Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VolcanicSea

Tweede ronde onder Fluence Spydr 2i

Recommended Posts

5 minutes ago, M0251 said:

Als dat zo is wrm komt het onderste van de plant dan vaak niet mee? 

Weet ik niet.

Wellicht doordat de bladeren die aan het onderste deel van de plant zitten, minder licht krijgen.

En dat daardoor het gehele onderste deel van de plant onderontwikkeld blijft. 

Ik doe maar een gooi.

Fotosynthese vindt (naar mijn weten) alleen plaats in die delen van de plant waar bladgroenkorrels zitten.

Nu zie je in toppen wel bladeren, maar het grootste deel van de toppen bevat volgens mij niet zulke bladgroenkorrels.

Ben geen expert. Dus misschien zit ik er naast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, M0251 said:

Als dat zo is wrm komt het onderste van de plant dan vaak niet mee? 

Omdat het onderste van een plant vaak niet in staat is, om voldoende suikers voor zichzelf te produceren en hard aan de suikers trekken van de delen die dit wel kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom gaat node 1 er bij mij ook standaard altijd af.

edit. 

Ook top ik de plant.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel denk ik dat het zin heeft om laat in de bloei blad te verwijderen om op die manier voor meer ventilatie te zorgen.

Dus dat er minder vocht blijft hangen tussen de bladeren.

Waardoor minder kans op schimmels e.d.

Maar dat heb ik van horen zeggen en mijn boerenverstand was het daar mee eens.

Nu is dat niet altijd de beste raadgever...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het filmpje wordt het goed uitgelegd, wellicht dat jullie 'm niet hebben gezien op de vorige pagina.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of ik het daar eens mee ben Kees, want dit hangt enerzijds van je circulatie/ventilatie af, kun je dit anderzijds al toepassen in de groei/begin bloei, zodat het dus niet zo bushy wordt en daarnaast is het aannemelijk dat de plant minder weerbaar wordt voor schimmels, laat in de bloei en blijven bladeren die in het volle licht staan, nog steeds andere delen bevoorraden die minder verdampem.

Bedankt voor het filmpje Vulcano. Ik heb tot nu toe 1/3e gezien. Voor de duidelijkheid, de beste man gaat hier in de groei te werk.

Van wat ik tot nu toe heb gezien, wisselt de beste man tussen zinnige zaken en totale nonsens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet ook niet zeker of het zin heeft.

Maar zoals het mij wel een beetje logisch overkomt: Je haalt blad weg dat sowieso weinig tot geen licht krijgt. Schimmels hebben ook bij een hoge vochtigheid en weinig ventilatie meer kans om succesvol te worden. En je doet het pas in de periode dat alles reeds goed in de bloei staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er zelf ook wel goede ervaringen mee om her en der wat extra blad weg te halen aan het einde van de bloei.

Het geheel wordt allemaal net wat luchtiger, de onderste bloemen krijgen wat meer licht en de circulatie tussen de planten is stukken beter:D

Iedereen heeft zijn methoden natuurlijk, ik doe het niet bij planten die al heel luchtig van zichzelf zijn:innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog een leuke van  Monty/Lastpak. Vooral het stukje tussen sink en source vind ik treffend....

High Again,

In het onderstaande stuk wil ik een aantal veel gemaakte misverstanden en denkfouten belichten die ik regelmatig tegen kom in onze hobby. Ik leest overal over plantvoeding, het staat op de etiketten en in bijna alle stukken die je over planten leest maar is dat wel correct? Planten maken namelijk zelf hun eigen voeding (suikers) aan via fotosynthese! Deze suiker (sucrose) is de energiebron van de plant voor de ademhaling (respiratie) levert de energie voor allerlei processen in de plant en is de motor achter de groei. Om te groeien, of anders gezegd om te bouwen heb je bouwstoffen nodig. Wat men dus als voeding benoemd zijn in feite bouwstoffen. Zie het als een huis bouwen. De stenen die daarvoor nodig zijn, zijn bouwstoffen en de energie om die stenen tot een muur te metselen is de metselaar. Je kunt suikers in een plant dus vergelijken met een metselaar en de stenen die benodigd zijn met de bouwstoffen. We voegen dus geen voeding toe aan het medium maar bouwstoffen! Verder zal ik het nog even willen hebben over blad wegnemen en toppen in het licht zetten. Daarvoor is wel een beetje basis biologie nodig. :mail:

Hoe komen deze bouwstoffen nu op de plek waar ze nodig zijn?

