Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jatog1988

Verwarmen tent / afzuigen

Recommended Posts

Heren/dames,

Hopelijk vervuil ik de website niet te veel, met het starten van een nieuw topic. Geprobeerd de juiste info te vinden, maar niet gelukt.
In een notendop: zeer beginnende kweker (enkel wat buitenervaring) en heb van de week alle spullen besteld die nodig zijn om een kweek te starten.

Ik heb dadelijk een tent 100x100x200, met 400 watt HPS. 500m3 afzuig (softbox), 600m3 koolstoffilter. Tevens bestel ik deze week/begin volgende week nog een mini cli-mate control. Ik ga de tent draaien op de zolder, waar het helaas slecht is geïsoleerd. Dit betekend in de winter koud, zomer warm. Nu is het rond de 15 a 16 graden.
Op de zolder zelf is nog een mini ruimte met eigen deur, waarin de HR-ketel hangt. Hier is het iets warmer dan de rest van de ruimte +/- 19 graden Tevens is hier een opening die naar schoorsteen gaat.

2 vragen.
1: Waar kan ik het beste dadelijk de warme lucht naar toe blazen? Raam,de ruimte zelf, naar dat hok waar de cv hangt?
2: Wil de lampen 's avonds en 's nachts aanlaten en ochtends/middags lampen uit. Het zal dan op de zolder rond de 16 graden (nu in de herfst/winter) zijn. Hoe kan ik dan het beste verwarmen, zodat de planten niet te koud krijgen? Heb allerlei opties bekeken, maar kom er niet echt uit.

Tevens als  ik alles binnen heb, zal ik nieuw topic beginnen met kweekverslag.

 

Greets

 

Bedankt voor jullie tijd en (hopelijk) input.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lucht die je afzuigt bevat naast veel warmte ook veel vocht.

Als je dit continu in de ruimte blijft afblazen zonder deze ruimte zelf te ventileren, gaat dat vocht overal neerslaan. 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "tevens is hier een opening die naar de schoorsteen gaat".

Is dat een losse pijp/opening die nu niet gebruikt wordt? Want anders zou dat een mooie plek zijn om op af te blazen.

 

Verwarmen gedurende de dag kun je op veel manieren doen.

Warmtemat doen sommigen; kacheltje op de inblaas gebeurt ook.

Er hoeft niet heel veel warmte bij om van 16 naar +20 te gaan.

Hoe verhoudt de temperatuur zich als je de deur naar die aparte ketelruimte openlaat?

Andere vraag: blijft de warmte in de winter nog steeds op 16 graden op die zolder? Of koelt die af met de lager wordende buitentemperatuur.

Nog iets om eventueel rekening mee te houden: Wat gebeurt er met sneeuw op het dak (als die valt dit jaar natuurlijk) met een ongeïsoleerd dak?

Nu weet ik niet wat 400 Watt die jij ook nog eens afzuigt, doet met de warmte in de kamer. Kan goed zijn dat de sneeuw lekker blijft liggen, of in ieder geval niet veel anders dan de sneeuw op de daken van de mensen die alleen maar hun ketel daar hebben staan.

 

Waar komt de lucht in de zolderkamer vandaan? Staat er een raampje open? een pijpje op het dak? Een trappegat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "tevens is hier een opening die naar de schoorsteen gaat".

Is dat een losse pijp/opening die nu niet gebruikt wordt? Want anders zou dat een mooie plek zijn om op af te blazen.

Is inderdaad een opening die niet wordt gebruikt naar schoorsteen/buiten toe. Zou daar eventueel kunnen afblazen, alleen moet de slang dan 1 keer omlaag vanaf boven tent (2 meter naar vloer ongeveer), rechtdoor (3 meter ongeveer), een bocht naar de "extra ruimte/cv hok" (1 meter) en dan nog 1 keer (metertje) omhoog en moet slang nog 1 keer buigen om zo verticaal tegen de muur/opening te eindigen. Is dat niet wat te lang/veel bochten dan?

1 hour ago, Kees A said:

Verwarmen gedurende de dag kun je op veel manieren doen.

Warmtemat doen sommigen; kacheltje op de inblaas gebeurt ook.

Er hoeft niet heel veel warmte bij om van 16 naar +20 te gaan.

Okay de warmte toevoegen is dus het minste probleem.

Ik weet inderdaad verder niet wat de temperatuur de winter nog doet. Ik weet dat het vorig jaar goed koud was op de zolder. Ik heb 3 klapramen daar van Velux (met goede rolgordijnen, als die omlaag zijn is het pikkedonker). Ik was aan het denken om de passieve lucht intake(met slang) vanuit trappengat te laten komen. Raampjes kunnen open. Deur naar trappengat/zolder wil ik dicht ivm geluid. 

Maar nogmaals. Ik ben nog zeer vers in deze hobby. Laatste wat ik wil is dat duidelijk is dat er op de zolder plantjes staan. Dus zekere voor het onzekere zeg maar.

Als ik niet duidelijk ben, of het blijft wat vaag dan hoor ik dat graag :). 

 

Edited by Jatog1988

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je slang zoveel bochten moet maken en lengte moet hebben, dan zal er niet veel meer over blijven van de capaciteit van je afzuiger. 

Maar in ieder geval is er een plek waar je vocht en warmte kunt kwijtraken. Kan ook door een velux raam op een kier te zetten en dan de afzuiger die kant op te laten blazen.

