Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JackyH80

Stekken problemen.

Recommended Posts

Hallo, iedere keer als ik stekken maak dan krijg ik na een 6 a 7 dagen altijd last van gele puntjes. En bladeren die beginnen te vergelen en te verneuken. Nu is het iedere keer geen groot probleem want als de wortels er zijn en daarna  in de groei trekken ze weer binnen de kortste keren groen maar dit is gewoon kut en dubbel werk.  En vraag me af wat er iedere keer fout gaat?   Vorige en ronde ervoor liet ik de schuimpjes in weken met een voedingscoctailtje met een ec van 0.7.    Deze ronde heb ik alleen water gebruikt met wat roots maar hetzelfde resultaat.   Beide keren ph op 5.8

20200116_200312.jpg

20200116_200308.jpg

20200116_200302.jpg

20200116_200257.jpg

20200116_200253.jpg

20200116_200246.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe blokjes altijd 24h weken in een emmer met lichte dosis voeding (EC=0,7), maar een ph van 5,0. Na 24 uur meet ik t water met de blokjes erin en is de PH alweer opgelopen naar ca 5,5.  Volgens mij loopt de PH rap op in de nieuwe stekblokjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.... dat zou het wel eens kunnen zijn ja. Ik deed ze altijd maar een 10min laten weken. En toen waren ze toch al zeiknat. 

Het gaat trouwens om de toprock paperbus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

die paperbussen heb ik nooit gebruikt. Altijd die standaard stekblokjes 4x4.

Maar volgens mij is het ook heel normaal dat onderste bladeren van stekken wat vergelen. Ze trekken immers energie uit de bladeren om wortels te ontwikkelen. 

Denk wel dat langer weken (24h) in een lagere ph een beter start milieu in je stekblokje/paperbus tot gevolg heeft

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk staat je moeder hoog in de voeding?

Hoe nat houdt je de pluggen en lucht je de propagator ook genoeg?

Als je moeder goed gevoed is is de stek dat ook gewend en gaat ze bij minste geringste zichzelf als het ware leegtrekken wat resulteert in gele bladranden of geheel geel wordend blad. Vaak is het ook een teken dat de wortelvorming gestart is (er komen bultjes onderaan het steeltje waar de wortels uit gaan groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook af en toe last van ditzelfde en voor mij overklaarbaar vergelen. Ze beginnen goed, blijven mooi groen en na een week of iets langer beginnen de stekken te vergelen. Op een gegeven moment komt daar dan wel leuk de groei in en staan ze er al snel weer mooi bij.

Eigenlijk doe ik altijd wel ongeveer hetzelfde en soms gaat het beter en andere keren minder. Ik heb het idee dat het te maken heeft met niet snel genoeg beginnen met voeden van de stekken, zodra ze beginnen met wortels aan te maken hebben ze voeding nodig.

Het zou best kunnen wat jij zegt LC, dat de stekken via de moeder gewend zijn aan meer voeding. Dit is nl wel een factor die mij variabel is, niet elke keer hebben de moeders dezelfde hoeveelheid voeding gehad, hoewel er wel voor zorg dat ze de dagen voor het stekken snijden goed gewaterd en gevoed zijn. Hoe kom jij er bij dat de hoeveelheid voeding die de moeders krijgen in verband staat met vergelende stekken, ervaring?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Twiet said:

Ik heb zelf ook af en toe last van ditzelfde en voor mij overklaarbaar vergelen. Ze beginnen goed, blijven mooi groen en na een week of iets langer beginnen de stekken te vergelen. Op een gegeven moment komt daar dan wel leuk de groei in en staan ze er al snel weer mooi bij.

Eigenlijk doe ik altijd wel ongeveer hetzelfde en soms gaat het beter en andere keren minder. Ik heb het idee dat het te maken heeft met niet snel genoeg beginnen met voeden van de stekken, zodra ze beginnen met wortels aan te maken hebben ze voeding nodig.

