Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

Meeldauw in de bloei

Recommended Posts

12 hours ago, lostchild said:

 je medium niet hergebruiken en ook de potten waar je in kweekte ontsmetten of vernieuwen ivm sporen die achterbijven en weer actief kunnen worden waardoor je opnieuw een uitbraak krijgt.

Ik denk niet dat dat helpt, want de sporen komen uit de lucht vallen.

Ik begrijp niet waartom lostchild hier advies geeft terwijl hij er zelf nooit last van heeft gehad.

Je kunt beter een soort zetten dat er meer weerstand tegen heeft.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt vd correctie Fool :tu 
Ik ging ten onrechte uit van overleven van sporen in het medium.
Gelukkig nooit te oud om te leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

luchvochtigheid is al tussen de 30 en 40% de meeldauw grijpt nu echt snel om zicht heen. Kan ik deze oogst als afgeschreven beschouwen en weg gooien? De meeldauw begint nu ook te komen op de blaadjes bij de toppen.

 

Ik heb een 1000m3 afzuiger onder mijn bladerdek door blazen. (tussen het rek en de potten) Verder heb ik 3 clip fans die vrij veel lucht rond blazen.

 

De oorzaak is wel stilstaande lucht waarom? Ten eerste heb ik 1 boxfan vervangen voor 3 clipfans om te voorkomen dat de boxfan recht op het gewas blaast. Ik vermoed dat dit niet helemaal goed is geweest om stilstaande lucht te voorkomen.Te tweede heb ik minder blad verwijderd dan als ik normaal doe met als gevolg dat het begin bloei overvol zat. Toen had ik de eerst meeldauw al gezien. Als reactie op deze meeldauw heb ik ik super veel gesnoeid (een hele vuilsniszak) om de circulatie te verhogen. echter is het kwaad al geschiet de meeldauw zat al in de tent.

 

Tot slot heb ik de fout gemaakt om niet gelijk te behandelen tegen meeldauw, ik heb het wel eens eerder gehad maar toen liep het niet zo een vaart als nu. Ik heb het probleem dus onderschat en daardoor te laat actie ondernomen.

Ook heb ik het idee dat de 1000m3 inblaas de uitbraak heeft verergert. Toen het er eenmaal in zat waren de bladeren vlak bij de inblaas het meest aangetast door de meeldauw.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je lv  met licht uit ook zo is dan is dat in iedergeval oke. Tegen meeldauw onder de 52%lv houden.dag en nacht.

Als het lukt proberen om je temp zo dicht mogelijk bij de 20 graden te krijgen. Dan stopt/remt de groei van meeldauw.

Als het er al zit en je gaat daarna extra blazen maak je het alleen maar erger de meeldauw op het blad maakt ook sporen aan,en die worden lekker door je tent geblazen nu. 

Bij de eerste vlekjes gelijk verwijderen werkt het beste.

Maar weggooien? nee joh,zolang mogelijk proberen het te remmen want je kan er altijd nog olie van maken tijdens het decarben sterft de meeldauw en sporen(sterft bij 55+ graden)

Het kan natuurlijk ook radicaler, alles weg knippen wat besmet is en hopen dat je wat overhoud.

Succes man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV-C lamp lost dit probleem op.

Wees voorzichtig met gebruik van UV-C licht.

Verder helpt je google.

Succes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Marko77 said:

UV-C lamp lost dit probleem op.

Wees voorzichtig met gebruik van UV-C licht.

Verder helpt je google.

Volgens mij zijn de geleerden het hier nog niet over eens.

Zijn wel aanwijzingen voor, maar als je er wat dieper induikt, lijkt het nog alleszins zeker.

Tenminste, voor zover ik het onderzocht heb.

Ik zie wel op Amerikaanse forums mensen druk in de weer met UV licht. Voor betere kwaliteit en voor het bestrijden van beestjes.

Maar het is allemaal vooral in de wiet-scene en nog niet echt bij glastuinbouwkwekers. Terwijl die toch ook last van meeldauw hebben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde probleem gehaad in een paar kweekruimtes in de laatste 15jaar...
Droge lucht en kou versnelt voorming van echte meeldauw.
UV-C licht doodt meeldauw en daar ben ik zeker in..eigen ervaring ... en jullie kunen meer lezen bij edopot wur nl .
Tegen meercellige organismen of beestjes werkt het niet..dan heb je en te hooge dosering nodig die schadelijk is ook voor onze plantjes.
Voor topic starter is het waarschijnlijk te laat maar voor iedereen die dit leest en heeft te maken met echte meeldauw raad ik aan
Philips TUV UV-C TL-D 36W G13 

Past in een gewone TL armatuur van 120cm.
Stralen en belichten voor en paar seconden van 10cm afstand is al voldoende.

Edited by Marko77

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Kees A said:

Ik zie wel op Amerikaanse forums mensen druk in de weer met UV licht. Voor betere kwaliteit en voor het bestrijden van beestjes.

Dat zijn wel twee verschillende vormen van UV. Voor het verhogen van het THC gehalte heb je UV-B nodig. Of wellicht voldoet UV-A daar is nog veel discussie over. Voor het desinfecteren van je voedingswater en/of de planten  gebruik je UV-C.

Dat UV-C licht is wel  heel extreem spul trouwens.  Ik heb een keer de UV-C lamp van mijn vijverfilter aan laten staan en die vrat zich gewoon door de plastic behuizing heen. 

Ik heb wel mensen toprot zien proberen te bestrijden met UV-C, maar dat wilde niet erg vlotten. Meeldauw schijnt volgens Wagening (WUR) wel prima aan te pakken te zijn met UV-C. Maar goed, ze geven ook aan dat bicarbonaten een melk goed zouden werken en dat blijkt in dit geval tegen te vallen. Al geven ze wel ook aan dat je het moet blijven herhalen. Dus het is misschien meer een kwestie van onder bedwang houden dan echt oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A:

Ik heb het alleen over uv-C licht en echte meeldauw

...uv-b en uv-a is een andere verhaal.
Glastuinbouwkwekers gebruiken dat ook..Een paar Wat uv-c licht/m² .. af en toe (hangt af van het afstand, planten, soort, etc etc) als preventie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alleen verrekte oppassen met UV-c ivm huidkanker.Jezelf heel goed beschermen incl de ogen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...