Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

On 2/8/2020 at 1:48 PM, Jakkes said:

 Groot voordeel vind ik nu al dat ze niet afgedekt hoeven te worden in een propegator. Dit kwam best nou. Te snel kap open zorgde voor uitdroging, te laat gaf schimmel.

 

Ik deed het met mijn Skunk stekken Zo Jakkes, verderop zie je het resultaat. Werkte perfect en simpeler kon echt niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, vakman said:

Ik deed het met mijn Skunk stekken Zo Jakkes, verderop zie je het resultaat. Werkte perfect en simpeler kon echt niet :D

Dank voor het meedenken. Maar stekken maken op zich lukt wel goed. Geen probleem. Alleen had ik nog zo’n cloner van vroeger en had ik nooit succes ermee. Ik lees juist dat het veel simpeler is met zo’n cloner en kan er niet tegen dat het mij niet lukt. Daarbij komt dat ik elke keer baal dat als ik nu direct stekken wil snijden ik dat niet direct kan. Want die stekblokken moeten eerst 24 uur in water met wortelstimulator voorweken. En omdat met zo’n cloner je wel direct door kan, is dat fijner voor mij.

Kortom wil ik gewoon eigenwijs met een cloner succes halen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn tientallen manieren om stekken te maken.

Vele manieren werken en eenieder heeft zijn favoriete methode.

De methode die je aanspreekt, zal ook veel te maken hebben met de manier waarop je vervolgens je kweek voortzet.

Ga je verder op aarde? Cocos? RFX? DWC?

Er is zoveel mogelijk.

Ik vind het vooral leuk om er mee te klooien en zo min mogelijk met aarde, cocos of andere mediums in de weer te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil voor de rfx mediumloze stekken proberen. Daarom is zo’n cloner ideaal als het lukt.

Daarnaast ben ik een ontzettende autist en moet het gewoon lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Jakkes said:

Ik wil voor de rfx mediumloze stekken proberen. Daarom is zo’n cloner ideaal als het lukt.

Daarnaast ben ik een ontzettende autist en moet het gewoon lukken.

Ik zie daar echt geen voordeel in, hoe ga je de mediumloze stekken steun geven bij het overpotten naar een groter medium? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, pindarots123 said:

stekken steun geven 

Ik heb geen ervaring met RFX, maar als je een stekje met ontwikkelde wortels in de RFX zet, zullen de wortels dan niet binnen no time grip hebben in dat RFX?

In de cloner staan/hangen ze in schuimrubber schijfjes. Die zou je ook een beetje kunnen klemmen tussen je RFX.

Je kunt ook het hele potje met schijfje overzetten.

Dit is de foto van Jakkes' cloner.

 

image.png.db67f295ce003607a73d2faf914f0183.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, pindarots123 said:

Ik zie daar echt geen voordeel in, hoe ga je de mediumloze stekken steun geven bij het overpotten naar een groter medium? 

Mee eens! Ik snap dat ook niet. Het zal wel uiteindelijk gaan maar je moet zo ontzettend voorzichtig doen dat je sowieso al 4x zo langzaam bent. Dus wat is dan nog de meerwaarde? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei ze voor in kleine potjes. Die stekjes klem ik wel tussen de rfx dat ze blijven staan. Daar ben ik niet bang voor. Maar ik ben het eens met jullie dat een stekplugje idealer is. Alleen als het wel werkt, dan weegt het gemak van de cloner voor mij zwaarder dan het instabiel staan van het stekje. Mits deze wel goed aanslaat zonder plugje, want een klotestart merk je tot aan het einde.

Daarnaast vind ik het gewoon leuk om aan te kloten. Het is een hobby voor mij en ik vind het leuk om alles net anders te doen als anderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag even een upgrade gedaan. 10 nozzles van Gardena op een 900 l/h pompje. Werkt goed zo. Spullen voor een secondetimer te maken komen eraan. Daarna ga ik eens testen met stekjes.

Vooralsnog zijn de eerste testen geslaagd. Alles wordt goed nat gesproeid en het geluid is erg stil in vergelijking tot een luchtpomp.

13547E97-10C2-492C-BA7C-7C4D32C1D7C0.thumb.jpeg.1ecf416c560aa5c0da21b36c81dbcad2.jpeg

Edited by Jakkes
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet, omdat er geen medium aan de wortels zit, dat de stek ineens een instabiel geval wordt.

De stek zet zichzelf recht in het medium als jij een kuiltje maakt en het wortelpruikje aan de bovenkant voorziet van genoeg rfx (of welk ander medium dan ook).

 

 


 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, lostchild said:

Het is niet, omdat er geen medium aan de wortels zit, dat de stek ineens een instabiel geval wordt.

De stek zet zichzelf recht in het medium als jij een kuiltje maakt en het wortelpruikje aan de bovenkant voorziet van genoeg rfx (of welk ander medium dan ook).

Dat denk ik ook. Binnenkort test ik het uit en dan weten we het zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, Jakkes said:

Spullen voor een secondetimer te maken komen eraan. 

Ik heb zelf een timer van de Blokker - met pinnetjes - omgebouwd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg creatief!!! Zou er nooit opgekomen zijn.
Maar ik pas alleen maar schakelkasten toe. En ik had alles nog behalve de timer (relais, kast, schakelaar e.d. heb ik nog). Dus kost 12 euro, maar dan heb ik alle vrijheid om de tijd in te regelen zoals ik het wil. 
Voor nu gaat hij gewoon continu aan zonder pauze. Kijken of dat werkt (wellicht wordt het water te warm door de pomp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook zo'n cheapo timertje op 15 minuten aan- half uurtje uit - 15 minuten aan - etc. - zetten.

Je zult zien dat je steeltjes nog vochtig genoeg zijn in dat half uur pomp uit.

Voor een Euro of 3 koop je al zo'n ding bij de Blokker of bouwmarkt.

Een lamp zou ik er niet op aansluiten, maar zo'n pompje kan makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voor in de tussentijd is dat genoeg. Heb ik nog wel liggen. Kan ik in ieder geval door

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net een kastje gemaakt. En wat stekjes gesneden. Gewoon op onbewerkt kraanwater. Ik ben benieuwd.

 

AD1D968C-D5C2-4B6D-A9F4-201700DDB7AC.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...