Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Die verpakking van Superthrive is echt geweldig!

Daar zou Tell Sell zich voor schamen. :)

 

Over die Silicum heb ik al heel wat gelezen.

Toch blijven de meningen verdeeld.

De een zegt dat je 'gewoon' Silicum kunt gebruiken dat je ook bij sommige schilderszaken kunt kopen.

Anderen zeggen weer dat dat weliswaar Silicum is, maar in een vorm die niet eenvoudig opneembaar is voor de plant.

(Nu vertrouw ik voedings-suplement fabrikanten niet altijd, dus die verpakken rustig iets om wat je overal kunt kopen voor een grijpstuiver en vragen de hoofdprijs)

Nu las ik ook weer ergens dat er zoiets bestaat als 'pre-stabilize Silica', van het merk Osa/28 bijvoorbeeld.

Ik zie door de Silicum-bomen het bos niet meer.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 1 
12/12

Daar zijn we weer met een update van de Green Gelato's!
Alles nog steeds onder controle, hoewel ze flink aan het uitdijen zijn en ik steeds minder mn reet kan keren :) 
Niks te klagen, daar niet van! Enige wat ik wel even ga doen is een kleine kacheltje halen voor de nachten. Het begint toch wel wat kouder te worden ' s nachts merk ik. 
Straks maar ff een klein 400w kacheltje halen. En de luchtvochtigheid 's nachts is ook iets om in de gaten te houden... verder gaat alles nog steeds goed zo die gaat.

Condities:

Temperatuur dag (planthoogte):
26º
Temperatuur nacht (planthoogte): 18º
-
Afstand tussen lamp en plant: 1.00m
-
Temperatuur dag (pothoogte): 22º
Temperatuur nacht (pothoogte): 17º
-
Luchtvochtigheid dag: 
55%
Luchtvochtigheid nacht: 65%
-
pH: 6.0
EC: 2.0
Temperatuur water/voeding: 21º
-

En natuurlijk weer wat foto's van afgelopen week!

DSCF4169.thumb.jpg.c7226a89f37d88f698fff8a54f37281a.jpg

DSCF4170.thumb.jpg.100d838d62b414a2306403db5d65fdc4.jpg

DSCF4173.thumb.jpg.06b5d1f8d0819103feb6db1c2cf2341d.jpg

DSCF4191.thumb.jpg.15437b5e7ccc27c55cbd055f32c4c351.jpg

In principe het laatste rondje stekken dat ik er nog af heb gehaald... ± 50st


DSCF4181.thumb.jpg.624548e1611b3760253536d45cc6cf6b.jpg

DSCF4171.jpg

DSCF4194.jpg

DSCF4200.jpg

DSCF4201.jpg

Op weer naar de volgende week! 

Edited by MEAN GREEN
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Die verpakking van Superthrive is echt geweldig!

Daar zou Tell Sell zich voor schamen. :)

 

Over die Silicum heb ik al heel wat gelezen.

Toch blijven de meningen verdeeld.

De een zegt dat je 'gewoon' Silicum kunt gebruiken dat je ook bij sommige schilderszaken kunt kopen.

Anderen zeggen weer dat dat weliswaar Silicum is, maar in een vorm die niet eenvoudig opneembaar is voor de plant.

(Nu vertrouw ik voedings-suplement fabrikanten niet altijd, dus die verpakken rustig iets om wat je overal kunt kopen voor een grijpstuiver en vragen de hoofdprijs)

Nu las ik ook weer ergens dat er zoiets bestaat als 'pre-stabilize Silica', van het merk Osa/28 bijvoorbeeld.

Ik zie door de Silicum-bomen het bos niet meer.

 

Haha echt een classic verpakking he! Alleen daarom al een winnaar :)
Over silicium/silica is idd heel wat geschreven en daarom ook veel over te lezen...
Toch ben ik ervan overtuigd dat de toediening van de juiste vorm van Silica toch écht de plant wel versterkt. 
Dan moeten de fabrikanten idd wel de juiste vorm gebruiken en in hoeveelheden dat je plant er ook daadwerkelijk iets aan heeft..

