Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xenos

eerste mapito kweek op eb en vloed

Recommended Posts

Beste,

 

Ik ben al een eventjes bezig met het bouwen van een 1m² tentje. Hier hangt een 600W Son t pia in met hamerslagkap in. Als zaad heb ik Royal Cheese (Fast Flowering) genomen.

 

 Ik heb hiervoor een 90x90 tafel gemaakt, ik heb deze waterdicht gemaakt met liquide rubber.

Ik ga deze 5cm hoog laten vloeden denk ik. te tafel zelf is 15cm hoog. Ik heb potten genomen van 18L en deze zijn 33x33x33. Dus er passen perfect 9 potten in.

Ik heb 2 gaten gemaakt in de bak, eentje voor een overloop, en eentje om de voeding naar omhoog te pomen met een 600l/m aqarium pompje. Ik heb hiervoor al de benodige accesoires verzameld.

 

Hieronder staat een vat van 80L wat volgens mij wel voldoende zal zijn. Als ik de tafel vloed tot aan 5cm hoogte, dan is de inhoud ongeveer 45L. 

 

Enkel denk ik dat de tafel te hoog staat, mijn potten zijn ook erg hoog. Dus ik denk dat de planten te dicht tegen de HPS lamp aan gaan groeien. 

Ik denk dat ik dus een lager maar breder voedingsvat ga moeten zoeken/maken.  zodat ik de tafel lager kan krijgen en misschien kijken voor andere potten of plastic curver bakken. Alleen dan weet ik nog niet waar ik mijn luchtbevochtiger ga zetten. Misschien een hogere tent zoeken?

 

Ik ga nog een plastic zeil maken voor de groeifase van de plantjes om de LV hoog te houden. Ik ga in de toekomst met stekken werken.

 

Ik heb bij eugrowshop mapito gekocht. Op de website in de beschrijving stond dat dit ging om rockwoll met pu als samenstelling. Maar als ik keek in de zak leek het er op dat er cocos in zat. Ik weet dus niet of ik de juiste mapito heb gekregen. 

 

Als er vragen zijn of opmerkingen hoor ik het heel graag!!!

 

 

 

 

 

large.IMG_20200115_211618846.jpg.bc3fc31135a62d3830df52861fdf38de.jpglarge.IMG_20200115_154959327.jpg.0a092aefc89f3a97b7a03784fddae135.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke set-up xenos, gaan we volgen

Enige zoals je aanhaald, misschien een 220cm hoogte tent nemen...verder knap, zelf begin ik er niet aan zulk pompsysteem.

Succes:tu

Edited by Piffer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een gorilla tent en die kan je verhogen naar 240. Denk dat dit wel erg krap word.

Coco’s zijn kleine balletjes.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@M0251 wat jij noemt zijn kleikorrels. Het lijkt idd of er cocos tussen zijn mapito gemixt is. Misschien is dit normaal want ik heb geen verstand van mapito.

Waarom heel je setup proberen te veranderen als je ook voor led kunt kiezen (als je de mogelijkheid hebt)

Minder warmte, efficienter en afstand tussen lamp en plant kan veel korter.

Succes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende ronde gewoon RFX kopen ipv mapito. Dat werkt een stuk schoner en je hoeft het spul niet eerst eindeloos te spoelen tot goede waardes. 

Verder vind ik het een leuke setup. Ben met Buyuk eens dat je hier beter een mooi (zelfgebouwd) led-armatuur boven kunt hangen, voor betere lichtverdeling en waarmee je dichter op de planten kunt gaan zitten. Misschien iets voor de nabije toekomst. Idealiter had je een hoger tentje gekocht, een lagere voedingsbak kan ook natuurlijk. Vwb de luchtbevochtiger denk ik dat je die in principe niet eens nodig zult hebben als je ook al een screen voor de groeifase gaat maken (ik neem aan dat je je inspiratie haalt uit de oude topics van Escobar^_^)  Of de gewortelde stekjes meteen op 12/12, dan blijven je plantjes ook laag maar zul je denk ik niet het maximale uit je 18-liters gaan halen (niet volledig doorworteld), da's zonde. 

p.s. je sensor aan je linkerwand nog even afdekken straks en lekker wat extra gaten in je potten boren tbv het vloeden. 

 En idd, deze setup vraagt om uniforme stekken, geen zaadjes die allemaal verschillend in hoogte zijn. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Xenos said:

 Ik heb hiervoor een 90x90 tafel gemaakt, ik heb deze waterdicht gemaakt met liquide rubber.

