Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

M0251

Blad problemen en stress eerste kweek

Recommended Posts

Goede avond!

ik ben bezig met me eerste kweek.            Nu hebben me planten stress en op 1 blad beetje roest ontdekt en ander blad lijkt wel aangevreten?

weet iemand of dit ernstige dingen zijn?

090B89CF-6246-4E87-9CA7-AC68794AE665.jpeg

11F7C001-2993-4F84-8E1A-7E32BED614CD.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stress? Welke stress anders dan dat jij onnodig blad van je planten trekt, zouden ze hebben dan?

Die weggevallen puntjes kan best komen omdat jij met water geven langs bladpunten gaat en ze zo af kunnen scheuren of breken.

Dat ene vlekje is omdat je een druppel water gemorst hebt;)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb idd water over de planten gedaan dacht dat dit goed was voor de groei

Dat dus beter niet meer doen? 
die rode steeltjes waren er all 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ook kwestie van hittestress of overbevoeding zijn goed kijken of je verbrande bladpuntjes hebt zoja voedingswaarde (EC) terugschroeven je blad is behoorlijk donker namelijk hoeft niet per se het probleem te zijn maar kan wel. Of het kan hittestress zijn dit heb ik zelf laatst zelfs nog gehad door een domme fout met de lamp. dan krullen de randen om en als er dan gewicht op komt ( water) vallen de punten eraf. 

donkere steeltjes kan meestal geen kwaad mits ze niet allemaal donker worden dit kan idd een teken zijn dat de plant zich niet lekker voelt. miss ff foto van je planten erbij dan is het makkelijker de oorzaak voor je te vinden. 

Edited by kevin112
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lostchild said:

Stress? Welke stress anders dan dat jij onnodig blad van je planten trekt, zouden ze hebben dan?

Die weggevallen puntjes kan best komen omdat jij met water geven langs bladpunten gaat en ze zo af kunnen scheuren of breken.

Dat ene vlekje is omdat je een druppel water gemorst hebt;)

echt, ik doe dit zelf ook, geef meestal de helft van de gebruikelijke dosering groeivoeding aangemaakt met schoon water als bladvoeding in de weken groei, daar krijg ik dit soort dingen niet van... en ik spuit ze echt zeiknat :P heb jij daar wel dit soort dingen mee gehad vraag me af wat het verschil dan is geweest. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik in je andere topic EC 1.8 lees voor stekjes in de groei, snap ik de stress wel, veel te hoog man, waar in hemelsnaam heb je die 'wijsheid' vandaan? En planten natspuiten is echt de grootste bullshit, daar zou ik direct mee stoppen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volg het schema van durchpro,
die geeft zelfs aan ec 2 vanaf week 2.

oke zorg ik vanaf nu dat alleen rfx water krijgt, thx voor tip

 

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zo'n mooie groene bladeren heb zou ik me zeker geen zorgen maken. En zeker niet zomaar eraf gaan halen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn alleen bladeren van onderste van de plant. Had daar ook weer over gelezen dat je plant dan sneller groeit?:rofl

volgens mijn lees ik te veel en doe ik te veel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig aan met blad verwijderen!
Je plantjes steken nu al een energie in het aanmaken hiervan.
Op deze manier kunnen ze mooi, groot en sterk worden.
Door dat nu al te verwijderen ga je onnodig een achterstand creëren.
Als je tent zo meteen vol staat snap ik dat je wilt ontbladeren.
Nu is het daar echter veel te vroeg voor!

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ec 1.8 sir nee man dat is echt veel te hoog download ff een schema van de fabrikant van je voeding dit is veel beter week 2 zit je rond ec 1.3 1.4 normaal  dat zal denk ik meteen je probleem oplossen. wel ff opletten dat je niet al in een nutrient lock zit  ( geen voeding meer opgenomen door onlopgenomen voedingsstoffen in de aarde) in dat geval ff flushen door een of 2 keer water te geven met ec 0,5 bijvoorbeeld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@VolcanicSea idd beetje te vroeg van het goede thx voor de tip.

@kevin112 volg dus het schema van fabriekant, maar ga kijken wat ze doen als ik wat lager ga zitten 

3EBCD574-A8A7-45F8-9D7D-F2BE678FF443.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is echt wazig haha probeer het schema van plagron eens heb ik prima ervaringen mee.  En upload eens fotos van je planten en set up dan kunnen we mee kijken :p 
 

add: @M0251 maar wacht eens wat is de ec waarde van jou water zonder enige toevoeging eraan want dat kan ook nog iets verklaren 

Edited by kevin112

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, M0251 said:

@VolcanicSea idd beetje te vroeg van het goede thx voor de tip.