Hiervoor moeten we terug naar een stukje basis biologie. Door via het blad te verdampen kan een plant “drinken”. Verder levert worteldruk een kleine bijdrage een het kunnen drinken  maar dat is maar zeer gering bij cannabis. Het water wordt dus als het ware omhooggetrokken in de plant omdat het blad verdampt. Dit gaat via de houtvaten (xyleem). Houtvaten beginnen net boven de worteltop en eindigen onder de groeipunt en in elk blad. Planten “drinken” dus enkel via het worteltopje en een heel klein stukje daarna en kan ook enkel daar bouwstoffen opnemen. Al de rest van de wortel is enkel een transportmiddel. De opname van water en bouwstoffen gaat dus via de wortelpuntjes van de haarworteltjes. Vanaf daar moet het naar de houtvaten. Op weg daar naar toe kan het water drie routes volgen te weten: tussen de cellen door (een plant heeft daar weinig invloed op), ten tweede van cel tot cel, maar niet via het celvocht en ten derde van cel tot cel, via het celvocht (en de vacuole). De plant kan dit wel sturen. Bij een hoge bodem ec kost dit haar flinkwat energie! Via deze 3 wegen kan dus water aankomen bij een verkurkte laag cellen rond de houtvaten. Alle water moet door deze heen. De plant heeft hier wel wat controle over de hoeveelheid water en bouwstoffen die er doorgelaten worden! Staat je plant met omhoog geklapte bladranden, een teken dat ze overmatig verdampt en als reactie hierop haar huidmondjes sluit om niet te verwelken dan stopt dus ook de bouwstofopname en ook de fotosynthese. Er komt immers geen co2 binnen. De metselaar en de handlanger die de stenen aanvoert hebben schafttijd! Je plant staat te niksen. Lampje omhoog dus.

Eenmaal in het houtvat aangekomen gaat water met bouwstoffen omhoog, dat is eenrichtingsverkeer. Omdat de mate van verdamping dus de hoofdmotor is achter het kunnen drinken krijgen sterk verdampende delen dan ook het meeste water en bouwstoffen. Als bijverschijnsel kunnen dus bij een te sterke verdamping, weinig verdampende delen zoals je toppen te weinig bouwstoffen krijgen met name bij calcium zie je dit wel eens in bloeiweek 4 a 5.

Nu komen we bij de eigenlijke voeding van de plant, de suikers.

Suikers gaan via de zeefvaten. Netto positieve fotosynthese vindt plaats voor meer als 2/3 volgroeide bladeren. Het volgroeide blad wat in het licht staat gebruikt een deel zelf voor ademhaling en onderhoud maar het maakt meer suikers aan dan het zelf nodig heeft. Deze suikers die het blad te veel heeft gaan via de zeefvaten naar andere delen van de plant die zelf te weinig suikers kunnen maken. Behalve suikers vervoeren de zeefvaten nog ook andere stoffen zoals aminozuren en dus ook water. Niet of weinig verdampende delen zoals de toppen krijgen dus het grootste deel van hun water via de zeefvaten. Zeefvaten bestaat uit levende cellen en het transport kan alle kanten op.