Interessant spul.

Al veel over gelezen, maar nog nooit door iemand toegepast zien worden in de praktijk.

Ik blijf je volgen (de kweek, maar ook hoe het gaat met dat rubber) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mapito is tegenwoordig met Coco’s erin. Ik vraag me af in hoeverre de pomp hierdoor verstopt raakt. Of is het zo grof dat dit niet gebeurd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen werd het stil...

Nog enige vooruitgang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben terug van weggegweest :P:P:rolleyes::rofl

 

 

Misschien een gaas plaatsen aan de afvoer dan als er te veel vuil in het pompje gezogen wordt.

Ook heb ik een gorilla tent aangeschaft, nu heb ik ruimte zat in de hoogte!

Heb vandaag ook mn ventilatie is uitgetest. Nu maakt deze toch teveel lawaai. Daarom ga ik zo snel mogelijk een silentbox halen.

 

 

Nu wou ik mn zaadjes al ontkiemen in PU stekpluggen. hiervoor heb ik ook een clone box gekocht. Hier kan ik die PU stek pluggen in zetten en continu laten bewateren. 

Ik vroeg me nu af wat de beste EC waarde is voor ontkiemen van zaden op PU stekblokjes, hier lees ik nog bitter weinig over. De meeste mapito verslagen beginnen nadat de stekjes al klaar zijn.

Ik heb de EC van mn kraanwater gemeten en die ligt op 0.6. moet ik dit dan ook aftrekken? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Thanatos said:

Interessant. Ik volgs, want doe ook eerste hydro kweek.

 

Succes.

 

mapito?

 

De tent is aangepast.

 

Groter vat onder de tafel. Gorilla tent gezet omdat ik meer hoogte nodig had. Nu Nog de silentbox ventilator installeren.

IMG_20210922_212613.jpg

IMG_20210922_212627~2.jpg

Edited by Xenos

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/30/2021 at 8:41 PM, Thanatos said:

Ik steenwol.

 

Heb je die pomp al getest? Voldoet die?

Ja hij werkt goed. Het pomp enkel heel langzaam, dus misschien een 2de pomp proberen of een zwaardere bij mn volgende kweek. maar het werkt zonder problemen.

 

Ik heb een nieuwe afzuiger gehaald, een soft box van 750m3. Nu zuigt die al een pak minder luid. Ik had wat last van hoge temperaturen in mijn tent omdat ik met een passieve inlaat werk. ik blaas uit in dezelfde ruimte dus dan loopt die temperatuur na een tijd op. Ik heb daarom dus een raam op kiep gezet zodat er koude lucht gemengd wordt met de kamertemperatuur en in de tent gezogen wordt.

 

Ook heb ik een mabo geplaatst boven mijn electronica, geeft toch wel een beter gevoel.

 

Nu heb ik de  stekblokken ingewaterd en 9 zaden hier in laten groeien met een clonebox. ik heb deze continue laten water sproeien. ik ben dan een weekend effjes weggeweest, nu waren de sproeiers van de clonebox verstopt geraakt met PU. jammer genoeg zijn er zo dan plantjes gestorven. Dus nu zit ik met 6 plantjes in mn tent. volgende keer ga ik hier zeker rekening mee houden, of meer zaden ontkiemen.

 

Nu ze zien er er heel gelukkig uit de babytjes :wub::P:wOOt Heb de mapito ingewaterd. Eerst goed de potten vullen en aandrukken. Daarna van bovenaf ingewaterd met 1.0 Ec en 5.5 PH. dan de drain meten en zo opnieuw en opnieuw. duurde wel ff omdat het pompje langzaam pompt. De lampen staan nog op 18/6.

 

de temperatuur is rond de 25-28 graden en de lv is rond de 50% 

Ik heb 1 klein ventilatortje van secret jardin hangen in mn tent die constant beweegt. vraag me af of dit voldoende is en of ik misschien toch beter een 2de bijzet. 

 

Ik merk dat het forum dood is, jammer genoeg, maar toch ga ik verder en wil ik dit verslagje afmaken :evil::spliff::vape:

 

IMG_20211014_201548.jpg

IMG_20211014_201552.jpg

IMG_20211014_201614.jpg

 

IMG_20211014_201501.jpg

Edited by Xenos
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof hoor.

 

Je pomp gaat dan mss wat langzaam maar das niet erg toch. Een grotere maakt dan mss meer lawaai.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/15/2021 at 7:11 PM, Thanatos said:

Tof hoor.

