Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rxm12

kweektent samengesteld. Iemand tips?

Recommended Posts

Yow forumleden,

Ik heb een kweektent samengesteld; heeft iemand tips? opmerkingen? alvast bedankt!

lamp SET: ELT VSA 400 watt

Analoog schakel tijdklok

Can-Fan 125L 350³ & Silent Fan regelaar

Reflector: Spiegelkap (glad)

Mammoth Lite 100x100x180 tent

5x Phantom Root pot #5 19ltr. 30x30cm

filter = 1x Wilco Carbonfilter 500 m³ flens 125 ø125/500

1x Doos 5 meter combi Slang Ø127mm of Doos 5 meter combi Slang Ø160mm

1x Easy roller set, 2 stuks tot 5kg. 

3x Slangklemmen Ø60-165mm
1x Min Max Thermo-Hygro meter digital met geheugen + batterij (temperatuur + vocht)
1x Secret Jardin Monkey fan tent paal ventilator 15cm 13watt 2 speed

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij klopt de verhouding tussen je afzuiger en je filter niet.

Je afzuiger is 350 M3, maar dat haalt hij alleen als hij op 100% gaat. En dan nog niet want er zit een slang aan.

Je filter is 500 M3.

 

Toevallig zag ik gisteren dat Wilco filters aangeeft dat het filter een grotere capaciteit moet hebben dan de afzuiger.

Maar ik snap niet waarom dit zo zou moeten zijn. Zij zelf geven alleen maar aan dit zo moet zijn, maar niet waarom dan wel.

 

Nu zag ik in een oud topic van Whazzup wel dit staan: Hou er overigens rekening mee dat sommige fabrikanten (raar maar waar) hun filters specificeren op fancapaciteit, en niet op daadwerkelijke capaciteit. Zo zag ik laatst een filter dat verdomde veel op mijn 350 kuub filter leek (zelfde maten zelfs!), maar als 500 kuub aangeprezen werd. Vreemd. Een 500 kuub filter zal nooit op 125mm zitten.

Misschien heeft hij het hier wel over zo'n Wilco filter.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een tijdgestuurde relaiskast nodig. Je kunt een vsa niet op een simpel tijdklokje zetten.

Ik mis nog een lamp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nog al een lijst. En welk klemmetje of snoertje... denk niet dat iedereen daar een mening over heeft.

 

Zal allemaal best werken. Ken de meeste merken niet of nauwelijks.

Ik zou zelf zo'n ballast niet kopen. Vast goed ding, maar worden soms heet, gaan soms kapot en gaan soms brommen (hoeft allemaal niet te gebeuren)

Vind de afzuiger (400M3) ook best wel krapjes.

 

Waar ga je je lamp mee schakelen?

Waar ga je je lamp, je afzuiger en je fan op aansluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Het is nog al een lijst. En welk klemmetje of snoertje... denk niet dat iedereen daar een mening over heeft.

 

Zal allemaal best werken. Ken de meeste merken niet of nauwelijks.

Ik zou zelf zo'n ballast niet kopen. Vast goed ding, maar worden soms heet, gaan soms kapot en gaan soms brommen (hoeft allemaal niet te gebeuren)

Vind de afzuiger (400M3) ook best wel krapjes.

Ja? gaat dat problemen geven, denk je? En hoe zou ik dat kunnen oplossen dan zonder nieuwe afzuiger te kopen

1 hour ago, Kees A said:

 

Waar ga je je lamp mee schakelen?

bedoel je qua tijdschema? indd vergeten rekening mee te houden. Die gast van de growshop zei dat het volledig was en heb erover gekeken. Heb zelf totaal geen ervaring dus ben een beetje zoek naar wat ik daarvoor nodig heb. 

Quote

Waar ga je je lamp, je afzuiger en je fan op aansluiten?

stopcontact?

