Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

In het kader van het project 'van de straat', heb ik voor de fun 2 zaadjes (Critical Kush) opgekweekt tot volledige planten.

Toen ze iets van 60-70 cm hoog waren, heb ik de slechtste in de kliko gegooid (plaatsgebrek)

Van de andere heb ik 12 stekjes gesneden.

 

Daar wil ik hier iets over vertellen.

Ik had ooit 2 bakjes gekocht lang geleden.

Zoiets als deze, maar dan in het wit

image.thumb.png.29a86ad8919612a6b2bc0fca959e93e9.png

 

Elk bakje heeft 6 gaten en de potjes en sponsjes e.d zitten erbij.

Deze is eigenlijk bedoeld voor DWC, met een luchtpompje dus, maar ik gebruik hem met sproeiers.

Daarvoor heb ik op een aquariumpomp een stukje buis met sprayers bevestigd.

image.thumb.png.fc6d4849f1f5a1586feeecb809919fc3.png

 

Past precies in het bakje. Alles zit geklemd, dus niet gelijmd.

 

Van de moederplant heb ik 12 stekken gesneden.

Geen stekkenpoeder o.i.d. gebruikt. Wel de onderkant met het mesje een beetje geschraapt.

De steeltjes worden in zo'n sponsje geklemd. Rechts op de onderstaande foto. Er zit een sneetje in het sponsje en je doet dat een beetje open, en klemt het steeltje erin.

Het sponsje duw je vervolgens in het netpotje. Het steeltje laat ik een stukje onder het potje uitsteken, zodat de zich nog te ontwikkelen worteltjes de ruimte krijgen.

image.thumb.png.3d5f8f60ad81600d7a96691e72011c93.png

 

De beide aquariumpompjes zet ik op een omgebouwde timer van de Blokker.

Elke 8 minuten sprayt het pompje middels de rode sprayers de steeltjes en de sponsjes nat, 24/7

In beide bakken zit alleen water, voor de rest niks.

Precies genoeg water zodat het pompje net onder staat.

Door het aquariumpompje warmt dit water wel wat op, zelfs tot 28 graden.

image.thumb.png.73002e0c70f9e39c35ab2761073ba49c.png

 

2 bakjes dus, waarbij ik geprobeerd heb in ieder bakje stekken van gelijke grootte, dikte, opbouw te zetten.

Het achterste bakje heb ik gewoon laten gaan. Pompje aan en sprayen tegen de onderkant van de steeltjes.

De stekjes in het voorste bakje, daarvan besproeide ik om de paar dagen het blad met Kiezelzuur (Actisil) opgelost in water.

Geen kappen erop (is niet gebruikelijk bij hydro cloners) en ik lette verder ook niet echt op de temperatuur en de LV.

In zoverre dat ik nauwelijks iets deed om dit te managen. Temperatuur in het tentje liep uiteen van 21 tot 26 graden. LV van 30 tot 40%.

Pak 'm beet 60 cm boven de potten hangt een T-neon (6500K)

 

Stekken stonden de volgende ochtend in beide bakken mooi recht.

1ste keer voorste bakje het blad besproeid met Actisil-oplossing.

3 dagen later weer.

En zo steeds na 3 dagen.

Na een week dacht ik bij 1 van de stekjes (in de bak die niet besproeid werden) een knobbeltje te zien.

Volgende dag mini-wortjeltjes en nu ook bij enkele stekken in beide bakken knobbeltjes.

Ging de goede kant op.

Achterste bakje had weliswaar meer knobbeltjes en worteltjes, maar het voorste bakje (Actisil) had mooier blad.

Maar met slechts 6 stekjes in elke bak is dit niet meteen iets om conclusies aan te verbinden.

 

Achterste bak.

image.thumb.png.d1156eb619c434a88aab2321030c4321.png

 

 

Voorste bak (met Actisil)

image.thumb.png.b6a05d1c084baaf735ed0b36594905fc.png

 

Na nog een paar dagen heeft het bakje met Actisil qua wortels het andere bakje ingehaald.

Alle 6 mooie wortels.

image.thumb.png.a2156958f805918447d550d1ea33894d.png

 

 

In het bakje zonder besproeing van het blad hebben ze ook allemaal goede wortels; slechts eentje beginnende wortels.