Het zou best kunnen wat jij zegt LC, dat de stekken via de moeder gewend zijn aan meer voeding. Dit is nl wel een factor die mij variabel is, niet elke keer hebben de moeders dezelfde hoeveelheid voeding gehad, hoewel er wel voor zorg dat ze de dagen voor het stekken snijden goed gewaterd en gevoed zijn. Hoe kom jij er bij dat de hoeveelheid voeding die de moeders krijgen in verband staat met vergelende stekken, ervaring?

met welke ph doe jij ze inwateren?      Dat met die voeding daar ligt het niet aan denk ik want ik heb de stekken zowel rondes gemaakt met voedingswater en zonder voeding deze keer.  Moet zeggen deze ronde zonder voeding maar alleen wat roots begonnen ze echt super goed .  Normaal hangen ze de eerste dagen op apengapen, nu stonden ze gewoon vanaf de eerste dag rechtop en mooi groen. Denk dat  na een week de ph te hoog is geworden. (mijn vermoeden)

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, Twiet said:

Eigenlijk doe ik altijd wel ongeveer hetzelfde en soms gaat het beter en andere keren minder. Ik heb het idee dat het te maken heeft met niet snel genoeg beginnen met voeden van de stekken, zodra ze beginnen met wortels aan te maken hebben ze voeding nodig.

Ik denk ook dat het dit is.

Laatste tijd veel gelezen over stekken (veel over andere planten) en daaruit blijkt ook steeds dat die siertelers die plantenstekken gebruiken, al heel snel over gaan tot een lichte voeding.

Heb je al eens ooit geprobeerd wat er gebeurt als je een hele licht voeding aan je water toevoegt, vanaf dag 1 al?

 

Ik doe wat testjes met stekken op hydro (te zien in de hydro sectie) en daar kan ik bijna zonder te checken of ze wortels hebben (door het potje uit de tray te halen) zeggen welke stek worteltjes heeft. Namelijk degene met de lichter wordende blaadjes.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JackyH80 Ik water in met ph5.5 en een ec van 0.7 tot 0.9. Het gaat er nmm niet om dat je ze al inwatert met voeding hoewel een beetje voeding geen kwaad kan. Het gaat er vooral om dat je tijdig begint met voeden, zodra de wortelaanmaak begint. Dus voordat de wortels uit het blokje tevoorschijn komen. Begin ik uit gemakszucht een paar dagen te laat dan komen de plantjes dus in die belangrijke eerste dagen waarop ze beginnen aan te slaan voeding tekort.

Ik ben geen voorstander van inwateren met veel voeding, want de eerste week verbruiken de stekken niks of vrijwel niks, maar de blokjes drogen wel in en dienen bijgewaterd te worden. Als er geen voeding wordt verbruikt maar wel water verdampt loopt de ec in het blokje snel op als je inwatert met een redelijke ec en daarna bijwatert met meer voeding.

Het blijft dus lastig om te bepalen hoeveel en wanneer precies. Er goed bijblijven en opletten helpen natuurlijk om het moment van beginnen met voeden te bepalen. Maar ik zit er niet altijd goed genoeg bovenop.

Wat misschien ook meespeelt is dat ik behoorlijk wat stekken tegelijk maak per keer en dat ik ze pas overplant als ongeveer tweederde a driekwart is aangeslagen. Maar dat heeft een aantal dagen nodig of zelfs meer dan een goeie week. Het is me nog nooit gelukt om alle stekken tegelijk aan te laten slaan. Zodoende heeft een aantal stekken al wortelaanmaak en groei en een ander deel nog niet. De reeds aangeslagen plantjes krijgen noodgedwongen dezelfde EC als de nog niet aangeslagenen.

Maar goed, als ik ze overplant staan ze er binnen een weekje allemaal prima bij, meestal.

Slap hangen in het begin heeft niet met voeding te maken denk ik, maar met LV en hoeveelheid vocht aanwezig in de moederplant op het moment van stekken snijden, icm temperatuur.

@Kees, Ik geef zoals hierboven aangegeven vanaf dag 1 lichte voeding. Misschien toch wat te weinig?

Ik heb echt de indruk dat voeding pas echt begint te spelen vanaf het allereerste begin van wortelaanmaak, dus niet pas vanaf het moment dat wortels uit blokjes komen en er groei zichtbaar wordt. Maar begin je pas echt te voeden als je wortels en groei begint te zien dan kom je dus een aantal dagen te laat, en krijg je vergelende plantjes.

Ik denk ook dat het belangrijk is dat in het begin voldoende fosfor gegeven wordt (belangrijk voor wortelaanmaak), dus beter bloeivoeding in het begin.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

oops, niet goed gelezen. Sorry.

Beetje uitproberen en kijken wat het is. 