@kevin112 volg dus het schema van fabriekant, maar ga kijken wat ze doen als ik wat lager ga zitten 

3EBCD574-A8A7-45F8-9D7D-F2BE678FF443.png

 

schijnbaar kan je bij deze dus je beginwaarde ec niet eens aanpassen heel wazig ik stuur je ff een voorbeeld van plagron dan zie je een beetje de normale ec ik ga er vanuit dat je kraanwater ec 0,2 heeft deze beginwaarde bepaald namelijk ook hoe hoog je ec waarde moet zijn (mits je geen reverse osmose gebruikt dan he maar dat is klote op hydro ivm ph) 

dit is een voorbeeld van een pot van 12 liter en dan 1 liter voedingswater aanmaken. snap je waarom wij erg staan te kijken van die waardes van dutchpro al heb jij dus idd gewoon gedaan wat iedereen in het begin doet de spec's van het merk volgen. 

image.thumb.png.ead32c3aaa251b1ee1e6317d9c6b3613.png

Edited by kevin112
kweekschema

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, M0251 said:

Zijn alleen bladeren van onderste van de plant. Had daar ook weer over gelezen dat je plant dan sneller groeit?:rofl

volgens mijn lees ik te veel en doe ik te veel

dit bestaat niet er is altijd meer te leren en meer te lezen ik doe hetzelfde als jij ik google en youtube me helemaal scheel over vanalles en nog wat. al was misschien beginnen op aarde wel handig geweest voor de basiskennis en ervaring op te doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kevin112 Die schema's verschillen idd behoorlijk.
maar ik heb nu all dutchpro staan dus maak dat eerst op.
Ik ga wel wat lager met de ec zitten.

Hier paar foto's.
bij interesse heb sinds gister maar een verslag aangemaakt zodat mensen tips kunnen geven.

pindarots adviseerde me idd ook op aarde te beginnen om de basis te leren.
Had idd achteraf beter kunnen luisteren..

zag van de week een topic van iemand die voorgroeide in aarde en vervolgens in rfx zette zodat ie een backup had.
dat ga ik volgende ronde ook doen
 

5C6C5C56-FE19-49CB-8660-6B806104CEF1.jpeg

0BE0F0BE-3F57-4466-9A98-7155CDD33F8C.jpeg

81C5B164-2542-4861-A46B-B32CD237A66F.jpeg

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

Druppel gemorst met water geven waarin je voeding had gedaan , niet van je planten met water besproeien.

Blad heeft een goede kleur inclusief de bladsteeltjes en geef volgende keer ff alle info mee want ik zie nu op de laatste foto's een netje en wie een netje op wil hangen kan wel eens wat blad beschadigen (naast dat je met water geven wel eens een blad een tik geeft).

Er is niks aan de hand al is dat netje op die hoogte een beetje erg overbodig.

Voeding is ok, snap niet waarom iemand aankomt met een kokos schema van een ander merk waarbij hele andere waarden gelden en of je wel of niet het schema van Dutch Pro tot op de letter moet volgen is afwachten, het is slechts een leidraad.

 

 

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, lostchild said:

Druppel gemorst met water geven waarin je voeding had gedaan , niet van je planten met water besproeien.

Blad heeft een goede kleur inclusief de bladsteeltjes en geef volgende keer ff alle info mee want ik zie nu op de laatste foto's een netje en wie een netje op wil hangen kan wel eens wat blad beschadigen (naast dat je met water geven wel eens een blad een tik geeft).

Er is niks aan de hand al is dat netje op die hoogte een beetje erg overbodig.

Voeding is ok, snap niet waarom iemand aankomt met een kokos schema waarbij hele andere waarden gelden en of je wel of niet het schema tot op de letter moet volgen is afwachten, het is slechts een leidraad.

 

 

 

dat was ik en hij draait toch op een vergelijkbaar medium dat schema was slechts een indicatie van de ec waarde waar je normaal mee begint... Bovendien in een ander forum heb ik hem volledig uitgelegd dat je de ec waarde altijd bijstuurd naar behoefte van de plant: zie deze kopie van mijn reactie : 

 

KOPIE: 

Haha ja maar ik heb gewoon puur aarde met wat perliet he maar idd qua tijd wel hoop dat je het geregeld krijgt. Je moet ff kijken dat je de ph tussen de 5.5 en 6.5 kan houden bij voorkeur rond de 5,8 5,9 op hydro dacht ik dat vindt ik bij mijn diep water cultuur het moeilijke haha.

