Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kluns

Wormenmest

Recommended Posts

Ik heb een tijdje geleden een baal met wormenmest aangeschaft. 

Echter heb ik nog niet kunnen achterhalen wanneer ik dit gedurende de kweek kan toevoegen. 

Ook heb ik zitten googelen en op dit forum zitten zoeken, het zal er vast ergens staan maar ik kan het niet vinden. 

Mijn vragen:

Wat doet wormenmest precies? 

Wanneer toe te voegen? 

En hoeveel toe te voegen? 

Ik las ergens dat je 10% van de pot inhoud kan toevoegen. 

Dit zijn de voordelen van wormenmest volgens de verkoop site zelf. 

Langdurig luchtige bodem.

Voeding voor uw planten

Veel Organisch materiaal
Betere afwatering van uw grond
Veel goede schimmels en micro organisme
Een goed wortelstelsel
Snellere ontkieming
Ziektewerend
Een krachtige groei en explosieve bloei

Alvast bedankt

Groetjes Kluns:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Kluns said:

 

Wat doet wormenmest precies? 

Langdurig luchtige bodem.

Voeding voor uw planten

Veel Organisch materiaal
Betere afwatering van uw grond
Veel goede schimmels en micro organisme
Een goed wortelstelsel
Snellere ontkieming
Ziektewerend
Een krachtige groei en explosieve bloei

Dat dus!

Je had het eigenlijk vooraf door je aarde moeten mengen... :whistling  

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman

Ik had nu al verbrande bladpunten door de toegevoegde tabs. 

Als ik dit spul extra had toegevoegd hadden de planten het nog zwaarder gehad gok ik zo? 

Dus bij mijn volgende kweek vooraf toevoegen en rekening houdende dat ik bijv een halve tab minder toevoeg aan een plant? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben jaren geleden al gestopt met die tabs, de rede waarom zie je hier regelmatig verschijnen in topics ;)

Met de wormenshit draait je bodemleven op volle toeren, dus komt er ook meer voedsel beschikbaar voor je plant, ook meer stikstof dus in jouw geval. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, en wat zijn de nadelen van het weglaten van de tabs? @vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen. 

Op een andere manier NPK toevoegen, daarvoor kun je veel verschillende producten gebruiken. 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staar je niet al te blind op de hoeveelheden in een bio teelt.

Een minerale kweker past enkele flesjes toe.

Een bio kweker past diversiteit toe.

Het draait om balans.

Meer microleven = meer diversiteit = meer balans

Je kunt een klokje op veel tandwieltjes laten draaien, maar ook op enkele.

Zolang je de tijd kunt aflezen, blijft de uitkomst hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mn 11ltr zit: atami bi grow met

Lavameel(eifelgold), lime(biogreen), wormenmest(atami),biovin(phc), flowersaver(phc), fishmix(gk), zeewierpoeder(gk), palmboomas(gk)en ingewaterd met , colonize(phc), fulvic(phc), yuccah(phc, ,opf(phc), biopak(phc) & rietsuikermelasse(agriton)

Bij het overpotten nog elk een 10gr buffertab(health start phc) en bij het net overplanten wat verbrande puntjes maar zijn al weg en alles fris groen na een 2de phc/bio sapje eergisteren.:icecream:

15787479675726277201039592582376.thumb.jpg.d5a0d855fbf4559992a2f74789f71a55.jpg

En niks dieven of defoliation deze ronde...:tu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 10% is een prima richtlijn K.

Kweek ook gerust wat droger met wat meer microbiële activiteit in je bodem.

Verder wil ik nog wel benoemen dat je niet te zeer de focus legt op de rv in je klimaat, of de zorgen daarvan.

Natuurlijk is een goed klimaat wenselijk, een goede circulatie en zo ook een bepaalde luchtigheid in je gewas.

Waar ik op doel, is dat veel ook afhangt van de weerbaarheid van je plant en je daar ook op andere manieren invloed op uitoefent.

Vergeet niet dat bepaalde schimmels niet alleen via open wondjes kunnen binnendringen, maar ook via de stomata, de wortels, of op plaatsen waar de plant zwakte vertoont als gevolg van het (onnodig) vetmesten.

Zorg goed voor je bodem, want die is ook voor een groot deel verantwoordelijk in hoeverre je plant wordt aangevallen.

Worm draagt bij aan een betere bescherming.

Succes.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De volgende tekst was een reactie van mij op een tegenpartij, die de meerwaarde er niet van ziet om wormen in zijn aardebak te hebben, vanwege het feit dat kwekers over het algemeen te droog kweken.

Ik had eigenlijk meer kunnen schrijven, maar was er wel klaar mee.....

 

"Dit heeft ook te maken met wat er dan in het medium zit en hoe je dat medium vervolgens bemest.