Dit is nou niet bepaald het makkelijkste artikel om te lezen, maar is wel gebaseerd op diverse onderzoeken en er wordt uitgebreid gesproken over SI en wat het doet en hoe het beschikbaar wordt voor de plant. Voor mij persoonlijk iets te hoog gegrepen (Lees: teveel wetenschappelijke info waar ik niet zo veel mee kan zelf als simpele kweker haha). Uiteraard is dat onderzoek niet specifiek op onze planten gericht, maar de werking van Silica in planten en de opname en opslag van Silica wordt er wel in beschreven.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2759229/

Zo zijn er idd meer artikelen en video's over Silica en het gebruik ervan. Een quote uit bovenstaand artikel waar ze het wel hebben over oa Tomatenplanten dus iets eruit zou toe te moeten passen zijn op onze planten:

"Other plants investigated for their uptake of silicic acid are cucumber and tomato, moderate and low-level accumulators, respectively. For both species the uptake of silicic acid from the environment was found to be mediated by a transporter with the same affinity for silicic acid as Lsi1, but differences in transporter density on the lateral roots were detected, accounting for the variation in Si uptake. A second transporter has also been identified in rice which is responsible for xylem loading of Si, but in cucumber and tomato plants xylem loading occurs by passive diffusion."
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het buiten kijf staat dat Silicum/Silica werkt.

Probleem bij de growers is evenwel dat ze het maar niet eens worden over in welke vorm dat moet zijn.

De marketingpraatjes van sommige fabrikanten doen goed hun werk blijkbaar. :)

Maar leden zoals @Boefje030en ook @Wietefrasgebruiken niet de dure spullen uit de GS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, ik ben ook niet vies van 'ready made' producten (mits ze doen wat ze beloven), of anders dingen uitproberen en uitzoeken, maar het gros van de mensen neemt idd toch aan wat de mensen in de GS ze aanraden. Maar de GS zou eigenlijk iets moeten aanraden op basis van kennis over het product ipv iets aanraden omdat de vertegenwoordiger een mooie fles wondermiddel genaamd Silicium kwam laten zien met een mooi etiket en logo erop :) 

Ik heb mijn silicium gekregen van een collega die zijn eigen voeding maakt. Niet commercieel, maar voor zichzelf en omdat ie het interessant vindt. Wellicht kan hij het me eens precies vertellen hoe het nou precies zit met Si of Si(OH)4 etc. Ik weet wel dat sinds ik het ben gaan gebruiken, mn dames er erg goed op gaan. Dus ben het helemaal met je eens dat het wel werkt. Ik heb ook nog een Aptus Regulator staan die ik nog had, maar die staat stof te vergaren sinds ik de 'pure' enkelvoudige Silicium heb gekregen... Laatst zag ik een filmpje op YT van iemand die had zn dames teveel silicium gegeven. Dat zag er niet zo gezellig uit! Ik geef het daarom ook voorzichtig in kleine doses en ze gaan der erg lekker op vooralsnog. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, MEAN GREEN said:

maar die staat stof te vergaren sinds ik de 'pure' enkelvoudige Silicium heb gekregen... 

En welke is dit dan?

Waar te koop?

Linkje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Kees A said:

Waar te koop?

Als je de Aptus Regulator bedoelt, die is overal te koop. 

Kijk maar

*EDIT* Er is ook al heel veel over geschreven in het verleden hier op WF.  (Aptus Regulator)

Edited by MEAN GREEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, die Aptus dat weet ik wel.

Maar welk silicum gebruik jij nu.

Waar is die te koop? Of wat staat er op de fles?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die is niet te koop... Althans niet dat ik weet. Wat ik al zei, een kennis/collega stelt zijn eigen voeding samen. En hij heeft mij een fles gegeven. Hij verkoopt niet commercieel (voor zover ik weet). Hij vindt voeding interessante materie. Staat niks op mn fles. Gewoon een liter fles zoals Aptus bijv, maar dan wit, met niks derop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie planten!

Je zou kunnen overwegen om een luchtontvochtiger neer te zetten in je hok ipv een 400w kacheltje. Die geeft namelijk ook warmte af en tackel je gelijk die vochtiigheid waar je het over hebt.

Ik gebruik zelf een ontvochtiger die ik geloof iets van 300w verbruikt. Deze is overdag met de lampen uit zo ongeveer 50% van de tijd aan (gestuurd via hygrometer). En dat scheelt terwijl hij nu buiten het hok staat zo een paar graden in het hok. Als jij hem in je hok kan plaatsen zou je daar zomaar genoeg aan kunnen hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

Mooie planten!

