Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Werkt een waterfilter?

Recommended Posts

Bij omgekeerde osmose wordt het water zeer goed gezuiverd.

Water verkrijgen met een EC van 0 (of in ieder geval zeer, zeer lage EC) is mogelijk.

Nadeel van osmose is - los van de prijs - dat je een hoop afvalwater genereert.

Ook kun je niet de kraan aanzetten en zomaar even osmosewater kunt tappen.

De capaciteit van het apparaat laat maar een bepaalde hoeveelheid per uur toe. Hoe duurder het apparaat hoe sneller het gaat.

 

Nu las ik ook dat je met een gewoon filter al veel stoffen uit je water haalt.

Dat waar eerst je EC 0.4 was dat je dan nog maar 0.2 overhoudt als je het water door zo'n filter laat gaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Klopt dit verhaal of blijven er alleen maar grotere delen achter in het filter?

Ik bedoel dit soort filters waar je om de paar maanden het filter moet vervangen.

image.png.8e1fffa0a49d96a167cd418f5b44aa2a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik dat voor een andere hobby van mij (dieren, wil niet teveel erover kwijt). Werkt voor dat super. Gewoon tappen wat je nodig hebt. Gaat iets langzamer dan uit de kraan. Alleen bij groot verbruik en hard water ben je een vermogen kwijt aan het vervangen van het filtermateriaal.


Maar je moet jezelf afvragen wat je precies eruit wilt halen en waarom. Bijvoorbeeld haal ik er calcium uit omdat dit onwenselijk is. Maar wellicht wil je dat juist wel hebben en wil je iets anders eruit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ooit gemeten met de EC meter?

Ik weet er te weinig van. Bij Reverse Osmosis (RO) gaat volgens mij bijna alles eruit, maar zo'n 'gewoon' filter zal wel wat selectiever zijn.

Misschien haal je er dan inderdaad wel juist iets uit wat je er liever wel inhebt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat ze in Spanje veel osmose gebruiken.

Weet mensen die de mineral boost van biogenetic gebruiken om de osmose weer op te waarderen tot bruikbaar water.

Je kan ook half water/ half osmose doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/28/2019 at 9:01 PM, Kees A said:

Ook kun je niet de kraan aanzetten en zomaar even osmosewater kunt tappen.

De capaciteit van het apparaat laat maar een bepaalde hoeveelheid per uur toe. Hoe duurder het apparaat hoe sneller het gaat.

Het duurt wat langer inderdaad, maar je zet toch gewoon de kraan aan en tapt osmosewater?

 

Quote

Nu las ik ook dat je met een gewoon filter al veel stoffen uit je water haalt.

Dat soort filters halen alleen grote vervuiling uit je water (bacteriën, medicijnen etc). Dat heeft geen enkel effect op de EC.

Wat je er weer terug in stopt kies je zelf als je omgekeerd osmosewater gebruikt. 

Zelf heb ik nog nooit op 100% osmosewater gedraaid. Ik doe half om half (kraan + osmose). Ik hou liever wel wat carbonaatbuffer over om de pH wat stabieler te houden (zonder dat ik dat zelf weer terug hoef te stoppen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij de osmose-apparaten met een kleinere capaciteit het enige tijd duurt voordat je van gewoon water osmosewater hebt gemaakt.

Is het ook niet zo dat je van gewoon water naar 2 uiteindelijke 'waters' gaat: eentje het osmosewater en het andere water met een zeer hoge concentratie van vanalles die het putje ingaat?

Of is het zo dat alle stoffen in het filter achterblijven, en waar er 10 liter het osmoseapparaat ingaat er ook weer 10 liter gezuiverd water uitkomt?

 

Op een Amerikaans forum gaf iemand aan dat hij met een filter (geen idee of dit alleen een carbonfilter was) uiteindelijke een lagere EC overhield.

Zou dat iets kunnen zijn zoals @Wiekspiet aangaf?

