Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Toonnlx

Stekken maken

Recommended Posts

Hoi ik ga proberen om stekken te maken heb al heel wat gelezen ma iedereen doet het eigenlijk  anders Haha,mijjn vraag aan jullie (expers) is dat ik wel wat hulp kan gebruiken en vroeg me af welke propegator ik nodig heb en wat voor pluggen,en poeder of stekgel hoop snel op wat tips en tricks greeetz! Zal tog eens wat zijn als ik er een worteltje uit kan laten groeien^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke experts?

Mensen doen maar wat, en soms lukt het, soms niet.

Je moet op dit forum gewoon zoeken naar een methode die jou bevalt, aansluit bij je methode (aarde of RFX of hydro) en die binnen je budget past.

En dan heb je dikke kans dat het werkt. 

 

Doe gewoon iemand na die er ook succes mee had.

Kluns bijvoorbeeld, recent nog: https://www.wietforum.nl/topic/126807-amnesia-haze/page/9/?tab=comments#comment-1531821

Stekken maken is echt het meeste simpele wat er is.

Mits... mits... je een aantal regels in acht neemt: Goede moederplant, enige beheersing van het klimaat, geen viespeuk bent.

Maar of je je stekje in een propagator van € 100 zet of in een bakje van de Action.... of je stekpoeder van Merk X of Merk Y koopt. Stekkengel van Clonex is echt niet beter dan stekpoeder van Hornbach..... schuin of recht afsnijdt.... dat zijn alleen maar nuance verschillen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha bedankt kees,voor de duidelijke info hier kan ik wel wat mee.

Even een goeie moeder zoekke!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is sowieso een vereiste. Je zou met zaadjes kunnen beginnen en van elke plantje dat hier uit voorkomt een stekje of 2 snijden.

Dan de planten afbloeien en kijken welke het beste aan je eisen voldoet.

Van de stekjes die je van die allerbeste plant hebt bewaard (zullen dan inmiddels ook al flink groot zijn) maak je dan 1 of 2 moedertjes.

De rest van de (iets mindere) stekjes kun je alsnog afbloeien. Als die klaar zijn, is inmiddels je moedertje ook zo ver om stekken te geven.

 

Wat je ook kan doen, is dat je zaadjes ontkiemt, voorgroeien, en dan - als ze nog in de groei staan - van elke plant een stekje (of 2) snijden.

Die zet je in stekblokjes (of wat dan ook) en laat ze voorgroeien. Als de zaadplanten klaar zijn, zijn deze stekplanten inmiddels zo gegroeid dat je er weer stekken van kunt snijden.

Daarna bloei je ze af. En de gesneden stekken laat je weer groeien.

Enzovoort. Een cyclus dus.

Voordeel is dat je geen moederplant nodig hebt.

Nadeel is dat je plek moet hebben. Maar ja, dat heb je voor een moederplant ook nodig, al is het een stuk minder.

Een ander nadeel kan zijn dat je nog steeds grote verschillen in je planten kunt hebben. Maar dat is op te lossen. Stel dat je 16 planten in je hok wil. Dan kun je dat verschil in kwaliteit tussen planten onderling oplossen door op een gegeven moment van de beste presterende plant 8 stekken te snijden als hij in de groei staat. Dan zijn er de daaropvolgende ronde van je 16 planten er al 8 'besten'. Vervolgens als deze in de groei staan, knip je van elke 'beste' weer 2 stekken en dan heb je de volgende keer 16 'beste' stekken. 

Klinkt fucking ingewikkeld en dat is het ook :) Je moet alles goed labelen, noteren en plannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...