Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Buyuk's 16 x Amnesia Haze

Recommended Posts

4 hours ago, Heribei-lover said:

neem eens de tijd ( een dag of desnoods een weekend ) om alles eens na te lezen over de hoerenkast van Vakman

Dat gaat je niet lukken in een weekendje hoor :rofl

 

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Piffer said:

Zou de toepassing van beide (1week opvoorhand inwateren/bij aanplanting) niet optimaal zijn voor je wortel/bodemleven?

Ik heb het ook altijd op die manier gedaan, tot dat ik las dat het zonde van je centen is (quote). Weet het ook niet precies, hoelang ze overleven zonder wortels. Kon er me wel iets bij voorstellen, zolang er geen samenwerking met de wortels is de schimmels niets te vreten krijgen en dus, weet ik het, afsterven? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien type ik nu iets doms hoor, maar nadat ik schimmels mix in mijn aarde (vooral in het bovenlaagje waar de stek komt) heb ik de aarde bewaterd met bacto (ph6.0).

Ik had het idee dat bacto soort voedsel was voor de schimmels zodat ze die ene week konden overleven. 

Ik weet heel weinig over bodemleven dus is dit een mooi leer moment voor mij om het volgende keer anders te doen.

Reden dat ik chimmels en bacto gebruik is dat de stekjes eerste weken snel aan de gang kunnen en de wortels een snellere ontwikkeling krijgen. Vanaf week 2/3 wil ik mineraal voeden. Ik heb nu Canna terra flores, canna topbooster, pk 13/14. Van vorige rondes heb ik nog flesjes van hy-pro a+b, flesje N. En waarschijnlijk koop ik binnenkort een flesje Aptus Regulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycorrhizale schimmelsporen moeten binnen 24 uur in direct contact komen met wortels, als ze eenmaal in aanraking zijn geweest met vocht, anders groeien ze niet.

De preparaten die wij gebruiken (poeder,korrels), breng je dus ook aan op het moment van planten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is al weer een 24 uur korter dan in de link van @vakman staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen 24 uur... Right... Gaat er bij mij niet in. Degene die mij een onderbouwde op biologie gebaseerde uitleg kan geven nodig ik uit om dat te doen. 

Dit is mijn waarheid:

schimmels worden op de markt gebracht als droge stof/korrels en zijn niets meer dan organisch materiaal met schimmelsporen en wat bacteriën. Water activeerd de sporen om te ontkiemen, dan begint celdeling en gaat het organisme groeien en onstaan er kolonies van schimmelnetwerken, deze netwerken zitten in en tussen de wortels en vergroot daarmee het wortel bereik enorm. 

Quote:... Moeten binnen 24 uur in aanraking komen met wortels anders groeien ze niet... Typisch.. Bij mij wel.. Ook duidelijk te zien aan de toplaag waar kolonies schimmels groeien een paar dagen na inwateren. Maar goed, ik ben maar een boer met 2 ogen in zijn kop en nuchter verstand en geen bioloog in een lab. Onder de streep interesseerd het mij ook geen zak met welke theorieën mensen hier info droppen. Ik kweek al jaren biologisch op deze manier met myccorhiza en ga uit van productbladen van de producent van de schimmels die ik koop. Die 24(!!??) uur klinkt voor mij super onlogisch. 

Neemt niet weg dat ik myccorhiza toepas op 2 momenten en kan zelfs op 3 momenten. 1. Bij het mengen van de aarde 2. Bij het aanbrengen van de stekken in de aarde, na een week of 3 als het wortel netwerk in de pot een beetje volume heeft, kan je via gaten tot midden in de pot myccorhiza toevoegen, druppie water erop en gaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dus in mijn aarde ook Myccorhiza gedaan. Daarnaast Tabs en Compo (mest met schapenwol)

Ook de potten goed water gegeven met daarin Bacto/Biopak.

Nog geen stekken o.i.d erin.

