Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
WeedBee

Spint Op Een Paar Dames

Recommended Posts

Ja, ja weer een onderwerp over die klote plaag.

 

Maar ja het antwoord wat ik zoek staat nergens in het forum of op google etc..

 

Zondag heb ik een paar bladeren ontdenkt met gekke stippen erop na wat verder kijken heb ik een klein webje ontdenkt onderaan de plant en ben toen gaan speuren na de ernst van de plaag. Ja hoor die kleine witte kut beestjes zag ik lopen, een aantal bewogen niet (vrouwelijk) en een aantal wel (mannelijk). Mooi klote dacht ik aangezien de winkels dicht zijn. Ben toen zelf maar wat gaan doen nl. de planten waarvan de bladeren die stippen vertonen meegenomen naar de douche en heb ik deze rijkelijk met water besproeid.

De volgende dag heb ik masai (bayer) gehaald en deze over de planten gespoeid in de verhouding 3 gr. op 1 ltr water. Ik had voor mij hok 3 ltr spoei middel nodig.

Er zitten al toppen aan mijn dames (begin week 4) maar deze zijn nog niet compact en ook beginnen de THC bladeren net te komen. Hier heb ik dus compleet schijt aan want ik sproei liever nu het net begint als over 2 weken als blijkt dat de roofmijt niet werkt.

Tegen de oogst tijd zal de aktieve stof van masai niet meer werken.

 

Nu dan mijn vraag:

Ik zag dat er na het spuiten een paar druppels opgedroogd waren op de bladeren. Verstoppen deze druppels niet de huidmondjes (stomata ofzo iets) van de bladeren?

Is het dus verstandig om 2 uur na het spuiten met masai (inwerken), de restanten af te spoelen met water? Of moet de masai echt op de plant blijven zitten?

 

Ik heb dit dus wel gedaan na een uur of 2 a 3. Dit heb ik mede gedaan om ook de RV naar 60 te krijgen aangezien de spint hier ook niet van houdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt snel spint doordat je plantjes op de tocht staan( na wat ik gehoord heb) check ff of dit bij jou ook het geval is...zo ja doe dr wat aan en verder schijnen lieve heersbeestjes het ook erg goed te doen tegen die klote dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om kalkophopingen te voorkomen zou je gedestilleerd water moeten spuiten. Het kalk dat achter blijft na de verdamping van leidingwater kan de huidmondjes ionderdaad verstoppen . T'is maar net hoe vaak je besproeit .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om kalkophopingen te voorkomen zou je gedestilleerd water moeten spuiten. Het kalk dat achter blijft na de verdamping van leidingwater kan de huidmondjes ionderdaad verstoppen . T'is maar net hoe vaak je besproeit .

Heb je daar een bron voor. Ik heb er nog nooit van gehoord anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Phytoseiulus-System

Biologie: Phytoseiulus persimilis

De roofmijt Phytoseiulus persimilis is oorspronkleijk uit Chili afkomstig, maar is ondertussen door de mens, bewust of onbewust, reeds over grote delen van de wereld verspreid. Een Phytoseiulus-roofmijt is ongeveer even groot als een kasspintmijt, maar heeft een lichtrode kleur, staat iets hoger op de poten en is veel mobieler. Er komen ongeveer viermaal zoveel vrouwtjes als mannetjes voor.

 

Het vrouwtje legt haar eitjes steeds in of vlakbij een spintmijtkolonie. Ze zijn van een spinteitje te onderscheiden door de ovale vorm, de licht-oranje kleur en doordat ze ongeveer tweemaal zo groot zijn. De zespotige larve eet niet. Net zoals bij kasspint wordt het larvenstadium gevolgd door het protonimfe-, het deutonimfe- en het adulte stadium.

 

Tussen de ontwikkelingsstadia komt er echter geen rustfase voor. Na het volwassen worden, duurt het bij 20°C ongeveer 2 dagen voor de roofmijt eitjes legt. De ontwikkeling duurt onder normale omstandigheden korter dan die van kasspint, en bedraagt 5 dagen bij 30°C, 9 dagen bij 20°C en 25 dagen bij 15°C. Zonder bevruchting kan het vrouwtje geen eitjes leggen. Bij 20°C legt ze gedurende 22 dagen ongeveer 54 eitjes, maar soms kan dit oplopen tot 75.

