Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
gtti

Iemand ervaring met topclimate airco's?

Recommended Posts

Goedenavond,

heeft iemand hier op het forum ervaring met topclimate airco's?

Ze beweren op de site dat het stiller moet zijn dan de andere bekende merken airco's.

Zie link:

https://www.kweekhuis.nl/bestel/topclimate-elite-10000?&c=2396

Groet,

gtti.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen ervaring mee.

De OptiClimate maakt volgens mij ook niet zo veel herrie.

Grootste nadeel van al die apparaten zijn voor mij: Het enorme gewicht, de hoge storingsgevoeligheid, gedoe rondom de reparatie (je pakt hem niet zomaar even van de muur en vreemden in je hok is ook geen fijn plan) en de hoge prijs.

Een gewone split-unit airco maakt dan wel geen gebruik van water als koelmiddel en je hebt dus een buitenunit nodig.

Maar ze zijn wel stukken goedkoper, je installeert hem in je eentje en minder storingen. Is hij kapot, haal je hem van de muur en ga je er mee naar een echte monteur.

Misschien zijn ze niet zo nauwkeurig af te stellen voor zowel temperatuur als LV, dat weet ik niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks alle horrorverhalen heb ik wel goede ervaringen met de opticlimate 15000 pro3.

De reden dat ik geen split unit wil is dat dan het hele stealth verhaal verdwijnt.

Wie heeft er met dit weer nog een split unit loeien op het dak/gevel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt.

Maar je kan er nu wel lekker je huis mee verwarmen :)

Als je unit niet naar buiten afblaast natuurlijk, zoals Wiekspiet hieronder ook aangeeft.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag me af of er geen manier is waarop je bijvoorbeeld de hitte die uit een buiten unit van een gewone airco komt, zou kunnen afkoelen of hergebruiken.

Bijvoorbeeld door regenwater of afvalwater te laten verdampen.

Of met een buizensysteem je boiler te verwarmen, of een buitenzwembadje.

Is een hoop gedoe natuurlijk om zoiets te bouwen, maar je hoeft niet meer zoveel honderden kuubs drinkwater te gebruiken.

En een gewone airco kost maar een fractie van een OptiClimate.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, maar dan zou je dus altijd een kamer hebben die 30+ graden is. Dan licht je toch helemaal op als er een warmtemeting wordt gedaan? Is jouw split unit stiller dan een opti  @Fatamorgana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmtemetingen worden niet zomaar gedaan, maar dit terzijde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Misschien ben ik wel een beetje paranoide, maar ik wil alles uitsluiten.

Piekstroom-> Dimlux

Warmtebeeld-> Isolatie en opticlimate.

Ongewenste geurtjes-> Filter met backup systeem bij stroomuitval.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verstandig, zeker voor je gemoedsrust.

Denk dat sommige zaken niet nodig zijn, maar als het je beter helpt slapen, is het 't geld waard.

Je kunt nog zo'n ozon apparaat aan de uitgang hangen. Voor als de stroom het wel doet, maar je filter een beetje lekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak een kist aan de warme kant vd buiten unit en sluit daar met een fles een box op aan en deze zuigt de warmte af.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Ik heb zo een ozon apparaat, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om m'n hok te ontsmetten.

@Fatamorgana Dat is wel een goeie! Kun je die slangen naar de buitenunit ook langer krijgen dan de standaard geleverde slangen zonder iemand langs te laten komen?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was ooit in een ver verleden bij een growshop in Limburg.

Zij hadden zo'n kap voor een HPS-bulb met een glasplaat erin en dan aan weerszijden van de kap een flens.

image.png.ad36f18c1e16bd6a4442746179aa59b3.png

Zoiets.

Aan de ene kant trokken ze koude lucht van buiten.

Aan de andere kant zogen ze de inmiddels opgewarmde lucht af. Die kappen zijn nooit heel populair geworden in Nederland.

Wat deze Limburgse gasten nog extra er aan toegevoegd hadden was dit: Die afzuig-slang ging naar een bak gevuld met water. Door de warmte verdampte dat water en zo had je geen hitte-spot, maar alleen wat waterdamp.

Dat was hun verhaal. Je kon dat dit dan ook nog gebruiken om de LV te verhogen, mocht je dat willen.

Ik vond het een hoop gedoe, en waar blijf je met die damp? Als ie binnen staat, valt in no time het behang van de muur en de damp slaat neer op je ruiten.

 

Maar het basisidee was wel aardig: Je hitte niet zomaar wegblazen, maar op een of andere manier aanwenden om iets anders te bewerkstelligen.

Mensen gooien bijvoorbeeld voor veel geld een zonnecollector op het dak om een beetje lekker te kunnen douchen.

image.png.11baba483a371362a0943acf8600d4e6.png

Moet toch iets relatief simpels te bedenken zijn dat de hitte die kwekers produceren, niet alleen alsnog goed aangewend wordt, maar vooral ook dat je niet bang bent voor de pliesie met een warmtebeeld-zoeker of voor een onbesneeuwd dak in de winter.

Nu heb je al de mogelijkheid om je OptiClimate op je zwembad aan te sluiten. Dat werkt prima (ik doel op de warmte-uitwisseling, niet op de OptiClimate).

Maar er moeten toch meer mogelijkheden zijn? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/5/2019 at 2:30 AM, gtti said:

@Kees A Ik heb zo een ozon apparaat, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om m'n hok te ontsmetten.

@Fatamorgana Dat is wel een goeie! Kun je die slangen naar de buitenunit ook langer krijgen dan de standaard geleverde slangen zonder iemand langs te laten komen?

https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-Gereedschap/Airconditioning/Airco-toebehoren/Aircotube-gecombineerde-geïsoleerde-koelleiding-1-4-x-3-8/p/90150115?origin=-tl006-22-194-

Ik denk dat je zoiets moet pakken.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana

Maar die kun je toch niet zelf afvullen? (of hoe heet dat bij een airco?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wiekspiet Maar zo'n slang moet je toch afpersen of zoiets?

Iets wat je als particulier niet mag? (of je het kan is dan vraag 2)

Ik zie steeds op sites woorden zoals dit staan:

Het splitmodel wordt geleverd met 4 meter voorgevulde leidingen. Geen gedoe dus met het afvullen van koudemiddel. 

Maar heb je dan ook voorgevulde leidingen die langer zijn?

Of is het een flauwekul praatje van de verkopers?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe het aansluiten precies in werking gaat geen idee. Heb het zelf ook door airco installateur laten doen.

ik denk dat die 4meter leiding in de prijs zit, kan zeker meer bestellen. 

bij mij was de buiten unit gevuld met 5kg koelmiddel, hoe dat bij andere modellen is weet ik ook niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je op z'n minst moet ontluchten. In de unit zit wel gas maar of dat voldoende is om de langere leidingen te vullen weet ik niet. Op youtube zijn wel filmpjes te vinden van hoe je zo een unit moet ontluchten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat je niet kan is de koelleiding vacuümzuigen, vullen met koelmiddel en aansluiten op de outdoor unit. Maar dat is niet erg, je kan met de leverancier daar afspraken over maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...