Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Attitude

Lv

Recommended Posts

Aangezien mijn lv niet veel hoger kwam als net boven de 40% heb ik nu zakjes over me plantjes heen met een zooi gaatjes erin...nu behaal ik een goeie 50/55 met lampen aan en 92% als lampen uit zijn. Nu heb ik 2 vragen:

 

1. Moeten die zakken er dag en nacht op blijven of nie?

 

2. Is 92% niet te hoog??

 

Plantjes zijn vanzelf sprekend in de groei...

 

 

Bedankt alvast maar weer :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

1. Dag en nacht.

 

2. Dat krijg je heh, als je een zakkie erom doet :verrygood alleen groeien ze wel minder snel denk ik. Meestal zijn die zakkies alleen om zwakke stekjes er bovenop te helpen. Ik zou ze niet de volle groei (10-12 dagen op aarde?!) in zakkies laten. Gaat ten koste van het licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2e dag met een zak over de kop en verdomme die dingen zijn ineens vol geworden ik laat het nu nog een dag of 2 zo en dan gaan ze de bloei in...maar moet ik dan in de 1e 3 weken van de bloei al minderen naar rond de 40 of ook nog hoog houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan moet jij dat vooral doen vertel even waar je woont dan kunnen we kijken hoe je woning afbrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

In onder het zakje is alleen een LV van 90% dat komt dus niet eens in aanraking met de lamp dus kortsluitng lijkt mij erg onwaarscheidelijk, ook omdat de lampen uit zijn en geen stroom krijgen en ten 2e iedereen heeft een stoppenkast waar de stop eruit knalt als je kortsluiting hebt dus een affikkend huis lijkt me ook erg onwaarscheindelijk... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Voor je gemoedsrust, mijn LV zit deze hele kweek al tussen de 22 en 36 %, snachts misschien 40-45 met mazzel. Superdroog dus, en het gaat toch behoorlijk goed weer. :D

 

Dus til er NIET te zwaar aan als je niet voor je brood aan het kweken bent :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan moet jij dat vooral doen vertel even waar je woont dan kunnen we kijken hoe je woning afbrand

We???? Stay cool :verrygood

Mijn woning zal niet afbranden, daarbij zei ik alleen dat een LV van 100% geen water is.

Als jij denkt dat het wel zo is, blijf dan maar binnen als de LV buiten hoger dan 100% is. :D

 

Boven de 100% in je kast krijg je condens. Overigens is een LV van 90 niet aan te raden voor de planten zoals ik hier gelezen heb.

 

 

Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht in de lucht.

 

De hoeveelheid vocht kan uitgedrukt worden in een absolute hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid water in een vastgestelde hoeveelheid lucht.

 

De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve vochtigheid, vaak relatieve luchtvochtigheid genoemd. Dit is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de gegeven temperatuur en druk kan bevatten. Bij dalende temperatuur neemt het vermogen van de lucht, waterdamp te bevatten, af; bij dezelfde hoeveelheid waterdamp neemt de relatieve vochtigheid dan toe. Wordt deze groter dan 100%, dan treedt mist op

 

Heb ik ook maar ergens gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lv van 100 is nog lang geen water.

Wanneer bij een lv van 100% de temperatuur daalt dan heb je gelijk condens ,water dus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat mij dan ook nog eens iets kopiëren en plakken:

 

Vochtigheid is in essentie het aantal watermoleculen in de lucht, echter er zijn vele manieren om dit uit te drukken.

De absolute luchtvochtigheid is een maat voor het maximale volume waterdamp in een bepaalde hoeveelheid lucht bij de gemeten temperatuur. Per definitie heeft verzadigde lucht (daar waar condensatie optreedt) een luchtvochtigheid van 100%.

De relatieve luchtvochtigheid (RL) is het cijfer dat wat wij normaal gesproken in de krant lezen. Omdat de hoeveelheid waterdamp die lucht kan bevatten toeneemt met de temperatuur, gebruikt men liever de relatieve luchtvochtigheid. Deze geeft in procenten aan hoeveel waterdamp nog nodig is om de lucht bij een bepaalde temperatuur verzadigd te maken.

Verzadigde lucht heeft per definitie een vochtigheid van 100 procent. Een RL van 75 procent wil zeggen dat de lucht slechts driekwart van de waterdamp bevat die deze maximaal zou kunnen bevatten. Als de hoeveelheid waterdamp constant blijft, neemt de RL bij het stijgen van de temperatuur af. Een hoeveelheid lucht van 11,4° Celsius die 10,7 gram waterdamp per kubieke meter bevat, heeft een relatieve vochtigheid van 100 procent. Bij een stijging tot 24,2 ° Celsius bedraagt de RL 50 procent, omdat de lucht dan nog maar de helft aan waterdamp bevat die hij theoretisch zou kunnen opnemen, namelijk 24,1 gram per kubieke meter. U kunt dit aflezen in het Mollierdiagram:

 

mollier.jpg

 

Voor je gemoedsrust, mijn LV zit deze hele kweek al tussen de 22 en 36 %, snachts misschien 40-45 met mazzel. Superdroog dus, en het gaat toch behoorlijk goed weer.