De linker op de foto.

image.thumb.png.ebb8903dccd51fa5076bdf0b7ade2a7d.png

 

Deze bovenstaande foto is gemaakt op dag 13/14. 

Als ik nog een dag langer zou wachten dan waren ze waarschijnlijk al een centimeter of 5 geweest.

Want als ze eenmaal gaan, dan gaan ze ook snel

image.thumb.png.1b5509a629e4c8b7356442168c47a8c3.png

 

image.thumb.png.150fd4d395eb27639ff863e9df2e6e64.png

 

De stekjes zijn inmiddels uit de bakjes vewijderd en ik ga verder met nog wat testjes.

Eerst de boel schoonmaken.

Daarna nieuwe stekken snijden en in 1 bakje bijvoorbeeld stekkenpoeder in het water op lossen (als het oplost...)

En door Actisil toe te voegen aan het water in de andere bak.

De testjes zijn te klein om er echt zwaarwegende conclusies uit te trekken.

Maar ik zag in ieder geval dat besproeien van het blad met Actisil geen schade toe bracht.

En het lijkt alsof deze stekken het iets beter deden.

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra ik eindelijk moeders kan draaien bestel ik ook een hydrocloner, ben benieuwd naar je resultaten en leuk dat je het deelt :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met resultaten bedoeld hoe de stekjes zich verder ontwikkelen... dan moet ik je teleurstellen.

Daar weet ik niks van omdat de 1ste batch in de kliko ligt. Ze hadden hun functie vervuld en voor de rest heb ik ze niet nodig.

Gisteren weer nieuwe gesneden. Die lagen vanmorgen deels op half 7, dus afwachten.

Misschien aan sommigen teveel blad laten zitten. Ik bekijk het wel.

Ik doe dit alles ook om te kijken hoe dat nu allemaal werkt met zo'n moederplant.

Waar wel te knippen, waar niet. Hoe ver kun je gaan zonder de moeder te vermoorden. Dat soort dingen.

Mooie van een testje is: Het kan eigenlijk niet fout gaan. Want ook als iets mislukt, dan hoop je te zien waardoor dat kwam. En omdat ik er niet mee kweek, komt ook mijn growtje niet in gevaar. Behalve als ik gelijk mijn moeder om zeep help. Want dan moet ik weer een nieuw moedertje opkweken en dat kost een paar weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, 420man010 said:

bestel ik ook een hydrocloner

Je kunt deze ook zelf bouwen; dan kun je hem iets meer op je eigen wensen afstemmen.

Ik zie bijvoorbeeld veel kant-en-klare cloners waar alleen van die Neopreen schijfjes in de deksel gelegd kunnen worden. Dus geen netpotjes of zoiets. 

image.png.5eb78d6ae33589b8cd86a6bcda22ca4c.png

Dan moet je dat schijfje daarna - bij het overpotten zeg maar - weer ergens anders in bevestigen.

Als je dan bijvoorbeeld je schijfje in een netmandje met hydrokorrels wil zetten, heb je veel meer kans dat je je prille wortels beschadigd.

Dus als je zelf bouwt en je hebt geen 100 stekken nodig, dan zou je bijvoorbeeld al een cloner kunnen maken waarin je in de deksel netmandjes (met grotere diameter) met korrels hangt.

Hoef je daarna niet over te potten (of in ieder geval al een handeling minder met alle kansen op beschadigingen)

image.png.01bb1e7082be89ef6d73c688529a225b.png

Zijn zoveel varianten te bedenken.

Een emmer met deksel, een gatenboor (of scherp mes), wat netpotjes, een aquariumpompje en iets wat sproeit en je bent al onderweg.

image.png.8e35e12286b5d81b0bf2d531ae569651.png

 

 

Ik doe dit testje met 2 kleine gekochte bakjes met kant-en-klare deksel met ook kleine netpotjes en sponsjes. Diameter is slechts 30 mm. Voor het echie zal ik deze nooit gebruiken.

Maar voor wie slechts elke paar weken een paar stekjes nodig heeft en de stekjes daarna in RFX o.i.d. wil zetten, zou dit een goed genoeg systeem zijn.

