Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Wie kent de PerfectPH ?

Recommended Posts

Ik zag een apparaatje, de PerfectPH, dat klaarblijkelijk je pH binnen een bepaalde range houdt.

Je sluit hem aan op een pompje in je vat, en dan zorgt een vloeistof in het apparaat ervoor dat je pH continue goed blijft. De vloeistof moet je om de zoveel tijd vervangen.

(Of de vloeistof is alleen maar bedoeld om het apparaat schoon te maken. Snap het nog niet helemaal)

Het voegt geen pH Plus of pH Min toe, maar doet 'iets' met ionen als ik het goed begrijp.

Is vooral bedoeld voor hydro-kwekers.

Hier een stukje hoe het werkt volgens de leverancier (vertaald met Google)

HOE WERKT HET?
Met behulp van ionentechnologie trekt de PerfectpH de geladen deeltjes aan die de pH beïnvloeden, waardoor pH-problemen bij hun bron worden aangepakt en de pH in het ideale bereik voor een goede groei wordt gehouden. PH is een meting van de geladen waterstofconcentratie en als deze concentratie verandert, zien telers dan pieken of dalen in hun pH-waarde. Waar kwekers eigenlijk getuige van zijn, is een overmaat aan positieve (H +) of negatieve (OH-) waterstofionen die zich ophopen, waardoor de planten de benodigde voedingsstoffen niet goed kunnen opnemen. Zonder de PerfectpH vereist dit dan dat telers voortdurend aandacht moeten houden om ervoor te zorgen dat de pH binnen het juiste bereik wordt gehouden. De PerfectpH fungeert als een uitlaat voor deze ionen en vangt ionen op die anders de pH buiten het ideale bereik zouden verhogen of verlagen.

 

Hier nog een video

 

Iemand al ervaringen mee?

Of iemand die er iets zinnis over kan zeggen? (of het werkt of kan werken)

 

image.png.07f93430f0bb4db2e49c0f02112c563f.png

Edited by Kees A
Toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op rollitup zijn er ook wat threads over. Gebruikt blijkbaar kunstharsballetjes die ionen uit kunnen filteren.

Slim om het in zo'n filter te doen. Daarmee is het makkelijk in te bouwen in een kweeksysteem.

Je zou het ook zelf kunnen kopen, maar die korrels zijn ook vrij prijzig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Wietefras said:

Je zou het ook zelf kunnen kopen, maar die korrels zijn ook vrij prijzig.

Ik ben op zoek gegaan naar die korrels, maar krijg vooralsnog alleen maar Amberlite CG50 (want dat is het blijkbaar) gevonden in poedervorm.

Dan spreken ze over mesh 200 - 400 en dat schijnt dan zoiets als 0,074 tot 0,037 mm te zijn.

Nu kan ik me niet meteen een voorstelling maken bij die grootte, maar dat lijkt mij meer poeder. Of is het meer zoals zand?

Heb jij de korrels ergens te koop zien staan voor particulieren?

Je schijnt maar iets van 1 gram per gallon (± 3,75 liter) voedingswater nodig te hebben.

 

Ze zetten het in zo'n filter, maar je hebt ook een ander filter-achtige cylinder die je in je vat legt.

In Engeland zijn de apparaatjes een stuk goedkoper overigens. Terwijl het ding uit de VS komt.

De aanschaf van het apparaatje is tot daar aan toe, maar de re-generatie vloeistof (waarmee je klaarblijkelijk het apparaat schoonspoelt) is wel flink prijzig.

Terwijl dit waarschijnlijk 'gewoon' 5% tot 10% zoutzuur is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je kunt dus niet sturen in de ph? Je moet er dus vanuit gaan dat het goed gaat. Maar wat als je een andere ph wilt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lukt volgens mij niet.

Deze specifieke korrels zorgen voor een pH tussen de 5.8 en 6.2 blijkbaar.

Maar toen ik ging zoeken naar de korrels kwam ik wel andere tegen die weer voor een andere pH zorgden.

Maar het is best wel moeilijke materie voor mij. 

Het principe wordt ook gebruikt om water te zuiveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja 200 mesh is wel heel erg fijn. Zo'n inline hydro/sprayer voorfilter is iets van 120 of 150 dacht ik.