zakl2a41at03lvnpxx67i9uwq0bja602.JPG

Een voor meer als 2/3 volgroeid blad heeft dus netto fotosynthese over en dus suikers over. Het zijn dus de voedingsbronnen van de plant. Deze suikermakers noemt men ook wel een source-blad. Source-bladeren zijn dus volgroeide bladeren boven in de plant die volop licht vangen. Alle andere delen van een plant maakt in feite minder suikers aan dan dat ze nodig hebben en noemen we een sink . Sink betekend is het Engels afvoerputje. De overtollige suikers van de source-bladeren gaan dus richting de sink-organen van een plant. Jong onvolgroeid blad, Volgroeid blad wat erg weinig licht vangt ,de stam en stelen, bloei en eventuele zaden, de wortel zijn dus allemaal sinks en trekken allemaal suikers naar zich toe. De gezamenlijke trekkracht is meestal veel groter dan de productie van suikers. Er is dus sterke concurrentie in de plant om de suikers. Wie het hardst kan trekken, krijgt het meest.

Nu wordt het iets ingewikkelder maar voor een goed begrip hoort dit stukje er wel bij.

Een jong blad produceert zelf dus nog niet genoeg om goed te kunnen groeien. Als het jonge blad meer uitgroeit, heeft het minder suikers van elders nodig en produceert het zelf steeds meer. Het wordt dus een source. De omslag vindt plaats als het blad ongeveer 1/2 tot 2/3 van de uiteindelijke grootte heeft bereikt. Om geproduceerde suikers (meestal sucrose) van de source-bladeren naar elders te vervoeren, moeten ze in het zeefvat “geladen”  worden. De suikers kunnen het celmembraan niet vanzelf passeren er zijn “bewaakte poorten”. Door die poorten kunnen suikers actief in het zeefvat gepompt worden.

De zeefvat-cellen stoten eerst zuur-ionen (H+) uit, een actief proces dat energie kost. Zo ontstaat er een verschil in de concentratie van h+jes. Buiten het zeefvat zijn nu veel meer zuurionen dan in het zeefvat. Het H+ wil terug, maar dat kan niet omdat de membraan gesloten is. Terug kan alleen via de “poorten”. Zoon poortje is in feite een transporteiwit in het membraan. Het H+je bindt daaraan vast. Maar pas als er ook een suikermolecuul bindt, klapt het eiwit om en zijn zuurion en de suiker in het zeefvat aangeland. De poort heet de H+ – sucrosepomp. Prachtig he hoe dat allemaal werkt. Door dit proces neemt de concentratie sucrose in het zeefvat steeds verder toe. Een vloeistof met een hogere concentratie aan opgeloste stoffen trekt door het celmembraan heen water uit naburige cellen aan (osmose). Hierdoor ontstaat er een druk, wat vanzelf transport van het water en suikers op gang brengt. Bij een sink aangekomen gebeurt precies het omgekeerde proces via de H+ – sucrosepomp. De suikers worden hier “uitgeladen”.   Nu zijn er meestal veel meer poortjes  beschikbaar voor het uitladen dan voor het inladen. Vertaald betekend dit dus dat de totale sinksterkte veel groter is dan de totale sourcesterkte.

Fotosynthese, laden en uitladen van de zeefvaten zijn niet zo temperatuurgevoelig, maar de processen nà het uitladen wel. De suikers moeten in de ontvangende cellen ingebouwd worden tot nuttige delen. Daaraan komen veel enzymen te pas en enzymatische processen verlopen bij hogere temperaturen duidelijk sneller. Als de processen ten gevolge van lage temperatuur erg langzaam verlopen, remt dat het uitladen van suikers uit het zeefvat. Het systeem loopt vast, inladen heeft ook geen zin meer. Omdat de fotosynthese wel doorgaat (niet zo temperatuurgevoelig) komen er steeds suikers bij. De suiker-concentratie in de producerende cellen loopt op en dat is het signaal om in die cellen zelf te gaan opslaan. De suikers worden in de bladgroenkorrels zelf opgeslagen, in de vorm van zetmeel. Als dat veel gebeurt, tast het de fotosynthese zelf aan! Donkergroen blad is nadelig!
Er moet dus altijd een balans zijn tussen source en sink. Als je de temperatuur verhoogt, verstoor je de balans, want daardoor gaat de sinksterkte omhoog. Met meer licht of CO2 bevorder je juist de sourcesterkte. Om de balans te herstellen moet de temperatuur dus omhoog bij meer licht en/of meer CO2.