Nog steeds goed oppassen als je het stekje uit het plastic potje haalt, want aan de scherpe randen snijdt je ze snel af. Als je de potjes groot genoeg inkoopt, kun je ze met een tang ook gewoon in stukken knippen en zo het sponsje schadevrij eruit halen. Kapotte potje daarna gewoon wegpleuren. Het sponsje kun je rustig laten zitten (hoeft niet natuurlijk. Eraf halen, goed spoelen en je kunt ze weer gebruiken). Maar als de stam dikker wordt, drukt hij dit sponsje gewoon open. Denk dat de stam ook het plastic potje kapot zou drukken, als je het potje laat zitten. Maar ik zou het risico niet nemen.

Als ik ooit groter zou gaan, dan potjes van 50 mm doorsnede. Die zijn goedkoop en daar kun je ook de neopreen schijfjes voor weinig kopen.

image.thumb.png.4275ecabe9a54e64add1bce815bba30e.pngimage.png.aee69b0710d4bdd7d0cf49ff15c200ca.png     

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ik dacht gewoon het stekje in het schijfje doen en wanneer er wortels uit komen, het schijfje weg halen en dan de stek in de aarde :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verkas de stek van zo'n neopreen schijfje  (of zwemnoedel plakje) naar een 10cm pot met hydro korrels. Zo'n netpotje vind ik te klein. Kan me niet voorstellen dat dat overeind blijft als er een boom van een plant op staat.

Als de wortels al beschadigen van die verhuizing dan neem ik dat maar op de koop toe.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, 420man010 said:

Ah, ik dacht gewoon het stekje in het schijfje doen en wanneer er wortels uit komen, het schijfje weg halen en dan de stek in de aarde :tu

Geen idee of dat kan. Ja, wel dat het kan, maar volgens mij maakt de stek in de hydro cloner wortels aan die een iets andere structuur hebben.

En als je ze dan in aarde zet, dat ze dan weer wat aanpassingstijd nodig hebben.

Maar daar weet ik te weinig van.

 

1 hour ago, Wietefras said:

Ik verkas de stek van zo'n neopreen schijfje  (of zwemnoedel plakje) naar een 10cm pot met hydro korrels. Zo'n netpotje vind ik te klein. Kan me niet voorstellen dat dat overeind blijft als er een boom van een plant op staat.

Denk dat het er aan ligt hoeveel planten per M2 je hebt. Bij 9 per M2 zal het al een stuk anders zijn dan bij 25 per M2.

Met 1 of 2 netten boven je planten, houd je de boel ook aardig stabiel.

Is één van de dingen die ik nog eens wil gaan testen. De wortels zullen misschien ook als een soort ballast aan de stam trekken en daardoor de boel stabiel houden.

Geen idee.

Zie op Amerikaanse forums wel wat mensen die alleen een neopreenschijfje in een netpotje (50 mm) hebben en dan in een eb & vloed bak.

Deze gozer bijvoorbeeld. Kleine potjes, geen medium, alleen een schijfje en netpotje. Hij heeft er wel wat meer op een M2 staan, maar de planten zijn ook best hoog, dus dan vanzelf iets meer topzwaar en instabiel, denk ik.

De wortelbal rust op de bodem van de tray en alles boven de tray wordt ondersteund door netjes.

Zo ziet het er uit nadat hij geoogste heeft.

image.thumb.png.aad2b77e04b9d8766d11474b2486e262.png

 

En zo nog effe daarvoor

image.thumb.png.4ad13edef0b241a51871fca12cda65b8.png

1 hour ago, Wietefras said:

Als de wortels al beschadigen van die verhuizing dan neem ik dat maar op de koop toe.

Wortels kunnen best wel wat hebben, inderdaad.

Zeker als je je stekken wat langer in een cloner laat staan. Wat ik op foto's zie, gaat het op een gegeven moment zo hard met vertakkingen en nieuwe aanmaak.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook wel weer waar. De wortelkluit staat natuurlijk uiteindelijk gewoon op de grond van de bak. 

Maar toch. Ik zie ook met die 10cm potten dat het soms best lastig is om het gewicht in bedwang te houden. Zo'n plant weegt toch tussen de 1 en 2kg op een gegeven moment (ik heb er inderdaad niet veel staan per m2).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op internet zie je veel filmpjes (als je er naar zoekt tenminste) over mensen die basilicum kweken.

