Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kluns

Amnesia Haze <[+__+]>

Recommended Posts

Hoop dat het nu wat beter gaat. Ik had niet gedacht dat je het na een paar rondjes aan warmtestress zou toeschrijven. 

Ik dacht eerst nog aan lichtlekken....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lastig te zien van een paar foto's, maar de planten zien er over het geheel wel wat gestresst uit.

Is het dan echt zo vreselijk heet in de tent dat je denkt dat daar het probleem in zit? 28/30C lijkt me nauwelijks een probleem. Meet je de temperatuur wel uit het licht, want de lamp hangt juist enorm hoog en dan heb je eerder dat het veel te koud is (met name onderin).

Drinken ze wel voldoende?

Aan de andere kant, ik heb ook dit soort hoogte verschillen gehad en kreeg ook opmerkingen dat het nooit wat zou worden met die hoge uitschieters, maar dat gaf uiteindelijk de beste oogst ooit voor die lamp. En die sprietende planten die "nooit iets op zouden leveren" werden uitendelijk volledig vol gegroeide cola's van ruim een halve meter (als het niet meer was).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze drinken voldoende 100% @Wietefras.

Het is de eerste keer dat ik kweek met die tent, dus ik moet nog wat beter meet apparatuur halen. 

Hij word afgezogen door middel van 2 slangen die naar tent1 toegaan..

Ik heb een temp van 33graden gemeten net boven de quantumboards. 

Dat is niet de juiste manier van meten dat weet ik wel, maar je krijgt er wel een beeld van. 

Zal vanavond proberen een betere meting te maken. 

Maar ik weet eigelijk wel zeker dat het licht/warmte stress is. 

Tentje heb ik al gecontroleerd op licht lekken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, P H donner said:

Ze zoekt een manier om te koelen ,dat is een ding wat zeker is. 
Maar de temp is daar niet naar.

Ik heb dat ook wel hoor. Alleen zijn dat wel alleen de hoge bomen. En dan vaak alleen in de laatste week

 

Wat zijn de standen van de tensio?  

 

 

 

7 hours ago, Wietefras said:

Het is lastig te zien van een paar foto's, maar de planten zien er over het geheel wel wat gestresst uit.

Is het dan echt zo vreselijk heet in de tent dat je denkt dat daar het probleem in zit? 28/30C lijkt me nauwelijks een probleem. Meet je de temperatuur wel uit het licht, want de lamp hangt juist enorm hoog en dan heb je eerder dat het veel te koud is (met name onderin).

Drinken ze wel voldoende?

Aan de andere kant, ik heb ook dit soort hoogte verschillen gehad en kreeg ook opmerkingen dat het nooit wat zou worden met die hoge uitschieters, maar dat gaf uiteindelijk de beste oogst ooit voor die lamp. En die sprietende planten die "nooit iets op zouden leveren" werden uitendelijk volledig vol gegroeide cola's van ruim een halve meter (als het niet meer was).

De planten zijn erg gestrest inderdaad. De hele steel is zelfs rood en ik vind het ook erop lijken dat zij haar warmte kwijt wil.

Ik heb de zelfde lamp als kluns en ik heb deze symthomen ook als ik mijn toppen dichter bij als 35 centimeter van deze COB's af houd de planten zien er dan ook gestrest uit en gaan dit foxtail achtige toppen maken bovenin. De toppen worden helemaal niet meer compact bovenin dan.

Ondanks dat de temperaturen geen (groot)probleem lijkt te zijn. Nu doe ik een run op 40/45 centimeter en ik heb nergens last van. Zelfs de steeltjes zijn nauwelijks rood. Als ik ze dichterbij zet worden ze bloedrood. Wat is de lampafstand eigenlijk @Kluns bij de toppen waar dit bij is?

 

Zelf heb ik nooit een andere oorzaak kunnen vinden als de lampafstand waardoor ze in de stress/foxtail inschieten. Want de voeding is al een aantal jaar het zelfde bij mij nu.

Als die LUX meter van mij enigszins accuraat is dan zit je met een lampafstand van 40/45 centimeter op ongeveer 1000Umol/m2/s in de zwaarst belichte plekken in de tent. Hoe fijn vind de plant het eigenlijk om nog meer licht te krijgen, Als je dichterbij gaat zit je misschien wel boven de 1000Umol echter kan ik dit niet accuraat meten met mijn lux meter als ik de methode van Migro moet geloven. Mischien vinden de planten dit helemaal niet fijn zulk krachtig licht zonder extra co2? Met de lampen van tegenwoordig zoek je wel de grenzen op kwa licht met wat nog nuttig is.