Edited by rxm12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah dat is dan die relaiskast wat @Jakkes zei. Ok, moet ik dan ook even halen. Moet ik het weer gaan bestellen en verzendkosten betalen. ook niet echt een ervaringsdeskundige dan, die gast van de growshop 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop trouwens dat ik geen problemen ga hebben qua elektriciteit. Woon op een studio. Elektriciteit is inbegrepen in de huurprijs 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat je nog beter eerst wat kunt gaan inlezen.

Goed kijken wat er allemaal in setjes zit.

 

We snappen wel dat je de relaiskast/lamp gaat aansluiten op stroom die uit een stopcontact komt, en je afzuiger ook, en je fan.

Maar ga je dat op 1 stopcontact doen?

Kan de groep waar dat stopcontact op zit, dat aan? Zit er bijvoorbeeld op diezelfde groep ook niet een wasmachine of droger?

Want als je lamp aanspringt, krijg je even een enorme piekspanning. Voor je het weet klapt je zekering eruit.

Daarnaast... stel dat je dat stopcontact kunt gebruiken, neem je dan een stekkerdoos om alle drie de apparaten op aan te sluiten? Zo ja, zorg dan voor een goede stekkerdoos en niet eentje uit de € 5 bak bij de Praxis.

 

Denk wel dat je huurbaas een keer zal aankloppen.

600 Watt x 12 uur x 60 dagen = 432 kwh

Dan nog wat weekjes 18 uur groei erbij en je randapparatuur. Zit je misschien wel op 550 of 600 kwh voor 1 kweekje. Doe je 3 kweekjes hebben we het al over 1.650 tot 1.800 kwh.

Met een beetje pech op meer dan 2.000 kwh. 

Best veel extra ineens. Een gezin met 1 kind gebruikt gemiddeld per jaar 3.500 kwh zegt Google me net.

Het is in geld niet eens zoveel extra, maar een huurbaas denkt daar vast anders over. Misschien denkt hij wel dat er iets mis is met de installatie en stuurt hij controle langs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Kees A said:

Ik vind dat je nog beter eerst wat kunt gaan inlezen.

 Goed kijken wat er allemaal in setjes zit.

vind ik ook, maar het is lastig. zoveel willekeurige informatie overal te vinden. heel ongestructureerd leerproces dit. Vind het efficienter om gaande weg te leren en wat vragen stellen afgestemd op mijn behoeften. Maar inderdaad meer inlezen is goed

2 minutes ago, Kees A said:

We snappen wel dat je de relaiskast/lamp gaat aansluiten op stroom die uit een stopcontact komt, en je afzuiger ook, en je fan.

 Maar ga je dat op 1 stopcontact doen?

Kan de groep waar dat stopcontact op zit, dat aan? Zit er bijvoorbeeld op diezelfde groep ook niet een wasmachine of droger?

er zit enkel een koelkast op aangesloten

2 minutes ago, Kees A said:

Want als je lamp aanspringt, krijg je even een enorme piekspanning. Voor je het weet klapt je zekering eruit.

Daarnaast... stel dat je dat stopcontact kunt gebruiken, neem je dan een stekkerdoos om alle drie de apparaten op aan te sluiten? Zo ja, zorg dan voor een goede stekkerdoos en niet eentje uit de € 5 bak bij de Praxis.

  

ja, een stekkerdoos 

2 minutes ago, Kees A said:

Denk wel dat je huurbaas een keer zal aankloppen.

600 Watt x 12 uur x 60 dagen = 432 kwh

 Dan nog wat weekjes 18 uur groei erbij en je randapparatuur. Zit je misschien wel op 550 of 600 kwh voor 1 kweekje. Doe je 3 kweekjes hebben we het al over 1.650 tot 1.800 kwh.

Met een beetje pech op meer dan 2.000 kwh. 

Best veel extra ineens. Een gezin met 1 kind gebruikt gemiddeld per jaar 3.500 kwh zegt Google me net.