Als er gebrek aan voedsel is, zullen ze gaan...Gooi er bijvoorbeeld ook eens een goede lepel tuingrond bij die barst van het leven, van de schimmels, bacteriën, nematoden, protozoa.

Als je synthetische nitraten in wateroplosbare stikstofbemesting gebruikt, zullen ze gaan....

Als je ze naast de bak vind, gooi je ze gewoon terug, zodat je de geïmmobiliseerde  voedingsstoffen weer terug geeft aan de andere lichamen van het bodemleven.

Ze versnipperen organisch materiaal (waardoor schimmels en bacteriën beter toegang hebben tot de cellulose en lignine) en vervoeren het vervolgens met de micro organismen door de bodem, ze beluchten de bodem, vergroten de opslag van water, ze produceren polysachariden die individuele mineralen en humusdeeltjes verbinden tot aggregaten en ze vergroten de microbiële populaties.

De uitwerpselen bevatten 50% meer organische stof, die de samenstelling van de bodem radicaal verandert.

Ook neemt de CEC toe, omdat er meer organische oppervlakken zijn, die een elektrische lading hebben, waardoor andere voedingsstoffen zich binden aan de organische stof.

De enzymen die de darmbacteriën produceren, maken veel van de chemische verbindingen los, waardoor voedingsstoffen die anders gebonden waren en niet beschikbaar waren voor de plant, nu wel vrijkomen. Daardoor zijn de uitwerpselen zoveel maal rijker aan Fosfaat, Kalium, Stikstof en in iets mindere mate aan  Magnesium, gevolgd door  Calcium. Die voedingsstoffen binden zich allemaal aan de organische stof in uitwerpselen....

Het is een vaststaand gegeven dat ze bijdragen aan de vruchtbaarheid en een betere weerbaarheid van planten en vervullen een sleutelrol in een gezond bodemvoedselweb.

Wormen(mest) zou ten allen tijden een plaats moeten innemen in een organische kweek."

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip m.a.w. zou ik per pot 1 of 2 aardwormen in een tuin of veld vangen en kunnen toevoegen aan een 11ltr/pot medium? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker.

Je kunt je wel afvragen, of die pot daar groot genoeg voor is, omdat over het algemeen geldt dat het pendelaars zijn, die zich verticaal van boven naar beneden bewegen.

Voorzie ze dan in ieder geval van een strooisellaag, door bijvoorbeeld een mulch aan te brengen van klein bladafval, die ze de grond in kunnen sleuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip mag dit oud schutblad zijn dat vergeeld is, geen kans op schimmel of rot aan de nieuwe plant hierdoor?, dan gooi ik t niet allemaal weg, laagje blad, laagje metselzand. 1 worm per pot is uittesten. Morgen is ff lang de tuin van mn ouders passeren 

Edited by Piffer

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Piffer said:

 laagje blad, laagje metselzand. 

Laagje metselzand zou ik achterwege laten, kun je ook de verrichtingen zien.

Laat ook de steeltjes aan het blad zitten, zodat ze het blad makkelijker naar onder kunnen trekken.

Vergeet niet om je bacteriën te blijven meegeven. Het is niet de bedoeling dat het te schimmeldominant gaat worden, tenzij je teveel last hebt van nitraten in de grond.

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx greentje, Was van plan om zoals ronde 2, 2 x maal p/week bacto en melasse te geven.  Metselzand wou ik doen tegen die kleine kutvliegjes, zodat bovenkant medium niet uitdroogd en die vliegjes weg zijn, of zou dat zand de medium biotoop verstoren?  

Als je dan langs boven giet, spoelt de uitgedroogde aarde niet weg of krijg je van die gietgaten, met dat zand is dat allemaal minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bladafval heeft dezelfde natuurlijke functie als wat jij met zand probeert te realiseren.

Maak je niet te druk om die vliegjes. Die larfjes zijn voer voor je bodemleven. Gooi er een lepel goede tuingrond bij.

Bijscheppen kan altijd nog.

Test het eerst maar eens en kijk eerst eens of ze in de pot blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik plots een aardworm op mn sofa zie passeren, weet ik dat het niet goed zit :rofl

Zal eerst wel testen of ze blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Piffer said:

 Was van plan om zoals ronde 2, 2 x maal p/week bacto en melasse te geven. 

Volg in principe altijd eerst de richtlijnen op de verpakking en vergeet niet dat die nitraatbehoefte in de groeifase de ph een  knal naar boven geeft en dat je met bacteriën dit stimuleert.

Je praat hier niet over enkele bacteriën, maar duizelingwekkende aantallen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk gewoon naar de planten of ze er ok bijstaan en of ze lichter worden, dacht toch 1 x maal per week de bacto en melasse, 2 x de week is mischien te veel

Edited by Piffer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...