Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Tensiometer zo goed als leeg

Recommended Posts

Onbestemd merk van de GS. Gewoon grijze zak zonder merk of wat dan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Kees A said:

Onbestemd merk van de GS. Gewoon grijze zak zonder merk of wat dan ook.

Bestel je nu ook al je lightmix bij Ali? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amsterdam Noord!

 

Heb die cones in de potten gestopt. In 1 nacht ongeveer een halve liter uit een emmertje naar de pot toegezogen.

Tensio staat nu op 200. Is te droog, dus effe kijken wat ik ga doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 24 uur hebben de cones weer zo'n 600 ml in de pot gezogen.

De Tensiometer staat nu op 150.

Wordt dus steeds wat vochtiger. Gisteren in de loop van de avond daalde hij al van 200 naar 175 zoiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Tensiometer is nu al voor de 3de keer leeggelopen.

Terwijl het de laatste keer volgens mij helemaal niet zo droog stond.

Misschien zitten er inmiddels wel wat wortels omheen geslagen die hem wat actiever leegzuigen.

Geen idee of dit de reden is.

Maar wat de reden ook is, ik weet effe niet hoe dit op te lossen.

Iemand suggesties?

 

Ga er niet mee terug naar de winkel want volgens mij is hij wel in orde voor de rest.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, greentjeonatrip said:

Had je hem ook al eens op een andere plaats in de pot gestoken Kees ?

Nee, durfde dat niet meer zo goed, uit angst om de reeds aanwezig wortels te beschadigen.

Maar zou ik dat kunnen doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker Kees. Met hetgeen jij beschrijft is dit het eerste wat je zou doen.

Vullen en met de klok mee, rustig erin schroeven als het ware. Daarna zou ik voor de zekerheid nog een glaasje water rondom erin kiepen.

Niet bang zijn om wat wortels te beschadigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me verder met die nieuwe generatie tensio's niet voorstellen dat die meetkop niet luchtdicht afsluit, maar mocht je daar twijfels over hebben, kun je daar wat teflon tape om die schroefdraad heen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Zeker Kees. Met hetgeen jij beschrijft is dit het eerste wat je zou doen.

Vullen en met de klok mee, rustig erin schroeven als het ware. Daarna zou ik voor de zekerheid nog een glaasje water rondom erin kiepen.

Niet bang zijn om wat wortels te beschadigen.

OK, ga ik dat proberen.

Nu heb ik slechts 11 liter potten en die zijn ook nog niet helemaal gevuld.

De meter zit nu halverwege stam en wand pot.

Zou ik wat dichter bij de wand moeten gaan zitten?

Of gewoon weer halverwege stam/wand, maar dan aan de andere kant van de pot?

 

Ik denk ook niet dat hij lekt of zo, want anders zou hij volgens mij constant leeg moeten raken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik nog weleens lees, is dat mensen ook geregeld de tensio in zijn geheel eruit nemen om deze bijvoorbeeld te controleren of ze nog goed gevuld zijn, waarna ze deze dan weer terugplaatsen.

Ik heb dit nimmer gedaan. In 1 keer, pats erin en laten zitten. Als ik dan wilde kijken of ze nog gevuld was, hield ik met een tangetje de buis vast en schroefde zo de kop los.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, greentjeonatrip said:

, hield ik met een tangetje de buis vast en schroefde zo de kop los.

Dat lukt met 2 vingers ook ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga hem morgen eens verzetten.

Iets dichter naar de rand (niet dat het heel veel zal schelen in onderlinge afstanden)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, vakman said:

Dat lukt met 2 vingers ook ;)

Dat ligt ook ongetwijfeld aan mij. Ik denk dat ik die meetknop gewoon te vast draai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het ding wilt testen kun je hem ook even in een pot met (vochtige) grond steken. Zonder planten. Als ie dan nog leeg loopt zou ik er wel klaar mee zijn.

Met teflon om de buis zou ik wel op passen. De boel is zo ontworpen dat je niet teveel druk zet op de sensor. Als je een te grote "slag" hebt waarbij het schroefdraad al luchtdicht is en je dan nog kan schroeven dan wordt de druk in de buis te hoog en dan blaas je de sensor op.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, greentjeonatrip said:

Wat ik nog weleens lees, is dat mensen ook geregeld de tensio in zijn geheel eruit nemen om deze bijvoorbeeld te controleren of ze nog goed gevuld zijn, waarna ze deze dan weer terugplaatsen.

Ik heb dit nimmer gedaan. In 1 keer, pats erin en laten zitten. Als ik dan wilde kijken of ze nog gevuld was, hield ik met een tangetje de buis vast en schroefde zo de kop los.

Per kweekronde haal ik gemiddeld de tensiometer er 3 x er in het geheel uit, dit altijd op een moment dat de meter erg afwijkende metingen laat zien t.o.v. de vorige dagen. Dan is ie compleet leeg, wat mij nog steeds een raadsel is. Maar goed wanneer je dit eenmaal weet is daar rekening mee te houden, al moet je daar eerst een keer voor goed op je bek gaan, met een blokkade tot gevolg. potten optillen is bij mij geen optie, kweek in 25 liters in een scrog, dus moet op het lezen van de plant en meter kunnen vertrouwen. Na het bijvullen van de meter wel eerst een beetje grond terug in het gat voor de meter erin word teruggedraaid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meter juist resetten helpt een heleboel.
Dat is dus niet nadat je hem in de aarde draaide maar wel met de kegel geheel onder water en een goed afgevulde buis.

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/20/2019 at 3:56 PM, Heribei-lover said:

Per kweekronde haal ik gemiddeld de tensiometer er 3 x er in het geheel uit, dit altijd op een moment dat de meter erg afwijkende metingen laat zien t.o.v. de vorige dagen. Dan is ie compleet leeg, wat mij nog steeds een raadsel is.

Ik was me bij Kees ook aan het afvragen, of het in zekere zin niet  misschien toch ook iets te maken zou kunnen hebben, met de structuur/capillaire werking van de aarde zelf.

Ik weet het niet, maar welke aarde gebruik jij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...