 

Mijn lux meter kan het allemaal niet meer aan als ik op 30 cm afstand meet omdat ik dan waardes meet van 60000/70000 lux en hij is maar "betrouwbaar" tot 43000 lux.

Misschien dat ik wel zo een apagee quantom meter koop een keer. Dit zou wel input voor deze discussie kunnen geven.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, MisterX said:

De hele steel is zelfs rood en ik vind het ook erop lijken dat zij haar warmte kwijt wil.

Tsja ik zie dat helemaal niet. Sowieso, 28/30C is helemaal niet warm. 

Lijkt me eerder een fosfor tekort oid. Wellicht daar aan gekoppeld dat die paarse stelen het water transport verhinderen wat weer aller hande andere problemen kan geven.

Het kan best zijn dat gestresste planten daardoor ook symptomen vertonen van te droog/te warm, maar de "root cause" is niet warmte of teveel licht. 

 

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Kluns said:

Ik heb een temp van 33graden gemeten net boven de quantumboards. 

Dat is niet de juiste manier van meten dat weet ik wel, maar je krijgt er wel een beeld van. 

De temperatuur boven de leds is niet relevant inderdaad. Je moet de temperatuur ter hoogte van de planten weten. Ik mneet het zelf op verschillende niveaus.

Let ook op dat je de thermometer wel afschermt van direct licht/warmte van de lamp.

Nog indicatiever zou de blad temperatuur zijn, maar die is wat lastiger te meten. Ook met zo'n IR thermometer valt dat vaak nog niet mee. Die meten vaak een te klein oppervlak en dan krijg je enorme fluctuaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet dat ik altijd veel waarde aan je mening hecht. Echter staat het fosfor tekort haaks op mijn verhaal. Voeding is een van de variabelen die bij mij zo goed als niet is veranderd de afgelopen 3 jaar.

Als het een voeding probleem zou moeten zijn zou ik er nu ook last van moeten hebben. Wat niet het geval is. het advies wat nu gegeven word (geef meer fosfor) vind ik wel een gevaarlijk advies als dit niet het probleem blijft te zijn.

 

Ik heb een infrarood thermometer en de hoogte toppen en bladeren zijn over het algemeen een paar graden onder onder de luchttemperatuur op top hoogte. Als jij de verzendkosten betaalt @Kluns mag jij hem lenen van mij.

De warmere toppen zijn meestal rond de 24/25 graden en de blad temperatuur zit daar over het algemeen nog een graad onder. De koudere toppen die niet zo dicht bij de lamp aanzetten zijn wat koeler. Mijn dichts bijzijnde toppen zit nu op 30 cm ongeveer.( het meeste op 40/45 cm)

ik moet eerlijk bekennen dat ik dit probleem nu niet heb het is daar nu ook niet te warm of gestrest(ook niet met de 30cm top). Dit haalt wel mijn eigen verhaal onderuit. Maar ik ben wel altijd blij als ik tot betere inzichten komt. Dus is het de moeite waard.

Deze top zitten alleen niet recht onder de COB maar schuin waardoor de LUX metingen lager uitvallen.

 

Ik heb deze keer niet eens gekeken naar lampafstand maar heb overal een zo uniform mogelijke lichtverdeling proberen te krijgen dmv de lux meter. Zonder dat ik te hoog kwam in het in LUX

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, MisterX said:

Als het een voeding probleem zou moeten zijn zou ik er nu ook last van moeten hebben. Wat niet het geval is.

Als jij nu stekken van dezelfde boer had, exact hetzelfde klimaat en dezelfde voeding en zo nog wat dingetjes kon je dat misschien stellen maar nu gaat die vlieger niet op.

Teveel licht, steeds net wat te weinig water en voeding vanaf een veel eerder stadium wat je nu echt niet meer 123 goed gaat krijgen zijn de oorzaken vd problemen.

Denk dat Kluns er niet echt bij stil heeft gestaan dat de behoefte vd plant mee zou kunnen veranderen waardoor hij nu een beetje achter de feiten aan loopt en er nog amper wat aan kan doen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genetica , Klimaat en medium zijn wel veranderd. Met mijn voeding kan je alleen kiezen voor minder of meer. verder heb je weinig keuze.

Ik vind dat planten soms ook dingen doen die moeilijk verklaarbaar zijn en waar je eigenlijk nooit echt tot een uitkomst komt waarom ze iets nou doen.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha kluns is de weg kwijt, nou weet ik het niet meer. 