Ze kopen een plantje bij de supermarkt, knippen er stekjes vanaf en zetten die in een glas water, en hoppa, paar weken later wortels.

Dit zou dan bij ons plantje ook moeten kunnen.

Verder las ik nog hier en daar wat over stekkenpoeder en -gel. Relatief duur spul voor wat er in zit, maar sommigen zweren erbij.

Als je je stekjes in het poeder of de gel dipt en je schuift het steeltje daarna in een kweekplug (wat voor soort ook) dan blijft het spul wel zitten.

Bij de meeste hydro-systemen spoelt het meteen weg.

Nu stond op een bonsai-forum een bijdrage van iemand die zei dat als je het steeltje 20 minuten in de gel laat staan, dat het hormoon dan al zijn werk zou doen.

Geen idee, maar ik wilde zowel het basilicum-opzetje en het 20 minuten-dippen wel eens uitproberen.

Daarom onderstaan opzetje gemaakt.

image.thumb.png.12de4ce7c54b3e2d728059330d578651.png

 

Enorm geavanceerd kweektraytje van slechts € 34 bij de GS.

Nope: vormpjes om waterijsjes mee te maken (van Action, Hema of Xenos, dat weet ik niet meer) en kweekpucks gesneden uit sponsjes. 

In 4 potjes gewoon kraanwater en in 4 potjes (die met groene stip) ook gewoon kraanwater maar steeltjes 20 minuten in Clonex gel laten staan.

Kijken wat er gebeurt.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook weleens stekjes gemaakt op die manier, glas water voor het raam met een takje erin. Werkte opzich prima, duurde wat langer, maar dat lag waarschijnlijk aan het licht. 

Wel regelmatig water verversen. 

 

Bast van de wilg in je water werkt ook goed als wortelstimulator, vooral in het voorjaar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, vakman said:

Wel regelmatig water verversen. 

Hier hoor ik verschillende verhalen over.

Ik zal ze eerst eens zo laten staan.

En als mijn moederplant het overleeft, ga ik over een week of 2 eens kijken wat het verschil is met water verversen.

Is een mooie variant.

 

Die moederplant knippen, vind ik lastig.

In die zin: Het lukt me volgens mij nog niet om dusdanig te knippen dat er steeds weer nieuwe takken ontspringen. Maar ik ga het zien. 

Ik zoek wel steeds naar een punt waar ik dan 2 van die spruitjes in een oksel zie zitten (of hoe heet dat in vaktermen?) maar ik vind dat niet altijd meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij gaat toch ook niet 2 weken in hetzelfde badwater liggen? :D

Beetje zuurstof vinden ze wel fijn lijkt me. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zuurstof kom er nauwelijks bij als je het water ververst.

Bij dit beetje water van ongeveer 20/25 graden wat ik in 1 potje heb, zit misschien 1 mg zuurstof in. Denk niet dat de stek een verschil merkt tussen 1 mg of 0,1 mg.

Door de atmosferische druk komt er sowieso iets van zuurstof in het water (al zal dat ook minimaal zijn omdat het water niet beweegt)

Het is wel zo dat als je zou willen dat je stekken eerder aanslaan, dat dan meer Opgeloste Zuurstof een hulpmiddel is.

Als ze eenmaal kleine wortels hebben, wordt zuurstof een ander verhaal. Maar ook dan zie je bij basilicum gewoon flinke wortels van 1 stekje in een jampotje zonder dat een pompje o.i.d. het water in beweging zet.

image.png.b8d50fcc2f8a5202477ae66c9ff0d7d8.png

 

Bij de Kratky-methode zetten ze soms een stek in een grote bak met water, doen er al voeding bij en dan komen ze een vele weken later terug om te kijken hoe het er mee staat.

De wortels drinken het water, het waterpeil zakt en in de ruimte boven het waterpeil zit zuurstof in een redelijk vochtige omgeving.

Meestal is daar wel het oppervlakte groter, dus dan is er automatisch ook een grotere uitwisseling tussen de atmosfeer en het water-oppervlakte.

 

Maar ik ga het allebei proberen (wel en niet verversen) en dan eens kijken of er een significant verschil in tijd of wortelkwaliteit zit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd! 

