Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
quint

Tips Voor SOG

Recommended Posts

Hallo luitjes,

Na een jaar terug mijn laatste buitenkweekjes geoogst te hebben wil ik het binnenkort op een andere manier gaan proberen.
Ik zit er al langere tijd over na te denken om binnen in een tentje te gaan kweken. Ik ben op dit moment een student en heb daarom niet heel veel ruimte.

Van mijn vorige kweek heb ik nog een aantal spullen over, incl. een lamp omdat ik de dames vanwege het slechte weer verder binnen af moest kweken.
Hieronder een lijstje van wat ik nog heb liggen:

1 maal deze lamp https://www.kweekverlichting.nl/hps/sunmaster-dual-spectrum-250w-groei-en-bloei

Deze ballast https://www.kweekverlichting.nl/accessoires/ballast/ballast-vsa-lucilux-voor-250w-lampen

Als grond gebruikte ik altijd onderstaande
https://www.g-tools.nl/product/voeding-en-kweekmedia/kweekmedia/guano-kalong-aarde/
Met als voedingen Guano Kalong Grow en Bloom

Wat is mijn idee nu?

Mijn plan is om in een tent van 80x80x160 een SOG te gaan kweken. Dit omdat een SOG bespaard in de kosten en het verbruik en daarom minder op zal vallen bij de huisbaas.
https://www.bol.com/nl/p/garden-highpro-kweektent-hobby-kweektent-probox-basic80-80x80x160cm-nylon-420d/9200000093527981/?Referrer=ADVNLGOO002042-G-68215993854-S-697217587098-9200000093527981&gclid=Cj0KCQjwgNXtBRC6ARIsAIPP7RvhCGa0WSOD6kBQQqAJFZXI_w7qOkoeIMfE8X4xvSj22o6ejcn4hAkaAl21EALw_wcB

Nu liep ik alleen tegen een paar problemen aan.
Als ik alles op en aan de tent wil kopen ben ik als ik het goed heb zo'n 400 euro kwijt, hier heb ik eigenlijk geen geld voor.
Daarom wilde ik met de lamp die ik al heb gaan kweken, maar is die lamp sterk genoeg om een SOG te laten groeien in bovenstaande tent?
Mijn opbrengst zal dan zo'n 200 gram zijn uitgaande van een gram per watt perfecte oogst toch?
Kan ik beter een sterkere lamp kopen? Rond de 500 Watt?
 

Nu is voor mij het belangrijkste dat ik een goede luchtfilter koop omdat ik op kamers woon. De tent wil ik in mijn slaapkamer gaan zetten waardoor ik geen airco/verwarming meer nodig heb.
Tijdschakelaar wil ik nog ergens vandaan gaan trekken.
Ventilatoren moet ik mij nog even in gaan verdiepen voor de aan en afvoer van lucht, maar hoe belangrijk zijn deze? Is het ook mogelijk een kweek te doen in een tent zonder deze jongens?

 

Het idee is om gewoon zaailingen op te kweken, dit omdat ik geen ruimte heb om een mooie moederplant te onderhouden voor stekjes. 
Maximaal 2 weken op 18/6 en daarna ongeveer 6-8 weken afkweken op 12-12 is mijn plan,.De soort CRITICAL leek mijn hiervoor een goede plant. Doordat zij laag blijft en toch een redelijke goede opbrengst heeft. Een andere optie is de NORTHERN LIGHT, maar omdat deze soort volgens mij iets hoger wordt weet ik niet of dit een goede keuze is voor in deze tent?

Misschien een beetje een chaotische post, maar dit was het zo ongeveer.

De tot slot, eigenlijk belangrijkste vraag die ik wilde stellen na alle vorige, wat is er minimaal nodig aan (extra) apparatuur om een SOG kweek te doen?

 

Met vriendelijke groet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel vragen....

Ik ga ook niet al die linkjes aanklikken...

Maar wat is nou het grote voordeel van die SeaOfGreen?

Hoe bespaart die in de kosten? Misschien ietsjes korter voorgroeien, maar je hebt maar 80 x 80 dus zoveel kun je er ook niet in kwijt.

En je moet dus meer potjes hebben, meer zaadjes, dus dat zijn meerkosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou gewoon voor 5 planten gaan in 18l potten en dan misschien max 3 weken voorgroeien ,je gaat misschien een dag of tien langer bezig zijn maar veel makkelijker ivm bv water geven,als het je eerste indoor kweek is zou ik voor vijf gaan.Trouwens 6-8 weken 12/12 ga je niet redden want wat de breeders aangeven van bloei tijd daar kan je vast 1 tot 2 weken bij doen,zelf reken ik vanaf zichtbare bloei en dan ben je er niet ver vanaf.

Grts

Edited by hazer4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even naar mijn kweekverslag, ik kweek één plant in een 90x90x180 tent met de ScrOG methode. Misschien dat je daar inspiratie uit kan halen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je SOG wilt kweken kan ne beste met stekken beginnen omdat je zs in principe direct met 12/12 kunt laten bloeien, al zou het handiger zijn om aantal dagentd voorgroeien.

