Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Waarom PK13/14 toevoegen als je de A en B verhouding ook kan wijzigen?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil een theorie van mij met jullie delen betreffende het gebruik van PK13/14 in relatie tot A en B voeding.

Ik gebruik Hypro Hydro A en B voeding. Ik doe normaliter daar PK 13/14 van Hesi bij. Echter als ik na de samenstelling van de betreffende voedingen kijk dan zit in de PK13/14 van Hesi dezelfde stoffen als in de Hypro Hydro B. Wat resulteert dat ik denk dat als ik de verhouding B verhoog ten opzichte van de A, dan krijg ik hetzelfde als dat ik losse PK13/14 toevoeg. Mijn vraag aan jullie is of dat dit juist is?

Als dit gewoon kan, dan kun je tijdens de groeifase de A wat verhogen. Want in die periode kunnen ze extra stikstof wel gebruiken.

Edit:

Schema verwijderd, nieuw schema in post hieronder bijgevoegd. Schema is uitgebreid met Plagron Green Sensation

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik op mijn startpost geen reactie krijg, denk ik dat of:
- De materie te moeilijk is;
- Ik de vraag niet goed gesteld heb;
- Het niemand iets interesseert.

Ik hoop het laatste niet. Vandaar dat ik nogmaals een poging waag, alleen dan uitgebreider.

Inleiding:

Ik gebruik een hydro voeding welke uit een A en een B component bestaat (van Hypro). In het begin (groeifase) heeft de plant een grotere behoefte aan Stikstof (N) dan aan Fostfor (P) en Kalium (K). Tijdens de bloei is er juist een grotere behoefte aan Fostfor (P) en Kalium (K).

Als ik nou de voedingen analyseer, dan kom ik tot de conclusie dat de groeivoedingen in verhouding dus meer stikstof bevat en de bloeivoeding meer fostfor en kalium. En vrijwel iedere voedingslijn heeft een bloeibooster (PK13/14, green sensation, etc.). Hierin zit meestal enkel fostfor en kalium, om zo de verhouding ten opzichte van stikstof nog groter te maken.

Daarnaast zit er doorgaan nog minimaal magnesium en calcium in de basisvoeding. En wellicht nog meer, maar dat is niet altijd even duidelijk voor mij.

Vraag:

Ik gebruik dus Hypro Hydro A en B altijd in de verhouding 1:1 (gelijke delen van beide). Daarbij voeg ik in de bloeifase Plagron Green Sensation of Hesi PK13/14 toe. 

Nu ik de samenstelling van de producten heb bekeken, denk ik dat ik hetzelfde resultaat kan bereiken door enkel de verhouding A en B te veranderen, zonder een toevoeging. En in de groeifase de samenstelling zo te veranderen dat ik meer stikstof krijg.

Mijn vraag is of dat dit juist is? Of bestaan er verschillende soorten Fostfor en Kalium, waardoor ik niet de juiste stof toevoeg?

Bijkomend voordeel is dat Hypro erom bekend staat dat er relatief weinig calcium en magnesium in zit. Wanneer ik met de verhouding speel dan zal het aandeel magnesium vergroot worden. Ik moet dan enkel losse calcium toevoegen (in plaats van calcium en magnesium).

Schema's:

Hieronder de drie schema's waarin de samenstellingen van de diverse opties zijn uitgewerkt. Het komt er bij mij op neer dat er eigenlijk geen verschil in zit hoe je het doet. 

Basisvoeding: Hypro Hydro A + B (verhouding 1:1 - 5 ml/liter)
Toevoeging: PK 13/14 (1 ml/liter)

large.1573736798_Voedingschema-HydroA-B-PK13-14.JPG.3844f849436c4771f212c1150fd389e6.JPG

Basisvoeding: Hypro Hydro A + B (verhouding 3:8 - 3/8 ml/liter)
Toevoeging: Canna Calcium (0,3 ml/liter)

large.630643119_Voedingschema-HydroA-B-calcium.JPG.5cadf177481bd39e8d2967855aac48a9.JPG

Basisvoeding: Hypro Hydro A + B (verhouding 1:1 - 5 ml/liter)
Toevoeging: Plagrond Greeen Sensation (1 ml/liter)

large.323735298_Voedingschema-HydroA-B-greensensation.JPG.ec7d610095b42dfd8a22f9e2a028cfe0.JPG

 

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij dat er niet een verschillende fosfor en kalium zou bestaan. Maar ik ben geen expert in deze topic, ik hoop dat iemand jou een beter antwoord kan geven. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik durf dat niet zomaar te zeggen. Ik ben er namelijk achter dat in de Hypro Hydro A voornamelijk Ammoniumstikstof zit en in de B Nitraatstikstof. Beide dus stikstof (N). 

Dus zou me niets verbazen als dit ook voor fostfor en kalium geldt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom toch PK13/14 toevoegen?? Zijn je buds niet grood genoeg?? Ik denk dat het er altijd ongewenste smaak toevoegt!

Probeer het gewoon!
 