De plant kan op veel manieren de fotosyntheseproducten kwijt. De sinksterkte is immers in het algemeen veel groter dan de sourcesterkte. Als de plant nog niet in bloei is, stuurt ze de overtollige suikers wel richting stengels of wortels en jong blad. Die worden dan zichtbaar dikker en groter. De plant kent ook specifieke opslagmogelijkheden in stengel en wortel om het teveel aan suikers tijdelijk te parkeren, in de vorm van zetmeel. Die voorraden kunnen later via zeefvaten weer aangesproken worden als de fotosynthese niet voldoende is.

 

Is bladsnoei dus verstandig?

Je leest of hoort wel eens vaker dat men flink wat blad wegneemt om de toppen mooi in het licht te krijgen maar deze mensen hebben dus helemaal niks begrepen van bovenstaande verhaal. Toppen zijn en blijven flinke sinks! Ze zullen hard aan de suikers blijven trekken maar de bron van de suikers hebben ze weggenomen :-(   :negative: . Daarnaast is er nog het feit dat elk wondje een open deur is voor schimmelsporen die daar heel makkelijk de plant in kunnen. Daar merk je in eerste instantie helemaal niks van maar de schimmel zit dan dus al in je plant. Hier word deze wel actief door de plant geremd en ingedamd en zul je ook weken lang hier geen gevolgen van zien. Pas als de weerstand van de plant afneemt, einde bloei kan het dan plots tot een botrytis uitbraak komen en ja dan zijn de rapen gaar :wacko: .

Veel slimmer is het om sinks te gaan wegnemen in plaats van source-blad. Volgroeid blad onder een dicht scrogveldje zijn in feite ook weer terug sinks geworden. Ze verbruiken meer suikers dan ze kunnen aanmaken  in de schaduw. Hier zou je er dus ervoor kunnen kiezen om ze wel weg te nemen en het schimmel risico op de koop toe te nemen. Maar zoon volgroeid blad is ook een bron van mobiele voedingselementen. Bij te korten in de top van de plant zal de plant deze mobiele voedingselementen gaan transporteren vanuit deze bladeren , die dan vergelen, naar delen boven in de plant. Ik laat ze dus lekker zitten tot de plant ze leeg getrokken geeft en zelf afkurkt en laat vallen.

Wat kan je dan wel wegnemen Monty (schimmelrisico daargelaten) Ik neem zijscheuten onder in de plant weg (dieven) Deze in de schaduw staande sinkonderdelen trekken ook flink aan de suikers en zullen enkel wat fluf geven. Iets waar ik niet zo happerig op ben. Deze neem ik vaak dus wel weg. Het fanblad van de node waar ik deze scheutjes wegneem laat ik dus gewoon zitten als reserveopslagplek voor de mobiele voedingselementen. Verder bestaat er nog een techniek waarbij je piepjong fanblad uit de toppen weg haalt, een heel gefriemel en zeer schimmel gevoelig. Vocht wat uit de wondjes komt is de ideale voedingsbodem voor schimmelsporen en er zijn dus open deuren. Toch heb ik dit wel eens toegepast. Vroeg in de topopbouw haal ik dan zeer jong fanblad wat later als de top zal dichtgroeien weg. Dit zijn dan dus sinks die suikers verbruiken die ik liever richting top heb. Om deze techniek toe te passen moet de plant dus wel over voldoende gezonde sourche-bladeren beschikken onder deze top om de top te voorzien van suikers!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud blad heeft niet veel fotosynthese meer dus dat kan je prima weghalen. Nieuw of jonger blad krijgt hierdoor meer licht. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud blad? Leg eens uit wat oud blad is dan want dat slaat echt nergens op.
Er is nooit sprake van oud blad bij een gezonde plant, alleen van blad wat geen functie meer heeft.