Op mijn zoektocht naar korrels om zo'n pH-stabilisator capsule te fabriceren, kwam ik bij chemische fabrieken uit die allerhande korrels produceren die voor waterzuivering gebruikt worden. Met ionen-uitwisseling. Gaat mij allemaal boven de pet. Maar ik dacht dat dit het wellicht zou zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Kees A said:

@Wietefras

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij de osmose-apparaten met een kleinere capaciteit het enige tijd duurt voordat je van gewoon water osmosewater hebt gemaakt.

Ja, het duurt langer om een emmer te vullen, maar de handeling om de kraan open te draaien is verder toch niet anders?

Er was op het forum ook iemand die het in grote hoeveelheden inkocht. Je schijnt dat gewoon te kunnen tanken in grote hoeveelheden. Bijvoorbeeld "ramenlappers" gebruiken grote hoeveelheden van dat spul. Dat osmose spul hoef je niet af te drogen namelijk, want schoon water droogt ook schoon op.

 

17 hours ago, Kees A said:

Is het ook niet zo dat je van gewoon water naar 2 uiteindelijke 'waters' gaat: eentje het osmosewater en het andere water met een zeer hoge concentratie van vanalles die het putje ingaat?

Klopt. Je gooit iets van 2/3 van het water weg geloof ik, maar dat maakt toch verder niet uit?

@Boefje030 Hoe bedoel je dat je dat weer terug geeft?

 

Je kan inderdaad ook een waterontharder gebruiken om er calcium uit te halen. Al is calcium nou juist iets wat ik er zelf liever in laat zitten. Plus dus wat waterstofcarbonaat. De Natrium, Sulfaat, Chloride haal ik er het liefste uit. Dat is na de carbonaten toch wel het merendeel van wat er in het water zit. Al hangt dat er uiteraard ook vanaf waar je het water haalt.

Buiten dat je haalt de calcium er wel uit, maar dat wordt vervangen door natrium.  Het smaakt niet zout, maar er komt wel wat meer natrium in. Planten zullen er niet zo snel dood van gaan, maar bevorderlijk lijkt het me ook niet.

Nog even een oude discussie opgezocht over waterontharders:

 

 

 

Als je alleen last hebt van een overschot aan calcium in het water dan zou ik eerder de voeding daar op aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt ook niet uit, maar ik probeerde een beetje te begrijpen hoe het allemaal werkt.

Wel is het 'zonde' om - als je veel water gebruikt - dat je dan veel restant water moet weggooien. 

Is dit wel te gebruiken voor andere zaken? Zodat je het restantwater bijvoorbeeld zou kunnen opslaan en er je gazon mee besproeid? Of zit er dan zulke hoge concentraties in dat je je gras verneukt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Het gaat mij er meer om dat de vrouw niet meer wekelijks met hamer en beitel de stalactieten van de kranen af hoeft te hameren :P.

had ook gelezen dat je voor bijv. Tuin besproeien een aparte waterleiding zou moeten laten leggen (die niet gefilterd wordt).

Had dat topic ook gelezen maar er staat helaas geen volledige informatie in wat betreft een kweek op ‘gefilterd’ water :( 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/20/2020 at 2:29 AM, Kees A said:

Zodat je het restantwater bijvoorbeeld zou kunnen opslaan en er je gazon mee besproeid? Of zit er dan zulke hoge concentraties in dat je je gras verneukt?

Ik heb het nooit gemeten, maar het zal vast je tuin wel in kunnen. 

Zelf zie ik het probleem niet zo. Als je in bad gaat of gaat douchen spoel je veel meer water weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/20/2020 at 9:04 AM, Wiekspiet said:

@Wietefras Had dat topic ook gelezen maar er staat helaas geen volledige informatie in wat betreft een kweek op ‘gefilterd’ water :( 

Er zijn hier zat kwekers die half gefilterd water gebruiken. Mister X en ikzelf en vast nog veel meer. Op forums uit de VS kun je ook wel kwekers vinden die met 0EC water werken.

 

On 2/20/2020 at 7:32 PM, Boefje030 said:

@Wietefras afval gaat het riool in toch dus komt het uiteindelijk weer  terug

Heh, op die manier :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...