Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

King_Kush

LED zelfbouw, waar onderdelen?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Mijn kweekje zit er weer op, degene die het gevolgd hebben weten misschien nog een beetje  wat voor lamp ik gebruikte, een 180watt LED lamp van Aliexpress. Ik had deze lamp gekocht als een klein experimentje om te kijken wat de opbrengsten zijn van zo’n lamp uit China. De opbrengst was niet verkeerd voor een 180watt, maar niet hetgeen waar we allemaal van dromen: dikke cola’s, toppen als bakstenen etc. etc. Daarvoor moet je verder gaan kijken naar krachtigere lampen want licht=gewicht. 
En dus lijkt mij het super gaaf om te upgraden naar een krachtigere lamp die ik overigens zelf in elkaar heb geknutseld!

Ik ben niet super technisch en handig in dat soort dingen, maar wel goed genoeg om vooruit te komen.

Maar goed, voordat ik kan gaan prutsen en pielen moet ik eerst onderdelen hebben. Hierbij dan ook mijn vraag: waar kan ik deze het beste bestellen? (LED’s, drivers, koelblokken etc.)

Cheers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je eerst een soort basis-ontwerp moet hebben.

Want COB's en de bijbehorende heatsinks koop je misschien wel op andere plaatsen dan Samsung strips en aluminium u-profielen.

@denBoom heeft nog niet zo heel lang geleden zelf wat gebouwd, en volgens mij heeft hij tot op boutjes en ringetjes aangegeven wat hij gekocht heeft en waar hij het gekocht heeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier

https://www.digikey.nl

Kan je de samsung fgen 3 series bestellen en de meanwell drivers als je een armatuur met strips wil, anders genoeg diy cobs setjes te vinden online.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil gaan werken met COB’s, deze zijn mij erg goed bevallen en ik zie/lees veel goede dingen hierover. Wil het simpel houden, 4 COB’s lijkt mij dan ook genoeg voor mijn tentje en mocht ik gaan uitbreiden kan ik daarmee nog steeds vooruit!

Bedankt voor reactie’s, ik ga wat rond struinen en informatie opdoen. Mocht iemand nog handige webshops weten hoor ik dat graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strips zijn wel een stuk makkelijker om armaturen van te maken. Die plak of schroef je simpelweg op een alu u-profiel en dan heb je ook zowat je frame al klaar. Bij COBs komen er doorgaans zware en dure (passieve of CPU) koelers bij en dat maakt het toch wat minder praktisch allemaal.  Maar goed met COBs kan inderdaad ook. Zo zijn we 5 jaar geleden begonnen met het efficiente led kweken.

Je kan flink wat voorbeelden en aansluitschema's vinden bij Ledgardner: https://ledgardener.com/diy-led-strip-build-designs-samsung-bridgelux/

Rubol zou ik persoonlijk nooit wat kopen. Die dreigt met advocaten als je de fouten op zijn website  bespreekt.

Ik kocht zelf mijn COBs bij KingBrite: https://kingbriteled.en.alibaba.com/productgrouplist-801574224/Original_Cree_leds.html

Die heeft een enorm aanbod en gunstige prijzen. Als ik alleen COBs kocht dan hoefde ik geen invoerrechten te betalen, maar wellicht dat dat tegenwoordig lastiger is. Als je zware koelers besteld dan moet je wel geheid invoerrechten betalen. Maar goed ook met invoerrechten en BTW erbij zijn ze ook goedkoop.

Hoe dan ook, ik zou je toch echt aanraden om eerst even naar de strips te kijken. Op de grotere led forums gebruikt haast niemand nog COBs. Ik ben zelf toch ook vooral over op strips. Zoals gezegd omdat er makkelijker een armatuur mee te maken is, maar je armatuur kan dan ook wat dichter op de planten wat betere licht penetratie geeft en minder wandverliezen (minder wand wordt verlicht door de lamp)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, Wietefras said:

Rubol zou ik persoonlijk nooit wat kopen. Die dreigt met advocaten als je de fouten op zijn website  bespreekt.

Dat is wel heel heftig!