 Het is in geld niet eens zoveel extra, maar een huurbaas denkt daar vast anders over. Misschien denkt hij wel dat er iets mis is met de installatie en stuurt hij controle langs.

is een studio van de universiteit zelf. in een gebouw met nog 250 andere studios. Geen idee of ze dat echt in het oog houden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze dat niet in de gaten houden, kun je dan een keer het adres geven?

Denk dat er wel wat kwekers hier zijn die ook graag zo'n ruimte huren. :)

 

Geen idee of dat kan, een koelkast erbij. Een koelkast gebruikt niet veel. Is iets van rond de 100 Watt.

Maar ik weet niet of zo'n koelkast ook zo'n piek heeft als hij steeds aanspringt.

Daarvoor weet ik te weinig van stroom.

 

Ben je niet bang dat je uit je woning gezet wordt als ze er achter komen dat je toch een redelijk professionele opstelling hebt staan?

Een klein tentje met wat led erin is ook leuk. Als je er nog weinig van af weet, geef niet meteen zo veel geld uit.

Begin gewoon met een tentje van 60 x 60 of een oud kastje.

Dan maak je jezelf het kweken eigen. Hou je de kosten in de hand. Als er iemand klaagt over de stank, ben je niet meteen de lul, want dat lijk je een idealistisch hippie.

Lukt het allemaal, dan pleur je na 3 kweken je hele kamer vol en ga je zelf bij de buren wonen.

 

De reden dat de informatie over kweken ongestructureerd is, komt vooral doordat er veel verschillende methodes en afmetingen zijn.

Zie het als bouwkunde: De ene bouwt een huis, de ander een torenflat, de ander een tuinhuisje. Je kan overal in slapen, maar de bouw verschilt nogal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Als ze dat niet in de gaten houden, kun je dan een keer het adres geven?

Denk dat er wel wat kwekers hier zijn die ook graag zo'n ruimte huren. :)

 

Geen idee of dat kan, een koelkast erbij. Een koelkast gebruikt niet veel. Is iets van rond de 100 Watt.

Maar ik weet niet of zo'n koelkast ook zo'n piek heeft als hij steeds aanspringt.

Daarvoor weet ik te weinig van stroom.

 

Ben je niet bang dat je uit je woning gezet wordt als ze er achter komen dat je toch een redelijk professionele opstelling hebt staan?

Een beetje wel, maar ja, als het gebeurt dan gebeurt het.. Wil dat risico wel nemen. Er zijn veel studenten die hier regelmatig blowen en stinkt de gang ook vol naar wiet. Hoop in ieder geval dat die tent wat geurdicht is. Moet wel, toch? En misschien een strain nemen die ook niet teveel ruikt. Ik wou eigenlijk amnesia haze doen, maar die ruikt wel erg hard. Ik zie nog welke strain. Jij een ideetje? Hou vooral van sativa's

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het krap is. Voor kleinere ruimten is de aanname voor 1 watt 1 m3/h afzuigen. Dus ik zou groter gaan naar 600 m3/h. Maar dan heb je een groter filter nodig en een groter afvoerkanaal.

En wellicht een ventilator regelaar. Nu moet je handmatig verstellen. Dat is dus twee keer per dag als de lampen aan en uit gaan. Dit is geen doen vind ik.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

klantenservice van die growshop beweert dat het ruim voldoende is en dat ze het al jaren op die manier verkopen. Die 400M3 voor 600W

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Jakkes said:

Denk dat het krap is. Voor kleinere ruimten is de aanname voor 1 watt 1 m3/h afzuigen. Dus ik zou groter gaan naar 600 m3/h. Maar dan heb je een groter filter nodig en een groter afvoerkanaal.

