Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Koosh

Bladprobleem onder CXB3590

Recommended Posts

Dag medekwekers,

 

Na enkele rondes onder een 600watt hps ben ik nu het budget het toelaat ook overgeschakeld naar de CXB3590 cob´s. Afstand tot de lamp 45 cm a 50cm.

 

Ik heb momenteel 7 plantjes staan onder 6 cob´s (volgende kweek worden dit er 10 of 12) in 28L root poch potten. 

Ze zitten momenteel 32 dagen in de groei.

De grond die ik gebruik is Plagron light mix met extra perliet in combinatie met terra grow (4ml per liter) en Bloom en Canna Rhizotonic (1ml per liter).

Ik geef om de dag gemiddeld 400ml water (PH 6) per plant.

2x OG kush (waarvan bij de middelste op de foto 2 plantjes uit 1 zaadjes groeien),  2x Critical, 2x Ww en 1x Kalini Asia. 

Tent is 1m20 bij 1m20.

 

Luchtvochtigheid zit rond de 55% en temperatuur 22 met lampen aan en 17 (dmv warmtedraad) met lampen uit.

 

Over enkele dagen kan volgens mij de klok op 12/12 maar nu zag ik vandaag dat sommige bladeren lichtjes verkleuren en wat opkrullen.

Ik dacht aan calciumtekort maar dan worden ze normaal toch eerder geel?

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen zodat ik het probleem kan verhelpen.

 

Alvast bedankt, 

 

Grt Koosh

 

 

IMG_8994.JPG

IMG_8997.JPG

IMG_8994.JPG

Edited by Koosh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur véél te laag. Plant krijgt allerhande problemen met verwerken nutriënten bij zulke lage temp. waardes. Je heb geluk dat je nog met zaad werkt, zij zijn iets resistenter onder deze omstandigheden. 

Verder, ik neem aan dat je de Bloom niet nu al toepast? Lightmix is na 3 weken wel leeg, vanaf dat moment is extra grow wel nodig. 

Probeer LV wat hoger te krijgen, temp richting de 28-30 (waar meet je, bladerdek niveau? en onder een afdakje?). 

Hoeveel watt draai je de cobs? Want ze hangen best hoog en 6 cobs voor 120x120 is, afhankelijk van de sterkte waar je ze op draait, wel of niet  op het randje van weinig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie pindarots. De terra bloom geef ik nog niet, pas na de tweede week bloei of bij de eerste bloeiverschijnselen. De Luchtvochtigheid zat de eerste twee a drie weken rond 85% met een luchtbevochtiger. 

Dit vroeg ik mij inderdaad ook af, ik heb de lampen sinds een week wat hoger hangen aangezien ze best nog wat mogen strekken voor ze de bloei in gaan, op welke hoogte hang ik ze best? 

De cobs draaien op 50watt elk , dus 300watt. Het is inderdaad op het randje van weinig maar volgende kweek komen er minstens 4 bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet de temperatuur op hoogte van het bladerdek en uit het licht, 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zo weinig licht op zo'n groot oppervlak is het begrijpelijk dat je moeite hebt om de temperatuur omhoog  te krijgen. Voor nu kun je niet veel meer doen, 300 watt is echt te weinig om de lamp nog veel lager te hangen, anders beschijn je de zijkanten nog nauwelijks.  Maar je grootste issue is je temp. Kun je niet tijdelijk een wat grotere driver kopen en de cobs op bijv. 75 watt draaien? Dan produceer je ook wat meer warmte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu bovenop de warmtedraad ook nog een kleine verwarming van 200watt welke hopelijk de temperatuur nog enkele graden omhoog zal brengen. Wat de driver betreft, klopt het dan dat ik een driver nodig heb die minstens 2100mA is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Koosh said:

Ik heb nu bovenop de warmtedraad ook nog een kleine verwarming van 200watt welke hopelijk de temperatuur nog enkele graden omhoog zal brengen. Wat de driver betreft, klopt het dan dat ik een driver nodig heb die minstens 2100mA is?

Wat betreft de driver heb je gelijk ja, 2100mah x 36v = 75,6w per cob. (rekentool) Je zult  dan dus een constant current driver moeten hebben die een bereik aankan van tenminste 6x (36v cobs) = 216v. Een HLG-480h-C2100A bijvoorbeeld. (of de C2100B-variant als je extern wilt dimmen)

Maar denk ook aan de toekomst en of je deze driver in je volgende upgrade bijvoorbeeld weer kunt gebruiken. Op deze driver kunnen namelijk geen 10 cobs, dan heb je er 2 van nodig. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

temp idd erg laag maar vind 28 a 30 graden wel weer een beetje te, dat red je met hps wel maar is met led toch een ander verhaal.
Draai zelf met led strips en zit zo rond de 25 - 27 graden en dat is prima maar draai dan ook op iets meer dan 100 watt per strip.
Weet niet hoe het zit met cobs maar die strips van mij heb ik niet meer dan 10 cm erboven hangen en dan komt het licht alsnog overal,
met 6 van die cobs moet je toch ook wel een goede spreiding van licht hebben neem ik aan?, zou ze er veel dichter op hangen als ik jouw was.
Strekken door de lamp te verhogen heb ikzelf nooit zo in geloofd, strekken doen ze wel zodra de klok omgaat.
Luchtvochtigheid is bij zaadplanten van ondergeschikt belang.