Je zou kunnen overwegen om een luchtontvochtiger neer te zetten in je hok ipv een 400w kacheltje. Die geeft namelijk ook warmte af en tackel je gelijk die vochtiigheid waar je het over hebt.

Ik gebruik zelf een ontvochtiger die ik geloof iets van 300w verbruikt. Deze is overdag met de lampen uit zo ongeveer 50% van de tijd aan (gestuurd via hygrometer). En dat scheelt terwijl hij nu buiten het hok staat zo een paar graden in het hok. Als jij hem in je hok kan plaatsen zou je daar zomaar genoeg aan kunnen hebben.

Thanks Cannarie! 

De reden voor de kachel is eigenlijk meer om de temperatuur in de nacht wat op te schroeven. Zo'n klein 400w kacheltje is erg compact en kan in principe de warmte onder mn Deense bodems door stralen, met het idee dat het bij de voeten rond de 20º blijft... Een ontvochtiger kan denk ik sowieso geen kwaad idd. 
Eerder nooit last van gehad of naar moeten kijken, maar nu wellicht wel handig!

Heb je een linkje of voorbeeld van de ontvochtiger die jij gebruikt? En maakt zoiets veel geluid? Ik draai overdag, dus zou de ontvochtiger in de nacht moeten draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silicium wordt in de tuinbouw veelal gebruikt als kalimetasilicaat, hierdoor breng je ook een deel kalium in. Een andere vorm is bindzil, daar zit een deel natrium in. Beide zijn goed opneembaar voor de plant. De prijzen die ze in de growshop durven te vragen voor een flesje gaan helemaal nergens over. Voor een paar honderd euro heb je een 1000 liter vat bindzil of kalimetasilicaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag zover. Interessante genetica en leuk om iemand te zien overstappen van hps naar led. Toevoeging van perliet snap ik niet maar zul je wel zelf een goede rede voor hebben met je ervaring. Verder lijken ze wat lichtgroen op de foto’s en is mijn ervaring op led juist dat ze eerder donkergroen zijn in deze fase. Ik ben heel erg benieuwd naar de bloeifase en hou t in de gaten. Jammer dat er niet zoveel reacties zijn maar ik weet zeker dat er veel mensen op de achtergrond meelezen maar niet de moeite nemen om in te loggen en wat te schrijven. Veel succes en ga zo door ik volg.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polletje! :)  

Bedankt voor je reactie! Heel tof.

De definitieve keuze maken om over te stappen op led is ook niet over 1 nacht ijs gemaakt, maar moest er sowieso wel een keer van komen.
 
De reden dat ik perliet in mn cocos heb zitten is eigenlijk omdat ik initieel zou gaan druppelen zoals ik eerder ook altijd deed, alleen is dat er door vertraging bij de levering van wat onderdelen van het druppelsysteem deze ronde niet van gekomen. Ik heb eigenlijk altijd mijn cocos met perliet gemengd, op aanraden van een collega ooit in den beginnen eigenlijk. Ik weet dat het goed vocht vasthoudt, maar tegelijkertijd nog steeds 'luchtig' blijft en omdat ik altijd op de 'drip to waste' manier druppelde leek het me ook goed te helpen met drainage. Ik heb verschillende verhoudingen geprobeerd, maar 60/40 leek de 'sweet-spot' te zijn voor mij. Alleen had ik nu een verkeerde berekening gemaakt waardoor ik maar op 60/30 uitkwam omdat de perliet op was :P

Het viel mij ook al op dat op de foto's ze inderdaad wat lichtgroen leken, met name de nieuwe groei. Maar ik denk dat het ook (deels) een witbalans probleem is qua camera-instelling. Ik maak de foto's in het licht waaronder de dames staan te zonnen en het vertekent wel een beetje. Op het oog (niet door de camera) ziet het er een stuk minder lichtgroen uit. Ik zal er morgen nog eens even goed naar kijken tijdens het inspecteren van de dames... Of bedoel je dat je vind dat de gehele plant er wat lichtgroen uitziet?...