 

Onder normale omstandigheden groeit een roofmijtpopulatie dus sneller dan een spintpopulatie. Bij hogere temperaturen (boven 30°C) of bij droger weer (luchtvochtigheid van minder dan 60%) is de spintmijt echter bevoordeeld en loopt de bestrijding minder goed. Bij te lage luchtvochtigheid verschrompelt het eitje van de roofmijt.

 

Het dieet van Phytoseiulus bestaat practisch uitsluitend uit spintmijten. Slechts bij gebrek hiervan eet de roofmijt haar soortgenoten op. Een volwassen roofmijt verorbert alle stadia van de spintmijt, terwijl de nimfen enkel spinteitjes en protonimfen lusten. Dagelijks kan een volwassen Phytoseiulus ca. 20 spinteieren of larven, 13 protonimfen of 5 volwassen spintmijten verslinden.

 

Vanwege de snellere ontwikkeling en grote eetlust kan de roofmijt een spinthaard volledig uitroeien. Hoewel Phytoseiulus-nimfen dan meestal toch nog ter plaatse blijven, gaan de volwassenen wel op zoek naar andere haarden. Als de planten elkaar raken, kan de roofmijt zich vrij snel verspreiden in het gewas.

 

 

 

Toepassing

Phytoseiulus kan op allerlei groenten- en sierteeltgewassen in kassen worden toegepast, zoals paprika, komkommer, meloen, aubergine, aardbei, snijboon, gerbera, roos en allerlei potplanten. Op tomaat raadt Biobest het speciaal ontwikkelde Phytoseiulus-T-System aan. Voor een geslaagde biologische bestrijding van spint is het van belang de plaag tijdig te signaleren om ze snel onder controle te krijgen. Aangezien een spintpopulatie zich in de zomer sneller vermeerdert en zo biologisch moeilijker bij te houden is, kan men ze het beste onmiddellijk vanaf het vroege voorjaar biologisch bestrijden van zodra de spintmijten uit hun winterslaap komen.

 

Na het waarnemen van de eerste spinthaarden wordt zo snel mogelijk Phytoseiulus uitgezet. Afhankelijk van de teelt en de omstandigheden komt men volvelds in het totaal aan een introductie van 4 à 6 Phytoseiulus/m². Op en rondom de aangetaste planten zet men ca. 20 roofmijten/m² uit. Om zeker tijdig een evenwicht te krijgen, verkiezen sommige tuinders het Pre-Phytoseiulus-System. Hierbij worden naast één flesje roofmijten ook 2 flesjes spint (van telkens 5.000 spintmijten) geleverd.

 

Op één plant worden dan op verschillende plekken 2 doses spint gestrooid, waarbij in één van beide uitzetpunten een dosis Phytoseiulus wordt gestrooid. De roofmijt zal eerst de eerste kolonie uitroeien, en dan op zoek gaan naar andere spinthaarden. Dankzij dit vroege evenwicht worden nieuwe spinthaarden reeds vanaf het begin van de teelt onmiddellijk de kop ingedrukt.

 

In normale omstandigheden is Phytoseiulus in staat spint voor de rest van het teeltseizoen onder controle te houden. Bij droog en warm weer kunnen zich echter nog problemen voordoen. Uit ervaring is gebleken dat men dan de bestrijding met Phytoseiulus kan bijstaan door de vochtigheid op peil te houden door onder hoge druk en met fijne dop te broezen. Naast Phytoseiulus heeft de tuinder nu ook de mogelijkheid spinthaarden met de galmug Feltiella acarisuga te lijf te gaan.

 

Als laatste redmiddel zijn chemische correcties met de selectieve middelen Torque, Nissorum of Apollo mogelijk (indien toegelaten in de betreffende teelt).

 

 

 

Phytoseiulus-System

De roofmijten worden geleverd per 1.000 adulten in een flesje met vermiculiet als draagstof. Het flesje is afgesloten met een draaistop, waarin een kleine opening zit. Langs deze opening wordt het materiaal uitgestrooid. Bij levering is de strooiopening met een plakkertje afgesloten. Eventueel kort te bewaren bij 6-8°C en RV>85%.