 

Stekken en zaailingen zijn extreem gevoelig voor een lage luchtvochtigheid. Zij hebben geen wortels of deze zijn nog onvoldoende ontwikkeld. Hierdoor zijn zij (nog) niet in staat water op te nemen. De jonge plantjes zijn echter wel in staat om via de bladeren water te verdampen. Een lage RL zal de verdamping vergemakkelijken waardoor de stek of zaailing uitdroogt en sterft voordat wortelvorming heeft kunnen plaatsvinden.

Met behulp van de RL regelt men in feite de de snelheid van de waterverdamping in de plant. Voor een juiste ontwikkeling van de jonge plant is in de eerste week een hoge RL (80-90%) noodzakelijk. Op deze manier krijgt de de plant dus meer tijd om wortels te ontwikkelen. In de 2e en 3e week kan de RL geleidelijk worden teruggebracht naar 65-70%, daarna naar 50-55%.

Let op: ook als er al wortels zijn, is het mogelijk dat een jonge of zieke plant teveel verdampt door een verkeerde RL. Dit is te herkennen aan gelere bladeren, verdroogde bladranden en een afnemende luchtvochtigheid. Meet dus de RL met regelmaat met een goede hygrometer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Ik had een strekkensterfte van 2 op 30 dit keer, de vorige keer 1 op 30 :D Ondanks die LV.... maar ik weet wel zeker dat het beter kan dan hoe het nu gaat. En de oorzaak zal best LV zijn, maar wat ik zeggen wilde, het is niet funest voor je oogst, zoals spint, toprot en temps boven de 30 graden. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stekken en zaailingen zijn extreem gevoelig voor een lage luchtvochtigheid. Zij hebben geen wortels of deze zijn nog onvoldoende ontwikkeld. Hierdoor zijn zij (nog) niet in staat water op te nemen.

Je kunt stekken en zaailingen op dat punt niet vergelijken , een klassieke fout . Zaailingen kunnen veel beter tegen een lage LV dan stekken . Een zaailing heeft gelijk een wortel die de juiste verhouding heeft met de bovengrondse delen .

Een stek is een gehandicapt plantje met een wortelstelsel dat nog veel te klein is om normaal te kunnen functioneren .

 

 

Het volume van lucht neemt toe als de temperatuur toeneemt, vandaar dat er in warme lucht meer 'ruimte' is voor water (g) .

 

De LV is niet de enige factor die bepaald hoeveel water een plant verdampt , de snelheid van de luchtstroom(ventilatie) is er ook één .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het geen dat ik wel heb gemerkt is dat mijn gezaaide planten het wel stukken beter deden op een stuk hogere LV...maar akn iemand mijn vraag nog wel beantwoorden??

 

moet ik in de 1e 3 weken van de bloei al minderen naar rond de 40 of ook nog hoog houden???

 

thank u

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lv van 100 is nog lang geen water.

Wanneer bij een lv van 100% de temperatuur daalt dan heb je gelijk condens ,water dus .

Deels waar. Ik heb zelf een tijd in Nigeria gewerkt waar de LV regelmatig boven de 100 komt en ik moest niet zwemmen :smoke en er gingen geen huizen de fik in. :D

 

Dat je condens krijgt klopt, maar is een LV van 100 komt niet overeen met 100% water ofschoon veel mensen denken dat het wel zo is., dat was mijn stelling. :verrygood

 

Ik heb ook niet gezegd dat een LV van boven de 90 geen kwaad kan, integendeel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% betekent gewoon dat de lucht verzadigd is met water, er kan er gewoon geen water meer bij.

 

Waarom is een lV groter dan 90 schadelijk juup

Share this post


Link to post
Share on other sites
100% betekent gewoon dat de lucht verzadigd is met water, er kan er gewoon geen water meer bij.

 

Waarom is een lV groter dan 90 schadelijk juup

Jesus Didge, dat vraag je aan mij? Ik ben zelf een leek. :verrygood

 

Naar wat ik gelezen heb( op dit forum en in andere literatuur) is het een stuk hoger dan de geadviseerde LV en het lijkt mij dat de levensduur van de koolstofdelen in je filter korter wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...