 

Nu is de tent van King Kush volgens mij maar 90 x 90, dus dan moet je al met de kortere strips in de weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rubol is een prima kerel hoor, helpt je ook graag via app mocht het niet lukken.

prima service en prijs

Edited by Wiekspiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey King, als je slim bent, bestel er dan twee van deze met 4000K en voer ze uit op 200W elk - maar alleen als je slim bent!  :)

Pre-assemabled Kingbrite 320w Lm301b Mix Epistar 660 Uv Ir Qb288 Quantum Board Grow Light For Medical Plants - Buy Lm301b,Qb288 Quantum Board,Quantum Board Product on Alibaba.com

Levering moet natuurlijk gratis zijn!

Edited by Yoyneh
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Yoyneh

Wat maakt deze lamp dan zo bijzonder?

En waarom precies 4000K ?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is niet voor het eerst dat ik dat hoor...

 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reactie’s!

Wat moet ik mij voorstellen bij strips? Is dat een beetje het principe van de Fluence Spydr?

@Kees A tentje is inderdaad 90x90x180

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar maanden geleden heb ik bij Kingbrite een plug and play setje cob’s gekocht incl frame. Staan nu niet meer op de site maar je kan eens informeren. Ze maken 2 facturen voor je zodat je niet veel invoerrechten hoeft te betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.thumb.png.311c76c2ddbed4e983a59f941957d3ab.png

 

Deze foto is een voorbeeld van strips. (zijn er wel heel veel naast elkaar...)

Ze zijn er in verschillende lengtes. Ik dacht 112 cm, 56 cm en 28 cm (van Samsung)

Voordeel boven COB's is dat al die kleine ledjes mooi verdeeld boven je bladerdek hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf voor de Samsung strips met dubbele rij leds gegaan. Dan hoef je maar half zoveel strips te monteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik heb (na aanraden van wietefras)  gekozen voor strips ipv cobs en geen seconde spijt van gehad.
Van te voren lijkt een en ander misschien lastig maar als je een maal bezig bent valt het allemaal wel mee.
In mijn kastje van 125 x 75 cm hangen 3 van de 112 cm lange samsung strips met dubbele rijen leds en werkt super.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@King_Kush denboom heeft in zn topic of verslag  volledig de bouw van armatuur met samsung strips en driver  uitgelegd met fotos en instucties.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees AZijn die U profielen echt nodig voor de koeling, of worden die niet zo heet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ledstrips worden flink heet.

Onlangs thuis een kort ledstripje op een plat alumium profiel bevestigd en ook dit werd goed warm.

Door een heatsink/koelribben te gebruiken en daardoor de hitte sneller af te voeren, gaat de led blijkbaar langer mee.

Het zal er ook aan liggen hoe fel je de leds laat branden: Als je ze dimt zullen ze een stuk minder warm worden.

Maar ik weet er zelf te weinig van om een bindend advies te geven :)

Naast de functie van heatsink hebben de aluminium profielen natuurlijk ook de functie van 'armatuur'. Ze geven stevigheid. De ledstrips zelf gaan anders doorhangen als ze wat langer zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die worden nog vrij warm, denk dat mijn profielen zon 45 a 50 graden worden.

Heb de strips en dimmer overigens besteld via digikey (zoals de meesten hier denk ik).
U profielen van 40x40x40x2mm zijn bij je lokale ijzerhandel zo te krijgen

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan wellicht ook iets grotere profielen kopen als je het te heet vind worden. Ik belast mijn strips zelf niet zo hoog en dan blijft het met 40x40x40x2mm profielen koel zat. Kan het prima vast pakken.

Heb ook gezien dat iemand een kleiner U-profiel in het grote U profiel had geplaatst voor extra opstaande randjes (opstaande randen koelen het best). Dat leek me eerlijk gezegd teveel gedoe, maar het geeft wel meer koeling en zo'n profiel kost niet zoveel.

 

Een site als Aluminium op maat levert het ... op maat.  Dat scheelt ook een hoop gekloot.

 

Ik heb ook een armatuur gemaakt van oude COBs en platstaf aluminium. De COBs en platstaf vormen een soort led strips (6 COBs op een strip van 80cm). Bovenop die platte staven heb ik dan de oude CPU koelers van het COB armatuur gezet. De CPU koeler houdt de "strips" dan koeler dan een passieve koeling (U-profiel). Met als bij-effect dat de koelfans van de CPU koelers de warmte nog een beetje over de planten verspreid.  Zo'n actief gekoelde opstelling kun je met led strips ook maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de vele reactie’s en info!

Ik ga mij hierin verdiepen, en even kijken naar die strips. Ben graag iemand die experimenteert met nieuwe dingen, dus zijn die strips super interessant!

