P H donner 841 Posted January 31, 2020 (edited) Met de zon als voorbeeld Hoop ik dat, duidelijk is dat zaailingen langzaam aan opkweken en opvoeren vanaf 200watt beter kan als je de watt in huis hebt..... https://www.wietforum.nl/topic/12600-fotos-tl-opstelling-kast/?tab=comments#comment-112829 Edited January 31, 2020 by P H donner 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Xaim 1,750 Posted January 31, 2020 Maar korte zaailingen of volle bak licht geven zijn natuurlijk 2 verschillende dingen, daarom snap ik niet helemaal wat je bedoeld of ik begrijp je gewoon helemaal verkeerd Het klopt dat je met genoeg licht gedrongen planten krijgt, maar hier zit wel een limiet aan, want je kan wel degelijk je planten beschadigen met een grote hoeveelheid licht. Gr, X 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted January 31, 2020 Een vollebak licht geven ,geeft korte zaailingen..... wil ff terug komen omtrent de zonbescherming in kassen . Doen we hier ook ,we witte het glas maar dat doen ze om diffuus licht in de kas te krijgen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Xaim 1,750 Posted January 31, 2020 Ja maar een "volle" baklicht zit toch wel een beperking aan? Ik bedoel je kan 800w led (of een andere lamp) er op zetten per m2 maar ook 1600w, maar of dat verschil nou ten goede komt van de planten vraag ik mij heel sterk af Ik ben wel met je eens dat genoeg licht druk je planten laag en bossig houdt Daar hoef ik niet perse op terug te komen, ik snap dat je met difuus licht een mooiere verdeling hebtmaar het gaat mij voornamelijk om de intensiteit van het licht, of het nou een zon of een lamp is. Gr, X Quote Share this post Link to post Share on other sites
Limbic 992 Posted January 31, 2020 (edited) Ik denk dat het om de lummen gaat. Wattage en warmte spelen hier bij helemaal geen rol als het met led gaat om maximaal vollebak erop. Je kunt hier geen led adviezen geven als je het over hps en tl hebt omdat het niet hetzelfde is. Je moet met afstand of dimmen bepalen wat ze het fijnste vinden tot je er uiteindelijk volle bak op kan. Tl en hps kunnen niet beter en dan is vol erop de enige optie. Edited January 31, 2020 by Limbic Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted February 1, 2020 (edited) On 1/31/2020 at 2:33 PM, P H donner said: Ik heb het over gewone cool White 36watt tl ,lost (zonder vsa) En die eerste blaadjes noemen we de Lob blaadjes. Ik bedoel de 1e node na de lob blaadjes, als ik die bedoelde had ik het beestje wel bij de naam genoemd Die 36W is een TL-D is wat ze ook wel een T8 noemen VSA heeft niks te maken met welke temperatuur in de TL buis zelf ontstaat. Edited February 1, 2020 by lostchild Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted February 1, 2020 (edited) Als er 20 in een kist zitten, wil je nee moet je de vsa er buiten zetten. Ook veel handelbaarder... Anyway het lijkt wel of ik iets raars voorstel om zoals vele hier in het verleden te starten met zaailingen direct of heel snel op 1000watt . Tuurlijk zit er een limiet aan qua lichtintensiteit. Potlood dikke stammen ,,,,zo slecht zijn die simpele TLs dan ook weer niet he Edited February 1, 2020 by P H donner Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted February 1, 2020 1 hour ago, P H donner said: Anyway het lijkt wel of ik iets raars voorstel om zoals vele hier in het verleden te starten met zaailingen direct of heel snel op 1000watt . Tuurlijk zit er een limiet aan qua lichtintensiteit. Je stelt helemaal niets raars voor, pure basiskennis. Natuurlijk zit er een limiet aan, maar iedereen hoort die limiet te kennen (wattage-afstand) en wanneer je die niet kent, dan probeer je het in de groei en kom je er snel genoeg achter waar die grens ligt. Misschien moeten we het anders uitleggen. Ik lees wel vaker dat men in de bloei (bijvoorbeeld) pas het 2e of 3e armatuur erbij gaat hangen. Waarom doen mensen dit pas in de bloei ? Omdat de toppen dan onder invloed van meer licht (meer fotosynthese) zullen aandikken ? De toppen blijven nog altijd toppen die tot de minder verdampende delen zullen blijven horen en dus afhankelijk zullen blijven van de delen die meer verdampen. Je wilt dat de plant zo optimaal mogelijk gaat verdampen en dus wil je die bladeren trainen om aan die belasting te voldoen. Je wilt die bladeren trainen, zodat ze (ook later) de minder verdampende delen kunnen voorzien .......onder andere de toppen dus..... Dus knallen vanaf het begin (los van wat PH daarnaast al allemaal zei), of zo snel mogelijk opvoeren...... Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted February 1, 2020 Trainen is een verkeerd woord. Een blad enkel aangemaakt veranderd niet. Aanpassen! Planten passen zich aan. Volle bak =dikke stammen! Quote Share this post Link to post Share on other sites
