Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

M0251

5 amnesia op rfx eerste kweek

Recommended Posts

34 minutes ago, lostchild said:

Geef je 2.5 of 3.5ml per liter aan voeding mee?

Gaf op gegeven moment 3.5 mee. Toen kreeg ik die puitjes van blad die verbrande. toen afgezakt naar 3. Gister en vandaag geflusht maar gaat niet zo lekker.

symptomen van die randjes ziekte word steeds erger.

Zonde van het stroom en voeding. Maar goed heb rfx getest en is blijkbaar niet me ding. Dan maar met aarde sjouwen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kun je toch niet zeggen na 1 x proberen waarin je ook nog eens een aantal andere zaken niet op orde hebt?

Alsof je op een scooter rijdt met slappe banden en een kapot zadel en dan niet zo lekker rijdt, en dan zegt "ik heb scooterrijden getest; niks voor mij; ik ga toch maar weer fietsen".

 

EC is echt niet zo moeilijk (het bewijs daarvoor is namelijk dat ik het kan toepassen)

Je vult je vat, je meet alvast de EC (die zal ergens aan de lage kant zitten, maar dan weet je in ieder geval wat je uitgangspositie is), je voegt voeding toe tot de je de EC hebt, die je wilt hebben.

Nu heb je 1 componenten voeding en 2 componenten voeding, dus effe kijken wat voor jou van toepassing is.

En het dan goed doen. (Dus niet meteen al de allergrootste hoeveelheid erin kieperen)

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, M0251 said:

Zonde van het stroom en voeding. Maar goed heb rfx getest en is blijkbaar niet me ding. Dan maar met aarde sjouwen 

DE17EA2C-74E9-4D95-88E8-635BA09EA7B0.jpeg

Niet slecht hoor voor je 1e keer op rfx.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ziet toch niet slecht uit!

Gewoon doorgaan man! Rfx is super relax, zeker tov met zakken grond slepen. Ik zie mezelf nog terug een jaar of tien geleden, auto vol met zakken aarde kort voor mn rijtjeshuis geparkeerd en dan de wekker gezet op 03:30 en dan 35 zakken naar binnen slepen ergens midden in februari.

Ook ik heb gezeik gehad op het begin met rfx ,vooral het inwateren voor het begin van een ronde was iedere keer een gedoe waardoor de stekjes op achterstand de eerste week ingingen. Nu heb ik dit gezeik niet meer,heb na 6 rondes mn eigen systeem lopen waardoor het redelijk op rolletjes loopt. Beste tip kwam van  @pindarots123  mbt het eerst voorgroeien in kleine hoge potten.   Sinds ik dat doe gaat het veel en veel beter,de planten hebben dan al 2 weken achter de rug en een hoop wortels,daarna kan er weinig meer mis gaan.  Lijkt me voor jou ook een goede tip.

Het werken met rfx is niet heel moeilijk enige wat heel belangrijk is dat je vanaf het begin goed start en dat is dat de ph die moet altijd goed zijn.   Maarja...is dat niet altijd bij hydro?  Persoonlijk zou ik voor veel kleinere potten gaan dan wat jij daar hebt staan.

Maar je moet vooral met hydro minimaal 2 rondes durven te investeren en van fouten te leren. Niemand heeft een omschakeling van terra naar hydro het in 1 ronde meteen onder de knie.  

Edited by JackyH80
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de motivatie jongens:tu

Ja pindarots heeft me in begin alles uitgelegd over hydrokweken. echt een topper.

bedoeling was ook om voor te groeien in kleine potjes, maar had me tent all opgezet voor ik de kleintjes binnen kreeg.
dusja dan maar gelijk knallen. 
was wel erg lastig aangezien ze amper wortels hadden en rfx idd super snel droog was...

