Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

M0251

5 amnesia op rfx eerste kweek

Recommended Posts

Ik heb geen ervaring met de manier waarop jij nu kweekt, maar ik kan me voorstellen dat PH schommelingen niet bevorderlijk zijn.
Is het niet handiger ( wel een flinke uitgave ) om zo'n automatisch PH mengapparaat te kopen als je op deze manier blijft kweken?

https://www.toppy.nl/product/7487/blue-lagoon-automatische-ph-meter-en-doseerpomp.html?gclid=CjwKCAiAyeTxBRBvEiwAuM8dnemTmkvH_t124UNw4dI2J33dekxcsy_8JB_2lWJhN30xA56zYMFE6xoCQssQAvD_BwE

Geen idee of deze kwalitatief goed is.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twijfel nog. maar bedankt voor de tip,ga over nadenken 

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.png.9a6fb3b75187f6281b71e67a9ebb854a.png

Er bestaat ook iets als dit.

Een capsule gevuld met korreltjes. De capsule is gemaakt van een fijnmazige zeef. Water kan er wel in, maar de niet-oplosbare korrels kunnen er niet uit.

Water + voeding komt dus in contact met de korrels. Waterzuivering werkt soms ook zo.

Door middel van Ionen-uitwisseling of zoiets (echt fucking hocus pocus voor mij) zorgt dit voor een stabiele pH.

Het ding is oneindig bruikbaar en tussen kweekjes in, spoel je hem met een licht zuur.

Een beproefde en reeds lang bestaande methode, maar zoals wel vaker in de growerswereld zijn er een paar slimmeriken die er een mooi label op plakken en het ding voor veel geld verkopen. Nu is de capsule nog niet zo duur, (paar honderd dollar)

Maar de spoelvloeistof (waarschijnlijk verdund zoutzuur of een ander zuur) daar vragen ze echt 100 keer zoveel voor als het waard is.

 

Ik ben bezig om alle losse onderdelen bij elkaar te zoeken (de capsule, de korreltjes die erin zitten - Amberlite CG50 - weet ik al waar ik die kan kopen, en de vloeistof) 

Dan ga ik het eens een keertje testen in de toekomst.

 

Voor wie er meer over wil lezen: https://scienceinhydroponics.com/2010/05/how-to-have-a-constant-ph-in-hydroponics-no-more-corrections-o.html

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dan eerder voor die doseerpomp gaan. Maar bedankt voor het mee denken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zo'n  bluelab pakken, beste wat er is. 

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 35. wou eigenlijk geen update doen uit schaamte maar goed...

 

11A76174-087B-4EF9-93FE-3DD63068D806.jpeg

DE17EA2C-74E9-4D95-88E8-635BA09EA7B0.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@M0251,

juist van de updates leer je, andere kunnen je dan helpen:tu
En je kan zelf ooit eens terugkijken wat er toen gebeurd is.

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker nergens voor nodig, gewoon blijven posten.
Ik kijk regelmatig terug naar m'n vorige verslag, zodat ik weet wat ik toen aan het doen was!
We zijn hier allemaal om te leren :). 
Ik heb toprot, herma's de hele k*tzooi gehad meteen de eerst ronde, en zat er toen ook echt mee.
Maar achteraf toch blij dat ik ben blijven posten voor feedback en de mogelijkheid terug te kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iedereen hier niet zou posten uit schaamte, dan was het een leeg forum :)

Er kan zoveel misgaan bij kweken. En er zijn zoveel mogelijke oplossingen en zienswijzen.

Dus iedereen kampt met dezelfde problematiek.

Lekker posten, zodat jij er van leert, en wij weer door jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens. 
Heb de oplossing alleen nog niet gevonden. 
word maar weer een ritje naar de gs 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ipv beginnen met de PK 13/14, wat best heftig spul is, zou ik 1st eens kijken wat er gebeurt als je compleet over gaat op bloei voeding waar al een hogere ratio PK in zit. Op hydro heb je met een paar dagen al uitkomst of wat je doet ook zin heeft.

Stretchen of dat ze toch nog een beetje doorgroeien.. zie rechterkant onder dat vierkant.. week 3 waar je zei de groei is er wel uit en op dag 35;)

Zet pH als oorzaak uit je hoofd: dat meten van het water onder de mat die je hebt liggen heeft geen enkele zin en het water is ook dusdanig weinig dat jij met het inpompen van liters nieuw voedingwater met een pH van 5.8 een mengverhouding hebt waar dat water onder de mat amper invloed heeft op de totale pH van het water in de bak.

Als je er wat aan wilt doen pomp dan zoveel water minder in de bak als er nu onder de mat blijft liggen.

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik ook nooit pk13/14, waarom ook ? Staat toch ook niks van in je schema?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, lostchild said:

Ipv beginnen met de PK 13/14, wat best heftig spul is, zou ik 1st eens kijken wat er gebeurt als je compleet over gaat op bloei voeding waar al een hogere ratio PK in zit. Op hydro heb je met een paar dagen al uitkomst of wat je doet ook zin heeft.

