Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

"Spoelen heeft geen zin"

Recommended Posts

De titel staat tussen aanhalingstekens, en dat geeft aan dat het geen mening is van mijzelf of een vaststaand feit, maar dat de claim een al dan niet letterlijk citaat is van iemand anders.

Die 'iemand anders' is dit keer de website CNNBS.

Die site is een allegaartje van informatie die ze overal en nergens vandaan trekken.

Sommige zaken worden als feiten gepresenteerd, maar zijn veelal onder de noemer 'Bro Science' te scharen (Zogenaamde feiten die in een bepaalde groep maar blijven rondzingen, zonder dat er een wetenschappelijk onderbouwing aan ten grondslag ligt)

Een ander kenmerk van CNNBS is dat er - denk ik - geen redactie achter zit. Maar iedereen die adverteert op de site (en dat zijn er nogal wat) mag zijn zegje doen. Ook als het onzin is. De meeste berichten lijken me ook gewoon her en der van het internet geplukt, vertaald, beetje veranderen en weer online zetten.

Kortom: Voor 100% betrouwbare info moet je zeker niet CNNBS zijn. Misschien staat dat BS wel voor Bull Shit en nemen ze zichzelf ook niet echt serieus.

 

Lange inleiding, maar ik kwam er dit bericht tegen: Stop Maar Met Spoelen, Je Merkt Het Verschil Toch Niet

De moeite waard om te lezen.

Waar het in het kort op neer komt: Een testpanel heeft blind getest, en ze proefden geen verschil. Sterker nog: De niet gespoelde wiet kreeg zelfs een lichte voorkeur boven de gespoelde wiet.

Voor de smaakbeleving hoef je het  - volgens dit onderzoek - dus niet te doen.

 

Maar ik heb de hele test gelezen, en er komt toch wel wat anders leuks naar boven.

Eerst effe over de smaak.

Dit is de beoordeling van de smaak

image.png.ad186a747d15ee3eee5e940b8119232d.png

Te zien is dat de niet gespoelde wiet de meeste beoordelingen 'great' en 'good' kreeg en de minste beoordelingen 'okay' en 'bad.

Maar 14 dagen gespoeld heeft weliswaar minder vaak de beoordeling 'great', maar wel grote blokken 'good' en 'okay'.

Al met al liggen de waarderingen niet heel ver uit elkaar.

Verder valt nog op dat de 7 dagen gespoelde wiet weliswaar het hoogste scoort in de bevinding 'bad' maar qua 'great' het maar een fractie slechter doet dan de niet gespoelde wiet.

 

De proef-rokers vonden wel de niet-gespoelde over het algemeen wat zachter.

Dus dat is in tegenspraak met wat je vaak hoort over niet-gespoelde wiet ("ik voel het in mijn keel!')

image.png.4399d954800861be9da02a1c76661d30.png

 

Naast de smaak hebben ze ook gekeken naar opbrengst, THC en Terpenen.

Allemaal kleine verschillen. CNNBS gaat hier niet op in. Noemt ze verwaarloosbaar.

Maar bij de plant die 14 dagen gespoeld is, is de gemiddelde opbrengst 103,2 gram per plant, bij de niet gespoelde plant 96,75 gram per plant.

image.png.5cb17abbd60e141b19da89ffa80a4acd.png

Dat is bijna 5,5 gram per plant! Als je er 6 hebt staan op een M2, heb je bij de 2 weken gespoelde 619 gram en bij de niet-gespoelde 586 gram. Verschil van dikke 30 gram. 

Dus vanuit dat standpunt gezien, kun je dus beter wel spoelen.

Meer opbrengst en minder voeding verbruikt: Kassa!


 

Het percentage THC ligt niet zo ver uit elkaar.

image.png.33174c9b5ea27f1369d671cf2542afc1.png

 

Het percentage Terpenen zit ook geen groot verschil in.

  1.46% bij de laagste en 1.64% bij de hoogste. 

Geen idee of dit merkbaar is, maar het onderlinge verschil is meer dan 10% (verhouding tussen laagste en hoogste)

image.png.de56c17052a3998acfac20a803df2e25.png

 

Mijn conclusie - als ik die enkel en alleen zou baseren op dit onderzoek, zou zijn: SPOELEN!

Als je het toch nauwelijks merkt in de smaak, THC en Terpenen, waarom niet?

Want je hebt met spoelen een iets hogere opbrengst en je spaart voeding uit. :)

 

Nu is natuurlijk de vraag hoe wetenschappelijk de test is.

Hebben ze wel voldoende planten bij de test betrokken?

Heeft de kweekmethode nog invloed hier op?

Is de wiet goed en voldoende gedroogd?

Geldt het voor alle soortjes?

Ze hebben het met hun eigen voedingslijn getest. Zouden dezelfde resultaten naar boven komen met Canna, House & Garden, enz.?

