Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bigwillem

Keuring Elektrische Installaties

Recommended Posts

Voor diegene die net als ik Watt en Ampére in hun vriendengroep hebben zitten maar ze nog nog niet echt goed kennen ben ik een leuke link tegen gekomen. nl. de Keuring van elektrische installaties. Iets wat van a tot z van toepassing is op onze hobby. Daarom wil ik een ieder die erin geïntereseert is de link niet onthouden:

 

Keuring elektrische installaties

 

Doe je voordeel ermee :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ,dat treft exact z'n doel , zonder gelijk de werkelijke voorschriften allemaal te gaan vermelden .

 

Die komt in Info als sticky !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een paar vragen vraag over elektriciteit:

 

1)Hoeveel is de piekstroom als 2x 400W lampen opspringen de eerste minuten/seconden?

 

2)Is het erg als er op dat ogenblik een wasmachine opstaat?

 

3)heeft er iemand een gedacht hoeveel groepen ik heb?

elektr. kas.

 

4)Welk stopcontact kan ik het beste nemen + wat is het verschil hiertussen?

stopcontact met 2 draden

stopcontact met 1 draad

Share this post


Link to post
Share on other sites
1)Hoeveel is de piekstroom als 2x 400W lampen opspringen de eerste minuten/seconden?

 

400w + 10% x 2 = 880 watt

 

 

2)Is het erg als er op dat ogenblik een wasmachine opstaat?

 

denk ik niet, meestal zit je wasmachine op een andere, op zichzelf staande, groep. gewoon proberen. als 't mis gaat ff een nieuwe 16a stop erin, of op 't knoppie drukken :verrygood

 

 

3)heeft er iemand een gedacht hoeveel groepen ik heb?

elektr. kas.

 

ehhh, geen idee... hoeveel amp is elke automaat eigelijk?

Ronzor ff vragen misschien :D

 

 

 

Welk stopcontact kan ik het beste nemen + wat is het verschil hiertussen?

 

beide kun je gebruiken lijkt mij, 2 x 400w is niet zoveel.

Verschil, lijkt wel of de ene dubbel stroom krijgt, 2 groepen gebrugt. maar dat lijkt me onverstandig. maar misschien is er wel een technisch wonder aan de slag geweest daar... aan het electrokastje te zien wel. Maar misschien weet iemand anders hier er wel meer over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NEN1010 is mij ook bekent , het is de truc om er uit te vissen wat voor ons van belang is . NEN 3140 heb ik hier ook nog liggen .

Bigwillem : hoe kom je aan de 10 % ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
NEN1010 is mij ook bekent , het is de truc om er uit te vissen wat voor ons van belang is . NEN 3140 heb ik hier ook nog liggen .

 

norm 3140 heeft betrekking op elektrische installaties, met inbegrip van elektrische arbeidsmiddelen, met een spanningsniveau van extra lage spanning tot en met lage spanning.

 

De Nederlandse norm NEN 1010 is in eerste instantie gebaseerd op Europese installatievoorschriften en daarna zoveel mogelijk op mondiale installatievoorschriften. Deze norm is van toepassing op elektrische installaties zoals van: a) tot bewoning bestemde gebouwen en terreinen;:verrygood tot zakelijke doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;c) tot openbare doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;c) tot industriële doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;e) ruimten en terreinen bestemd voor landbouw, tuinbouw of veeteelt;f) geprefabriceerde gebouwen;g) caravans, logiesverblijven en daarvoor bestemde terreinen;h) bouwterreinen, tentoonstellings-, kermis- en andere tijdelijke installaties;i) jachthavens en recreatievaartuigen. Deze norm heeft betrekking op: a) stroomketens met: 1) een nominale wisselspanning van ten hoogste 1000V;2) een nominale gelijkspanning van ten hoogste 1500 V;:D stroomketens met een spanning hoger dan 1000 V die worden gevoed uit laagspanningsinstallaties met een wisselspanning niet hoger dan 1000 V;c) leidingen en leidingsystemen waarvoor geen produktnormen bestaan;d) alle verbruiksinstallaties buiten de gebouwen;e) vaste bekabeling en bedrading voor telecommunicatie, besturings- en signaleringsinstallaties;f) wijzigingen en uitbreidingen van installaties, inclusief delen van de bestaande installatie die door wijzigingen en uitbreidingen worden beïnvloed. Deze norm bevat bepalingen voor het ontwerp en de realisatie van veilige, doelmatige en goed functionerende elektrische installaties.

 

heb ik gegoogled hé :smoke

 

hoe kom je aan de 10 % ?

 

hebben ze me eens wijsgemaakt, incorrect?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms lees ik of hoor ik ergens dat er een huis is afgebrand door kortsluiting.

Kan da bij iedereen gebeuren of komt dat gewoon omdat die mensen iets verkeerd hebben aangesloten of weet ik veel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n brand ontstaat altijd door iets dat niet goed functioneerd, en had dus voorkomen kunnen worden. door bv een kapotte thermisch beveiliging van een apparaat of een te hoge overgangsweerstand in een verbinding van de huisinstallatie.

 

 

Die piek van 10 % lijkt mij wat weinig , maar zeker ben ik daar niet van .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zit die bruine op de bruine van m'n voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan we 'get the picture' spelen :verrygood

 

Lijkt alsof ie alleen in die rechter kroonsteek kan passen, maar zonder meer info (meer uitzoomen) kan ik der weinig van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die witte buis een temperatuurregelaar is (en ik kan me weinig anders voorstellen) dan zou je zeggen dat dat losse draad in die kroonsteen bij die zwarte moet. De aarde en nul samen met fase op het schakeldraad gaan dan direct de motor in. De fase over de schakelaar schakelt tenslotte de laatste bruine draad die de motor in loopt. Maar het is een gok; kortom; zet em niet op dezelfde groep als je lampen als je het probeerd :verrygood

 

P.s.. kan ook een onstoorfilter zijn bedenkt ik me net, maar als het goed is veranderd dat qua schakeling niet. Suggesties iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chrash,

 

Wat Lumen zegt klopt:

Die losse bruine draad moet samen met die zwarte in het kroonsteentje, dus die zwarte even losdraaien en die bruine erbij steken. Dat witte "buisje" is idd een ontstoringsfilter zoals bij TL verlichting bv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de heads up jupiter. Was nog geen slak tegengekomen waarbij de filter los zat, dus twijfelde ff. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de heads up jupiter. Was nog geen slak tegengekomen waarbij de filter los zat, dus twijfelde ff. :verrygood

ff off topic, Ere wie ere toekomt, je uitleg was correct

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de bruine samen bij de zwarte in het kroonsteentje gestoken en het werkt.

 

thanckx! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...