Als deze stekjes aanslaan, krijgen we dan dat langverwachte kweekverslag van jou? :whistling :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test. Ben benieuwd.

Zou toch ook wel verwachten dat ze sneller aanslaan met wat extra zuurstof. Maar goed, ik inderdaad ook wel stekken gewoon in een glas water gezet (zonder verversen) en dat werkte ook.

Wat mij nog het meest bevreemde was dat licht een hoop scheelde. Ik had een stekkenbak zonder licht er op, maar op de helft van de bak viel wel nog licht van de moeder. Het verschil was echt enorm (ging veel beter met wat licht erop). Was maar één keer en niet echt een goed opgezette test, maar toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn testen zijn ook niet echt goed opgezet, dus alles moet met korrels zout genomen worden. Het zijn meer geinige experimentjes. 

Ik doe het ook omdat mensen vaak zo absoluut zeker zijn van wat je precies moet doen.

En dan lees je 80 verschillende methoden en allemaal claimen ze dat hun methode DE methode is.

Warmte, voldoende water, voldoende zuurstof en voldoende licht. Dan komt het al snel goed.

 

Stekken 20 minuten dippen en dan met zuurstof ga ik ook nog proberen, maar in die stekkenbakken met sprayers staat nu wat anders.

Ook een test, waarvan ik nu al kan zeggen dat de opzet die daarin staat niet tot het resultaat leidt dat ik hier en daar als een goede methode zag omschreven.

Ik wacht nog een paar dagen en dan zal ik weer verslag uitbrengen.

 

Volgende test met hydrocloners met sprayers wordt dan waarschijnlijk in bak A: Stekken eerst 20 minuten dippen in Clonex. In bak B: Stekken in water waarin per liter 10 ml Actisil (kiezelzuur) zit opgelost.

Edited by Kees A
Woord toegevoegd in niet kloppende zin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is mijn ervaring ook. Het maakt vaak maar weinig uit.

Ik heb ook altijd het idee dat als er daadwerkelijk een echte "beste" manier was dat iedereen die dan wel zou gebruiken. Dat er dan niet inderdaad wel 80 "beste" manieren zijn.

Al vind ik wel dat sommige methodes gewoon beter passen bij mijn manier van werken oid. Dus daarom is het wel interessant om dingen te blijven proberen. 

Soms kan het ook wel veel schelen. Bedoel dat ik in hydro met GHE FloraNova tot twee keer toe ik geloof 50% meer oogst had dan met Omnipotent. Al hadden aarde kwekers er blijkbaar minder last van, maar toch. Dat zijn verschillen die wel echt significant zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een einde gekomen aan Test 2 in mijn mini-sprayer-cloners.

Ik had wederom stekken gesneden van de Critical Kush Moederplant.

Op internet had ik her en der gelezen dat mensen stekkenpoeder - of gel toevoegden aan hun hydro-systeem.

Nu had ik zowel een potje stekkenpoeder van Bayer als gel van Clonex staan.

In beiden zit bijna een gelijk deel (namelijk 0,25%) van de stof IBA (Indool-3-boterzuur).

De rest is nutteloos vulsel (dus ook geen elementen die je steeltje etsen of zoiets, zoals sommigen denken)

De vulmiddelen zijn dezelfde stoffen die ook gebruikt worden om make-up te maken. 

Zit ook voor de rest nul verschil in Clonex of elk ander stekkenspul, behalve dan de vorm: Poeder of gel. Je kunt dus net zo goed een potje bij Intratuin halen.

De gel blijft beter zitten, zegt Clonex. Geen idee, wellicht. Maar kan me haast niet voorstellen dat als je een stek in een gewoon groeiblokje steekt, dat het ene reet uitmaakt.

In hydro sowieso niet, want zowel poeder als gel spoelt er in no time af.

 

Hoe dan ook: Ik heb in bakje A een hoeveelheid van 15 ml Clonex in 2,5 liter water opgelost en in bakje B 15 ml Bayer in 2,5 liter water.

Of dan ook de hoeveelheid IBA exact overeenkomt weet ik niet. Je kunt niet zomaar een vloeistof en een poeder met elkaar vergelijken, maar veel zal het niet uitmaken.