En wellicht een ventilator regelaar. Nu moet je handmatig verstellen. Dat is dus twee keer per dag als de lampen aan en uit gaan. Dit is geen doen vind ik.

is dat zoiets goed? https://onlinetopgarden.com/nl/cli-mate-fancontroller-4a-thermostaat?gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ_NZPODeyJY4AvG3QwIdyN89dX4RowRGkxJvSwltN_VaE3uCHeM9zoaAhnSEALw_wcB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets bedoel ik ja. Alleen dan heb je met deze het risico op een brommende ventilator omdat het wattage gedimd wordt en niet de frequentie. Als je dat wilt voorkomen kom je op een stuk duurdere regelaars uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een 800m3 buisfan met een 600watt hps en dan nog moest ik in de zomer de lamp dimmen (wat overigens met zon goedkope VSA niet eens kan) dus
geheid dat je met die 400m3 afzuiger problemen gaat krijgen om je klimaat stabiel te houden.

Zou als ik jouw was ff doorsparen en ondertussen de sticky's met alle basisinfo hier lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe komt het dan dat klantenservice zegt dat het perfect te doen is met die 400M3? Ik vertrouw eerder jullie advies, maar het roept toch vragen op wanneer klantenservice beweert dat dit perfect doenbaar is. Het wordt ook kouder, dus dat is misschien ook iets om rekening mee te houden? Het is niet dat geld direct een probleem vormt, dus een duurdere afzuiger zou ik wel kunnen aanschaffen. Maar is het echt nodig met dit weer? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenmerk van het weer is, dat het over een maand of 8 weer warmer wordt.

Of wil je alleen maar kweken in de winter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ook zomer. Ga dus inderdaad nieuwe afzuiger en filter nodig hebben. Wat zijn zowat de go to afzuigers en filters voor een 600watt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed lees vormt geld bij jou niet direct een probleem, dus zou ik, als je nog niks hebt aangeschaft serieus denken om met led te werken ivm stroom verbruik en warmte. Ik neem aan dat je student bent, het zou echt lullig zijn als je uit je studio wordt getrapt vooral met de huizenmarkt van momenteel.

Ik neem ook wel afentoe risico's, maar ik denk zeker wel dat iemand wel controle heeft over de electriciteit verbruik.

Ik bestel laatste tijd ook van Onlinetopgarden, momenteel heb ik in een andere internet pagina 14 producten in de winkelmandje maar ik kan jou garanderen dat je niet alles klakkeloos moet overnemen wat ze aan de tel vertellen. Ik deed dat in het begin en heb tot nu toe alles zeker 3x opnieuw moeten bestellen omdat het niet "goed" was.

En die cli-mate fancontroller bromt, heb ik gelezen, dat is ook de reden dat ik een frequentie regelaar heb gekocht van Cli-mate. 

En pas op met die afzuiger, ik had een soort gelijke wat erg veel herrie maakte vanaf 50% vermogen ongeveer.

EDIT:

Ik zie in je laatste linkje de buisfan  pk-125. Die is zeker niet slecht, maar een softbox is stiller wat misschien ook wel heel handig kan zijn in jou situatie.

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou in principe ook wel LED willen ipv HPS, maar vraag mij af of je hier evenveel opbrengst mee kan krijgen. Snap natuurlijk wel dat het van veel factoren afhangt, en dat je je opbrengst op 101 verschillende manieren kan maximaliseren, maar is het in het algemeen niet meer nadelig om te kweken op Led ipv HPS? 

Wat dachten jullie bijvoorbeeld van deze lamp? https://onlinetopgarden.com/nl/g-leds-560

of deze: https://bestvaled.com/products/bestva-x6-1800w-dimmable-12-band-led-grow-light-full-spectrum-grow-lamp-for-greenhouse-hydroponic-indoor-plants-veg-and-flower-blue-x6-1800w-dim

of deze: https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/led-groeikweeklampen/solarsystem-550-nlµ

of deze: https://www.hetledwarenhuis.nl/webshop/led-groeilampen/mars-hydro-led-groeilamp/mars-hydro-ii-led-groeilamp/detail/150/mars-ii-led-groeilamp-350-watt.html

of deze: https://www.hetledwarenhuis.nl/webshop/led-groeilampen/spectrolight-led-kweeklampen/detail/309/spectrolight-blast-400-led-kweeklamp.html

Edited by rxm12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...