@MisterX erg aardig van je maar ik ga zelf even het 1 en ander aanschaffen.

@MisterX in dit tentje hangen quantumboards, niet de cobs die in me andere tent hingen.

Dit is de eerste keer met die quantumboards en dit tentje. 

Het zijn 2 quantumboards, samen goed voor 376w.

Ze zijn dimbaar.... 

Omdat de uitschieters zo hoog zijn, had ik de lampen ongeveer maar 5 cm van de amnesia af hangen. 

De 2x GG staan in het midden en zijn veel lager! 

De hoogste GG top hing op 40 cm. 

De lagere GGs op 60 cm. 

Net de  temp gemeten op tophoogte, 27.9.

@lostchild

Dat water tekort kan ik het echt niet mee eens zijn. 

Er zitten 2 tensio's in 2 amnesia potten. 

Die waardes zijn niet boven de 180 geweest, 1malig had 1 plant 170+.

Voor de rest altijd rond de 100 - waarde gehouden. 

Wel heb ik teveel voeding gegeven, dat ben ik met je eens. 

Ze zijn vanaf stek onder de quantumboards gegaan. 

In het begin nergens last van gehad, mooie top ontwikkeling. 

Lijkt wel alsof het de laatste dagen ineens hard is gegaan. 

Aan de zijkant van me tenten had ik luchtgaten open gedaan, omdat ik dacht dat het te warm werd. 

Er is geen licht naar binnen gegaan, daar heb ik wel voor gezorgd. 

Maar het zou misschien dan toch kunnen dat overdag het tentje te koud word? 

Maar is foxtailing een gevolg van dit soort zaken? 

Als je tent te koud word dan krijg je toch blauw/paars blad? 

Als ik op Google zoek naar foxtailing, en oorzaak.... 

Dan krijg je overal als antwoord dat het door lichtstress/warmte stress komt. 

1 ding is zeker, het was een 'leuk' :( testje haha, maar dit doe ik gvd nooit meer. 

Ammy van 124cm!!

 

 

 

Edited by Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Deze heeft ook foxtailing. 

Terwijl de steel groen is. 

IMG_20200504_190102.thumb.jpg.b6dbd0243e647248700b7acf2eca2f9f.jpg

IMG_20200504_190115.thumb.jpg.17c02a4c46e7de452d3f71869a5f69ea.jpg

Je ziet ook bij de foxtail Ammy dat de kleine onderliggende topjes van de hoofdtop, ook foxtails maken. 

IMG_20200504_190124.thumb.jpg.e8e3e6cd70bb84b843bf764ffedebd2f.jpg

Bij de vuurrode Ammy zie je dat de onderste toppen wel mooi ontwikkelen. 

IMG_20200504_000403.thumb.jpg.b50d9f74ddffc38358af692d295bf336.jpg

Weegt niks die foxtails

Edited by Kluns
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool kan je tegenwoordig video's uploaden. Het gekke bij die top is dat het geen gekruld blad of andere signalen die kunnen duiden op te warm.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer gaan die quantumboards er niet zo dicht op. 

En ga ik een mooi veldje maken.

Dan komt het helemaal goed. 

Die foxtail toppen neem ik nu voor lief, hopelijk tikt de rest wel aan. 

En is het goeie kwaliteit. 

Ja video's kan je ook uploaden, makkelijk hé. 

Ik heb de video wel kleiner gemaakt, anders was het bestand te groot denk ik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, MisterX said:

Je weet dat ik altijd veel waarde aan je mening hecht. Echter staat het fosfor tekort haaks op mijn verhaal. Voeding is een van de variabelen die bij mij zo goed als niet is veranderd de afgelopen 3 jaar.

De planten zijn gestrest. Ik doe een gok naar de oorzaak. Ik geef toe dat is gevaarlijk als je geen flauw idee heb wat er in de voeding zit, wat de pH ois, wat de temperaturen zijn etc etc etc. Echter ik gok dat het fosfor is, omdat ik dat bij andere led kwekers ook heb gezien en ik bij mijn planten zeker wel een fosfor tekort heb gezien/opgelost.

Hoe dan ook,  Het is niet te heet, de lamp hangt er niet te dicht op. Dus de temperatuur is het zeker niet. je kan blijven beweren dat dat het enige is wat je veranderd hebt, maar kweken met veel licht is gewoon lastiger. Er kan van veel sneller iets mis gaan als je de extremen opzoekt. 

 

15 hours ago, MisterX said:

Als het een voeding probleem zou moeten zijn zou ik er nu ook last van moeten hebben. Wat niet het geval is. het advies wat nu gegeven word (geef meer fosfor) vind ik wel een gevaarlijk advies als dit niet het probleem blijft te zijn.