Kortom: Zouden vervolgtesten met iets andere uitgangswaarden tot dezelfde vergelijkbare uitkomsten leiden?

Geen idee, maar deze test geeft in ieder geval een mooie indicatie.

 

Ik zou in ieder geval iedereen de suggestie willen doen: Laat je wietje af en toe eens blind testen door wat mensen.

Met de nadruk op 'blind', want test-proeverijen waar mensen weten wat ze drinken, eten, roken, zijn totaal onbetrouwbaar. Hoe zeer mensen ook claimen "Ik merk het verschil echt wel".

Misschien doe je wel een hele hoop werk voor niks, of gooi je gewoonweg voeding in het afvoerputje.

Of kom je erachter dat het in smaak geen zak uitmaakt of je nou spoelt of niet, maar haal je wel met spoelen steeds een iets hogere opbrengst.

 

Hoop dat jullie wat gehad heb aan dit geschrijf.

Zou het leuk vinden als anderen het rapport ook zouden lezen en kijken of jullie er iets anders uithalen dan ik.

Edited by Kees A
Volgorde grafieken veranderd
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt kees, heb mn 1 ste kweekje plagron mineraal niet gespoeld, net 2 laatste dagen ijswater en mijn gelato vonden ze beter dan de shop:rofl,

M.a.w. gaan we bij de huidige bio-kweek sowieso 7 dagen spoelen. Hopelijk brengt het idd meer op, kan het helaas niet  testen of moest 2 planten op een voetstukje zetten :huh:.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Piffer said:

mijn gelato vonden ze beter dan de shop:rofl,

Dat ze deze beter vonden, kan ook komen doordat ze weten dat je de Gelato met aandacht hebt gekweekt. Mensen laten zich ook ongewild beïnvloeden. Ik geloof je op je woord dat het beter is, maar zo zit waarderen nu eenmaal in elkaar.

 

Denk dat je de verschillen tussen spoelen en niet spoelen alleen maar kan testen als je een voldoende groot hok hebt, waar het klimaat dus hetzelfde is, maar waar je wel de manier van water geven kunt veranderen.

Want anders is onvoldoende aan te geven waardoor bijvoorbeeld het verschil in opbrengst door komt. Misschien wel door een betere/slechtere LV. bij die specifieke kweek.

 

Met smaak denk ik dat het wat anders ligt.

Als steeds je kweekje met spoelen betere waardering krijgt (blind geproefd en door een grote groep mensen die allemaal smaak iets anders beleven en waarderen) dan zou ik blijven spoelen. Als het niks uitmaakt (en je niet een duidelijk lagere opbrengst waarneemt) zou ik ook blijven spoelen. Maar als de waardering steeds lager blijkt te zijn, dan gewoon voeding tot het eind. 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kerel rookt enkel gelato, enige soortje dat hij aanraakt. Deze koopt hij meestal in een shop in Tilburg, had hem een flinke bud meegegeven en zei" is maar m'n eerste zelfkweekje dus weet niet of je er wat aan gaat hebben".  Kreeg toch leuk compliment nadien enkel zoals je aanhaald is de manier van waarderen inderdaad relatief.

Ga het er toch op wagen om 2 planten niet te spoelen, heb 4 x gg die quasi zelfde opbouw/pheno hebben, ook qua grootte, ga sowieso spoelen, enkel die 2 op een verhoog zetten zodat ze geen water krijgen en apart blijven voeden met de bac bloei en pk, weten we half januari of dit verschil maakt bij wijze van mini zelftest, zal ook de 4 planten een tyrewrap aandoen, zo weet k na t drogen deze apart te wegen en te curen. Zal dit wel bijhouden in report binnenkort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou iig ook wel even de richtlijnen bekijken in het kweekschema van de voedingsfabrikant, want voor de pk booster van B.A.C geldt sowieso dat je hiermee al een week voor het einde stopt.

edit.

Die vlieger gaat trouwens ook op voor de basis bloeivoeding.

https://www.baconline.nl/l/library/download/urn:uuid:c49fe5e0-67cb-446f-a00b-b793eeb524e0/kweekschema+biologisch+grond+of+cocos.pdf?format=save_to_disk&ext=.pdf

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx @greentjeonatrip voor de link , flushen of spoelen heeft dus geen zin volgens die spreker, echter zie je bij elke fabrikant wel de laatste week geen voeding meer, beetje contradictie, we passen het in elk gevel toch toe voor t moment. Beginnersgeluk :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het ook enerzijds te maken heeft over welk tijdvak mensen dat dan willen doen en in hoeverre je ook de tijd neemt om af te bloeien.

Ik heb wel vaker gelezen dat mensen het nodig vinden om hier bijvoorbeeld 2 weken voor aan te houden. Je schrijft namelijk dat je sowieso 7 dagen wilt spoelen, dus misschien ook nog wel langer.