Potten bleven echt flink nat, dus ik had ze in een schuur leeggekiept op de vloer (plastic erop, dat wel) zodat er wat vocht kon verdampen voordat ik mijn aangeslagen stekken erin ging zetten.

Toen ik vele dagen later weer keek, zag ik een donzige laag van schimmels, ragfijn en bijna onzichtbaar op de aarde.

Nu wil ik niet zeggen dat dit de schimmels waren waar jullie op doelden. Maar ik zag dit dus wel.

En ik weet ook niet of wat ik zag zijn goede werk al aan het doen was. Ik geef alleen maar even weer wat ik visueel waarnam.

Totale leek op biologisch kweken, en ik volg gedwee de mensen die vaker met het bijltje gehakt hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, greentjeonatrip said:

Mycorrhizale schimmelsporen moeten binnen 24 uur in direct contact komen met wortels, als ze eenmaal in aanraking zijn geweest met vocht, anders groeien ze niet.

De preparaten die wij gebruiken (poeder,korrels), breng je dus ook aan op het moment van planten.

 

Bron: Boek "Teaming with microbes"  Jeff Lowenfels.

Plantformer.  Wanneer jij jouw informatie haalt van de productbladen fabrikant, die de schimmels verkoopt en dat koppelt aan je eigen boerenverstand en ervaring is dat prima.

Als dat jouw waarheid is, prima PF en het is goed dat je mensen daarbij probeert te informeren via linkjes van Sannie, wikepedia of PHC.

Mijn waarheid haal ik bij de deskundige mensen zélf, die daadwerkelijk een (groot) deel van hun leven besteedt hebben, door zelf bijvoorbeeld, met hun koppie onder de microscoop te hangen, om die schimmels en bacteriën te bestuderen en daar hun levenswerk van hebben gemaakt.....en nog steeds.

Die waarheid vind ik in mensen zoals Jeff Lowenfels en Elaine Ingham, dat zijn voor mij deskundigen.

Ik heb hier ook nog het boek 'teaming with fungi' liggen, maar dat gaat wel even iets verder dan  hier op het forum een "onderbouwde op biologie gebaseerde uitleg" te gaan geven, maar goed, als ik daar nog iets zinnigs en concreets tegenkom, die mijn waarheid zou veranderen, dan post ik dat wel, maar het neemt verder ook niet weg dat ik sowieso op minimaal 2 momenten de myco's doe toevoegen, namelijk in het gaatje/gebied waar ik het zaadje plant en nogmaals in het plantgat en/of op de kluit, wanneer ik ga overpotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik bijvoorbeeld het productblad erbij pak van de Flower Saver Plus op PHC https://phc.eu/media/attachments/2018/06/29/pbnl-flowersaverplus.pdf dan lees ik dat dit onder meer endo- schimmelsporen bevat, wat betekent dat deze in de wortel groeien, om zo zeker te zijn van een continue aanvoer van koolstof, aangezien ze niet zelf de koolstof uit de lucht kunnen halen.

Het lijkt mij dan ook logisch dat je deze sporen direct gaat aanbrengen, waar de wortel(s) zitten om deze ook zo snel mogelijk te infecteren.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels die op je aarde groeien heb je weinig aan, heb ze liever in de grond. En zover ik weet zijn de schimmeldraden in de grond met het blote oog niet zichtbaar. Dus zal die schimmel op de aarde wel een andere schimmel zijn, het organisch materiaal in de myco misschien??

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn potten stonden best lang voordat er stekjes in kwamen. Ongeveer 4/5 dagen na toevoegen van schimmels en bacto had ik ook op 2 van mijn potten een heel dun laagje schimmel boven mijn aarde. Het leek op een heel dun stofje wol. Of het om de zelfde schimmel gaat weet ik niet

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, greentjeonatrip said:

Pagina 203. ^_^

Dan staat er vast in dat boek dat myccorhiza sporen "slapend" zijn, en gaan pas ontkiemen als er contact is met wortels waarmee ze een symbiose aangaan. Dus als er in je pot ergens een niet ontkiemde spoor zit en dus "slaapt" zal deze pas ontkiemen als er contact is met wortels. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee PF. De kern van mijn quote zit hem in het feit dat de myco's dus direct in contact dienen te komen met de wortels, nadat er vocht in het spel is geweest.....en dat heeft een reden.