Ik geef niet het advies "geef meer fosfor". Ik opper een suggestie van wat de root cause kan zijn. Sowieso, een fosfor tekort kan door van alles ontstaan. Bijvoorbeeld te koude voeten, verkeerde pH, een blokkade door een overschot van een ander element.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Kluns said:

Als ik op Google zoek naar foxtailing, en oorzaak.... 

Dan krijg je overal als antwoord dat het door lichtstress/warmte stress komt. 

Foxtailing is een probleem van verdamping. Dat kan heel veel oorzaken hebben. Bij HPS kwekers is het vrij gebruikelijk dat dit komt door teveel hitte op de plant. Dus dat is al jaren de meest gangbare diagnose. Bij leds is dat echter, zoals je zelf inmiddels ook gezien hebt, dus niet de oorzaak. Als het echt te heet is dan zie je dat bijvoorbeeld ook aan het blad in de toppen.

Wat het wel kan zijn is bijvoorbeeld: problemen met de wortels (te koud, verrot, te weinig) of de stam (paars en verhout, te dun), de waterhuishouding  (te droog medium, te hoge EC), het klimaat (lucht te droog of teveel wind) etc etc etc

Het hoeft zelfs niet zo te zijn dat het probleem er nu nog steeds is. Als het echt stress is dan kan er ook een maand geleden iets mis gegaan zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie input! 

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja verder goed gesprek. Alleen we zijn nog niet verder bij het oplossen van het daadwerkelijke probleem.  We hebben allerlei mogelijke oorzaken  alleen welke is het nou en hoe testen/bevestigen we dit. Zou jammer zijn als je dit zelfde probleem volgende ronde weer hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies. 

Ik gooide het op licht stress, maar het zou ook zomaar kunnen dat het tentje te koud word met het licht uit. 

In tent 1 heb ik warmte draden om het goed op temp te houden, dat heb ik in tent 2 niet. 

Misschien een optie om autoflowers in dat tentje te gaan doen. 

Dan blijft de tent op temp, en kan ik de mama erbij zetten. 

En dan de klok op 20/4 of 24/0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een data logger en zet een aparte hygrometer bij je potten. Dit doe ik ook dan weet je in iedergeval hoe je temperaturen zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pest met dat soort dingen is dat het helaas van alles kan zijn. Bij mij slaan ze ook soms ineens op tilt.

Bij de onderstaande foto had ik het opgelost door er wormencompost bij te gooien. Het zijn twee bakken met ieder 5 planten waarbij de rechter bak een portie wormenmest compost thee heeft gekregen. De planten rechts zagen er een paar dagen eerder exact zo triest uit als de planten links:

large.gallery_37858_17221_145157.jpg.e68209e469ab999396b2af08c8c8e826.jpg

Dat waren sowieso wel lastige stekken overigens, want die had ik genomen van bloeiende planten. Dat was namelijk het experiment. "Kun je stekken nemen van bloeiende planten en die dan gebruiken voor je volgende kweek". Zodat ik geen moeders nodig zou hebben.

Dus het was wel een beetje vragen om ellende en die kreeg ik dus ook wel. In dat geval denk ik dat de transitie van groei naar bloei systeem (wortelschade door "verpotten" en/of de overschakeling van TL naar bloeilamp) de reden was dat ze in de stress gingen. Maar zeker weten doe ik dat ook niet. Waarom ze van die wormencompostthee nou ineens zo dramatisch herstelden is me ook niet duidelijk. Het was echt bizar.

Al was de kweek uiteindelijk nog wel redelijk verlopen meen ik me te herinneren, maar ik vond het geen aanrader (heb het in ieder geval niet meer herhaald). Die planten links had ik uiteraard weggegooid. Het verschil was veel te groot geworden en de resterende 5 planten zijn verspreid over de tent.

 

Maar ik heb het ook wel gehad met planten die te lang in de voorgroei stonden. Het gebeurde me haast iedere keer als ik Bonsai moeders probeerde te houden. Dat zouden hele kleine plantjes moeten zijn die je als moeder aan kan houden. Zodat je van meer soorten op een klein oppervlak een moeder kunt houden. Die moeten in een klein potje staan en daar houden die planten van nature niet van. Dan moet je de wortelkluit steeds weer kleiner snijden enzo. Als ik dat een keer vergeet te doen en ze te krap in de pot komen dan slaan ze geheid weer paars uit.

