Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Afzuigers & filters; altijd gedoe

Recommended Posts

Onlangs ontstond er in een topic (van VolcanoSea "Mijn allereerste kweek") weer enige discussie wat nu de verhouding filter t.o.v. de afzuiging moest zijn.

Ik denk dat als je naar 10 growshops gaat, je 10 verschillende adviezen krijgt.

Ik ging eens even googlen wat @Whazzup er eventueel over gezegd heeft. Voor degenen die hem niet kennen: Legendarisch moderator uit de hoogtijdagen van het forum en behept met de tik dat hij alles uitzocht tot het gaatje.

In het topic  https://www.wietforum.nl/topic/50326-editorial-ventilatietechniek-voor-dummies/  zei hij er dit over:

2. Je filter kun je altijd kleiner kiezen dan je ventilator

Als je een 1000 m3/h filter hebt met een drukval van 200 Pa dan heb je met een ventilator van 1000 m3/h een slechte keuze gemaakt. Je ventilator heeft immers last van de drukval van de filter (en van de leidingen), en je houdt effectief wellicht maar 500 m3/h over. Beter neem je in dit geval een 1500 m3/h ventilator om de drukverliezen in je systeem te compenseren en effectief 1000 m3/h over te houden, of je koopt een kleinere filter als die 500 m3/h voldoende is. In alle gevallen is de filter van een kleinere capaciteit dan je ventilator. Een filter filtert optimaal op zijn maximale capaciteit.

Toch lees ik dan weer van een filterleverancier (het betreft filters van het merk Wilco) het volgende:

Bij de keuze van de capaciteit van de filter moet u eerst weten wat de capaciteit  van de te gebruiken afzuig ventilator is. Deze zou ten minste  20 % minder moeten zijn  dan de koolstof filter. Als men bijvoorbeeld een afzuigventilator van 600 kubieke meter per uur gebruikt, dan dient men daar ten minste een 800 kubieke meter koolstof filter bij te gebruiken.

Zij zeggen dus weer precies het tegenovergestelde van Whazzup.

Nu kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn.

- Ze kletsen maar wat.

- Het geldt specifiek alleen voor hun filters omdat ze een andere waarde aan de eenheid M3 koppelen. Dat bijvoorbeeld een filter dat zij 1500 noemen dat andere fabrikanten eenzelfde filter 1000 zouden noemen.

- Het zijn een beetje kutfilters (en dat weten ze misschien zelf ook) en daarom kun je beter een grotere kopen,

- Whazzap heeft het fout. 

 

Dit laatste denk ik zelf niet.

Het tegenovergestelde: Ik volg het verhaal van Whazzap.

Niet alleen omdat hij in zijn algemeenheid een slimme snuiter is, maar ook omdat ik zijn uitleg logisch en plausibel vindt.

Maar het is geen wonder dat er steeds weer discussies ontstaan over de verhouding filter >< afzuiger.

Als zelfs leveranciers/fabrikanten (Wilco in dit geval) al komen met verhoudingen die niet logisch lijken, maar waarvan ze ook niet uitleggen waarom dit dan zo zou moeten zijn.

 

Toevoeging

In hetzelfde topic van Whazzup tond nog dit: Hou er overigens rekening mee dat sommige fabrikanten (raar maar waar) hun filters specificeren op fancapaciteit, en niet op daadwerkelijke capaciteit. Zo zag ik laatst een filter dat verdomde veel op mijn 350 kuub filter leek (zelfde maten zelfs!), maar als 500 kuub aangeprezen werd. Vreemd. Een 500 kuub filter zal nooit op 125mm zitten.

Misschien heeft hij het hier wel over zo'n Wilco filter.

 

 

 

Edited by Kees A
toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het in de eerste plaats heel raar dat een fabrikant zegt 'deze filter kan X m3 verwerken' en dan zegt dat de afzuiger wel 20% max minder moet kunnen afzuigen.

Maar al zeggen ze dat hij de zelfde capaciteit moet hebben zou ik het vreemd vinden. Tuurlijk kunnen ze in de max capaciteit van de filter verwerken dat er sprake is van drukval. Alleen is dat altijd gissen, want elke situatie is wat dat betreft anders. Zelfs als ze alleen zouden rekenen met de drukkval van de filter en ze laten de buizen en passieve inlaat buiten beschouwing kan dit m.i. niet. Een buisventilator bouwt namelijk weer meer druk op dan een slakkenhuis (moet bekennen dat ik dit wel weer baseer op die zelfde editorial van whazzup :)), dus daar zal dan ook weer verschil in zitten. 