Je zou (al dan niet tijdelijk) terug kunnen gaan naar je HPS lamp en ondertussen je led lamp aanpassen door
bijv. meer cobs te paatsen (of een kleinere tent te nemen maar dat is denk ik de minder optie van de 2) maar
zou ze persoonlijk ook echt een tikkie zwaarder gaan belasten om er toch enigszins wat warmte uit te krijgen,
die paar procent rendement die je wint door de cobs minder te belasten weegt niet op tegen een goed klimaat.

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je advies om ze er dichter op te hangen in een 1.20 x 1.20 is een niet zo goede ivm de lichtspreiding. Met maar 6 cobs die ook nog eens op maar 50 watt draaien, zullen de randen van de tent nog maar nauwelijks licht krijgen. Als hij er straks 10 heeft kunnen de cobs natuurlijk wel een stuk naar beneden, ik draai zelf de cobs op 63 watt en houd een afstand aan van gemiddeld 20-30cm.

Je kunt natuurlijk wel de planten meer naar het midden zetten en/of er 1-2 tussenuit halen en dán de lamp lager. Maar een zwaardere driver is zo gekocht en verscheept lijkt me:rolleyes:

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123 Bij een HLG-480h-C2100A driver is inderdaad het grootste probleem dat deze dan niet zal volstaan voor de volgende kweek. Ik was van plan voor de volgende ronde eventueel nog 6 cobs bij te hangen met dezelfde driver zoals ik nu heb. Ik heb verder ook de plantjes wat meer in heb midden gezet zo dat ze wat meer onder het licht staan. Ze staan er nu al een stuk gezonder bij en ze zijn al wat gestrekt op plant na, de OG kush waar 2 plantjes uit 1 zaadje groeien, die zijn een 15-tal lager. Wat zou ik hier mee doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Capo Welke strips gebruik jij? Ik heb met de cobs inderdaad een goede licht verdeling en heb ze dus nog wat lager gehangen, onderveer rond de 40cm. Ze staan nu sinds 4 dagen in de bloei en ze zijn inderdaad al aardig gestrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo zien ze er nu uit, de tweede foto zijn de 2 plantjes uit 1 zaadje (de pot in het midden)

IMG_9085.jpg

IMG_9086.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien het allemaal indica´s zijn zijn ze wat bossig, de klok staat nu zo´n 4 dagen op 12/12 ,  ik heb er deze keer voor gekozen niet te toppen maar nu dacht ik te dieven of de onderste takken en bladeren weg te halen,  dit gebeurt meestal rond de 2e week op 12/12 als ik het goed heb? Is dit aan te raden of niet?

Edited by Koosh

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/19/2019 at 4:01 PM, Koosh said:

@Capo Welke strips gebruik jij? Ik heb met de cobs inderdaad een goede licht verdeling en heb ze dus nog wat lager gehangen, onderveer rond de 40cm. Ze staan nu sinds 4 dagen in de bloei en ze zijn inderdaad al aardig gestrekt.

Deze; SI-B8VZ91B20WW

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Capo said:

Deze; SI-B8VZ91B20WW

Worden deze ook wel eens gebruikt in combinatie met cobs? Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn voor 42,- per stuk, misschien kan ik enkele strips naast de cobs hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou ik niet weten, zou het er niet bij aansluiten maar dan een apart armatuur met strips en eigen (meanwell) voeding maken

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Koosh said:

Worden deze ook wel eens gebruikt in combinatie met cobs? Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn voor 42,- per stuk, misschien kan ik enkele strips naast de cobs hangen.

Strips hebben o.a. als groot voordeel doordat ze minder stralingswarmte hebben, ze dichter op de planten kunnen zonder verlies van spreiding door het hoge aantal lichtbronnen. Cobs hang je doorgaans hoger ivm de sterk geconcentreerde bundel licht, om zo een betere uniformiteit op het bladerdek te krijgen. Als je ze door elkaar heen gaat gebruiken moet je ze op verschillende hoogtes hangen wat al lastig is, en ook past het qua aansluiting vaak niet op dezelfde driver ivm voltageverschillen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké bedankt, dan lijkt het me toch best op er gewoon 4 of 6 cobs bij te hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...