Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Goedemorgen allemaal,

ik ben zaterdag begonnen met mijn allereerste kweek. Alleen heb ik nog een beetje moeite met in te schatten hoeveel water ik ze moet geven en ik heb een ph meter besteld daar zat geen beschrijving bij. Ik heb de eerste keer water gegeven zaterdag met een ph van 3,5 en 1,2L en de tweede zondag met een ph van 5,7 en 1,6L. Kan ik een grote hoeveelheid water voor ze maken dat ik daar af en toe een scheutje van geef? 

 

Ik heb een mammoet tent van 120x120x200

600w lamp

6 stekjes

Ik heb alles van plagron alga (ph-, bloei, groei en green sensation)

F427E8A5-2B2B-4635-9471-B144BD906B17.thumb.jpeg.6c03b7159efd56c301458238a8b91e44.jpeg

Net in de grond gezet

12CD801F-273C-448C-A3AA-F678A79897FF.thumb.png.04d50ccb10ab86d7194a0a662cd1f4fe.png

na 3 dagen

Edited by vamstel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je moeite hebt met het inschatten van de watergift dan zou je sowieso een Tensio meter kunnen aanschaffen. 

Die gebruik ik ook sinds kort en ben er tot nu toe tevreden over. 

Ook had ik als ik jouw was de potten gevuld tot het randje. 

Des te meer kunnen de wortels zich straks ontwikkelen. 

Ikzelf gebruik een Watervat van 100 L voor me 120x120 tent en dat werkt prima. 

Hoeveel water wil je klaarzetten dan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben dit schema aan het bij houden.

012ABF20-57C0-4E00-ABF3-6EEC2307B4F9.thumb.jpeg.55db84b46ebe8593280fb26605a55f80.jpeg

Als ik 50 liter klaar maak moet ik dan iedere keer als ik ze ga water geven de ph waarde meten of is een keer de ph waarde op 5,7 brengen genoeg?

ja ik had de potten iets meer kunnen vullen dat doe ik volgende keer wel.

Welk merk ph meter gebruik je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaliter maakt iemand water aan in de hoeveelheid die hij op dat moment nodig heeft.

Daar voeg je de voeding aan toe volgens de EC die je wil hebben.

Daarna kijk je of de pH overeen komt met wat je wensen zijn. Zo niet, dan voeg je heel voorzichtig pH min of pH plus toe tot je de ideale pH hebt bereikt.

Daarna geef je de voeding.

Dit is het algemene verhaal.

 

Maar tegenvraagje: Je schaft voor redelijk wat geld spulletjes aan, maar je weet eigenlijk nog niet goed wat je ermee moet.

Vind je dat niet een beetje zonde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor vind het niet zo zonde van proberen kan je leren. de eerste keer is toch even kijken hoe je het allemaal moet doen. en tips en tricks zijn altijd welkom.

welke ph waarde meter gebruik jij?

ik heb van iemand gehoord dat bluelab goed is. dan zie ik meters staan van €250 dat vind ik ook wel weer iets te veel van het goede. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van proberen kun je zeker leren.

En al doende leert men.

Maar ik ben ook erg zuinig op mijn centjes en gooi ze liever niet over de balk. Het is een dure hobby, waar je veel geld door het putje spoelt als het mis gaat.

Dus daarom lees ik me eerst een breuk en ga dan pas beginnen. Maar iedereen doet dat anders.

Echter, het is al mega-kut als je je planten de nek omdraait omdat je over onvoldoende kennis beschikt. Maar zoals je weet is onze hobby niet geheel legaal en als je dus ook met die houding van 'proberen kan je leren' in de weer gaat met bijvoorbeeld een filter, dan kan het wel eens gebeuren dat de hele straat weet dat op nummer zoveel (jouw huisnummer) een tentje staat. Voor je het weet staat de plaatselijke Bromsnor op de stoep. Dat is ook 'al doende leert men', maar of dat nou zo positief is..?

 

Ik heb zelf zo'n Bluelab.

Daarnaast nog een Aliexpress exemplaar.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook de bluelab. Teveel gekloot met slechte meters. Hierdoor teveel onnodige problemen gehad. Daarom bezuinig ik hier nooit meer op. Is echt veel fijner werken.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kweekt met de bio lijn van plagron, dan is ph meten niet van toepassing.
ook heeft het geen nut een groot vat met voeding aan te maken want die bio voeding is na aanmaken maar 24 uur houdbaar.
om in te schatten hoeveel water er nog in de potten zit kan je deze even optillen en dan voel je het wel,
daarnaast kan je aan de onderzijde van je potten wel zien als de aarde daar nog vochtig is of niet.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze zondag best veel water gegeven daarom had ik ze maandag niks gegeven. Maar keek er gisteren even naar en toen zag ik dat sommige blaadjes best wel droog waren. hoe kan ik dat voorkomen? mijn lamp hangt er niet veel te dicht op, is mijn luchtvochtigheid misschien te laag. hij schommelt een beetje bij de 40% hoe zou ik dat meer om hoog kunnen brengen? ik heb er een natte handdoek in gelegd maar dat maakt niet heel veel uit.

 

Ik heb deze complete tent gekocht 

https://123tuintechniek.nl/growshop-kweekbenodigdheden-complete-kweektenten-sets/mammoth-pro-complete-kweektent-120x120cm-600-watt-compl1

welke type van de bluelab hebben jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle meters van bluelab zijn goed. Alleen zijn de combinatievoetbal (ph en ec) makkelijker in gebruik. Ik heb er een met een stekker, dus nooit een lege batterij. Ook hangt de meter aan de muur. Allemaal voor het gemak.

