Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Ozon voor geurbestrijding

Recommended Posts

In het verleden heb ik wel eens zo'n Uvonair Ozon Generator in de uitblaas gehad. Wordt geplaatst na het koolstoffilter.

Deed niet echt super zijn werk, maar dit had er waarschijnlijk ook mee te maken dat je dan nog een flink stuk slang na je filter moet hebben.

Er moet voldoende luchtvolume aanwezig zijn na het filter, waarin de geurdeeltjes in contact kunnen komen met ozon.

 

Voor stankoverlast heeft Uvonair ook apparaatjes die je na afloop van het knippen in de ruimte kunt zetten (Na afloop als iedereen de ruimte verlaten heeft, want je moet als mens niet in een ruimte verblijven waar teveel ozon aanwezig is)

Zoals bij veel zaken die voor onze hobby bedoeld zijn, zijn de prijzen vaak veel hoger dan wat gelijke apparaten in andere toepassingsgebieden kosten.

Bijvoorbeeld deze Uvonair produceert 47 mg ozon per uur en kost € 275

image.png.42998c4a40041ea6e2091ba86800f44f.png

Voor veel minder geld, namelijk € 90 koop je dit apparaat van Ulsonix en die stoot maar liefst 5.000 mg per uur uit. 

Als je die in je ruimte zet, is de stank in no time weer weg. 

In hotels worden deze bijvoorbeeld gebruikt om niet-rokers kamers weer geurvrij te maken als gasten toch langdurig hebben gerookt.

Apparaat erin, tijdschakelaar aanzetten, snel wegwezen en uurtje later weer fris en fruitig.

image.png.4eff0ac5f392de808e3c96404279d90f.png

 

Maar voor wie het helemaal betaalbaar wil houden, zijn er ook online ozon-generatortjes te koop van 10.000 tot 30.000 mg ozon-productie per uur. 

Die zien er niet fancy uit. Je moet er ook een ventilator opzetten om ze te koelen en om zoveel mogelijk lucht langs de platen te laten gaan en om de geproduceerde ozon goed te verspreiden.

Ook zit er geen tijdschakelaar op.

Maar stekker eraan fixen, stekker in tijdschakelaar, ventilator tegen het apparaat aan laten blazen en klaar.

Een apparaat dat 15 gram produceert per uur, koop je al voor iets van € 15

image.thumb.png.65e12062d93755180e6775ed60ab2fab.png

Staan op internet ook filmpjes hoe gasten zo'n apparaat in een kistje bouwen, aan/uit schakelaar, timer, en fannetjes erin.

 

 

Edited by Kees A
Goedkoper apparaat van Ulsonix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar uur nadat ik bovenstaande post geplaatst had, dacht ik "ik zal me toch niet in grammen en miligrammen vergist hebben?"

Maar ik ben gaan kijken, en dit zijn de gegevens zoals ze door de leveranciers gegeven worden.

Ik ga straks nog eens een keer bij andere leveranciers kijken, want op de site van Uvonair zelf (een Canadees bedrijf) zie ik zo gauw geen uitstoten ozon per uur.

Maar misschien beter zoeken.

Het goedkoopste apparaat claimt dat het 15.000 mg uitstoot, maar dat zou ook zomaar een stuk minder kunnen zijn. Maar dan is de prijs/prestatie verhouding nog steeds beter.

Als - zoals gezegd - de gegevens van alledrie de apparaten kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ook zo'n 15 grams ding bestellen.

Al is het alleen maar om eens uit te proberen om geuren uit het huis weg te halen, na Aziatisch koken.

Ben gewoon benieuwd hoe het presteert.

 

De apparaten van Uvonair lijken wel anders te werken.

Die met die plaatjes, zo'n 15 grams, daarvan moet je de plaatjes om de zoveel tijd vervangen.

Maar voor geurbestrijding tijdens het knippen of voor af en toe in een halletje naar je hok toe, doe je met zo'n platending jaren.

Wel jammer dat je steeds die platen moeten vervangen, want anders zou je misschien ook zo'n 15 grams apparaat in je afvoerkanaal ná je filter kunnen plaatsen.

Het grootste apparaat van Uvonair voor in je afvoer, kost meer dan € 900 en produceert 'slechts' 5.800 mg per uur.

Hij verbruikt ook minder stroom, lijkt het. Maar bij minder ozon-output is dat misschien wel logisch.

 

image.png.6e71e061d17f6b159b73c57073919223.png

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je besteld alles op aliexpres, maar je nasi ga je zelf staan maken :no  Dat kunnen die Chinezen veel beter :lol:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog effe gekeken....

Bij de Uvonair staat (op de site waar ik kijk) slechts bij één model hoeveel Watt, namelijk 24 Watt en dat hij daarmee 1.800 mg ozon per uur produceert.

Kost € 600

Van die kleine platen-apparaatjes is op internet ook het gebruik terug te vinden en bijvoorbeeld met 35 Watt produceert hij 3.500 mg per uur.

Kost nooit meer dan € 15

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...