Als je zo'n ding gewoon in je vat legt dan krijg je toch niet al het water er doorheen? Lijkt me stug dat het dan nog echt wat zinnigs doet.

Zat nog even te neuzen en vond op een ander forum nog wat mensen die het geprobeerd hadden en die waren er niet echt van onder de indruk: https://www.growroom420.com/torus-perfect-ph-2610

Twee kwekers die het geprobeerd hebben en de helft van de thread gaat erover dat ze hun geld terug proberen te krijgen. Maar goed de ene kweker gebruikt water met een pH van 7,7 en kijkt dan raar op dat een ding wat je pH verhoogt niet in staat is om de pH te verlagen (het verwijderdt toch duidelijk de H+ uit je water en niet de OH-).

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Wietefras said:

Als je zo'n ding gewoon in je vat legt dan krijg je toch niet al het water er doorheen? Lijkt me stug dat het dan nog echt wat zinnigs doet.

Ene Dr. Daniel Fernandez kwam er ergens rond 2011 ook mee, en ik had de indruk dat hij het gewoon in een zakje van gaas had gedaan, en dat in zijn bak gemikt.

Tenminste, zo begreep ik het.

 

Dat op Growroom had ik ook gelezen.

Is wel een grappig topic. Die ene is er niet van overtuigd dat het werkt, maar zijn pH is helemaal op orde (vooral door de PerfectPH, zo lijkt het) en de andere is pissig dat hij rootrot heeft gekregen terwijl de PerfectPH dat zou moeten voorkomen. Zegt hij. Op de site vind ik daar niks over terug. Maar klonk ook als zo'n GS-advies.

Vind het een warrig topic waar je eigenlijk geen cent wijzer van wordt. Wel heel funny: "Wij zijn doeners en geen internet warriors!" 

Denk dat als het in de VS wat vaker gebruikt gaat worden, dat er dan wel een aantal reviews komen waar je wat aan hebt. Dan zullen door schade & schande de voordelen en beperkingen wel duidelijk gaan worden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg op mijn FB ineens een advertentie voor mijn kiezen:

https://www.facebook.com/TorusHydro/

Dat is dus die PerfectPH.

Ik vind het een mooi iets (als het werkt in onze hobby zoals zij claimen dat het werkt natuurlijk)

Vooralsnog geen redenen om aan te twijfelen omdat het blijkbaar een gewoon bestaand scheikundig procedé is, dat in tal van andere toepassingen wordt gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja op zich een leuk idee, maar het kost wel een vermogen.

Buiten dat, je moet er ook rekening mee houden dat het de pH niet stabiliseert maar dat het de pH in een bepaalde richting zal sturen. Wellicht zelfs in een constant tempo (zal afhankelijk zijn van filter grootte en doorstroom oid). Dat werkt dan dus alleen maar als pH in je voedingswater water consequent precies de andere kant op gaat. Zoals die kwkers in die thread dus ook al merken, als de pH van je voedingswater te hoog is dan wordt het er alleen maar erger op met dat filter. Het kan de pH namelijk alleen maar verhogen.

Nou moet ik zeggen dat ik in de bloei doorgaans heb dat mij pH licht daalt, dus in dat geval zou het werken, maar bij een net andere voeding (ratio) kan de pH minder hard bewegen, of juist harder, of zelfs in de andere kant bewegen. Het scheelt bijvoorbeeld of je NH3+ of NO3- gebruikt voor de N. Al moet je in hydro maar weinig ammonium gebruiken omdat dat giftig wordt al vanaf vrij lage concentraties. Ik had een tijd terug wat led voeding getest en had een constant stijgende pH. Maar goed, dat is een uitzondering en dan zul je dus andere voeding moeten gebruiken om aan te sluiten bij dat apparaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Wietefras said:

Buiten dat, je moet er ook rekening mee houden dat het de pH niet stabiliseert maar dat het de pH in een bepaalde richting zal sturen. Wellicht zelfs in een constant tempo (zal afhankelijk zijn van filter grootte en doorstroom oid). Dat werkt dan dus alleen maar als pH in je voedingswater water consequent precies de andere kant op gaat. Zoals die kwkers in die thread dus ook al merken, als de pH van je voedingswater te hoog is dan wordt het er alleen maar erger op met dat filter. Het kan de pH namelijk alleen maar verhogen.

