Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Capo

Uniteck trafo in kweekhok?

Recommended Posts

Beste medegrowers,

 

Zit ff met de volgende vraag. Op mijn Uniteck trafo zit een klein groen lampje welke aangeeft dat de trafo aan staat.
Is er iemand die mij kan vertellen als dit daadwerkelijk alleen maar groen licht is en deze dus veilig in de kweekruimte zelf kan hangen?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, groen zou geen kwaad kunnen (als het de juiste golflengte groen is die het Phytochroom niet beinvloed).

https://www.researchgate.net/figure/Absorption-spectra-of-phytochromes-EVRUSWLRQ-VSHFWUD-RI-WKH-WZR-IRUPV-3U-DQG-3IU-RI_fig1_221803969

Kun je het lichtje niet niet afplakken? Of eruit halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Wietefras said:

Tsja, groen zou geen kwaad kunnen (als het de juiste golflengte groen is die het Phytochroom niet beinvloed).

Ik weet dat wij kwekers (en zij in de ontkenningsfase) de nachtperiode pikkedonker willen hebben.

Nu weet ik ook dat wij in onze tentjes de natuur niet 100% nabootsen.

 

Maar toch blijf ik steeds met deze vraag zitten: Hoe kan het dat in de natuur planten bloeien en vruchten dragen die gegroeid zijn bij nachten die niet stikdonker zijn?

Ik bedoel: Altijd wel sterren; In Nederland altijd wel een lantaarnpaal of neonbord; Als het volle maan is, is het zelfs best wel licht 's nachts.

 

Nogmaals: Ik hou me ook aan dat 'geen lichtpuntje in de nacht'-regime, maar snap eigenlijk nog steeds niet waarom ik het precies doe.

Ik doe het wel, maar doe het omdat iedereen het doet. Schapengedrag eigenlijk, maar waarschijnlijk wel verstandig schapengedrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk over. Mijn inlaten zijn maar zelden licht dicht. Maar goed, ik doe inderdaad wel een beetje mijn best om het ovel mogelijk donker te houden.

Hoe dan ook. We hebben allemaal wel eens gehad dat het licht per ongeluk aan ging of dat je de tent per ongeluk open trekt op het verkeerde moment. Of wat dan ook waardoor de planten wat extra licht kregen in de slaap periode. Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat een beetje licht in de nacht echt een probleem gaf.

Andersom, iedere keer als ik een bloeiende plant wilde reveggen dan was het nog een enorme klus om het kreng uit de bloei te krijgen.

 

Ik heb alleen wel (wellicht ook onterecht) angst voor zo'n rood lichtje van een verdeeldoos oid. Als ik zie wat 4 kleine (ver) rode ledjes (een kwartiertje of half uur aan) teweeg brachten voor de bloei in mijn tentje, dan lijkt 12 uur tijdens elke nacht een klein beetje rood licht me ook wel kans geven op ellende.

Een groen lichtje lijkt me dan dus weer geen probleem, maar als je je er zorgen over maakt dan is er wel simpelweg iets aan te doen. Als je je ergens niet lekker bij voelt dan moet je er gewoon wat aan doen. Of het nou bijgeloof is of niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had em al afgeplakt maar licht schijnt er dan alsnog wat doorheen, zal kijken als  ik em zwart kan verven of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...