35 zakken aarde is behoorlijk idd. Wat zal dat een stress gegeven hebben om aan te voeren en af te voeren.

met aarde heb je wel een buffer en hoef je niet percee  te meten.(tenminste kennis van me heeft nog nooit iets op gemeten en draaide toch best aardige rondes.
ik zit nu elke x te klote met de ph wat ik best hinderlijk vind.

ik moet het nog Ff aankijken of ik nog een ronde doe. Denk dat ik nog wel Ff zoet ben met deze ronde. Heb geen zin om strax in juni nog te staan met het warme weer heb nu namelijk all tussen de 25/28 graden.

vind deze potten ook erg groot, had ze genomen omdat ze lekker laag en breed zijn.
heb nog wel 5 plasticpotten van  25 of 30L staan.
 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat gezeik met grond slepen werd ik schijt ziek van. Later las ik hier dat je de grond ook vaker kon gebruiken als je allerlei snufjes erbij deed gooien.  Nou ook dat is me een teveel gedoe. Rfx is gewoon ideaal, ik gebruik het nu al voor de 7e keer achter elkaar. Alleen bij het voorgroeien in de kleine 2liter pot gebruik ik hele nieuwe rfx, voor de rest is het steeds dezelfde.  Gewoon na iedere ronde schuimpje eruit en alle wortelen hoeft niet eens maar ik probeer er zo veel mogelijk eruit te halen en je rfx is weer klaar voor volgende ronde. Makkelijker kan bijna niet.  Aarde-fans zullen hier wel anders over denken maar dit is mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat zelf te denken miss voor te groeien op aarde in kleine potjes. dan overpotten in rfx zodat je dan kleine buffer hebt.

iemand hier toevallig ervaring mee? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt een drama denk ik!

Dat voorgroeien moet je niet veel bij voorstellen. Je watert de rfx in, stek erin en je hoeft bijna een week  niks meer te doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeien op aarde en dan de rfx in gaat ook zeker goed. (Vindt zelf dat je dan mooiere planten krijgt) geen paarse stelen enz

nadeel is dat je perliet enz in je rfx kan krijgen, als je pomp ertegen kan is het geen probleem :).. of aarde pakken zonder perliet :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Wiekspiet said:

Voorgroeien op aarde en dan de rfx in gaat ook zeker goed. (Vindt zelf dat je dan mooiere planten krijgt) geen paarse stelen enz

nadeel is dat je perliet enz in je rfx kan krijgen, als je pomp ertegen kan is het geen probleem :).. of aarde pakken zonder perliet :) 

ja maar de vraag is ook moet je dat willen? Vind het maar een omslachtig gedoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, Wiekspiet said:

Voorgroeien op aarde en dan de rfx in gaat ook zeker goed. (Vindt zelf dat je dan mooiere planten krijgt) geen paarse stelen enz

nadeel is dat je perliet enz in je rfx kan krijgen, als je pomp ertegen kan is het geen probleem :).. of aarde pakken zonder perliet :) 

Oké top bedankt:tu waarschijnlijk ga ik dat een x proberen.

Heb trouwens geen pomp ik vloed alleen. 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, JackyH80 said:

ja maar de vraag is ook moet je dat willen? Vind het maar een omslachtig gedoe.

Waarom dat dan? Je stopt toch ook een stek met een steenwol plug in de aarde. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ph meter in water laten vallen. Dus nieuwe en gelijk maar een ec meter besteld.

waarschijnlijk woensdag binnen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec meter binnen snap er de ballen niet van...

iemand tijd en zin om even uit te leggen?
heeft een shift knop waarmee verschillende waardes kan meten.

zegt dat ik een ec van 4300heb?:oeps:rofl

E650785D-71CA-48D4-89CB-CBED6AA38308.jpeg

EC8E90B5-0FCE-400E-8E02-7B644D7764AE.jpeg

F16EA05E-58ED-42FB-8C06-C86EEB429B7D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is niet het water wat je moet meten.. je meet nu oud afvalwater vergeven vd niet opgenomen zouten.

Kies als je meter dat kan de stand met 1 cijfer voor en 1 of 2 na de komma, nu moet je zelf een komma plaatsen.
PPM rekenen ze niet mee in NL dus die stand mag je vergeten.

Meet het water in je emmer met voeding nadat je aanmaakt volgens schema is wat we bedoelen met EC meten en inzicht krijgen in wat je geeft en welke EC voor jouw planten nu het beste uitpakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, lostchild said:

Dat is niet het water wat je moet meten.. je meet nu oud afvalwater vergeven vd niet opgenomen zouten.

Kies als je meter dat kan de stand met 1 cijfer voor en 1 of 2 na de komma, nu moet je zelf een komma plaatsen.
PPM rekenen ze niet mee in NL dus die stand mag je vergeten.