In een test die een grower heeft gedaan waarvan verslag werd gedaan in Maximum Yield, staat het volgende:

Across the course of the harvest, the pH stayed stable and never exceeded 6.2 or fell below 5.8. For this set up as well, OperationFullSpectrum would typically use phosphoric acid throughout the harvest to moderate the pH, as it would occasionally rise out of range and need to be lowered. In the test, this was not required and the pH was maintained without any chemical additions.

Bij hun ging dus normaliter de pH omhoog en moesten ze hem soms verlagen, maar door het gebruik van de PerfectPH bleef hij binnen de marges van 5.8 en 6.2.

Dus dan kan de PerfectPH de pH toch ook verlagen? Of in ieder geval een stijging voorkomen?

 

Hier het hele verslag van Maximum Yield (dat veel weg heeft van een advertorial)

 

Het ding is zeker te duur. Al geven ze zelf aan (maar dat is meer een 'Wij van WC eend' verhaal) dat het op den duur niet duurder is als Ph min of plus.

Het is vooral de makkelijkheid dat - als het ding zou werken zoals het moet - dat je dan een stuk minder omkijken naar je vat hebt.

 

 

Torus is overigens niet de uitvinder van het principe, ook al doen ze dat wel zo voorkomen.

 

De capsule zelf is duur, maar die prijs snap ik nog wel. Korrels van de juiste grootte vinden is niet makkelijk.

Die korrels zijn zelfs bij de groothandel niet goedkoop.

En een capsule vinden met de juiste grootte van de mazen, en een capsule die voor de rest goed afsluitbaar is, zal ook wel wat kosten.

Het is niet zoals een zeef zoals die in een inline filter zit. Want die is aan één van de kopse kanten open. De Torus is aan beide zijden gesloten. Water kan er alleen in via de mazen van het filter. De korreltjes moeten in de capsule blijven.

Dus zo'n ding aanschaffen t.o.v. zelf bouwen is nog te overwegen. Ook al is het duur.

 

Wat echter absurd duur en overpriced, is de vloeistof die je korreltjes weer recharged.

Die kost $ 89 per liter en daar kun je dan een paar keer mee doen. Maar het is waarschijnlijk verdund fosforzuur of zoutzuur of zoiets. 

De fabrikanten van de korrels (dus de chemiefabrieken, niet Torus Hydro) geven op hun sites ook aan waarmee je het kunt rechargen.

Dat is het verdienmodel natuurlijk in the end; net zoals bij HP de printers niet zo duur zijn, maar de marges op de inkt de grote moneymakers zijn.

 

Vraag me af, als je zo'n fles met die recharge vloeistof zou kopen, zou je die dan voor niet al te veel geld ergens kunnen laten analyseren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Kees A said:

Dus dan kan de PerfectPH de pH toch ook verlagen? Of in ieder geval een stijging voorkomen?

Het is volgens eigen zeggen een ionenfilter wat specifiek de H+ eruit haalt. Dat is dus per definitie alleen een pH verhogende werking.

In die andere test lieten de kwekers ook duidelijk hun ongenoegen merken dat het pH water met een pH van 7.7 niet omlaag ging.

Maar goed, als je begint met een pH van 6.2 dan gaat de pH omlaag door de voedingsopname van de planten en dan stuwt de phperfect de pH weer terug omhoog. Dus op zich kan die bewering dat het binnen dat bereik bleef wel kloppen.

Alleen de bewering dat het stabiliseert klopt niet. Het stuwt alleen omhoog. Maar goed, dis discussie hebben we hier ook vaak met de bio kwekers. "Je hoeft niet aan te zuren want het bodemleven regelt dat zelf". Net zo goed niet waar. Het bodemleven stuurt de pH wat omlaag. Als je er water met een hoge pH in kiepert dan is je bodemleven alsnog "plat" (gene vermeerdering).

 

18 hours ago, Kees A said:

Die kost $ 89 per liter en daar kun je dan een paar keer mee doen. Maar het is waarschijnlijk verdund fosforzuur of zoutzuur of zoiets. 