Edited by Yoyneh

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Jakkes said:

Omdat ik op mijn startpost geen reactie krijg, denk ik dat of:
- De materie te moeilijk is;
- Ik de vraag niet goed gesteld heb;
- Het niemand iets interesseert.

 

Btw, ik had gekozen voor deur nummer drie - zoals gewoonlijk, of niet?!! :P

Edited by Yoyneh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de A+B verhoudingen gaat wijzigen dan kun je ook de anionen/kationen ratio verstoren en dan kan je pH aan de haal gaan.Maar goed in hydro zie je dat snel genoeg gebeuren en dan kun je daar je recept weer wat op corrigeren.

Ik meng zelf een aantal Yara varianten en kan daar inderdaad ook de NPK in redelijkheid prima sturen tussen zaailing, groei fase, bloei initiatie, bloei en afbloei. Als ik merk dat de pH gaat dwalen dan pas ik het wat aan om de ionen ratio wat bij te sturen. Zo pas ik de hele kweek de voeding aan. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Wietefras said:

Als ik merk dat de pH gaat dwalen

En hoe wordt dit precies weergegeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Yoyneh said:

En hoe wordt dit precies weergegeven?

Als je de pH meet en die consequent stijgt of daalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies - dat was ik helemaal vergeten!  Dat doe ik niet - ik ben zo lui!

Edited by Yoyneh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja het gaat ook wel zonder, maar als je je planten echt de meest optimale omgeving wilt geven dan s de pH toch ook nog wel belangrijk.

Maar goed het punt is, de samenstelling van de voeding heeft ook invloed op de richting waarin de pH verschuift als de planten het voedingswater opnemen. Als je dus gaat morrelen aan de de A/B ratio's dan kan dat een effect hebben op de stabiliteit van je pH.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Wietefras said:

Als je de A+B verhoudingen gaat wijzigen dan kun je ook de anionen/kationen ratio verstoren en dan kan je pH aan de haal gaan.Maar goed in hydro zie je dat snel genoeg gebeuren en dan kun je daar je recept weer wat op corrigeren.

Ik meng zelf een aantal Yara varianten en kan daar inderdaad ook de NPK in redelijkheid prima sturen tussen zaailing, groei fase, bloei initiatie, bloei en afbloei. Als ik merk dat de pH gaat dwalen dan pas ik het wat aan om de ionen ratio wat bij te sturen. Zo pas ik de hele kweek de voeding aan. 

 

Concludeer ik hieruit dat het klopt wat ik zeg en dat het zeker positief kan zijn om zo zelf te sturen in behoefte per fase? Enige is dat de ph kan schommelen. Maar omdat ik op rfx deze altijd meet, is dat geen probleem lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, ik stuur zelf inderdaad wel de voeding gedurende de gehele cyclus. De pest is, het is heel lastig om zeker te weten dat je aanpassingen werken. Ik zag inderdaad wel positieve effecten door de ratio's aan te passen, maar soms ook juist negatieve hoor. Er gaat echt nog wel wat werk in zitten voordat je het duidelijk beter doet dan de voeding volgens de aanwijzingen te gebruiken.

Het probleem met de pH is ook niet zozeer dat de pH wat afwijkt, maar dat die haast niet onder controle te houden is als je die ratio niet goed houdt. Die gaat dan continu omhoog of omlaag en dat is echt heel lastig corrigeren. Zelf kies ik er dan liever voor om de ionen ratio wat aan te passen zodat de pH weer stabieler wordt. Dat lijkt me dan eigenlijk mogelijk als je ook andere componenten gebruikt dan alleen die A en B.

Maar goed, je kan het toch gewoon een keer proberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Wietefras said:

Maar goed, je kan het toch gewoon een keer proberen?

Klopt. Zo stronteigenwijs ben ik wel. Binnenkort eerst beginnen met grote +300 liter rfx bak (tegen ieders advies in). En nog overstappen op led. Dan is het wel fijn om even niet te kloten met voeding. Anders weet ik niet wat de boosdoener is als iets fout gaat. Maar proberen doe ik zeker als ik door mijn voorraad pk 13/14 heen ben (heb nog 3,5 liter denk ik).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, ja je moet niet teveel tegelijk veranderen.

Het is gewoon leuk om wat te experimenteren. Als vind ik het experimenteren met voeding wel het lastigste om op waarde te schatten. Maar ik heb wel heel duidelijk verschillen gezien. Veel meer dan ik vooraf verwacht had. Niet alleen in gewicht, maar ook inderdaad in bouw van de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben op dit moment bezig met de inhoud van de diverse voedingslijnen te bekijken. Dan wil ik kijken welke stoffen (N, P, K, Ca en Mg) in welke fase nodig zijn en met welke hoeveelheid. Als ik dat weet wil ik een schema opstellen met Hypro Hydro A en B in combinatie met losse magnesium en calcium. Elke keer als ik tijd heb zoek ik wat uit. Dus dit duurt nog wel even voordat ik een basis heb uitgevonden voor mezelf. Pas dan ga ik eens testen.