Ik denk wel inmiddels te weten waar de clou zit. :)

Je zei zelf ook al dat de sporen gaan ontkiemen onder invloed van water/vocht.

Deze schimmeltjes hebben koolstof nodig om te overleven. Voor een continue aanvoer van koolstof mogen ze zich melden bij de worteltjes, maar...........

.......koolstof kan ook worden verkregen uit plantenresten (organisch materiaal), of uit de uitwerpselen van andere organismen.^_^

Als ik nu kijk naar die complete datasheet van die FlowerSaver Plus, dan zie ik daarin ook een lekkere mix van organisch materiaal en bacteriën, koolstof dus voor de stofwisseling.:showoff:

Dat zou voor mij betekenen, dat als je je potten gaat inwateren onder toevoeging van die FSP bijvoorbeeld, dat die sporen dus gaan ontkiemen en ze ook al in staat zijn om te groeien, een netwerk te gaan vormen, vanwege de supply van koolstof die er in die mix zit, totdat............het ontkiemde zaadje, stek, of plantje zich gaat melden en de schimmels daadwerkelijk de symbiose aan kunnen gaan, omdat die wortels hen daar blijvend in kunnen voorzien.

Wat vinden jullie daarvan ? :jump:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top uitgelegd :tu,

ben er intussen achter gekomen via aptus zelf, dat hun regulator wel mineraal is maar wordt gebruikt in de biologische landbouw in verschillende landen en geen schade berrokkend aan micro-biologisch bodemleven.  Dus als je enkel regulator toevoegd bij je bio kweek kan het geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voed in mijn organische kweek niet mineraal bij.

Ik weet niet precies wat de samenstelling van die aptus reg is, maar als het zou gaan om sporenelementen en kiezelzuur, dan neem ik daar een zak Lavameel voor en als we dan ook nog lekkere aminozuurtjes willen, dan hebben wij daar een goede fish voor.

:tu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info :tu 

dan laten we t flesje staan voor de bio, denk in totaal 2 maal regulator en 3 maal bac silica heb gegeven...sinds ik erachter kwam dat mineraal is mee gestopt. Zet ik het wel bij de rest van de minerale voeding voor de autoflowers.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Wat vinden jullie daarvan ? :jump:

Klinkt goed en best wel logisch.

Maar ik heb er dan ook echt geen zak verstand van. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een geslaagde discussie over schimmels :)

vandaag weer een weekje verder, sommige stekjes beginnen lekker te groeien, een aantal wat minder. Vandaag hebben ze weer spint behandeling gekregen toen de verlichting uit was.

stekjes en één extra zkittlez zaailing in de propagator wortelen lekker door in een kleinere potje. 

Zkittlez zaailing in de 11liter doet het ook goed, heeft sommige stekjes al ingehaald in hoogte. 

Als er niet één duidelijke achterloper is dan houd ik de 16 haasjes met 1 zkittlez.

Ik blijf lekker 1 a 2 keer de stekjes nat sproeien zodat de LV afentoe stijgt in de tent.

Zkittlez is omcirkeld in het rood op de foto.

 

20191122_193922.jpg

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/21/2019 at 1:23 PM, Plantformer said:

Quote:... Moeten binnen 24 uur in aanraking komen met wortels anders groeien ze niet... Typisch.. Bij mij wel.. Ook duidelijk te zien aan de toplaag waar kolonies schimmels groeien een paar dagen na inwateren.

Ik zag in dat productblad dat je deze voor de aanplant zou aanbrengen in de bovenste 10 cm van de grond. Is dit wat jij ook doet ?

Ik geloof dat ik dat dan eerder zou mengen door de complete aarde, om die kolonisatie zo snel mogelijk rond te krijgen in je hele medium, juist, omdat we met een eenjarige plant te maken hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...