Blad waar de plant geen nut meer voor heeft laat ze vanzelf vallen, al het andere vervult 1 of meer functies.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/9/2020 at 2:52 PM, Head Honcho said:

Oud blad heeft niet veel fotosynthese meer dus dat kan je prima weghalen. Nieuw of jonger blad krijgt hierdoor meer licht. 

Het is wel iets ingewikkelder dan dat. "Oud" blad is nou juist een source en nieuw blad is een sink. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar blad dat geen of nauwelijks licht krijgt, zou je dan straffeloos kunnen verwijderen.

Want oud blad dat geen of weinig licht krijgt, kan geen source zijn. Want doet niet of nauwelijks meer mee aan fotosynthese. Ergo weghalen geeft niks.

Nieuw blad dat geen licht krijgt is een sink, maar gebruikt alleen maar suikers om uit te groeien tot een nutteloos groot blad. Dat geen belangrijke bijdrage aan de fotosynthese gaat leveren.

Of is dit té simpel gedacht?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud blad wat nadien geen licht krijgt was dus in eerste instantie een source, maar is dus overgegaan naar een sinc, door de vele overlap die daarna eroverheen is gekomen, waardoor deze in de schaduw is komen te staan, maar dat maakt het nog niet dat je die straffeloos gaat verwijderen, omdat deze wel nog over voedingselementen beschikt.

Prachtig voorbeeld daarvan zijn de oude bladeren die in begin bloei beginnen te vergelen, omdat de functie er dus op zit en de plant zo intelligent is om de voedingsstoffen uit dat blad te gaan halen, om elders in te gaan zetten. Lekker laten zitten dus.

Nieuw blad dat geen licht krijgt ? Hoe moet ik me dat voorstellen ? 

Als je dan later in de bloei, volgroeid blad gaat verwijderen die in het volle licht staat, om zodoende ondergelegen bladeren/toppen wat meer te gaan belichten, dan ontgaan je dus een aantal belangrijke zaken:

* Je haalt dus een bronblad weg die meer suikers produceert, dan ze zelf nodig had en waarvan die suikers zouden zijn gegaan naar delen die daar aan trekken, toppen bijvoorbeeld.

* Je haalt dus ook een bronblad weg met een reserveopslag van (mobiele) elementen, die de plant op het einde eventueel zou gaan leegtrekken.

* Je gaat voorbij aan het feit dat dit bronblad (leaf area index), misschien niet al het licht opneemt, maar ook een deel door laat gaan en 

* is het maar zeer de vraag of die jonge, onvolgroeide blaadjes daaronder nu ineens wel in staat zijn om voldoende suikers te produceren.

Wat je dan feitelijk creëert, is dat je het inladen van de suikers in het transportsysteem aan het remmen bent en daarmee ook het uitladen en heb je de balans in die mate  verstoord, dat je genoeg personeel aan het einde van de transportband hebt gezet, maar dat dit personeel permanent aan een tafeltje kan gaan zitten  klaverjassen, omdat de kweker het wel een slim idee leek, om personeel weg te gaan halen die de suikerprodukten aan het begin van de transportband erop moesten gaan leggen.

 


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vulcanic.

Al onder je halfgelaatsmasker vandaan gekomen ?

Ik heb dat filmpje in zijn geheel bekeken.

Hier en daar een misvatting, maar in zijn totaliteit een nuttige video.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild dat zijn niet mijn ondervindingen. Ik heb laatst een hele studie gelezen hierover van Dr. Erik Runkle, niet de minste dus. Vergeet niet dat ze in de states volop bezig zijn met dit soort onderzoeken sinds de legalisering daar. Er staan letterlijk hele onderzoekcentra’s daar die dit soort dingen legaal kunnen onderzoeken en testen. Maar als het volgens jou nergens op slaat moeten we dat maar geloven dan.

Verder groeien toppen gewoon door zonder enkele fanleaves aan de plant hoe verklaar je dat dan? Zoek maar eens op extreem defoliation.