Andere stekblokjes proberen? Werd vroeger altijd een beetje gek van dat inwateren, meten, weet ik veel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet  en hoelang laat je de stekblokjes (en welke gebruik je? ook de paperbus?)  inweken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees Niets met je lezen te maken hoor, ik schreef het in het bericht dat ik plaatste nadat jij je vraag gesteld had, maar in mijn antwoord aan Jacky.^_^

Ja, al dat meten en zorgen dat je steeds weer hetzelfde geeft is een gedoe, en dat zorgt er waarschijnlijk voor dat het af en toe beter of juist minder gaat, valt niet mee er altijd helemaal bij te blijven.

Andere stekblokjes maakt niks uit denk, want het ligt niet aan het substraat.

@Jack Ik laat ze tussen de 12 en 24 uur weken, maar ook dat heeft er niets mee te maken denk ik. Sterker nog, inweken lijkt me eigenlijk overbodig maar ik doe het toch maar, kost geen moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet

Met een S5 als moederplant gaat er een wereld voor je open.w

Inweken van je steenwol maakt veel uit:ph34r:

Je dient de kalk af te breken die in de steenwol zit anders blijft de pH oplopen richting 6 en bij hogere pH wortelt een stek veel minder snel.
Snelst doe je dat door een uur of 2-4 voor te weken in water met een pH van 5 (4.5 mag ook nog), mag ook langer maar niet veel langer dan 12u want die lage pH kan de structuur van je steenwol blokje beïnvloeden.

Door genoeg voeding toe te voegen (de aanbevolen startdosis van een schema) heb je een veel stabielere pH in je blokje en dat oplopen vd EC valt echt reuze mee, zelfs met compleet droogtrekken en verleppen van stekken is dat bij mij nooit een probleem geweest. Even dippen en weer doorgaan om met Marco te spreken:whistling
De keren dat je de plug nat maakt nadat je die inweekte met voeding doe je of een heel lage concentratie voeding in het water of je gebruikt alleen wortelstimulator.
De controle die je hebt tov pH verloop door de regulatoren die in de voeding zitten in een inert blokje steenwol is een onderschat iets.

Ander voordeel is dat je de vraag voor bent waardoor de stek geel weg trekt en ook al zie je de wortels nog niet aan de buitenkant van het blokje, de wortels gaan actief opnemen vanaf dat het van die bobbeltjes onderaan het stammetje en dat is een dag of 2 voordat jij die wortels gaat zien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK LC, dank voor je goeie raad, ik zal de volgende keer dat ik stek jouw tips toepassen en zien wat er gebeurt.:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er nu een paar gezet maar is echt dramatische kwaliteit deze keer. 

Ben het denken om ze 2 weken lang 24uur non stop licht te geven om ze te versnellen, is dit een goed idee of gaat dat niet werken? 

20200125_181557.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 24u licht maak je het niet beter, ik zou eerder zeggen 16/8 om ze wat meer rust te geven en daarna op 18/6.

Hoeveel licht hang je boven de stekken en hoe verlucht je de propagator?

Een lage temperatuur van je stekmedium maakt dat je stekken makkelijk lang te nat staan en als je de propagator niet regelmatig verlucht (10min pdg kap eraf en vanaf dag 3 ook de schuifjes open) kan je ook krijgen wat jij nu hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, lostchild said:

Met 24u licht maak je het niet beter, ik zou eerder zeggen 16/8 om ze wat meer rust te geven en daarna op 18/6.

Hoeveel licht hang je boven de stekken en hoe verlucht je de propagator?

Een lage temperatuur van je stekmedium maakt dat je stekken makkelijk lang te nat staan en als je de propagator niet regelmatig verlucht (10min pdg kap eraf en vanaf dag 3 ook de schuifjes open) kan je ook krijgen wat jij nu hebt.

Boven de propagator hangen kleine tl buisjes van ik dacht 18w. 

 

Denk eerlijk gezegd dat de moeders op zijn. Heb ze niet goed onderhouden denk ik. Heb 7 moeders waar er 5 op zijn. Lichtgroen zijn ze,maar heb nog 2 jonge moeders die lekker donkergroen zijn. Ik flikker die weg en flikker deze stekken weg en hoop dat ik geluk heb en dat ze snel komen die ik besteld heb. Gelukkig heb ik dus nog 2 moeders met deze pheno. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, JackyH80 said:

Ben het denken om ze 2 weken lang 24uur non stop licht te geven om ze te versnellen, is dit een goed idee of gaat dat niet werken? 