 

van wat ik gelezen heb gaat de plant na een tijdje via de wortels stoffen uitscheiden om de ph licht bij te sturen afhankelijk van de stoffen die de plant het meeste nodig heeft. wat ik gemerkt heb op dwc is het meest voorkomende probleem dat de ph af gaat wijken doordat je ec waarde niet naar behoefte van de plant is. 

namelijk: 

is de ec waarde te hoog neemt de plant meer water dan voeding op en wordt je concentratie in het water dus hoger en gaat je ph waarde te laag. 

is de ec waarde te laag neemt de plant meer voeding dan water op en daalt de concentratie en dus loopt je ph niveau op. 

kortom, je moet je ec gaan sturen dat deze gelijk blijft dan zit je goed. dus als je ec daalt volgende waterwissel ec verhogen en omgekeerd. 

en zoals ik je al zei het beste is je kraanwater eerst op de gemengde ec waarde brengen luchtpomp erin hangen ( evt) ook een licht circulerend pompje. en 12 uur laten draaien als je ec waarde dan nog steeds goed is dan kun je het water met ph+ en ph- op 5,9 brengen. dan is namelijk de ph in het water reeds gestabiliseerd en kun je door daarna de ec waarde in de gaten te houden de behoefte van je plant aflezen :)

Hoop dat je het een beetje snapt het is een hoop stof maar het principe is vrij simpel als je het snapt :D 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oftewel je gooit er een kokos schema ertegenaan want dat is 'bijna hetzelfde als rfx' waar het op EC aankomt en nu kom je met een wazig DWC verhaal aan over pH waarden, allemaal nogal niet verhelderend op zijn zachtst gezegd.

Ik heb ruime ervaring op DWC en voor die manier van kweken is je pH besef best ok maar voor een rfx slaat het echt nergens op.


 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, lostchild said:

Oftewel je gooit er een kokos schema ertegenaan want dat is 'bijna hetzelfde als rfx' waar het op EC aankomt en nu kom je met een wazig DWC verhaal aan over pH waarden, allemaal nogal niet verhelderend op zijn zachtst gezegd.

het principe verhaal van ec en ph op welke vorm van hydro dan ook blijft toch compleet hetzelfde ik heb het over je voedingswater maken op een manier dat je ph stabiel blijft. en daarna de ec waarde van het water op de bodem nameten om te kijken of je ec waarde omhoog of naar beneden moet.  bovendien nogmaals ik heb er duidelijk bij gezegd dat het schema slechts als voorbeeld bedoelt was om aan te geven dat ik de beginwaarde van ec 1.8 vreemd vond.   

bovendien ik geef ook eerlijk toe ik ben geen veteraan op gebied van hydro maar heb er wel al mee getest en heel veel over gelezen als jij het beter weet corrigeer me dan van harte want dat roep ik al de hele tijd misschien dat er iemand mee leest die dit al 10x heeft gedaan. 

als je alleen maar afgeeft op het antwoordt van een ander zal ook niets duidelijker van worden of wel soms .... ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer je vriendelijk duidelijk te maken dat wat je stelt of adviseert nogal nvt is.

Ik voel er niks voor om je te gaan corrigeren op je nvt bijdragen, zal je vast niks vinden maar daar vind ik dan weer niks van.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, lostchild said:

Ik probeer je vriendelijk duidelijk te maken dat wat je stelt of adviseert nogal nvt is.

Ik voel er niks voor om jouw te gaan corrigeren op je nvt bijdragen, zal je vast niks vinden maar daar vind ik dan weer niks van.

ik begrijp je niet het begon als een vraag over bladproblemen en verkleurde stengels gaandeweg kwamen we erachter dat hij een schema hanteerd ( VOOR KOKOS EN HYDRO) waar ze beginnen met een ec van 1.8... dit vindt ik behoorlijk hoog dus stuur ik hem een voorbeeld van een ander schema alleen om duidelijk te maken dat de ec waarde 1.8 bij stekken behoorlijk hoog is. 

vervolgens kom ik erachter dat hij zowel met ph als ec waarde verder weinig gedaan heeft. dus probeer ik hem zo goed en zo kwaad als ik kan uit te leggen hoe je voedingswater het beste kan aanmaken zodat je waardes stabiel zijn en je de ec behoefte van je plant af kan lezen. 

als jij vindt dat dit niet van toepassing is begrijpen wij elkaar idd niet en zal corrigeren idd weinig zin hebben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...