Tsja wat zou dat zijn., Waar wordt die H+ voor uitgewisseld? Dat zal toch geen ander zuur zijn. Zal ook wel geen Na+ zijn, maar het moet een ander positief ion anders dan H+ zijn. Neem eigenlijk aan dat er een base nodig is om het weer te regenereren. Het is feitelijk ook een pH-UP.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Wietefras said:

Tsja wat zou dat zijn.

In het verleden kon je bij Ferro je kraanwater laten analyseren. Dat kostte niet eens zoveel kan ik me herinneren.

Zou het eenvoudig zijn (en niet te duur) om zo'n regeneratie vloeistof te laten analyseren?

Ik heb ook een kennis die in een laboratorium van een ziekenhuis werkt. Die wil ik liever niet vertellen over mijn hobby.

Maar zouden ze daar apparatuur hebben om het makkelijk te analyseren?

Of kan dat helemaal niet zo simpel (zoals je wel eens in films ziet)?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou best gewoon natronloog kunnen zijn. Dan wissel je de H+ uit voor Na+.

Als het een simpele vloeistof is als NaOH dan kunnen ze dat in een lab makkelijk testen. Zo'n apparaat die zo'n grafiek geeft met pieken voor de elementen haalt dat er zo uit. Maar er is vast ook wel een goedkopere manier om het te testen.

:edit: Nou heb ik op NaOH gezocht dus wellicht ook niet zo raar dat ik dat dan vind, maar voor een (zwakke) base resin gebruiken ze inderdaad 4% NaOH: https://www.lenntech.com/Data-sheets/Dowex-Ion-Exchange-Resins-Technical-manual-L.pdf

https://www.samcotech.com/know-ion-exchange-resin-regeneration/

Of Kaliloog om de Na concentratie niet al te ver op te laten lopen?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees AHad ik dacht ik al eens gezien ja, maar daar staat toch verder niets nieuws in? Alleen gebruikt hij dus juist een weakly acidic resin om de pH te verlagen. Dat is handig als je groente kweekt in Hydro (of wietplanten in vegetatief stadium) en je met een langzaam oplopende pH zit.

Overigens gebruik hij ook HCL om de resin weer "op te laden". Dus dat komt overeen met wat die andere pagina's al aangaven over het regenereren van "acidic resins".

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al die chemische termen, reacties en verbindingen... dat is echt te moeilijk voor mij.

 

Dat Amberlite CG50 waar in het artikel over gesproken wordt, dat is ook in Nederland te koop. Niet goedkoop overigens.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Alleen gebruikt hij dus juist een weakly acidic resin om de pH te verlagen. Dat is handig als je groente kweekt in Hydro (of wietplanten in vegetatief stadium) en je met een langzaam oplopende pH zit.

Zou het dan niet meer zo goed werken als de wietplanten eenmaal in bloei staan?

 

Al die chemische termen, reacties en verbindingen... echt ver boven mijn pet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees AHet punt is dat je blijkbaar grofweg vier types resin hebt voor het regelen van de pH. Afhankelijk of je de pH zwak of sterk wilt verhogen of juist verlagen. Dus afhankelijk van wat je met de pH in je voedingswater ziet gebeuren gebruikt je een bepaalde resin.

Die PerfectPH gaat er vanuit dat je pH langzaam daalt en daar zit een zwakke base in die de H+ uit je water haalt en de pH dus langzaam verhoogt. Zoals gezegd, met bloeivoeding heb ik inderdaad doorgaans ook wel dat de pH langzaam daalt. Al kan dat dus ook wel anders zijn als je andere ratio's gebruikt.

Die Amberlite CG50 is blijkbaar juist bedoeld als de pH langzaam oploopt. Die zuurt het water dan constant een beetje aan. Dat zou ik nodig hebben met de groeivoeding.

Als je je voeding ratio's wat aanpast zou je ook de pH (meer) wel stabiel moeten kunnen houden overigens. Maar goed, ik laat de pH wat aflopen, zuur een beetje minder aan bij het vullen van het systeem en dan komt de pH ook weer wat omhoog.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...