al green 495 Posted February 1, 2020 wat heb jij met dikke stammen........ Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted February 1, 2020 Ik nix De weegschaal wel 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted February 1, 2020 Vooruit dan. Een blad die eenmaal aangemaakt is niet, daar wordt de koelcapaciteit enkel minder. Daarom.....aanpassen (ok), zodat het blad wat daarna komt, zich wel beter kan aanpassen aan die omstandigheden (en dus meer huidmondjes aanmaakt bijv.). Op tijd aanpassen dus... Zo snel mogelijk aanpassen dus... Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted February 1, 2020 14 minutes ago, al green said: wat heb jij met dikke stammen........ Jij zou ook wel een dikkere stam willen al, geef maar toe Quote Share this post Link to post Share on other sites
al green 495 Posted February 1, 2020 Mmmm, ze hebben er nu al moeite mee Quote Share this post Link to post Share on other sites
VolcanicSea 326 Posted February 2, 2020 Plantjes zijn gisteren allemaal getopt. Ze zijn nu ongeveer 21 dagen oud sinds ontkiemen. Weinig te melden, ze zien er goed uit. Klimaat blijft zeer goed, heerlijke 27/28 graden met licht aan, en 21/22 graden met licht uit. Luchtvochtigheid zit nu rond de 40 a 45 %. 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
al green 495 Posted February 3, 2020 ziet er keurig uit. Ook frisse/schone tent. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted February 3, 2020 (edited) Dit blijft zo? Edited February 3, 2020 by P H donner Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kluns 1,061 Posted February 3, 2020 Ziet er keurig uit @VolcanicSea. Lekker bezig. Nieuwe ronde nieuwe kansen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
VolcanicSea 326 Posted February 3, 2020 (edited) Bedankt heren, weet iemand overigens wat @P H donnerbedoelt met de foto? Of begrijp ik iets niet? EDIT: Nvm, ik zie nu de tekst rechts halverwege de foto staan haha. Nee dat zal genoeg helemaal dichtgroeien... Dit was dag 40 v.d. vorige ronde. Edited February 3, 2020 by VolcanicSea Quote Share this post Link to post Share on other sites
al green 495 Posted February 3, 2020 Bij iedere ronde wordt een HPS bulb minder...... Hoe zit dit met Led ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
VolcanicSea 326 Posted February 3, 2020 2 hours ago, al green said: Bij iedere ronde wordt een HPS bulb minder...... Hoe zit dit met Led ? minimaal 50.000 branduren bij dit model. Quote Share this post Link to post Share on other sites
al green 495 Posted February 3, 2020 ja die 50.000 begrijp ik.........Met een bulb ook. Maar een bulb neemt snel in kracht af. Hoe zit dat met Led ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
VolcanicSea 326 Posted February 3, 2020 De kwaliteit zal wat achteruit gaan maar volgens mij is dat te verwaarlozen, zeker in verhouding met HPS. Het zal ook te maken hebben met wat de kwaliteit is van de LED diodes. Maar ik denk dat @Wietefras hier ongetwijfeld een gepast antwoord op kan geven. Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted February 3, 2020 (edited) Meer licht zorgt voor een kortere internodeafstand, voornamelijk blauw licht bij de meeste soorten. Of dat van led komt of een andere bron maakt niet uit. Wat wel net zo van belang is zijn alle andere factoren als vochtigheid, plant temp, omgevings temp en CO2. Hogere RH is gewoon beter in deze fase dat zie je direct later terug. T meeste licht nu gaat verloren dus zou niet meer licht geven nog. Let op dat de aarde niet uitdroogt. Als ze net wat groter zijn zou ik vol licht meteen geven en de bakken helemaal doorweken. Dan hebben ze voldoende licht en drinken. Dan vanaf de eerste dag bloei weer even opnieuw opbouwen met licht en en indien je die optie hebt wat ver rood en ir erbij gooien. Dus Vegatief 55%-65% temp 27 bij hogere CO2. Bloeifase 1-4 weken ook zelfde RV tot de bloemetjes zichtbaar zijn en de groei er uit is. Dan proberen laag te houden 40%-45% temp langzaam naar de 25 en vol licht er op. Nacht temperatuur laten dalen tot 20gr en de laatste 2 weken nacht temp rond de 17gr dan komen de mooie kleuren naar boven. dit geeft altijd t beste resultaat. Als er dan niet goed gaat is t dus wat anders maar niet je klimaat. succes (oh zie nu dat ik reageer op de eerste pagina hahaha) Edited February 3, 2020 by polletje 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted February 4, 2020 3 hours ago, al green said: ja die 50.000 begrijp ik.........Met een bulb ook. Maar een bulb neemt snel in kracht af. Hoe zit dat met Led ? Leds gaan doorgaans wel 20.000 uur mee voordat ze 10% van hun lichtopbrengst verliezen. Zeker als je ze niet voluit belast. Het gaat met leds ook veel gelijkmatiger. Bij HPS gaat het vanaf het begin al meteen vrij snel omlaag. Na zeg 2.000 uur ben je dan al 10% van de lichtopbrengst kwijt (hangt erg af van de kwaliteit van de bulb overigens). Dus als je bij HPS je lamp eigenlijk al na een half jaar zou moeten vervangen dan kun je met de leds nog 4 jaar langer door (als je continu 12/12 door kweekt). 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites