Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokymcpott2

overgaan van aarde naar hydro dwc

Recommended Posts

hey manne,

 

Heb veel  over mijn  nieuwe setup na zitten te denken en heb besloten dat ik ook  zou willen overgaan naar dwc hydrokweek. De reden hiervoor is gewoon interesse  naar de verschillen en de vele goede dingen die je er over leest tov aarde.

Maarja dit is heel anders dan een kweek op aarde met blumats.

Ik heb wat leuke systemen gevonden voor 8 planten growrilla en bubblepot systemen via redbrain tegen een aanvaardbare prijs.

Nu aan mensen die ervaring hebben met zulke systemen wou ik ook vragen wat is nu het handigst / beste waar je kan voor gaan als je een 8 planten in scrog wilt zetten,  de aaneengesloten systemen met flexitank of de aparte bubblepots of dan heb je ook nog die bubblepots met de dripring (dus soort hybridesysteem) dat je ook watergift langsboven hebt????

Mijn volgende vraag is hoe begin je eraan is het nog  rendabel om  in een voorgroeitent je zaadjes voortegroeien onder 240w t5.?

  je zou dit op een steenwol plug kunnen doen in een schaal  waar je acht plugs vochtig in houd met afgezuurd water en wortelstimulator. zou ik zo 2 weken verder kunnen?? of is er een andere manier

Of is het aangeraden in zulke systemen dadelijk te beginnen in  de netpotten op steenwol met hydrokorrels in je systeem?

Ik zou liefst nog voorgroeien  onder de t5 voordat ik ze overplant naar het dwc systeem in de tent met 960w quantumboards.

Zou ik mijn sensi grow en bloom a +b (soil) nog kunnen gebruiken voor hydro kweek dit vraag ik aangezien ik ook vaak speciale hydro npk voeding zie wel heb ik een reeks van  stimulatoren en addetieven ook van  AN zou ik het hiermee kunnen redden zonder voor verrassingen koen te staan later in de kweek?

 

Graag hoor ik mensen hun ervaring met zulke systemen en de manier waarop ze dit aanpakken  en is het het geld waard een 350 euro investering kan toch weer tellen

 

 

tnx !!

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zo een systeem als de ghe cutting board gevonden lijkt me de beste oplossing om toch dadelijk  een paar weken je zaden in te laten voorgroeien. zodat je niet met top feed moet werken in je uiteindelijk systeem

Maar hoe werkt dat dan bij het overplanten naar het  grotere hydrosysteem als je worteltjes door de netpotjes  komen ?  Zet je dan het gehele potje in de  grotere netpotten met hydrokorrels en zorg je je wortels het water raken?

Het lijkt me niet aangeraden je plantje uit het eerste netpotje te rukken omdat je dan toch je wortels beschadigd  of zit ik mis ?

 

Maar is zo een cuttingboard echt nodig ??

 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee en met zaden werken die je niet na ontkiemen meteen in de uiteindelijke setup zet maakt het ook niet makkelijker, dat wordt spaghetti die niet uit elkaar te halen is in dezelfde bak en geeft enorm veel stress als je dat dan gaat proberen te 'verpotten'. Verschillende pheno's maakt het er niet makkelijker op om uit te dokteren wat je elke plant nu het beste geeft en hydro is een stuk minder vergevingsgezind dan een kweek op aarde.

Beste werk je met stekken zodat alles gelijke behoeften heeft en ongeveer gelijk op zal groeien & bloeien en ook die zet je zsm na wortels laten zien (ervanuitgaande dat je zelf stekken trekt van een moederplant) in je uiteindelijke setup.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, lostchild said:

Nee en met zaden werken die je niet na ontkiemen meteen in de uiteindelijke setup zet maakt het ook niet makkelijker, dat wordt spaghetti die niet uit elkaar te halen is in dezelfde bak en geeft enorm veel stress als je dat dan gaat proberen te 'verpotten'. Verschillende pheno's maakt het er niet makkelijker op om uit te dokteren wat je elke plant nu het beste geeft en hydro is een stuk minder vergevingsgezind dan een kweek op aarde.

Beste werk je met stekken zodat alles gelijke behoeften heeft en ongeveer gelijk op zal groeien & bloeien en ook die zet je zsm na wortels laten zien (ervanuitgaande dat je zelf stekken trekt van een moederplant) in je uiteindelijke setup.

 

 

Hey lostchild bedankt voor je mening. 

Ivm met de phenos en verschillende soortjes zou je dus beter af zijn met aparte bubble pots dan met een rdwc opstelling omdat je veel nauwkeuriger moet voeden op hydro. 

Ik ga sowieso uit zaad kweken want heb hier  veel gefeminiseerde genetica liggen.. 

Gaat die kluit dan zo vlug groeien in hydro dat je na 2 weken voorgroei al met in elkaar geweven wortels gaat zitten? 

Had een filmpje op YouTube gevonden ivm met het voorgroeien in het systeem van ghe dacht uiteindelijk dat dit wel OK zou zijn zodat ik nog de eerste 2 weken onder men t5 in me voorgroei tentje kon starten en dan gewoon het mini netpot je met steenwol volledig overtezetten naar de grotere netpotten van de growrillas

Daarom dat ik ook meningen vraag van forum leden met ervaring. Indien ik dan toch zou overwegen dadelijk in de grote setup te starten onder de Quantums ga je da net als hierboven tewerk het niveau zo hoog houden dat het in het begin de netpot jes raakt en pas als de wortels uit het netpotje je niveau x aantal cm verlagen? 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb al heel wat gelezen over deze soort van kweken maar er is nog 1 dingetje waar ik mee zit. 

Je zou nu en dan je systeem volledig van nieuw water moeten voor zien. 

Maar als je via een flexitank nieuwe voedingsoplossing naarje rdwc laat lopen  via het vlotter systeem in de growrilla controller pot dan ververs je toch stilaan je water toch? Waarom dan nog eens volledig leegpompen? 

Is het niet genoeg omdat 1ne keer te doen bij 1ste zichtbare bloei bv? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is allemaal geen hogere wiskunde.

Je wortels kun je echt wel een paar dagen laten groeien voordat ze in elkaar gaan grijpen.

En anders trek je ze weer uit elkaar. 

Voordat je stekken aanslaan, duurt effe. Soms een week, soms wat langer. Ook als ze van dezelfde moeder komen.

Dus het ene stekje loopt wat voor op het andere.

Zaadjes in hydro weet ik niet zo veel van.

Als je maar 1 ruimte hebt, zou je kunnen beginnen door gewoon zelf een cloner te maken en daar zet je dan bijvoorbeeld 16 stekken in.

4 x 4 netpotjes met kleikorrels strak tegen elkaar in een (DHZ) hydro-cloner.

Je wacht tot ze aanslaan, en zet dan de 9 beste over in een groter systeem.

Zo'n systeem kun je makkelijk zelf maken. Ligt eraan hoeveel oppervlakte je hebt ook natuurlijk.

Maar als je een beetje grote plastic bak met deksel neemt en in die deksel netpotjes met kleikorrels hangt, ben je al halverwege.

Dan nog luchtpompjes erin, of een waterpompje en dan een watervalletje creëren: Als er maar zuurstof oplost in je water. 

Denk als je heel gek doet, je voor € 150 alles hebt. 

image.png.85267d4a43a8eee73cf1189fd52c8460.png

image.png.8470ecc98889e067c558140867ba0cbd.png

image.png.c4bea6a25b213f946f1043228e425ced.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Het is allemaal geen hogere wiskunde.

Je wortels kun je echt wel een paar dagen laten groeien voordat ze in elkaar gaan grijpen.

En anders trek je ze weer uit elkaar. 

Voordat je stekken aanslaan, duurt effe. Soms een week, soms wat langer. Ook als ze van dezelfde moeder komen.

Dus het ene stekje loopt wat voor op het andere.

Zaadjes in hydro weet ik niet zo veel van.

Als je maar 1 ruimte hebt, zou je kunnen beginnen door gewoon zelf een cloner te maken en daar zet je dan bijvoorbeeld 16 stekken in.

4 x 4 netpotjes met kleikorrels strak tegen elkaar in een (DHZ) hydro-cloner.

Je wacht tot ze aanslaan, en zet dan de 9 beste over in een groter systeem.

Zo'n systeem kun je makkelijk zelf maken. Ligt eraan hoeveel oppervlakte je hebt ook natuurlijk.

Maar als je een beetje grote plastic bak met deksel neemt en in die deksel netpotjes met kleikorrels hangt, ben je al halverwege.

Dan nog luchtpompjes erin, of een waterpompje en dan een watervalletje creëren: Als er maar zuurstof oplost in je water. 

Denk als je heel gek doet, je voor € 150 alles hebt. 

image.png.85267d4a43a8eee73cf1189fd52c8460.png

image.png.8470ecc98889e067c558140867ba0cbd.png

image.png.c4bea6a25b213f946f1043228e425ced.png

Hey kees! 

Heb 2 growtent en een silver twin box 80x80x180 en een gardenhigh pro 240l tent

Die ghe cloner kost een 75euro met luchtpomp luchtsteen en netpotjes dacht ik.  Valt best mee. 

Die rdwc8 van growrilla 340euro en heb nog een zelfde systeem van urban gevonden een growshop in Wrexham voor 270euro wel allebei zonder flexitank.... 

Mijn plan was eerst kiemen dan de kiempjes in steenwol plaatsen en in de cloner van ghe  onder de t5 's in de twin box ze verder laten opkomen en 2 weken voorgroeien... En dan de netpotjes met kluit gewoon overzetten in degrotere netpotten in het rdwc systeem... 

 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken die cloner niet en die RDWC8 ook niet.

Er zijn tientallen systemen. Schelen allemaal niet heel veel qua principe. 

Zo'n cloner, als het wat is, daar kun je bijna niet tegenop klussen. Dus dat zou best iets kunnen zijn.

340 voor zo'n ander systeem (zonder dat ik het gezien heb) is nogal wat.

We hebben het meestal gewoon over plastic containers of omgebouwde emmers. Je kunt dingen ook te moeilijk maken.

Je methode zal vast werken. ik zie niet zo vaak verslagen van mensen die met zaadjes in de weer gaan in hydro, maar het zal vast lukken.

 

Je hoeft niet een heel bericht te quoten als je direct antwoord geeft op een bijdrage. Daar wordt je topic niet duidelijker en korter van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ivm met de grote systemen heb je gelijk vind het ook nogal prijzig maar als je die van alien ziet ja dan zijn deze echt wel niet duur.

Ik zou het wel  zelf kunnen bouwen  maarja dan lees je dingen van dat het best "foodgrade plastiek" moet zijn  moet je dat alweer zoeken  verder is het wel leuk met die controllerpot dat de vlotter eigenlijk het niveau automatisch regelt op het ideale niveau  (zolang je flexitank kraan open staat en genoeg gevuld is)

dit alles zou ik natuurlijk zelf kunnen maken maar als ik dan begin te tellen wat het me aan werk en en uiteindelijk kost om alles appart te kopen kom ik niet veel goedkoper uit hoor

Heb voorbije dagen veel revieuws en verslagen over dit systeem opgezocht en blijkt toch allemaal zeer positief te zijn ivm de kwaliteit  als je dat dan vergelijkt met het alien systeem  scheel toch een 250 a 300euro weet nu niet als bij de alien een chiller zit maar denk eerder dat het gewoon om hun naam gaat.

Kees tnx voor je reactie  haalt toch al veel twijfels weg :verrygood

Ivm de sensi grow en bloom van AN die zou ik gewoon als  hydrovoeding als ook al de boosters van hun kunnen gebruiken ze raade me alleen aan ook een fles calmag  aan mijn  voedingsstoffenlijn toe te voegen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

Gewone hydrovoeding pas gaan doen als je het onder de knie hebt of je moet zitten wachten op pH paniek, tekorten en een teleurstellende kweek.

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, smokymcpott2 said:

maarja dan lees je dingen van dat het best "foodgrade plastiek" moet zijn  moet je dat alweer zoeken 

 

Dat verhaal klopt helemaal niet. Je hoeft geen foodgrade plastiek te hebben voor planten. Kwekersprietpraat.

Dus je kunt gewoon naar Hornbach gaan en een bak kopen.

Vlottertjes kosten ook niks. 

Chiller is helemaal niet nodig. Kan wel, maar is een duur ding.

 

Ik heb wel eens van de kant-en-klare systemen zien staan in de GS. Ook in Duitsland en Engeland. Wat me altijd opvalt is dat het er uitziet of het net uit de mal komt.

Beetje scheef allemaal, van die gietranden er aan. Dun ook, alles buigt door. Zal niet bij alle systemen zijn, maar wel die ik gezien heb. Aansluitingen vaak slordig en met schroefdraad die niet standaard is.

Dus als er wat stuk is, moet je het weer bij hun bestellen voor de hoofdprijs.

Geloof me: Alles gaat kapot, en meestal als het slecht uitkomt. Zelf vind ik het dan fijn dat ik naar Hornbach & Co kan rijden en daar een nieuw onderdeel kan kopen. Van Ubink of zo'n merk. Of een basic aansluiting die elke GS of Welkoop over 2 jaar nog steeds in hun magazijn heeft. Die fancy hydro-systemen die komen en gaan.

En ze worden steeds gekker, met steeds meer onzin erbij. Zag nu al een hydrocloner met een ventilator in de wand om nog meer zuurstof bij je wortels te krijgen. En ook nog een partij mongolen op een forum die hun oude cloner aan de kant zetten voor dit ding, want 'meer zuurstof is beter'.

 

As ik jou was zou ik eerst eens rustig aan je systeem gaan werken en dat verzamelen of bouwen.

Je stelt zoveel vragen tegelijk, dat je straks zelf door de bomen het bos niet meer ziet.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eens wat rond gezocht achter materiaal voor een rdwc systeem voor acht planten zelf te maken alles zowat vgevonden maar zit nog met een vraag welke bakken/emmers  van goede kwaliteit  hiervoor te gebruiken  iemand aanraders? 

En die uniseals waar zijn die te vinden (niet online)? 

Tnx

Idd spaar je toch zo een 150 euro uit met 't zelf te maken is wel de moeite waard! 

 

 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uniseals: je wilt graag lekkage?

Dit moet je hebben wil je een lekvrij systeem maken wat tegen een stootje kan.

Bakken: doe jezelf een lol en ga zoveel mogelijk voor slagvast, daarmee zet je ook al een goede stap op weg naar minder toxisch plastic en voorkom je dat door bulgen je deksels steeds minder goed gaat passen.

Foodgrade is altijd veilig, bij andere plastics is dat maar afwachten.
Er is namelijk niet getest of een opbergbox benzeen afgeeft als er 24/7 voedingssoep met een temp van 21C in bewaart word wat jij gaat doen, die box wordt daar ook niet voor verkocht.

Goedkopere foodgrade plasticskan best, steek je licht op bij een visafslag of check de plaatselijke horeca voor saus emmers.

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen bij voldoende druk en een flink stuk buis of slang doorgevoerd is dat het geval;)

Doe het liever in 1x goed dan 2x half, helemaal als je met water wilt gaan spelen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet welke connectors er nog zijn maar indien ik met pvc buizen ga werken ga ik ook telkens 2 overschuif moffen nodig hebben tussen elke bak  2 bochtmoffen 90 graden  en nog eens 2 connectors per bak dan zit je al vlug aan 80 90 euro voor verbindingen voor 8 bakken en een contrôlebak. 

Zou liever niet met lijm werken van daar de overschuif moffen en bochten. 

Of zou 't mogelijk zijn te werken met waterslang ipv pvc buizen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, lostchild said:

Doe het liever in 1x goed dan 2x half, helemaal als je met water wilt gaan spelen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...