neemt snel in kracht af. Hoe zit dat met Led ?

Leds gaan doorgaans wel 20.000 uur mee voordat ze 10% van hun lichtopbrengst verliezen. Zeker als je ze niet voluit belast.

Het gaat met leds ook veel gelijkmatiger. Bij HPS gaat het vanaf het begin al meteen vrij snel omlaag. Na zeg 2.000 uur ben je dan al 10% van de lichtopbrengst kwijt (hangt erg af van de kwaliteit van de bulb overigens).

Dus als je bij HPS je lamp eigenlijk al na een half jaar zou moeten vervangen dan kun je met de leds nog 4 jaar langer door (als je continu 12/12 door kweekt).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...