Te weinig water geven wil ook nog wel eens zorgen dat het mis gaat. Te koud. Te hoge pH (al is dat meer een probleem in hydro dan op grond). Licht lekken. En vast ook echt teveel licht (ineens) voor planten die daar niet aan gewend waren.  

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 7 dag 41

De toppen beginnen nu aan te dikken.

Ondanks de foxtailing, verwacht ik toch nog een redelijk resultaat. 

De GG topjes gaan er ook steeds beter uitzien. 

IMG_20200507_202209.thumb.jpg.39344f6ff9cab0c8aa4de7617ab967d9.jpg IMG_20200507_202230.thumb.jpg.7f8b66fa09dfeb284e1b8ee8eb0834e5.jpg IMG_20200507_202233.thumb.jpg.240e2756ea466cbe7fd0d81f798adffd.jpg IMG_20200507_202240.thumb.jpg.4e035cfc1ba7cf54ad6ed1c3ab58de55.jpg IMG_20200507_202254.thumb.jpg.14e3e1d4d2e558fb252ce5356c47a09e.jpg IMG_20200507_202300.thumb.jpg.72b3a9ffa3aca9cc0171b1e1e7a69131.jpg IMG_20200507_202326.thumb.jpg.4067403a51c77dde19d69c9d6d488fe5.jpg IMG_20200507_202332.thumb.jpg.c07cbb20dfc8281baf33969b65850b64.jpg IMG_20200507_202339.thumb.jpg.30548ebbc3a6b009571ed02df91ee0b4.jpg IMG_20200507_202348.thumb.jpg.f34638e1937de776abf11eef38bf1142.jpg

Groetjes Kluns

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze plantjes staan letterlijk even lang in de bloei :whistling Die van mij staan nu ook 41 dagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX lachen^_^.

Hoelang laat je ze ongeveer staan? 

Ik wil ze sowieso 9 volle weken laten staan dit keer. 

Als het het allemaal toelaat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 7

Heb wat nieuwe metertjes aangeschaft. 

3 stuks van bresser

IMG_20200511_235206.thumb.jpg.d3f8c5467a596059067a8510a2be5c02.jpg

En een co2 meter met data logger via sd kaart. 

IMG_20200511_234637.thumb.jpg.37c70aa1319c6e3d3be07663b77a6543.jpg

Ik zal me moeten gaan verdiepen in het meten van de co2. 

Had gister voor de gein even die meter op het net gelegd en hij gaf een waarde van 900/901 ppm aan. 

Volgens mij is dat best hoog. 

Half uurtje later had ik hem via de pijp ingang onderin naar binnen geschoven en gaf hij 755ppm aan. 

Iemand tips hoe je het beste de co2 in je tent kan meten? 

Er staat nu een petroleum kaars aan als het licht aan staat. 

Hield voor de gein even die co2 meter boven de kaars en hij schoot gelijk naar 5000 ppm en daarna op high. 

Dus hij werkt wel:D

Dus als iemand ervaring ermee heeft dan graag wat tips. 

Tentje:IMG_20200511_233348.thumb.jpg.c1a5e5ab03dc0370afa080308a5212f3.jpg

IMG_20200511_233409.thumb.jpg.9fbab9f42810eef9db56d56cb74841a4.jpg

GG#4

IMG_20200511_233456.thumb.jpg.063dfa75dc8c614dbd076a5bcceee04e.jpg

IMG_20200511_233513.thumb.jpg.0c097607e5fe453c40f9a6b3905bc876.jpg

IMG_20200511_233519.thumb.jpg.38a2fb982e9b2b105e137223ca94dd5b.jpg

AMMY

IMG_20200511_233557.thumb.jpg.c613dd179a05a3a61d21c41aea1386b2.jpg

Groetjes Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de CO2 daar meten waar het belangrijk is. Dus tussen je planten.

En niet zelf eerst in je tentje gaan staan. Want een beetje ademen en dan schiet hij omhoog.

Dus je hangt dat ding neer en verdwijnt. Wil je het zien. Adem inhouden als je naar binnen gaat en kijken.

 

Maar ik snap niet zo goed waarom je je 'moet' verdiepen in het meten van CO2.

Het is leuk om te weten, maar zolang je geen (semi-)gesloten systeem hebt, heeft het niet zoveel zin om CO2 toe te voegen.

het verdwijnt meteen in de afzuiger. Misschien blijft het even hangen, maar lang zal het niet zijn. Of je moet er in slagen om het echt direct aan de voet van je planten toe te voegen, zoals ze dat soms in de kassenteelt doen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...