Hoe Can het doet vind ik dan logischer. Zij spreken over een technische capaciteit en een praktische capaciteit van hun filters. Daarbij is dan denk ik de technische capaciteit gebaseerd op het gebruik icm een van hun (buis)afzuizuigers. Maar dan moet je dus alsnog rekening houden met het feit dat de boel naast alleen door je filter, ook nog door je slangen en je passieve inlaten getrokken moet worden waardoor die technische capaciteit dan toch hoger uit zal moeten komen.

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij Phresh geven ze een max capaciteit op, dus dat is weer een andere benadering om het makkelijk te maken. Ik heb bijvoorbeeld een 750m3 softbox met een 1000m3 Phresh Filter. De filter heeft dan wel weer een flens van 160mm net als de softbox. Een normale 1000m3 filter heeft dan vaak ook een grotere flens. Ik heb in het verleden discussie gehad hier op het forum over dat mijn filter te groot is voor mijn afzuiger etc. Nu na 4 rondjes heb ik maar weer gewoon dezelfde 1000m3 filter gekocht want heb nog nooit zo’n goede filter gehad. Echt 0,0 geur doorgelaten deze 4 rondes. Kon waarschijnlijk nog wel een ronde aan. Dus als iemand een goede combi zoekt 750m3 Box met 1000m3 filter van Phresh is een top combi die in de praktijk geen geur door laat. Ik dim tot max 20% met een frequentieregelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al dat gedoe komt waarschijnlijk doordat er allerhande cowboys in die handel zitten, die oorspronkelijk zelf wietkwekers waren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Head Honcho

Phresh gebruikt rc48 kool, niet zo maar te vergelijken met andere filter merken (zie site Phresh voor uitleg).

Hier onderop de pagina de verklaring waarom je '1000' met 160 flens van Phresh zo goed aansluit op de softbox die je hebt: de filter kan effectief 750 aan.

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Head Honcho said:

Bij Phresh geven ze een max capaciteit op, dus dat is weer een andere benadering om het makkelijk te maken. Ik heb bijvoorbeeld een 750m3 softbox met een 1000m3 Phresh Filter. 

Phresh zelf adviseert een afzuiger die evenveel capaciteit heeft als het filter.

The average recommended fan capacity is incorporated in the filter model name.
So for a Phresh 1500 filter we recommend you use a 1500 cubic meters per hour fan.
 
 
 
18 hours ago, Head Honcho said:

Ik dim tot max 20% met een frequentieregelaar.

Dim je met 20% (dus zuig je af op 80%)?

Of dim je zoveel dat je nog maar met 20% afzuigt?

18 hours ago, Head Honcho said:

Nu na 4 rondjes heb ik maar weer gewoon dezelfde 1000m3 filter gekocht want heb nog nooit zo’n goede filter gehad. Echt 0,0 geur doorgelaten deze 4 rondes. Kon waarschijnlijk nog wel een ronde aan. Dus als iemand een goede combi zoekt 750m3 Box met 1000m3 filter van Phresh is een top combi die in de praktijk geen geur door laat. 

Als het werkt, dan werkt het.

Never change a winning team.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dim hem 80%, dus zuig dan nog maar 20% af. Misschien meer geluk dat wijsheid deze combi maar het werkt perfect in ieder geval...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schijnt dat als je zo veel dimt het apparaat te weinig luchtstroom heeft om zichzelf te koelen. Dus het gevaar is dat het overhit raakt. Ik dim nooit meer dan 50% om die reden.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de de pk 125 buisventilator  en is 680kuub en heb een filter van 800m3  van prima klima. Werkt tot nu toe perfect. Heb nog nooit een klein beetje geroken. Word door prima klima geadviseerd om te vervangen na 1 jaar continu gebruik.  Tot nu toe heb ik al bijna 4 rondes erop zitten.  Ern nieuwe filter ligt al maanden klaar maar denk dat hij nog wel zeker 1 ronde mee gaat en denk zelfs  dat hij gewoon minimaal dat jaar haalt wat prima klima adviseert.  