Mocht iemand nog handige info, tips, site’s etc. weten, hoor ik dat graag ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/4/2019 at 9:40 PM, Wietefras said:

Strips zijn wel een stuk makkelijker om armaturen van te maken. Die plak of schroef je simpelweg op een alu u-profiel en dan heb je ook zowat je frame al klaar. Bij COBs komen er doorgaans zware en dure (passieve of CPU) koelers bij en dat maakt het toch wat minder praktisch allemaal.  Maar goed met COBs kan inderdaad ook. Zo zijn we 5 jaar geleden begonnen met het efficiente led kweken.

Je kan flink wat voorbeelden en aansluitschema's vinden bij Ledgardner: https://ledgardener.com/diy-led-strip-build-designs-samsung-bridgelux/

Rubol zou ik persoonlijk nooit wat kopen. Die dreigt met advocaten als je de fouten op zijn website  bespreekt.

Ik kocht zelf mijn COBs bij KingBrite: https://kingbriteled.en.alibaba.com/productgrouplist-801574224/Original_Cree_leds.html

Die heeft een enorm aanbod en gunstige prijzen. Als ik alleen COBs kocht dan hoefde ik geen invoerrechten te betalen, maar wellicht dat dat tegenwoordig lastiger is. Als je zware koelers besteld dan moet je wel geheid invoerrechten betalen. Maar goed ook met invoerrechten en BTW erbij zijn ze ook goedkoop.

Hoe dan ook, ik zou je toch echt aanraden om eerst even naar de strips te kijken. Op de grotere led forums gebruikt haast niemand nog COBs. Ik ben zelf toch ook vooral over op strips. Zoals gezegd omdat er makkelijker een armatuur mee te maken is, maar je armatuur kan dan ook wat dichter op de planten wat betere licht penetratie geeft en minder wandverliezen (minder wand wordt verlicht door de lamp)

 

@Wietefras gebruiken jullie deze leds dan in voorgroei, groei en bloei of hebben jullie verschillende lampen? Het is toch zo dat elke fase een ander spectrum nodig heeft? Als ik naar de ledstrips kijk is dat voornamelijk allemaal wit.

Ik heb zelf ook eindelijk ruimte vrij kunnen maken voor mijn nieuwe hok. Beetje een rare maat maar laten we voor het gemak zeggen 150 hoog, 1 meter breed en 50 cm diep. Daar zal voornamelijk de laatste groei en bloei gebeuren, hoeveel watt heb ik dan ongeveer nodig? Is bijvoorbeeld dit genoeg? 

https://www.alibaba.com/product-detail/Pre-assembled-KingBrite-quantum-board-UV_62116661194.html?spm=a2700.wholesale.deiletai6.5.42fa5ddbnu80mu

Ik heb ook nog china troep liggen die ik eerst nog even ga gebruiken om te beginnen

https://nl.aliexpress.com/item/32392723922.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.183d4c4dAgEdSF

Wat ik me nu bedenk is dat waar ik werk hebben we onderstaande ledstrips compleet met software om ze te programmeren op tijd en kleur etc. kan ik daar iets mee? Tijdens het stekken of voorgroei misschien?
Daar kan ik er zo een paar van meenemen. Zitten meters op een rol

https://www.amazon.com/ALED-LIGHT-Waterproof-Flexible-Control/dp/B011K7PDHQ

https://www.amazon.com/aolaikesi-16-4ft-Waterproof-Flexible-Ribbon/dp/B0762HF32N

Edited by ChrisvZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt prima voorgroeien onder 3000K. Ik heb vroeger ook wel onder HPS voorgegroeid (dat is 2000K oid).

Maar goed, je kan ook een wittere (blauwere) kleur gebruiken als je dat liever hebt. Ik heb ook wel een 5000K voorgroei lampje, maar dat vond ik zelf weer te blauw. Dat is voor als ze nog heel klein zijn.

Reken op 325W a 350W per m2. Voor die paarse dingen waarschijnlijk wat meer. Zeg 400W per m2. Dan wel op het daadwerkelijk verbruikte vermogen (wat een vijfde is van het W getal in de naam). Dus 2000W per m2 volgens de naamgeving van die lampen.

Die flexibele ledstrips worden ook wel gebruikt inderdaad, maar die zijn doorgaans nauwelijks efficient. Zeker degene die je qua kleur kan laten veranderen. Maar goed het kan wel. Er zijn ook mensen die kweken onder spaarlampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...