Meet het water in je emmer met voeding nadat je aanmaakt volgens schema is wat we bedoelen met EC meten en inzicht krijgen in wat je geeft en welke EC voor jouw planten nu het beste uitpakt.

Ow oké komt dus op zelfde neer als je planten aankijken zoals ik nu doe?

@Wiekspiet heb je aandelen van ec meters?:likken:

had gekeken gister, maar de afbeeldingen die je ziet zijn de modes die die heeft. zie niks met een , waarschijnlijk weer 30eu weg gegooid 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook zelf even googlen hoe je die cijfers omrekent naar EC, tis heel eenvoudig namelijk. Je praat nu wel echt alsof je een hele grote plaat voor je kop hebt met 'oh dus komt op hetzelfde neer'. Je hebt nog verre van alle kennis in huis om naar je planten te kijken en te beoordelen wat ze nodig hebben, dus dan kun je beter met een EC-meter beginnen en daar verder mee gaan stuntelen. 

Toegegeven, je  hebt wel een Chinees troepmetertje gekocht. Je kunt beter spul van Bluelab halen, maar die zijn wel 3x zo duur, 't is aan jou. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, pindarots123 said:

Je kunt ook zelf even googlen hoe je die cijfers omrekent naar EC, tis heel eenvoudig namelijk. Je praat nu wel echt alsof je een hele grote plaat voor je kop hebt met 'oh dus komt op hetzelfde neer'. Je hebt nog verre van alle kennis in huis om naar je planten te kijken en te beoordelen wat ze nodig hebben, dus dan kun je beter met een EC-meter beginnen en daar verder mee gaan stuntelen. 

Toegegeven, je  hebt wel een Chinees troepmetertje gekocht. Je kunt beter spul van Bluelab halen, maar die zijn wel 3x zo duur, 't is aan jou. 

ben er idd all achter.
Onzin om blue lab te halen als een ding van 30 zelfde aangeeft en ik niet jaren ga kweken:tu

na deze ronde stop ik tot eind van het jaar. Hebben we weer genoeg rookwerk 

 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

We proberen je alleen maar te helpen.. maar als je denkt het beter te weten veel plezier met je kweek :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wiekspiet said:

We proberen je alleen maar te helpen.. maar als je denkt het beter te weten veel plezier met je kweek :) 

Volgens mijn heb ik naar alle tips geluisterd.

maar komt goed bedankt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, M0251 said:

Onzin om blue lab te halen als een ding van 30 zelfde aangeeft en ik niet jaren ga kweken:tu

Het zal je nog verbazen welk verschil er tussen de meters zit qua metingen en dan hebben we het nog niet eens over het kalibreren (waardoor dat ding steeds de juiste waarden aangeeft) gehad.

In geval van een pH of EC meter is goedkoop te vaak duurkoop.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bluelab is echt top!  Vooral het kalibreren is echt een feest. Super eazy, gewoon sensors in dat spul hangen en de bluelab doet het verder helemaal zelf.

Ik heb er 2. De bluelab ph controller. En een losse ec/ph meter. Heeft me bij elkaar een dikke 800,- gekost maar zou het zo weer ervoor uitgeven.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, JackyH80 said:

Bluelab is echt top!  Vooral het kalibreren is echt een feest. Super eazy, gewoon sensors in dat spul hangen en de bluelab doet het verder helemaal zelf.

Ik heb er 2. De bluelab ph controller. En een losse ec/ph meter. Heeft me bij elkaar een dikke 800,- gekost maar zou het zo weer ervoor uitgeven.

 

4 hours ago, lostchild said:

Het zal je nog verbazen welk verschil er tussen de meters zit qua metingen en dan hebben we het nog niet eens over het kalibreren (waardoor dat ding steeds de juiste waarden aangeeft) gehad.

In geval van een pH of EC meter is goedkoop te vaak duurkoop.

 

Bedankt voor reacties.

misschien dat ik in toekomst invensteer in bluelab. Eerst deze maar afmaken 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker met organische modder spelen, heb je die pokke dingen niet nodig.  Je moet er maar zin in hebben , al dat gemeet... :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman,

Ik denk precies hetzelfde, mij te veel gedoe:innocent:
Ik speel ook liever met modder.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...