Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Pc fans armatuur

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Ik heb al 2 keer ingebrande secret jarden fans meegemaakt, brand is wat wij allemaal willen vermijden. Al zouden ze veilig zijn vind ik de clipfans ook niet meer fijn.

I.p.v. weer een clipfan kopen wil ik zelf een armatuur bouwen met ongeveer 4 pc fan's op gemonteerd. De snelheid wil ik laten aansturen met Volt verstelbare adapter via Aliexpress.

Welke soort pc fans ik wil gebruiken heb ik nog niet gezocht, ik ben ook totaal onbekend met pc onderdelen en die fans lijken allemaal op elkaar.

Ik wil dan een armatuur van 120cm maken met ongeveer 4 á 5 van die fans, alle fans moeten dan aangestuurd worden door die adapter. Deze armatuur moet komen aan een zijkant van mijn 120x120 tent.

Is dit een slim plan ? 

Het gaat om deze adapter: 

https://s.click.aliexpress.com/e/FioBySDAb

Welke fans zouden geschikt zijn of zouden jullie adviseren. (Pc Fans moeten zo stil mogelijk)

DankU

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste PC-fans zijn wel redelijk stil.

De meest voorkomende maten zijn 80 x 80 en 120 x 120. Die zijn dan ook vaak het goedkoopst.

 

Ik ga er ook een beetje mee aan klungelen in de toekomst.

Heb dit cheap ass ding gekocht waar ik de snelheid mee zou moeten kunnen regelen.

Die jij gekocht hebt, ziet er een stuk meer profi uit.

Ook nog eentje van deze fans in 120 x 120 besteld, gewoon om eens te kijken wat het is.

80 x 80 heb ik nog een aantal liggen hier thuis, maar in diezelfde maat heb ik nog een cheapo uitvoering gekocht.

Had ergens een testje gezien en daaruit leek te blijken, dat hoe minder bladen, hoe breder de luchtstroom is die eruit komt. Meer bladen zou leiden tot een gerichtere uitstroom.

7 bladen is het minste dat ik kon vinden.

Op Tweakers staan aardig wat verslagjes van verschillende fans, maar dat is een echt nerd-forum en voor veel van die gasten is het beste nog niet goed genoeg.

 

Dat regelen van de snelheid is voor mij nog een beetje een moeilijk verhaal.

Ik begrijp dat je het kunt doen door meer of minder volt te geven.

Maar er zijn ook fans die hebben 3 of 4 draden en dan schijnt 1 van de draden bedoeld te zijn om een snelheidsregelaar aan te zetten.

Hocus Pocus voor mij. 

 

Ik wil er uiteindelijk ook een keer een frame mee maken met 5 of 9 van die fannetjes.

Paralel aangesloten, zodat niet alles stilvalt als er eentje de geest geeft. Ik had er al ooit een paar, in Nederland gekocht bij Allekabels.nl (of hoe heet die zaak?). Kostten toen nog best wat en ook daar ging er al snel eentje van stuk. 

Dit frame wil ik dan zachtjes laten draaien. En dan boven een led-armatuur hangen. Om te koelen en om warme lucht naar beneden te 'drukken'. Kijken wat het allemaal doet.

 

Of je plan een slim plan is, weet ik niet. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ver die pc-fannetjes blazen. Kan het mis hebben, maar volgens mij neemt de kracht na een bepaalde afstand snel af. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf totaal geen verstand van dit soort dingen, meestal probeer ik stap voor stap alles na te doen wat ik zie op youtube video's. 

Als een fan extra draad heefr zou ik die extra draad knippen en afplakken met de groen/gele tape.

De fan waar jij naar linkt staan reviews dat het best veel geluid maakt, maar de keus naar de soort fans heeft geen haast.

Adapter die ik linkte heb ik nog niet gekocht maar het staat wel in mijn verlang lijst. Eerst war meer info verzamelen voor mijn "knutselwerkje"

Ik zit zelf ook te twijfelen of de fans genoeg kracht hebben om tot 120cm krachtig te blazen.

Ik weet niet hoe het paralel geschakeld moet worden, daarvoor is alle info welkom. Ik wil dus dat alle fans met elkaar in verbinding staan en dan uiteindelijk naar de adapter. Eenmaal de stekker van de adapter aangesloten dat alle fans gaan werken met de zelfde voltage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60W is wel flink zwaar voor een paar PC fans overigens. Niet dat het echt veel uitmaakt, maar ik heb er gewoon zo'n standaard 3Vtot12V instelbaar voedingkje voor.

Paralel aansluiten betekent eigenlijk dat je alle plussen met elkaar verbind (en naar de voeding) en de minnen ook. Je kan ook van die verdeelkabels van de PC boer gebruiken.

Ik heb zelf een armatuur met CPU koelers erop. Dat zijn 8cm fans denk ik en die draaien op 9V. Daar gaan de planten al wat van bewegen. Dus het zal met 12cm fans (zonder obstructie van koelelementen) toch zeker best moeten werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is zo een standaart 3/12v voeding ? Heb je daar een link van ? Ik vond 60W ook al teveel. 

Ik heb net even verschil gelezen over serie schakeling en paralel, maar paralel aansluiten lijkt inderdaad veel verstandiger.

Heb je toevallig een linkje van de verdeelkabels waar je over had ? Op google krijg ik teveel te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.alternate.nl/Phobya/Adapter-4-Pin-PWM-3x-4-Pin-PWM-40cm-splitterkabel/html/product/1071462?lk=22386

 

Of als je geen haast hebt Aliexpress?:

https://nl.aliexpress.com/item/33049975422.html

https://nl.aliexpress.com/item/32961035056.html

Ik heb niet specifiek gezocht naar de goedkoopste aanbieding. Zoeken op "4 pin spliter" geeft bergen resultaten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 kabels van de splitter worden aangesloten aan de 4 fans, maar kan ik ook instelbare volt adapter vinden met de zelfde in-uitgang als die van de splitter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet meer of jij het nou was of iemand anders die op zoek was naar een goed doch goedkoop ledarmatuur.

Op een Amerikaans forum had iemand een side by side test gedaan met een Amerikaanse lamp van HLG en een kloon van Alibaba.

Blijkbaar kwamen de kopieen van het Chinese bedrijf Meijiu.

Kijk bijvoorbeeld deze eens voor ongeveer € 500.

Komen waarschijnlijk wel verzendkosten bij en als je pech hebt invoerrechten.

Zitten (volgens hen) Samsungstrips in en een Meanwell driver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @Kees A Ik was niet echt op zoek maar was er wel geintresseerd naar. 

Ik heb al heel wat aanbieders gevonden op Alibaba, sommigen zijn fraudeurs als het gaat om informatie. Een beweerde bijvoorbeeld dat hij een led lamp verkocht met Samsung strips terwijl in de specificaties als merk naam Sansung ofzo stond.

Waar kan ik die test vinden waar jij het over hebt ?

Ik zal zometeen kijken naar de chineze lamp link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...