 

Stekken geknipt en getracht om in elke bak gelijkwaardige stekken qua grootte, dikte, blad te zetten.

Pompje aan en afwachten. De volgende dag stond alles weer mooi recht.

Elke dag vol verwachting kijken, maar vandaag, op dag 14/15 (ligt eraan hoe ik tel) nog geen wortel te zien. 

Het enige dat ik zag waren bobbeltjes op de stam.

image.thumb.png.f72a93341f447eaf8c6ab10011c95d2c.png

 

image.thumb.png.0618c53f369cdbb5ec3c88a7dd348578.png

 

image.thumb.png.8f5454836f1aa00744ec5cb2053f9194.png

 

De steeltjes zien er ook niet lekker uit. Beetje bruinig aan de punten.

Wellicht als ik ze nog langer had laten staan, dat er wel wortels verschenen waren.

Maar voor mij was wel duidelijk: Poeder of gel oplossen in hydro heeft geen zin.

Wederom: Mijn testjes zijn klein en eigenlijk zou je het groter moeten doen en dan met veel testmethodes in hetzelfde klimaat. Maar er is niet veel veranderd in mijn tentje qua licht, temperatuur, LV, dus het komt allemaal wel overeen met wat ik eerder deed (Test 1: alleen water in de ene bak, en ook water in de andere bak en dan het blad sproeien met kiezelzuur) Bij die Test 1hadden de meeste stekken na 14 dagen lange wortels.

Nu is poeder of gel ook niet bedoeld om op te lossen, maar ik dacht 'Laat ik het toch eens proberen'.

 

Het blad van de stekken zag er ook belabberd uit. Normaliter was alles al eerder de kliko ingegaan, maar voor de wetenschap toch laten staan. 

image.thumb.png.ba66025cbd7cfc634722753f48d331ff.png

 

Wat me opviel was dat het blad van de bak waar de Clonex in was opgelost, er anders uitzag dan het blad van de Bayer-bak.

De uiteinden van het blad, van alle 6 stekken, had donkerbruine punten in de Clonex bak.

image.thumb.png.c9df6d59a22dccf5f55ee2acc0557a52.png

 

In de Bayer bak zag het blad er ook niet al te best uit, maar de bruine punten ontbraken bij alle 6 stekken.

image.thumb.png.b8a3b9c472e21791c68dba7830111985.png

 

Geen idee waarom precies.

Misschien zijn de vulmiddelen van Clonex hier de oorzaak van.

Bij Bayer is het volgens mij zoiets als talkpoeder, en daarvan is de basis volgens Wikipedia magnesium-silicaat. Niet per se slecht voor planten, zou ik zeggen. Ik weet alleen niet of het goed oplost. Het vulmiddel in Clonex lost wellicht wel op, en dan wordt dit mee opgezogen, de stek in.

Maar geen idee. Ik zou sowieso dan altijd voor stekkenpoeder kiezen in plaats van Clonex, want dat magnesium-silicaat kan nog een benefit zijn voor je stekjes (misschien)

 

Het poeder en de gel lossen beiden niet heel tof op overigens.

Op de bodem van beide bakken zat bij de één 'n groene aanslag (Bayer) en bij de andere paars (Clonex)

 

De reden dat deze stekken niet of in ieder geval veel later wortelen, kan ik alleen maar naar raden. Zelf denk ik dat het poeder en de gel de interne kanaaltjes in het steeltje afsluiten of verstoppen. Misschien is dat te simpel gedacht en maakt dit op molecuul nivo geen reet uit. Maar ze zijn beduidend trager dan stekken in 'gewoon' kraanwater.

Denk ook dat als ze al wortels gekregen hadden, dat ze het dan nog niet gered hadden, of in ieder geval een tijdje bezig zouden zijn geweest om er bovenop te komen. Dat blad zag er behoorlijk kut uit.

 

Conclusie voor mij is in ieder geval dat stekkenpoeder of gel oplossen in hydro geen zin heeft. Maar dat komt misschien vooral door het vulmiddel.

 

Daarnaast is de hoeveelheid IBA dusdanig verdund, dat het zijn werk waarschijnlijk niet meer kan doen.

Ga maar na: 0,25 % van 15 ml poeder of gel in een bak van 2,5 liter is een totaal van 0,04 ml IBA op een bak van 2500 ml water.