Wat betreft het aantal comments... ach, ik heb gewoon veel plezier in wat ik doe en deel dat graag hier. Ik haal niet persé mijn voldoening uit comments, hoewel het natuurlijk leuk is om te keuvelen over de hobby! Maar ik vind het al leuk dat er mensen zijn die überhaupt geïnteresseerd zijn en af en toe een kijkje nemen. Ik heb zelf ook heel lang 'stil' op de achtergrond mee gelezen voordat ik een account aanmaakte of überhaupt iets poste :)  

We gaan iig met goede moed de aankomende weken in. Ik ben zelf erg benieuwd hoeveel ze nog de hoogte in gaan, aangezien sommige pheno's van dit soortje nogal de neiging hebben ontzettend te strekken in de eerste paar weken bloei. Dat zullen wss de pheno's zijn waar nét iets meer Sativa dan Indica in zit. Blijft altijd een beetje tricky met hybrides...

Thanks dat je ff de tijd hebt genomen een reactie achter te laten! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, MEAN GREEN said:

De reden voor de kachel is eigenlijk meer om de temperatuur in de nacht wat op te schroeven.

Bedoelde juist te zeggen dat een ontvochter ook warmte afgeeft.

Kan er naast zitten, maar volgens mij wordt uiteindelijk alle energie van een apparaat weer in warmte omgezet en dan zou een 400w ontvochtiger dus evenveel warmte afgeven als een 400w kachel.

Nadeel is alleen dat je een ontvochtiger doorgaans niet stuurt op temperatuur. Je kan hem natuurlijk wel constant aan houden.

4 hours ago, MEAN GREEN said:

Heb je een linkje of voorbeeld van de ontvochtiger die jij gebruikt? En maakt zoiets veel geluid? Ik draai overdag, dus zou de ontvochtiger in de nacht moeten draaien.

Ik heb een 'qlima D430'

Las net in tot mijn verbazing in de specs dat hij 730W verbruikt  tijdens ontvochtigen, dus heb het net weer een keer gemeten en kom dan uit op 400W (vergiste me net even 100W).

Wat is veel geluid? Ik vind het alles meevallen. Het geeft een brom, maar als hij in mijn hok staat, moet ik buiten het hok mijn best doen om te horen of hij draait.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, cannarie said:

Bedoelde juist te zeggen dat een ontvochter ook warmte afgeeft.

Ja, alleen voor mij niet op de juiste plek. Ik zou het liefst willen dat ik warmte onder mn Deense bodems kan blazen, die staan ±25cm van de grond. 
Met als idee erachter dat door de warmte onder mn bodems door te blazen, mn potten warmer blijven. Dat is waar ik de warmte nodig heb. 
De 'omgevingstemperatuur' is in principe goed. Maar bij de grond is het kouder. Tenzij het niet uitmaakt als het overdag 20-22º is bij de potten en 's nachts ±17º ?
 

 

10 minutes ago, cannarie said:

Ik heb een 'qlima D430'

Net ff opgezocht en bij het zien ervan schoot me te binnen dat ik nog een mobiele airco heb die ook een ontvochtigingsfunctie heeft.  
Die doet in principe hetzelfde denk ik? Maar zal wss wel wat meer herrie maken... Bromgeluiden ben ik altijd een beetje huiverig voor in de nacht wanneer alles om je heen stil is..  Ik zal morgen weer eens kijken hoe het met LV is gesteld. Maar het liefst heb ik die in de nacht niet rond de 65%, want dat zal straks nog wel gaan stijgen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MEAN GREENmisch zulke warmte draden , zijn 6 meter , 4 meter warmteafgift en verbruiken 30w. Heb ze gezien op desjop.nl. of een warmte mat rumberg, gebruik er een en werkt perfect.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Piffer said:

@MEAN GREENmisch zulke warmte draden , zijn 6 meter , 4 meter warmteafgift en verbruiken 30w. Heb ze gezien op desjop.nl. of een warmte mat rumberg, gebruik er een en werkt perfect.

Perfect! Snelle zoekopdracht en meteen een verwarmingsmat gevonden die perfect zou zijn voor het formaat Deense bodem die ik gebruik... De mat is 50 x 120cm (150W) Met thermostaat. Wel €115 p/st :rolleyes: :mellow: Maar ja... de dames willen toch warme voeten... Thanks voor de tip!