 

Sinds kort probeer ik het zo.Het zijn echt rotbeesten maar met roofmijt kan met het oplossen.Slecht weinig tot geen pesticiden hebben effect op eitjes.Probeer daarom met roofmijt Phytoseiulus of met de galmug Feltiella acarisuga .

Ik heb al 6 maanden miserie met spint en nu probeer ik het zo.

Bio misschien beter.

In belgie is www.biobest.be de verdeler en in nederland weet ik het niet maar de beter growshop vertelt je zit zo.meestal is dit wel per postorder wegens de slecht houdbaarheid.Landbouwers zetten in serres een 10 roofmijten per m2 uit, maar ik opteer toch voor veeel meer gewoon omdat het geen kwaad kan. Makkelijk 300 per m2. Voor 500 roofmijten betaal ik 14.50€ met verzending inbegrepen.

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

eenmaal ernstig last gehad van die beesten kick je wel een beetje op hun uitroeiing.

zo hebben we ook nog de andere predator :verrygood Feltiella acarisuga :D .Voor de grotere plantage (heb ik wel nog nooit gebruikt).

 

 

De volwassen Feltiella acarisuga zijn al vliegend in staat om spinthaarden op te sporen. Het goede zoekvermogen van Feltiella acarisuga is een belangrijk voordeel ten opzichte van Phytoseiulus persimilis, die zich alleen lopend kan verspreiden. Vooral in gewassen waar waarnemen erg omslachtig is, betekent dit een belangrijke vooruitgang.

Feltiella acarisuga-larven eten zowel eieren, nimfen als adulten van spint. Feltiella acarisuga eet minimaal 5 keer zoveel spint per dag als Phytoseiulus persimilis.

Veldproeven tonen aan dat Feltiella acarisuga ook in het voor- en najaar bij koud en donker weer actief is. Dit is eveneens een belangrijk voordeel bij aardbeien en zacht fruit onder glas en op stekbedrijven.

Feltiella acarisuga geeft een goede biologische spintbestrijding in tomaten.

Bij zware spintaantastingen kan men Feltiella acarisuga inzetten als aanvulling op Phytoseiulus persimilis. Bij tomaat in combinatie met de speciale tomaten-Phytoseiulus (Phytoseiulus-T-System) inzetten.

Feltiella acarisuga bestrijdt eveneens overwinterende "rode" spint, wat belangrijk kan zijn in het voor- en najaar.

De "toxische" anjerspint (Tetranychus cinnabarinus), die zware schade kan aanrichten in o.a. anjers en tomaten, kan effectief worden bestreden door middel van Feltiella acarisuga.

Vanwege zijn goed vlieg- en zoekvermogen vraagt het uitzetten van Feltiella acarisuga weinig werk.

Feltiella acarisuga kan gemakkelijk worden teruggevonden in het gewas. Zowel de larven als de poppen zijn gemakkelijk waarneembaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Phytoseiulus persimilis word geleverd in een klein buisje met een dispenser, strooi gewoon wat korreltjes op de planten .De persimilis zoekt zelf wel jou vijand, deze gaat gewoon op de vijand zitten en zuigt hem leegt.

 

Feltiella wordt als poppen op bladeren geleverd in potten van 1 liter. Eén pot bevat 250 poppen. Deze potten zijn erg gebruiksvriendelijk. De potten worden in de schaduw op de grond tussen het gewas geplaatst. De papieren afsluiting in het deksel wordt verwijderd. Nadat de galmuggen uit de pop zijn gekomen, vliegen ze uit de pot en gaan op zoek naar spint om die uit te moorden.Kill kill kill kill.

Misschien is het laaste systeem wel handig voor outdoor.Een pot of 2 onder je aangetatse plant en die beesten losten het wel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het dus verstandig om 2 uur na het spuiten met masai (inwerken), de restanten af te spoelen met water? Of moet de masai echt op de plant blijven zitten?

Kijk dat laatste wat je zegt.Je hebt met masai gespoten je zou het terug afspoelen.Neen zo heb meer overlevende.Niet doen, want zo maak je de beestjes resistent tegen je middel.Ik heb masai ook al ettelijk malen gebuikt in vorige kweeks.LEES UW bijsluiter : na 3 maal spuiten zijn die rotbeesten resistent voor uw pesticide.In dit geval masai.Wat als ik het mag zeggen niet sterk genoeg is voor spint in een kas onder lamp.Het klimaat de zon en luchtvochtigheid(droog) zijn allemaal veel te ideaal voor spint .