Blijven voeden betekent in mijn geval ook gewoon tot het einde. Die definitie van het 'einde' is voor mij gewoon tot 1 week voor de oogst, want als ik zie dat de herfst er echt goed in begint te komen, zie ik sowieso ook niet het nut ervan in, om in die allerlaatste week nog wat mee te gaan geven.

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou voor mij dan ook niet logisch zijn om in die aller, allerlaatste week nog wat te gaan geven, want ze duidt zelf het einde aan, waaronder, ook minder vraag naar vocht.

Ik zie niet in wat je dan nog met toevoegingen wilt bereiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen op aarde bestaat niet want aarde bezit een buffer die je niet zomaar verarmt.
Spoelen komt uit de hydro wereld waar we met een aangepaste EC en pH waarde van water wat we geven hopen snel de waarden in het inerte medium te krijgen op wat we willen, echt niet om de zogenaamde vieze smaak uit wiet weg te krijgen.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

M.a.w. voor het Einde is er dus herfst nodig, niet de reeds 10% amber trichomen op de toppen om te besluiten, , ik kap ze.  Probeer als noobie een beetje beeld op te vatten van wanneer ik dan ongeveer zou stoppen met de voeding, zoals de spreker aangeeft nonsnens, zoals jij aangeeft , de logica zelve, want als de bladeren gelig kleuren idd niet nodig om te blijven voeden.

En zoals lostchild aanhaald ook terecht, denk ook niet dat je op 7 dagen een buffer van 2 maand wegspoelt.

Heb er nu 3 als testje in een schaaltje gezet om apart te wateren, al de rest gewoon met voeding.  Zitten in week 8 dag 2, maw nog max 2 weken (dacht gelato en pp 9 weken bloei)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amber trichomen zijn een belangrijke indicator. Heb je er te veel van in de wiet kom je niet meer vd bank af.

Meestal kan je een week of 2 voor het einde overgaan op water bij een aarde kweek omdat de plant prima met de in het blad opgeslagen maar ook met wat er nog in de buffer zit, vooruit kan tot het einde.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het artikel op CNNBS ging met name over de invloed van spoelen op de smaak.

Daarnaast wat aanverwante zaken zoals THC, trichomen en opbrengst.

Niet over of het zin heeft voor je aarde, cocos, RFX, weet ik veel. Ook niet of het biologisch gezien zin heeft om nog te voeden als je bladeren al wat gelig worden.

Is vast een hele interessante discussie, maar heeft niets te maken met wat het onderzoek zoals genoemd, wilde onderzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, Piffer said:

M.a.w. voor het Einde is er dus herfst nodig

Dit geldt voor mij en is een graadmeter voor, in ieder geval 2 zaken.

Ik wil zoveel mogelijk harsen hebben, want die zijn grotendeels verantwoordelijk voor het eindgewicht en de winst daarvan pak je in de laatste fase. Uiteraard letten op je eigen wensen.

De herfst zorgt ook voor afbraak chlorofyl en is voor mij ook belangrijk in het proces wat daarna komt, het drogen en curen. Die afbraak gaat in de regel in een langzamer tempo dan je planten zijn gedroogd en ik wil niet het risico lopen dat ik een hooismaak over houdt aan het eindprodukt, omdat ik mijn planten heb omgehaald, terwijl ze nog groen waren en vervolgens (om wat voor reden dan ook/omstandigheden) te snel/hard gedroogd heb.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips, zullen we zeer geduldig op de herfst wachten :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Boefje030 said:

Stemeroff_Jonathan_201712_Msc_with_errat

Denk je dat dit document bedoelde?

In het abstract is de laatste zin: Flushing was found to be ineffective in removing any significant amount of nutrient from the bud.

 

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030

Uit het artikel dat op CNNBS staat, blijkt dat geen spoelen geen zin heeft voor smaak en zachtheid. Het tegenovergestelde bijna.

Maar uit het artikel blijkt tevens dat je met spoelen een hogere opbrengst hebt. Nu is de test niet heel groot, en volgens mij nog niet een aantal keren herhaald, maar ok.

Heb jij hier ook bepaalde ervaringen mee? Of spoelde jij sowieso al nooit?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groen blad bezit meer chlorofyl. 

Ik hou van de Herfst 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je moet spoelen op hydro heb je verkeerd water gegeven. Voldoende drain creeeren zorgt al voor verversing in je steenwol. 

En geen voeding geven voor meer smaak is bullshit. De juiste voeding zorgt juist voor meer brix = meer smaak en meer weerbaarheid

 

 

https://blog.nutri-tech.com.au/the-beauty-of-brix/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar staat inderdaad een hoop onzin op.

In de opening van het topic uitte ik daarom ook al mijn twijfels over de site.

 

Maar het rapport is ook via andere bronnen te vinden.

Het heeft in ieder geval de schijn van een serieus onderzoek. Maar je zou er een paar moeten doen, en op iets grotere schaal om de cijfers wat nauwkeuriger te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...