Je zou nog (maar kost natuurlijk geld) een afzuiger direct op die loze pijp kunnen aansluiten. Dan trekt ie de hitte en het vocht er wel naar toe.

Is altijd een beetje pielen om een mooie balans te vinden tussen vocht/overmatige hitte kwijt te raken, en niet je tent in de kou te zetten of ijskoude lucht je tent in te trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de tent eventueel iets dichter naar dat cv hok verplaatsen,maar niet te ver. Heb enkel op 1 plek stopcontacten (helaas niet in buurt van dat hok, 3 a 4 meter afstand) en wil niet te veel met verlengkabels werken.

Dus opties (zonder nú momenteel iets aan te schaffen) zijn:

-uitblazen naar cv hok met deur op een kiertje (anders moet ik gat160 mm diameter im deur maken, liever niet).

-uitblazen via kiertje naar buiten (is dat wel een veilige optie?).

Wat zou jouw voorkeur hebben?^_^

De warmte die eventueel nodig is als de lampen uitstaan zie ik dan wel,, als ik over paar weekjes/week begin. Wellicht dat mensen nog wat goede tips hebben als ik kweekverslagje maak.B)

Edited by Jatog1988

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen voorkeur want ik ken je ruimte niet precies.

 

Maar waarom zou je niet met verlengsnoeren werken?

Als je gewoon een goede snoer hebt met voldoende dikte, dan is er niks aan de hand.

Je hebt er echt niet veel aanhangen met je lampje, je afzuiger en wellicht straks een kacheltje.

Hoe denk je dat bouwvakkers dat doen die met zware apparaten aan de slag gaan? Dat ze zeggen "Helaas, daar kunnen we niet boren, want die plek is te ver van het stopcontact af' ?

 

Waarom zou uitblazen via een kiertje naar buiten onveilig zijn?

Denk je dat de politie met een warmtecamera alle huizen in de buurt afgaat?

Weet je wel hoeveel huizen er in Nederland staan? En dan komt er bij jou een beetje hitte naar buiten. Wat dan nog?

Als je nou een hok had met 18 lampen op zolder, is het een ander verhaal.

Of als je een slang uit het raam hangt (heb ik serieus gezien tijdens een wandeling door een dorpje. Dacht eerst dat het wel van een droger zou zijn, maar er hing ook zo'n intense wietgeur daar)

 

Over die deur van de ketelruimte.. wat je altijd kan doen is de goede deur effe uit de scharnieren tillen. Een andere cheapo deur erin en daar een gat in maken.

Op Marktplaats geven mensen deuren weg als je ze maar op komt halen.

Zou je ook kunnen doen met een deur naar de zolder. Tijdeljk een deur erin met een rooster. Trek je mooi opgewarmde droge lucht uit je huis naar je hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, Kees A said:

Als je gewoon een goede snoer hebt met voldoende dikte, dan is er niks aan de hand.

Wat is een goede dikte?

Bedankt voor je tips.  Heb ik wat aan!

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets als dit, zit je altijd safe.

Neopreen, 2,5 mm2. Koop je bij Bouwmaat, Ecotools, Hornbach soms ook. 

Niet zo'n wit schijtding uit de € 2-bak van Gamma.

image.png.1fc4d6726ff1d16752b5928c89f8b915.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch kijken of ik de tent dichterbij de opening in het hok krijg. Als ik t raampje op een kleine kier doe, komt er direct flinke kou naar binnen, en dat dan 24 u. p/d:huh:

Edited by Jatog1988

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook met hout of zoiets een koofje maken zodat de afblaasslang mooi naar buiten blaast en er geen koude lucht van buiten de ruimte of je tent in kan.

Dus alle kieren dicht, behalve op de plek waar je slang naar het raam gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad een optie, een koofje.

Net even snel gaan kijken boven. Als ik voor de optie verdeeldoos ga. Betekend dat ik de tent als volgt kan zettten:
Tent staat naast cv hok, buiten tent hangt de softbox op +/-2 meter hoogt. Vanaf de softbox kan de slang rechtdoor (helt iets omlaag, gaat van 200cm hoogte naar ongeveer 160cm hoogte, waar het ventilatiegat is), de afstand is zo'n 150 cm rechtdoor. De slang maakt dan 1 enkele bocht naar links om aan te sluiten bij het gat. 

Alleen is de slang 16 cm diameter, het gaat slechts 12 cm diamater. Zou inknippen van de slang zin hebben om de slang er dan zo "in te proppen"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles wat je doet aan een slang, zoals knijpen, bocht, etc. zorgt er voor dat er minder lucht doorheen kan.

Nu heb jij met 400 Watt lamp en een 500 M3 afzuiger wel wat marge. Zeker als je zolder niet al te warm is en je dus niet je afzuiger op 100% zult zetten.

Dus je zou het kunnen proberen. Nu lijkt van 160 naar 120 slechts een geringe verkleining, maar de oppervlakte van de cirkels wordt bijna gehalveerd.

Erin proppen zou ik dan niet doen, want dan maak je het gat nog kleiner. 

Je kan beter een flens buiten het gat bevestigen en daar de slang op aansluiten.

image.png.68ef3ad5875d7a1dc97c730c61bdf363.png

 

 

Maar een koofje zou ook kunnen werken. 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...