Gewoon uitroeien met Phytoseiulus persimilis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om kalkophopingen te voorkomen zou je gedestilleerd water moeten spuiten. Het kalk dat achter blijft na de verdamping van leidingwater kan de huidmondjes ionderdaad verstoppen .  T'is maar net hoe vaak je besproeit .

Heb je daar een bron voor. Ik heb er nog nooit van gehoord anders

Van wat ? dat er kalk op je bladeren achter blijft ? Door keer op keer met hard leiding water te sproeien zullen er slecht oplosbare zouten op je bladeren achterblijven in de vorm van witte aanslag . Met regen of gedestilleerd/gedemineraliseerd water heb je dat niet. Ik heb er geen bron voor ,de bron ben ik zelf met wat ik ervaren gezien heb. Ik kan me niet voorstellen dat leiding water met z'n stoffen als NaCl en KCl erin opgelost geen effect hebben op de plant , het is niet bepaald hetzelfde als regenwater.

 

Trouwens ,kweek je met zaailingen dan is de kans op spint een stuk kleiner !!

Dit omdat je nooit met met spint van start gaat ,maar ook omdat zaailingen vaak sterker en gezonder zijn . Om de één of andere reden zijn ze selectief in de planten die ze kiezen. Ik heb dit laatst weer gezien : 1 ruimte met een aantal planten die spint hadden terwijl er ook tussen zaten die het helemaal niet hadden ,zelfs als ze tegen/naast een met spint besmette plant stonden!!

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

regen water heeft opgeloste zuren, dat lijkt me eerder slecht voor je plant als de kleine concentratie KCl en NaCl eerlijk gezegt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga achter lijnolie van plagron .

 

en geef het gewoon mee met je voeding .

 

de spint loopt weg van de stank .

 

Het is een puur puur biologisch middel .

 

Als je het gebruikt in combinatie met masai ga je er volledig vanaf geraken .

 

Mvg

 

palmleaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
regen water heeft opgeloste zuren, dat lijkt me eerder slecht voor je plant als de kleine concentratie KCl en NaCl eerlijk gezegt...

Leidingwater bevat een veel hoger percentage stoffen die na indampen achterblijven dan regenwater. Als er in regenwater net zo veel zou zitten waren alle daken enz nu onderhand bedekt met een laag kalk .

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja maar kalk is niet slecht voor je planten...zuur wel

Volgens mij ben jij er één van een uitstervend ras: zij die geloven in zure regen. Word wakker, zelfs Greenpeace gelooft hier niet meer in, al zullen ze dat nooit toegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja maar kalk is niet slecht voor je planten...zuur wel

Het ligt eraan welke kalk precies . natrium is niet goed voor je planten ,en dat zit ook in leidingwater, in verbinding met chloor, natriumchloride dus of in de volksmond keukenzout . dit is een ballast stof wanneer dit in je medium komt .

 

Wat betreft het sproeien :

We verschillen hierover gewoon van mening , ik denk dat het veelvuldig sproeien met leidingwater de opname van CO2 en het vangen van licht enigsinds verstoord wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sproei toch 2 keer per dag met gewoon kraan water en zie eigenlijk geen kalk terug...het water is hier ook niet zo hard dus daar zou ook verschil in zitten voor de rest is het indd een meningsverschil :verrygood :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het belangrijkste probleem in binnentuinen op dit moment is de lage luchtvochtigheid . Buiten is het continu rond o graden , de lucht kan dus maar erg weinig vocht bevatten . Bij temperaturen onder 0 graden kan lucht zelfs helemaal geen vocht meer bevatten. Als deze lucht binnen komt wordt het verwarmt , zet uit en bevat nauwelijks vocht . Een Lv van 20 % is nu geen uitzondering !

 

je sproei water zal dus al snel zijn verdampt , erg snel . Sproei daarom in ieder geval vlak voor je lampen uitgaan ,en laat de afzuiging zeer langzaam draaien ,om zo je planten wat langer vochtig te houden i.v.m. spint.

 

o ja dit nog : hier wordt veel sproeien met leidingwater ook afgeraden

http://66.102.9.104/search?q=cache:PmblnmE...l=nl&lr=lang_nl

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...