*EDIT* 
Weet alleen niet of 'spatwaterdicht' wel waterdicht genoeg is als er met elke waterbeurt wat run-off overheen loopt. Het loopt wel weg, maar toch...

Edited by MEAN GREEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

K Gebruik de digitale thermo 2 van biogreen (geloof 62 € bij greensell), handiger en exacter dan analoog en de draad met sensor is lang genoeg en werkt op 1gr nauwkeurig, die rumberg mat is 95-95 maar zit lucht of dergelijke in dus perfect plat of gelijk krijg je ze niet

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me niet zo druk maken om de temp. Ik zie geen problemen bij de planten dat ze het te koud hebben.

Je kan altijd een 100mm buisventilator kopen €15 met een 100mm slang en deze dan afzuigen bovenin en dan naar onderen laten blazen onder de Deense bodem.

tijdens de lichtperiode kan de temp wel wat omhoog, dus de ventilator misschien wat lager.

bij hogere temp is de relatieve vochtigheid ook lager dus dat probleem ook weg.

Als de temp niet onder de 16 gr komt bij de wortels is er niets aan de hand.

 

succes

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, polletje said:

Ik zou me niet zo druk maken om de temp. Ik zie geen problemen bij de planten dat ze het te koud hebben.

Dat is waar. Maar het is nu eind oktober en het is nog niet écht koud, maar we gaan wel richting november en december... 
 

9 hours ago, polletje said:

tijdens de lichtperiode kan de temp wel wat omhoog, dus de ventilator misschien wat lager.

Helaas wordt het er niet warmer door de led's. De afz staat al op zn laagste stand, ik gebruik een Isomax 2310 van Can, gestuurd door frequentie-regelaar en die draait op 20Hz, wat het minimale is om nog onderdruk te houden. Mijn aanvoer is passief van buiten. Dan zou misschien toch de oplossing zijn een klein kacheltje. Want als het straks overdag ook kouder gaat worden, gaat het in mn ruimte natuurlijk ook met een paar graden naar beneden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Piffer said:

K Gebruik de digitale thermo 2 van biogreen (geloof 62 € bij greensell), handiger en exacter dan analoog en de draad met sensor is lang genoeg en werkt op 1gr nauwkeurig, die rumberg mat is 95-95 maar zit lucht of dergelijke in dus perfect plat of gelijk krijg je ze niet

Die Thermo 2 ken ik idd. Jammer dat je die mat dus niet perfect plat krijgt, dat betekent dus dat de dames een beetje scheef komen te staan. Dat is irritant, ook met water geven... Ik zou eigenlijk zo'n groen warmtematje uit zo'n propagator moeten hebben, maar dan in ongeveer 60x125, die zijn volgens mij wel redelijk vlak.

Uiteindelijk lijkt het erop dat ik toch op het originele idee van een klein kacheltje uitkom, ook met het oog op wat ik in mn vorige antwoord op @polletje gaf...

De omgevingstemperatuur gaat straks ook zakken, doordat het buiten eens stuk kouder gaat worden. En ik heb wel nog 2 of 3 Photon Led's extra die ik zou kunnen ophangen, maar die gaan ook niet voor veel warmte zorgen. 

Thanks voor het meedenken sowieso!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die rumberg gekocht maar heb nog een van bij greensell, deze zijn ook alminium geloof dat hot box noemt ..deze zijn wel plat en perfect als je geen ongelijkheden wil in je ondergrond. Wel w1t aan duurdere kant en biogreen zelf heeft ook verwarmmatten maar afmetingen ken k niet, heb eentje op propagator formaat en is ook perfect plat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Piffer said:

Ik heb die rumberg gekocht maar heb nog een van bij greensell, deze zijn ook alminium geloof dat hot box noemt ..deze zijn wel plat en perfect als je geen ongelijkheden wil in je ondergrond. Wel w1t aan duurdere kant en biogreen zelf heeft ook verwarmmatten maar afmetingen ken k niet, heb eentje op propagator formaat en is ook perfect plat.

 

Ik ga vandaag ff in de GS langs en kijken wat ze voor me hebben/kunnen bestellen...

In other news...

Gisteren weer bij de dames wezen kijken en ze waren sinds vrijdag aardig doorgeschoten. Misschien wel meer dan ik eigenlijk had gewild. 
Later vandaag een update! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...