Stretchen of dat ze toch nog een beetje doorgroeien.. zie rechterkant onder dat vierkant.. week 3 waar je zei de groei is er wel uit en op dag 35;)

Zet pH als oorzaak uit je hoofd: dat meten van het water onder de mat die je hebt liggen heeft geen enkele zin en het water is ook dusdanig weinig dat jij met het inpompen van liters nieuw voedingwater met een pH van 5.8 een mengverhouding hebt waar dat water onder de mat amper invloed heeft op de totale pH van het water in de bak.

Als je er wat aan wilt doen pomp dan zoveel water minder in de bak als er nu onder de mat blijft liggen.

Ben allang met bloei voeding begonnen.
Ik geef momenteel met een gieter water.
10L is te weinig, dus geef meestal 15L wat weet net te veel is.
wat me opviel is dat me wortels nog steeds niet uit me pot komen misschien verkeerde pot gehaald?

31 minutes ago, JackyH80 said:

ik gebruik ook nooit pk13/14, waarom ook ? Staat toch ook niks van in je schema?

Klopt niet in schema van dutchpro, maar  een kennis had nog wat canna liggen. wou daar week 5 even 1 weekje boost en pk mee geven.
maar de toppen zijn zo klein dat het geen zin heeft om pk te geven..

heb momenteel even geflusht met 20L water met ph van 5.8 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

PK heeft niks met de dikte van je toppen te maken.
En Haze kan je flink verrassen qua gewicht ook al lijkt het weinig ;).

welke Ec geef je nu eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja misschien wel een idee. alleen geen ervaring mee. Zal er over gaan lezen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je er dan in het begin van je topic bij dat je een Ec van 1.8 geeft als je niet eens meet?

Pleur je maar gewoon in je vat wat op je schema staat? 
Dat verklaart waarschijnlijk ook je ‘randjesziekte’. 
 

erover lezen heeft geen nut :td. Koop een Ec meter en ga aan de slag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krap 2wk geleden had je het over 2wk staan en dan over op bloeivoeding:search:

Hoe lang geef je dat nu al en viel dat niet bijna samen met het opduiken van de verschijnselen die je nu hebt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wiekspiet said:

Hoe kom je er dan in het begin van je topic bij dat je een Ec van 1.8 geeft als je niet eens meet?

Pleur je maar gewoon in je vat wat op je schema staat? 
Dat verklaart waarschijnlijk ook je ‘randjesziekte’. 
 

erover lezen heeft geen nut :td. Koop een Ec meter en ga aan de slag

Dat stond idd op me voedingsschhema. volgens mijn had ik dat ook aangegeven.

kijk de planten aan, als ze licht groen worden verhoog ik me voeding. Enkel iets te snel verhoogd en toen verbrande puntjes dus heb ik weer verlaagd.

maar ik houd me idd aan de richtlijnen van schema 

48 minutes ago, lostchild said:

Krap 2wk geleden had je het over 2wk staan en dan over op bloeivoeding:search:

Hoe lang geef je dat nu al en viel dat niet bijna samen met het opduiken van de verschijnselen die je nu hebt?

 

Ik gaf in week 2 bloei: 50/50 groei bloei voeding.
begin 3e week begonnen met volledige bloei voeding.

denk dat een week later duidelijke verschijnselen kwamen. Dus rond week 4/5

 

 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het wel knap dat je wel vanalles koopt zoals RFX, voeding, en weet ik wat allemaal. Maar dat je je over een EC meter nog moet gaan inlezen.

Dat is geen harde kritiek, maar volgens mij kom je in 95% van de kweekverslagen tegen "ik meet de EC en die is..." of woorden van gelijke strekking.

Natuurlijk is het ook goed (heel goed zelfs) dat je je planten 'leest', maar juist dan is het mooi om een EC meter te hebben, want dan kun je meteen verbanden leggen.

 

Dus lees er over, koop zo'n ding, gebruik zo'n ding.

 

Al die voedingsfabrikanten lullen namelijk maar wat. Die zitten bijna allemaal te hoog met hun verhoudingen. 

Daarnaast heb je ook nog de basis EC van je kraanwater die in Nederland nog al uiteen kan lopen (ligt er dus aan waar je woont en waar jouw waterbedrijf zijn water vandaan haalt)

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hou je die ec op pijl dan?

snap er vrij weinig van :oeps
iemand een goede link met info?

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

je vult je vat met water (20c), daar doe je je voeding bij ( a en b ) tot de gewenste EC is bereikt.

that’s it. 
 

ik heb zo’n vermoeden dat je te hoog in je voeding zit, afgaand op je foto van woensdag (donkergroen)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je 2.5 of 3.5ml per liter aan voeding mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...