 

Je pomp gaat dan mss wat langzaam maar das niet erg toch. Een grotere maakt dan mss meer lawaai.

Ja nee inderdaad. hij liep gewoon beetje vast. gebeurt heel soms. dan gewoon is uitspoelen. de bak is na 30 minuten ongeveer volledig gevloed. en het is geluidloos.

 

ik vloed ze om de 3 dagen

heb ze gevloed nu. EC 1.1 PH 5.5 de planten zijn ietsje geler geworden aan de onderste bladeren. ze maken veel blad aan maar gaan nog niet echt de hoogte in

ik gebruik voeding A & B van hypro

temp 28 graden celcius LV 50%

snachts 19 graden celcius

 

te weinig voeding? te veel? stikstof tekort? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je veel te veel water aan het geven bent.
Die zaailingen drinken/eten amper en jij gooit er per 3 dagen water tegenaan alsof het grotere planten zijn.

Sla de volgende beurt vloeden over en geef 250ml uit een bekertje vanaf boven aan de zaailing rondom het plantje.

Qua EC waarden is het High Pro schema best duidelijk, 5ml in 1ltr water en EC tussen de 1.4-2.2.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat het hele proces beter gaat als je de zaailingpluggen eerst in kleiner potje voorgroeit. Dit is beter te controleren en kun je gewoon per keer van boven handwateren tot je run-off krijgt. Deze drain kun je vervolgens ook nog goed opvangen en meten. 

Wat er nu gebeurt bij zo'n grote pot is dat van bovenaf wateren het meeste direct doorsijpelt naar beneden waar nog geen wortels zijn, maar wanneer je direct van onderaf gaat vloeden, wederom alleen de onderste helft van de pot nat is. 

Als zaailingen in zo'n jong stadium al vergelen is dat vaak een ph/voeding probleem, maar kan ook met je nieuwe mapito te maken hebben. Mapito is i.t.t. RFX niet geheel schoon uit de zak en moet je bij mijn weten eerst grondig spoelen voor de juiste waarden, heb je dit ook gedaan? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mapito is gebruikte steenwol dat je niet perse hoeft te spoelen. Bezie het als stevig voor bemeste grond, dus inwateren met een lage Ec en dan langzaam opbouwen.

Zolang de potten nog zwaar aanvoelen hoef je niet weer te wateren. Wel is het raadzaam om de blokjes waar de stekken in geworteld zijn de eerste paar dagen nat te houden. Dit is om te voorkomen dat ze uitdrogen aangezien het water naar onderen zakt en de toplaag van de mapito snel uitdroogt. Simpelweg een emmer voedingswater erbij zetten en af en toe bevochtigen met een gieter. Niet te scheutig zijn met water, als het blokje nat is is het genoeg. Als de stekken zijn aangeslagen na een paar dagen stap je over op gewoon vloeden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/30/2021 at 8:41 PM, Thanatos said:

Ik steenwol.

 

Heb je die pomp al getest? Voldoet die?

Die big-blocks kan je hergebruiken als mapito. Uit financieel oogpunt het overwegen waard, want steenwol in de agricultuur is idioot duur.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, dilago said:

want steenwol in de agricultuur is idioot duur.

Agricultuur is landbouw oftewel, telen op grond.

Wat je stelt slaat echt helemaal nergens op zoals wel vaker het geval is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, lostchild said:

Agricultuur is landbouw oftewel, telen op grond.

Wat je stelt slaat echt helemaal nergens op zoals wel vaker het geval is.

Tuinbouw valt onder de agricultuur waaronder ook glastuinbouw.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Landbouw

Als je me wilt corrigeren doe het dan wel goed anders sta je zelf voor lul zoals wel vaker. :D

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt werkelijk geen idee wat een tuinder voor een meter slab betaald en trekt er dan een hele grote bek over open.
Kom eens met zeik verhalen van tuinders over de hoge inkoop prijzen van steenwol en dat ze dat niet kunnen doorberekenen naar anderen in de keten.

Je rekent de inkoop prijs van je steenwol door aan je klanten en hoe dat werkt kun je een beetje op de KvK site uit gaan vinden als je er geen kaas van hebt gegeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen professionele tuinder die steenwol voor inkoopsprijs kan inslaan helaas, heb slechts een paar plantjes. Maar als je me een goedkoop adres kan aanwijzen houd ik me gaarne aanbevolen en geef je zelfs graag gelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...