Dat is 1 op 62.500. Lijkt me stug dat dit zijn werk kan doen. Dat had ik ook voor de test al bedacht, maar ik wilde het toch testen.

Denk ook niet dat als ik de hele pot Clonex gel had opgelost, het zou werken. Maar dat weet ik niet en ik ga het ook niet testen :)

 

Ik ben nu alles aan het schoonmaken (met ontsmettings chloortabletten) en dan even kijken wat de volgende test wordt.

Ik heb genoeg in mijn hoofd.

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bruinige op de stam met dat snotterige spul erop zal rot zijn. Dan schieten ze inderdaad niet meer op met wortelen ook.

Om dat te voorkomen zul je schoner moeten werken. Ik doe ook wat chloor in het water voordat de stekken erin gaan. Alles vooraf steriliseren en Met handschoenen werken kan ook helpen, maar met een beetje chloor erbij weet je zeker dat ze schoon beginnen.

Ik heb ook alleen maar gekloot gehad met Clonex in hydro. Bij mijn gaan ze gewoon zonder dat soort zooi het water in en dan wortelen ze prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, Wietefras said:

Clonex in hydro

Clonex is vooral marketing, door die gel die er fancy uitziet in die paarse kleur.

Dat het spul wat er in zit (ABI) werkt, is een gegeven. Maar elk stekpoeder werkt, ook die van Pokon, in de zin van dat het de stektijd iets kan verkorten en voor meer, dikkere en langere wortels kan zorgen. Niet dat het een wereld van verschil uitmaakt als je de verschillende onderzoeken leest, maar het doet wel wat. Ook is het aantal stekken dat aanslaat hoger bij gebruik van ABI (bij de meeste planten).

Nu geldt voor elke plant weer een andere hoeveelheid (PPM) die goed werkt. Zelfs binnen dezelfde familie (bijvoorbeeld rozen of gerbera's geven dezelfde hoeveelheden verschillende resultaten). 

 

Over Clonex... In mijn zelfde tentje doe ik nog een testje.

4 stekken in stilstaand water en 4 stekken die ik eerst 25 minuten in Clonex had gezet en pas daarna in stilstaand water.

Ook hier zie ik bij de stekken die in Clonex waren gedoopt, dezelfde bruine punten aan het blad.

Van de Clonex zelf ligt in ieder geval een deel op de bodem van de potjes.

Het blad van de Clonex stekken lijkt ook in een iets mindere staat. Voelt wat knisperiger aan, maar met  + 4 stekken is daar niet veel over te zeggen.

De bruine punten zijn wel opvallend.

 

Op de foto zijn de Clonex stekken de 4 rechterstekken.

image.thumb.png.42f937638871c8e17a8b29baf02b287f.png

 

Vandaag staan deze stekken 7/8 dagen, en nog geen worteltjes of bobbeltjes of wat dan ook, te zien.

Maar ik kijk het nog een weekje aan.

Wel heb ik het water bij moeten vullen.

 

Vind al dat gepruts wel leuk.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn bubblecloner ook voor de dag gehaald. Nu ik op rfx kweek kan dat weer van pas komen. Ik ben daarom blij met deze testen. Daar haal ik veel info uit.

Ik voegde vroeger peroxide 35% oplossing toe in de verhouding 1:1000. Hiermee minder kans op rot. Is dat zinvol of hebben jullie andere tips om rot te beperken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals me zo bij staat, voegen in de VS veel mensen waterstofperoxide toe.

Maar volgens mij zijn juist Nederlandse telers er mee gestopt.

 

Wel weet ik dat veel mensen ook succes hebben met chloor in het water. 

Er bestaat zoiets als 'Clear Rez'. speciaal bedoeld voor hydrosystemen.

Maar dat schijnt gewoon ingrediënten te bevatten die je voor een stuk minder kunt kopen. Dan heet het spul zoiets als Pool Shock.

Het belangrijkste bestanddeel is Calcium Hypochloriet.