Maar om terug te komen over wat de legendarische whazzup  zei.  Het zal best maar ik weet ook zeker dat ik het hier ook tig keren heb gelezen dat je altijd een grotere filter moet pakken dan je capaciteit afzuiging. Dus erg vreemd. 

Zou wel vet zijn als dat soort webbies nog eens terugkeren. Was hij niet laatst weer even weer online?

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/9/2019 at 5:46 PM, Jakkes said:

Schijnt dat als je zo veel dimt het apparaat te weinig luchtstroom heeft om zichzelf te koelen. Dus het gevaar is dat het overhit raakt. Ik dim nooit meer dan 50% om die reden.

Check of dat ding geen thermische beveiliging heeft.. kan je tot veel lager dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meer dan 50% moet dimmen dan heb je of een veel te grote afzuiger of een hok met te grote temperatuurverschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/11/2019 at 12:03 PM, Jakkes said:

Als je meer dan 50% moet dimmen dan heb je of een veel te grote afzuiger of een hok met te grote temperatuurverschillen.

Met een variac dim je makkelijk tot 30-40% zonder capaciteitsverlies of gebrom.
Hield meestal 1w per m3 aan en m3 gelijk aan filter of 10% meer.

Heb hier laatst nog een topic over geopend met theorie en praktijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, hallo.

Bij het lezen van dit toppic en bepaalde adviezen, dacht ik.. Nieuwkomers, maar ook de hobby kwekers van nu. Krijgen verkeerde adviezen, of worden gedeeltelijk op het verkeerde been gezet. Ik vind het leuk om hobby kwekers te helpen en ze de goede kant op adviseren.

 

Dat brengt me bij de volgende stelling. ‘’Mensen, ga terug naar de bron’’ Vraag advies bij de producent van de filter. Die kent zijn eigen product, en wil graag dat een afzuig systeem met zijn filter goed werkt. Anders krijgen ze alleen maar klachten door verkeerd advies, en daar zit niemand op te wachten. Als ik denk aan de bron, dan denk ik al gouw aan CAN Filters.

Het advies dat word gegeven kan wel van merk tot merk verschillen. Ik ga in dit stukje wat dieper in op Can Filter: http://www.canfilters.nl

 

Can filters is heel duidelijk over het advies die ze geven. Op iedere verpakte nieuwe filter zit namelijk een label, en op dat label staat precies welke fan er het meest geschikt is voor de filter, voor een juiste werking, en lange levensduur. Deze gegevens kan je natuurlijk ook op de originele website van CAN Filters terug vinden zie bijvoorbeeld hier voor de Can Lite 425m3: http://www.canfilters.nl/lite425.html

Bij CAN Filters is eigenlijk de stel regel.  Filter m3 moet gelijk zijn of iets groter zijn dan de afzuiger m3, daar zit natuurlijk wel een tolerantie marge in. En er is ook wel iets verschil tussen de drukval van een softbox 500m3 of een buisfan/druk fan 500m3  maar daar ga ik nu niet dieper op in.

Klein aspect wat ook nog wel is vergeten word is de 70%LV regel, de technische capaciteit, en praktische capaciteit. Voor de keuze van een CAN filter naar een afzuiger kijken we naar de Praktische capaciteit.  

 

Voorbeelden:

Softbox 250m3 – Can Filter Lite 300PL of Can Orginal  250m3 / CAN9000PL

Softbox 500m3 / 550m3 – Can filter Lite 600

Softbox 700m3 / 750 m3 – Can Filter Lite 800 of  Can Orginal CAN350

Softbox 1000m3 Can Filter lite 1000m3 of Can Orginal CAN375

Softbox 1500m3 Can filter Lite 1500m3 of Can Orginal CAN100

 

 

Allen.. succes met uw hobby…  gegroet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n filter fabrikant heeft er natuurlijk ook wel baat bij om je een zo zwaar mogelijk filter aan te praten.

Aan de andere kant, ze geven bijvoorbeeld aan dat een CAN250m3 filter samen gaat met afzuigers van 270m3/h tot 350m2/h. Dat is dus juist een "kleiner" filter dan de afzuiger maximaal aan kan.  Een tot wel 40% zwaardere afzuiger dan de typische waarde van het filter.

Lastige met dat soort basis lijstjes vind ik toch ook wel dat je toch flink wat variatie hebt in de afzuig capaciteit. In de zomer staat de afzuiger mogelijk een stuk harder dan in de winter. Plus inderdaad verliezen in het systeem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...