Ik weet niet of het gaat werken, dat versnellen op die manier.

Kwaad kan het sowieso niet. 

Door 24 uur licht hou je je klimaat wat meer onder controle; dat vind ik zelf een voordeel.

Inmiddels wat meer over gelezen. Cannabis is een C3 plant en heeft geen rust of slaap of zoiets nodig. 

Ik heb een moederplant 100 dagen onder 24/7 licht gezet en de stekken daarvan vervolgens ook onder 24/7 licht aan. Alles deed het prima en zag er gezond uit. 

Behalve toen ik er met mijn onnadenkende harses teveel kiezelzuur bij mieterde :)

Of het daardoor sneller ging... geen idee. Denk het eigenlijk niet.

 

Dat luchten, kap erop, kap eraf, schuifje 10 minuten per dag open, dan een dubbele salto, op dag 3 schuifje 25 minuten open, blablabla, hoge luchtvochtigheid, te nat, te droog, te lauw, te warm... daarvan heb je als je stekken kweekt op hydro allemaal geen omkijken naar.

Gewoon snijden... in je cloner zonder kap.... wachten.... klaar. Zeg niet dat het beter is, maar wel simpeler.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/19/2020 at 6:55 PM, lostchild said:

@Twiet

Met een S5 als moederplant gaat er een wereld voor je open.w

Inweken van je steenwol maakt veel uit:ph34r:

Je dient de kalk af te breken die in de steenwol zit anders blijft de pH oplopen richting 6 en bij hogere pH wortelt een stek veel minder snel.
Snelst doe je dat door een uur of 2-4 voor te weken in water met een pH van 5 (4.5 mag ook nog), mag ook langer maar niet veel langer dan 12u want die lage pH kan de structuur van je steenwol blokje beïnvloeden.

Door genoeg voeding toe te voegen (de aanbevolen startdosis van een schema) heb je een veel stabielere pH in je blokje en dat oplopen vd EC valt echt reuze mee, zelfs met compleet droogtrekken en verleppen van stekken is dat bij mij nooit een probleem geweest. Even dippen en weer doorgaan om met Marco te spreken:whistling
De keren dat je de plug nat maakt nadat je die inweekte met voeding doe je of een heel lage concentratie voeding in het water of je gebruikt alleen wortelstimulator.
 

 

@lostchild  met welke ph geef je dan? Ik neem aan dat je dat gewoon doet bijvoorbeeld 3ml met een pipetje? Maar doe je dan gewoon 5,8? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je mag ook 5.5 geven maar niet lager anders vernaggel je de steenwol structuur. Als je op 5.9 uit komt is het ook best, dat gepriegel om 0.1 omhoog of omlaag te krijgen is best lastig te roggelen met veel pH- goedjes.

Ik dip stekpluggen of blokjes in een laagje water van een cm of 2, van boven water geven veroorzaakt (te) vaak algen is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb als test een paar stekken gemaakt. Test lijkt goed te komen.Was eerst van te voren het idee om de boel toch weg te flikkeren als het testje voorbij was. Maar over kleine 3 weken heb ik weer nieuwe nodig voor een nieuwe ronde.  

Nu is mijn vraag: kunnen stekjes die geworteld zijn en klaar om de grond in te gaan nog op de één of andere manier overleven zonder gepot te worden zo'n lange tijd? En hoe? 

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen koning in stekken maken maar dat verkleuren had ik in het verleden toen ik te veel licht er boven had hangen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, JackyH80 said:

Heb als test een paar stekken gemaakt. Test lijkt goed te komen.Was eerst van te voren het idee om de boel toch weg te flikkeren als het testje voorbij was. Maar over kleine 3 weken heb ik weer nieuwe nodig voor een nieuwe ronde.  

Nu is mijn vraag: kunnen stekjes die geworteld zijn en klaar om de grond in te gaan nog op de één of andere manier overleven zonder gepot te worden zo'n lange tijd? En hoe? 

Nee.
De wortels vreten het stekmedium op als ze blad en tak aan gaan maken en ook met water/voeding geven gaat dat erg lastig worden.

Kan je ze niet op startblokken of 13x13 potjes met aarde zetten onder laag wattage licht? Dan kan je even vooruit en word water+voeding geven ook makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...