Ik heb een pot gekocht bij een lokaal bedrijf dat in zwembaden en toebehoren doet.

image.png.18291cf8a2cabd33bc4daa816503258f.png

Nu zijn die Amerikanen niet de Koningen van de Duidelijkheid. Dus een eenvoudige mengverhouding is nergens te vinden. Ze zeggen allemaal wat anders, en ze hebben het ook over Pool Shock met verschillende percentages. En ze gebruiken die kut-gallons. Het metrieke stelsel is aan het dagelijks leven daar totaal voorbij gegaan.

Wel maken de meesten eerst een vloeistof (die ze koel en donker bewaren) en voegen dit dan toe aan hun vat of cloner.

Deze recepten kwam ik tegen:

- Meng 1 gram Calcium Hypochloriet van 68% in 3,8 liter water. Dit is de vloeistof. En van deze vloeistof voegt hij dan 5-10 ml toe aan 3.8 liter water in zijn cloner. (1,3 tot 2,6 ml per liter)

- Meng 1 gram Calcium Hypochloriet van ? % (ik denk 45%)  in 3,8 liter water. Van deze vloeistof voeg je dan 30 ml toe aan 3.8 liter water (7,9 ml per liter) in je vat of cloner.

- Anderen gebruiken ook deze methode maar voegen dan 30 ml van de vloeistof toe aan bijna 20 liter (1,5 ml per liter). Deze schijnt de meest gebruikte te zijn.

- Weer een ander 50 ml vloeistof per 10 liter (5 ml per liter). Maar deze laatste 4 recepten gaan volgens mij allemaal over 45% Calcium Hypochloriet.

 

Je ziet het, het zit allemaal redelijk uit elkaar. Ik denk eerlijk gezegd dat er geen nauwkeurig recept te vinden is.

Maar ik zou het zelf eerder aan de voorzichtige kant houden.

Misschien heeft @Wietefras nog een recept.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A A.K.A. Manfred von Richthofen, ik probeer jou een PM te sturen maar er staat dat jij geen berichten kunt ontvangen... klopt dit?

Sorry voor de :offtopic

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mailtje sturen naar Aliexpres t.a.v Mistel Kees :tu :lol:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je hebt twee soorten chloor dat je kunt gebruiken voor een zwembad. Doorgaans geleverd als van die tabletten of als een poeder. Dat calcium hypochloriet verhoogt de pH en de gestabiliseerde vorm bevatten cyanuurzuur (om het chloor te beschermen tegen zonlicht) waarvan je weer niet teveel moet krijgen in je zwembad. Afhankelijk van de pH en concentraties van dat cyanuurzuur moet je de één of de ander gebruiken. Of op een andere manier corrigeren. Maar goed, dat is als je een seizoen lang je zwembad wilt blijven gebruiken. Voor de hydrobak maakt het niet uit, want je hebt geen last van zonlicht in het water (als het goed is), je laat het water geen weken/maanden staan en je corrigeert de pH toch. Ik heb beide voor het zwembad en gebruik ook beide voor de hydro.

Qua recept volg ik gewoon de concentraties van gebruiksaanwijzing voor het zwembad ook voor de hydro bak. Ik heb van die tabletten en volgens de beschrijving doe je 1 tablet op 1000l om het op peil te houden en ik dacht 3 tabletten per 1000l als start. Dus ik doe 1 tablet in een fles water en doseer dan een milliliter van dat spul in de hydrobak. Of als starter 3ml per liter.

Die calcium hypochloriet (65-70%) doe ik 1,5g van in de literfles en doseer dan tussen de 1 en 3 ml/liter. Bij 1ml/l zou het op 1ppm aan chloride uitkomen, maar dat hangt natuurlijk af van de vervuiling welke er al in het water zit.

Chloor concentraties kun je ook meten als je het zeker wilt weten. Ik heb van die test kitjes voor het zwembad. Had ook bij Aliexpress een chloormeter gekocht, want zo'n test kit is wel een gekloot als je elke dag even het zwembad wilt controleren. Ik heb alleen nooit echt stabiele meetwaardes uit zo'n chloormeter weten te krijgen.

Zonder meting is het wel lastig bepalen hoeveel je moet bijvoegen. Bij chloor doe ik dat een beetje op de geur.

Dat vond ik ook wel een nadeel aan waterstof peroxide. Dan heb je echt geen idee hoeveel er nog in zit. Er zijn wel metingen voor, maar die zijn nogal prijzig

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...