Als ik jou was kocht ik een simpel model. Je hebt niet veel voeding te maken.

Maar zoals @Capo terecht opmerkt is dat bij bio je geen ph meet. En dat je kleine hoeveelheden aanmaakt, enkel voor wat je direct gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

24 uur is wel erg snel hoor. Onze bio voeding is wel wat langer houdbaar. Ik zelf heb tests gedaan met een week. Het is echter wel aan te raden om de bio voeding inderdaad meteen mee te geven. Indien dit een keer niet gebeurd kan het geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel post, oeps

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, plagron said:

24 uur is wel erg snel hoor. Onze bio voeding is wel wat langer houdbaar. Ik zelf heb tests gedaan met een week. Het is echter wel aan te raden om de bio voeding inderdaad meteen mee te geven. Indien dit een keer niet gebeurd kan het geen kwaad.

Dat is mij destijds (jaren terug) verteld door jullie helpdesk maar dit is dus reeds veranderd??
Gebeurd mij namelijk soms nog wel eens dat ik teveel voeding aan maak en wat ik dan teveel heb donder ik weg maar
jij zegt dus dat je dat prima een paar dagen kan bewaren om een volgende voedingsbeurt mee te geven?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Capo said:

Dat is mij destijds (jaren terug) verteld door jullie helpdesk maar dit is dus reeds veranderd??
Gebeurd mij namelijk soms nog wel eens dat ik teveel voeding aan maak en wat ik dan teveel heb donder ik weg maar
jij zegt dus dat je dat prima een paar dagen kan bewaren om een volgende voedingsbeurt mee te geven?

Ja, vroeger hielden wij 24uur aan, uit 'safety'. Maar het is langer houdbaar. Het kan wat stinken, het is immers bio voeding. Het kan ook wat schuimen, maar echt bederven? nee.. dat niet zo zeer. Let er wel op dat je waterbron zelf schoon is, stilstaand water is eigenlij zelden een goed idee. 

Ook met druppelaars of pompjes oppassen. Maar je kan het prima een paar dagen bewaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn al weer een week en een dag verder en ze groeien als kool.

EB10F31A-1C6F-4C25-9463-94A33392B001.thumb.png.c80864fb51c88c427687dff879cce8b9.png

 

heeft iemand nog tips waar ik goed op moet letten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stress waarschijnlijk, of heb je de hele dag Marco Borsato op staan? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha nee klassiek is dat zo erg voor die planten dan ? :P

ik lees veel verschillende dingen er over dat het stress is, of dat ze te snel groeien (een soort van striae), of een te koude ondergrond en een te groot verschil tussen warm en koud. Ik heb een klein kacheltje in me tent gezet voor als de lamp uit is ik hoop dat het wat uit gaat maken. Anders gaan we naar plan B potten van de vloer halen.

Edited by vamstel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weetje wel zeker dat de stress oorzaak door de temp komt ?

Wat geeft je meter aan ?

En ik las dat je ph 5.8 aanhoud, ik zelf heb de ph tussen de 6.0 / 6.5 met een aarde kweek.

 

pH-meststoffen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

5.7 zie ik staan (ergens 3.5 zelfs, maar dit zal een foutje zijn?). 5.7 lijkt me ook erg laag. Dit is meer een ph voor kokos. Bij mijn weten is zo tussen de 6.0 en 6.3 gangbaar voor op aarde.

Zie verder dat je een ir camera hebt hangen. Kan me vergissen, maar weet niet of je dat nog moet willen straks na het schakelen. Volgens mij bepaalt de plant onder andere adhv Infrarood straling de fotoperiode

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, cannarie said:

Zie verder dat je een ir camera hebt hangen. Kan me vergissen, maar weet niet of je dat nog moet willen straks na het schakelen. Volgens mij bepaalt de plant onder andere adhv Infrarood straling de fotoperiode

Hier zou ik wel wat meer over te weten willen komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu dag 5 in de bloei en ik krijg op een plant allemaal verdorde gele bladeren onderin en de andere planten hebben een paar kleine gele puntjes. ik geef ze goed water maar het lijkt steeds wel erger te worden. ik heb me lamp al helemaal omhoog gehangen. het is nu wel bijna constant 25 graden 24 uur lang zal dat funest zijn voor je planten? 

Dit is van 2 dagen terug

C61591BA-6DE8-4252-8F1D-BC1E201F162B.thumb.jpeg.ee49cc0aa14feda8470f744929b8fa1f.jpeg

Edited by vamstel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk teveel aan voeding en misschien te nat in het begin,wat geef je ze momenteel van voeding en hoeveelheid water?Ziet er niet goed uit maar kan bijtrekken met de tijd dus effe geen voeding en je watergiften op peil houden dus als ik jou was volgende keer tensiometer aanschaffen en je er effe in verdiepen voor de juiste waardes want ikzelf zou niet meer zonder kunnen.

Grts

Edited by hazer4

Share this post


Link to post
Share on other sites

40ml op 10L staat in mijn schema week 3

On 10/8/2019 at 1:26 PM, vamstel said:

012ABF20-57C0-4E00-ABF3-6EEC2307B4F9.thumb.jpeg.55db84b46ebe8593280fb26605a55f80.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...