Meer stek/zaad is meer kosten, maar jij bedoeld lagere electriciteits kosten omdat je direct 12/12 kunt aanhouden waardoor de huisbaas het niet opmerkt waar ik het mee eens ben.

Voor SOG wil je zoveel mogelijk hoofdtoppen per m2 waardoor je ong 8L potten moet gebruiken.

Met zaadjes heb je dat sommigen gelijk kopje uitsteken en sommigen daar heel lang over doen waardoor je soms langer dan verwacht moet wachten tot je kan schakelen naar 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quint boeit het allemaal niet zo.

Stelt een vraag... 3 mensen nemen binnen een halve dag de moeite om wat te antwoorden. Hij is daarna nog online, maar geeft geen reactie.

Lekker sociaal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A misschien staat zijn pc aan (ingelogd) terwijl hij aan zn plantjes ruikt haha:dope:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht.

Maar als je een vraag stelt (nota bene een flinke serie vragen) dan ben je toch benieuwd of en hoe mensen je advies geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses voor mijn late reactie, is inderdaad niet sociaal, ik was erg druk van de week.

Ben echter niet meer online geweest nadat ik deze vraag had gepost.

On 10/27/2019 at 5:31 PM, hazer4 said:

Zou gewoon voor 5 planten gaan in 18l potten en dan misschien max 3 weken voorgroeien ,je gaat misschien een dag of tien langer bezig zijn maar veel makkelijker ivm bv water geven,als het je eerste indoor kweek is zou ik voor vijf gaan.Trouwens 6-8 weken 12/12 ga je niet redden want wat de breeders aangeven van bloei tijd daar kan je vast 1 tot 2 weken bij doen,zelf reken ik vanaf zichtbare bloei en dan ben je er niet ver vanaf.

Grts

5 platen is inderaad wel de veiligere optie, als het maar zo weinig dagen scheelt is dat inderdaad het overwegen waard. Het belangrijkste voor mij is om de tent zo kort mogelijk op 16/8 te kunnen zetten omdat ik inclusief huur en de hogere energiekosten wel eens tot vragen zouden kunnen leiden bij de huurbaas. 

 

On 10/29/2019 at 7:26 PM, Buyuk said:

Als je SOG wilt kweken kan ne beste met stekken beginnen omdat je zs in principe direct met 12/12 kunt laten bloeien, al zou het handiger zijn om aantal dagentd voorgroeien.

Meer stek/zaad is meer kosten, maar jij bedoeld lagere electriciteits kosten omdat je direct 12/12 kunt aanhouden waardoor de huisbaas het niet opmerkt waar ik het mee eens ben.

Voor SOG wil je zoveel mogelijk hoofdtoppen per m2 waardoor je ong 8L potten moet gebruiken.

Met zaadjes heb je dat sommigen gelijk kopje uitsteken en sommigen daar heel lang over doen waardoor je soms langer dan verwacht moet wachten tot je kan schakelen naar 12/12.

Dit is precies mijn reden inderdaad. Maar met zaden een SOG doen zou je dus niet aanraden? Dan kan ik dus beter bovenstaande doen met 5 planten?

 

On 10/27/2019 at 7:31 PM, King_Kush said:

Kijk even naar mijn kweekverslag, ik kweek één plant in een 90x90x180 tent met de ScrOG methode. Misschien dat je daar inspiratie uit kan halen...

Ga ik direct doen!

Heb ik een extra reflector nodig voor op mijn lamp als ik hem in een tent hang? De tent reflecteert ook al veel toch?

 

mvg

Edited by quint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met scrog zou je zeker aantal weken moeten voorgroeien terwijl je met stekjes in principe direct onder 12/12 kunt zetten. Vanuit zaadjes SOG kweken zou ik persoonlijk niet doen. 1- zaadjes zijn best prijzig 2- verschilt vaak kwa ontkiemen en groeien terwijl stekjes allemaal even snel gaan (als ze van de zelfde moeders afklmstig zijn)

In jou situatie zou ik onder een verlichting dat weinig verbruikt een moederplantje laten volgroeien tot je er zelf stekjes van kunt snijden, daarna na paar dagen groeien vol onder de 12/12 in een sog opstelling.

Of je zoekt een stekkenboer op, meestal heb je er snel eentje gevonden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohh dat kan natuurlijk ook, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. 1 moederplant opkweken en die als het ware slachten voor de stekjes, slim.

De enige lamp die ik heb is de in mijn eerste post genoemde 250 watt kweeklamp. Hoe kweek ik het beste een moederplant waar ik veel stekken afhaal?
De beste manier is denk ik om de plant een aantal keer te toppen toch?
Of is hier ergens op het forum een handleiding hoe te stekken te vinden misschien?

Edited by quint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook niet echt van stekken maken, het is maar net of je voldoende groene vingers hebt. Er is veel info over moederplantjes onderhouden en stekjes knippen.

Moederplant onderhouden is niet echt relevant voor jou omdat je toch nadat je genoeg stekjes kunt knippen de plant letterlijk gaat "slachten"

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...