021E52F2-894D-4C46-AFF9-BB67A8776457.jpeg

D38A932C-E2A4-4AD3-9413-D5A546F5D444.jpeg

Edited by Head Honcho
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, Head Honcho said:

 Ik heb laatst een hele studie gelezen hierover van Dr. Erik Runkle, niet de minste dus.

Vind ik wel interessant HH.

Kan ik die studie ergens terugvinden ? Ik heb gegoogled op Runkle, extreme defoliation, maar er komt niet direct een duidelijke hit uit.

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Head Honcho said:

 

Verder groeien toppen gewoon door zonder enkele fanleaves aan de plant hoe verklaar je dat dan? 

Voor een deel vanuit de extra opslag in wortels, takken, stam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip die twee zoektermen moet je even los van elkaar zien. Ik zal vanavond eens even zoeken of ik die studie ergens kan terug vinden. Ik kwam er via een US board terecht volgens mij Grasscity maar kan ook een ander zijn geweest.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

verwijderen afval

Tenslotte wordt het blad gebruikt voor de verwijdering van afvalstoffen van de plant, doordat in de herfst de bladeren met daarin de opgeslagen afvalstoffen van de plant (boom) vallen, of doordat het bovengrondse deel van de plant afsterft. Nog voor de plant bruikbare stoffen worden, voordat het blad doodgaat, uit het blad gehaald en in de plant opgeslagen.

Elk blad heeft zijn functie en oud blad bestaat gewoonweg niet of je moet het over afgevallen blad hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bejaardenhuis zit vol met ouwe blaadjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pagina van dhr. Runkle met links naar zijn publicaties en boeken voor wie op zoek wil naar het aangehaalde onderzoek.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het resultaat is binnen,  wilde even wachten zodat ik zeker weet dat alles echt droog is.
Wellicht iets te lang gewacht want alles is echt heel erg droog nu haha.
Toch wel echt een beetje teleurstellend resultaat vind ik persoonlijk,  1346 gram.
Ik denk wel dat ik weet wat de oorzaken zijn, toch wel weer een aantal fouten gemaakt deze ronde.
- Toen ik de luchtontvochtiger kocht, heb ik in  die perongeluk in week vier, 3 nachten rood licht laten afgeven via de display. 
  Kwam hier laat achter.
- Geen/nauwelijks mogelijkheid gehad te dieven / ontbladeren.
- De potten stonden toch een stuk natter dan ik dacht, er is te veel water gegeven. 
- Wellicht toch te vroeg geoogst en niet goed naar de trichomen op de toppen gekeken.

Al met al een prima resultaat, maar moet de volgende keer echt weer beter.
Ronde 3 is alweer bezig dus ik houd jullie op de hoogte.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was ook alweer de hoeveelheid licht die erboven hing?

En op welke oppervlakte?

Staat me iets bij van 120 x 240 met 2 x 630 Watt Led's

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, VolcanicSea said:

Het resultaat is binnen,  wilde even wachten zodat ik zeker weet dat alles echt droog is.
Wellicht iets te lang gewacht want alles is echt heel erg droog nu haha.
Toch wel echt een beetje teleurstellend resultaat vind ik persoonlijk,  1346 gram.
Ik denk wel dat ik weet wat de oorzaken zijn, toch wel weer een aantal fouten gemaakt deze ronde.
- Toen ik de luchtontvochtiger kocht, heb ik in  die perongeluk in week vier, 3 nachten rood licht laten afgeven via de display. 
  Kwam hier laat achter.
- Geen/nauwelijks mogelijkheid gehad te dieven / ontbladeren.
- De potten stonden toch een stuk natter dan ik dacht, er is te veel water gegeven. 
- Wellicht toch te vroeg geoogst en niet goed naar de trichomen op de toppen gekeken.

Al met al een prima resultaat, maar moet de volgende keer echt weer beter.
Ronde 3 is alweer bezig dus ik houd jullie op de hoogte.
 

Wrm probeer je met 1 kant geen andere voeding? Of zijn ze beide op 1 vat aangesloten? 

Is ongeveer een gram de wat vind ik even goed nog netjes met hps redden de meeste het niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...