Helaas doordat ik en en vloed kan ik niet testen per plant. Dus ik wil eerst alle andere factoren (rfx en led) onder de knie hebben.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat doorneuzen van de specs van voedingen  heb ik ook ooit gedaan. Het is verbazingwekkend hoe enorm verschillend die NPK+ ratio's zijn. Er is blijkbaar niemand die echt weet wat er nou het beste werkt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die conclusie heb ik nu ook al. Soms denk ik “maakt het geen zak uit dan”. Zoveel verschil zit erin. Of zijn de labels gewoon een leugen. Ik begrijp het soms echt niet. Dat maakt het wel moeilijker en noodzakelijk dat ik zelf ga testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn blijkbaar wel meerdere wegen die naar Rome leiden, maar toch ook weer niet alle. Ik bemerkte namelijk ook wel flinke verschillen op basis van alleen andere voeding.

In dezelfde tent de ene helft op de ene voeding en de andere helft op de andere, had ik aan de ene kant iets van 1,5g/W en aan de andere 1g/W. Planten aan de kant met de lagere opbrengst waren wel beter ontwikkeld (dikkere stammen), maar leverden dus toch minder oogst. Denk vooral door relatief teveel N tijdens de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Wietefras said:

Denk vooral door relatief teveel N tijdens de bloei.

Welke voedingslijn is jou tot nu toe het beste bevallen?

Ik volg toevallig een kweekverslag waarin iemand ook een nieuw product uitprobeert en ook hij geeft aan dat hij door teveel N zoveel meer takken en blad krijgt dan bij zijn gebruikelijke lijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die npk ratios zeggen niet zoveel. Beter is naar de mmol verhoudingen te kijken.

Die zullen echt niet zoveel verschillen van elkaar. 

In de tuinbouw wordt ook niet gewerkt met kant en klare a en b of samengestelde mestoffen . Je werkt met zoveel mogelijk losse meststoffen zodat je makkelijk je a en b schema zelf kan samenstellen. Per fase van de teelt (start, vegetatief, generatief) zijn er bepaalde streefwaarden. Dit zijn streefwaarden die je in de mat wil bereiken. Wekelijks wordt er een monster van genomen en aan de hand daarvan wordt het a en b schema zo aangepast dat je de streefwaarden kunt halen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de vraag van jakkes... 

Je b verhogen betekend ook sporen + magnesium en sulfaat verhogen. En dat wil je niet. 

Beter zou zijn om gewoon 2 schemas te hebben. 1 vegetatief en 1 generatief. Een schema wordt zo uitgerekend dat de anionen balans klopt en dat de ph goed is. 

Vegetatief is meer stikstof. En generatief wordt de stikstof vervangen voor chloor en sulfaat. En hoger kali voor je bloemen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het veel complexer is - zoals een vette of een magere kerel (zogenaamde fenos met planten), planten wortelen niet hetzelfde en eten niet dezelfde hoeveelheid voedsel. En dan zijn er altijd de verschillen met het algemene type zoals Indica /Sativa enzovoort. Het beste advies dat ik je kan geven, is ze aandachtig lezen en de juiste aanpassingen doen.

En dit is wat ik leuk vind aan biologisch kweken: anders dan bij het voeren van chelaten waar je het voedsel in de plant duwt, laat je de plant beslissen wat ze wel en wat niet moet nemen. Nogmaals, zo simpel!

Edited by Yoyneh

Share this post


Link to post
Share on other sites

NPK"s verschillen onderling omdat er meerdere wegen naar rome leiden, maar ook omdat er waanzinnig veel planten bestaan en het daar allemaal op moet werken. Als je dat voor elkaar hebt, heb je de kationen/anionen verhouding nog, je moet immers ook rekening houden met pH. Het is dus erg lastig. 

 

Je zou zelf een voeding kunnen samenstellen, ben je wel veel tijd kwijt en als nog redelijk wat geld. Wanneer je dan een ander soortje gaat groeien, of een geheel andere plant, kan je vaak weer je formule gaan aanpassen wil je datzelfde resultaat hebben. 

Ook worden niet alle bestanddelen van het product op de fles zelf gezet, het zijn geheime recepten. Onze Green Sensation bevat namelijk een stuk meer dan enkel P en K, en afhankelijk van in welk land je de fles koopt krijg je andere labels te zien en andere bestanddelen dus ook. Liegen over de inhoud doen wij echter niet, maar het recept 100% prijsgeven ook niet. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/15/2019 at 8:29 PM, Kees A said:

Welke voedingslijn is jou tot nu toe het beste bevallen?

Ik volg toevallig een kweekverslag waarin iemand ook een nieuw product uitprobeert en ook hij geeft aan dat hij door teveel N zoveel meer takken en blad krijgt dan bij zijn gebruikelijke lijn.

GHE FloraNova beviel me goed, maar ik werk nu met meer losse producten en meng naar de verhoudingen die mij het beste lijken voor de fase (en me een stabiele pH geven)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...