Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Head Honcho

5 x Lemon Haze onder 1000 watt Fluence/Quantum LED

Recommended Posts

Door de afzuiger onder aan de tent aan te sluiten in plaats van bovenaan. Ik heb bijvoorbeeld wel gewoon de afzuiger op de grond gezet en dan het filter buiten de tent. Maar ook wel een slang van boven naar beneden. Of een achterwand met afzuiging daar doorheen.

Overigens ook circulatie bovenin is dan nog belangrijk. Denk ik zelf :)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras,

Je hebt dus eerst de afzuiger en dan het filter? 

Heb je er wel een voorfilter voor zitten of dat niet? 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Kees A said:

olgens mij klopt dit niet.

Ik denk dat de penetratie bij led's juist groter is, omdat er meerdere lichtpuntjes zijn die vanuit verschillende hoeken onder de bovenste laag bladeren gaan, en zo de daaronder gelegen bladeren bereiken. Het licht is mooi verdeeld en sneakt overal tussendoor.

Tenminste, ik interpreteer 'penetratie' als het bereiken door licht van het deel van de planten dat onder het allerbovenste bladerdek ligt.

 

10 hours ago, Wietefras said:

Penetratie van het licht is juist beter met led. Het licht komt namelijk uit veel meer verschillende hoeken en dan kan het licht dus veel makkelijker door het bladerdek heen.

Dat je minder verdamping hebt met leds komt door de doorgaans lagere temperatuur en verminderde directe warmtestraling van de lamp op het gewas.

Ok folks, laten we recht beginnen te denken:
De beste LED die momenteel op de markt is, is de Samsung LM301B TopBin met een output van iets meer dan 200 lm / W. Als u het op een 1000W wilt brengen, zou u ... ja, 200000lm hebben! Dat zou ongeveer 2400 PPF zijn, maar vanwege de lagere hitte in deze diodes (ongeveer 60 C) zal het nooit de fotonintensiteit krijgen van een HPS, die op meer dan 400 C draait! Daarom is de penetratie (de kracht van het foton dat het bladoppervlak raakt) van een HPS veel hoger, wat automatisch zal leiden tot een hogere verdamping! Dit moet natuurlijk worden gemeten met beide lichten op dezelfde afstand tot het verlof en een "puntbron" zijn! Om het argument te voeren, zou een LED-opstelling op basis van meerdere balken uniformer doordringen, het is gewoon slecht! Zeker de omgeving speelt een grote rol, maar dit heeft niets te maken met de fotonintensiteit!

Ik hoop dat je me nu nog beter haat! Nogmaals, ik ben hier om te leren en te delen, wat trouwens in het algemeen mijn levensweg is!  :hug:

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Yoyneh ik heb je laatste comment wel 5 keer gelezen en kan er geen logisch verhaal van maken.

Dat een goede ledlamp bij gelijk wattage een hogere totale lichtintensiteit heeft is een gegeven. 1 enkele diode heeft minder penetratie dan een 1000 watt hps lamp ja, maar dat is niet wat je vergelijkt.

Als je uitgaat van een gelijke intensiteit, is het niet heel ingewikkeld om in te beelden dat je als je dit licht over meer punten verdeeld, je zowel over de oppervlakte als in de diepte (penetratie) univormer licht hebt

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te zien dat je honger krijgt, Cannarie!
We hebben dus twee lichtbronnen, de ene is een HPS en de andere is een LED. Beide lichten hebben de grootte van een, laten we zeggen, duimnagel (puntbron). De HPS geeft een PPF af van ongeveer 2100 en de LED 2400. Beide lichtbronnen hangen op gelijke afstand van de bladeren, laten we zeggen 2 meter. Maar omdat de HPS werkt bij een temperatuur van bijna 450 C (hoge druk), hebben de geproduceerde fotonen een veel hogere zelfrotatie, waardoor ze zogezegd krachtiger zijn die naar een hogere stabiliteit zullen leiden over de afstand die ze "vliegen" "en energie gevangen in het foton zal opnieuw leiden tot een diepere penetratie van de bladeren.

De LED aan de andere kant, hoewel het in het beste geval (LM301B) een hogere PPF heeft, mist het nog steeds aan potentie vanwege de veel lagere zelfrotatie van het foton dat alleen wordt geproduceerd bij een temperatuur van ongeveer 60 C. Maar omdat er is geen LED zo sterk ,et is slechts een fantasiespel. Het punt is dat een 1000W HPS 2100 uitbrengt en daarom in kassen over de hele wereld wordt gebruikt. Of heb je ooit een kas met zo'n LED-opstelling gezien?? Dit was de verklaring van een Philips lichtingenieur, ik had het genoegen om elkaar vorig jaar te ontmoeten op het eilandresort Hayman in Australië. Ik ben gewoon een HPS gebruiker, maar volkomen logisch voor mij!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Yoyneh said:

maar vanwege de lagere hitte in deze diodes (ongeveer 60 C) zal het nooit de fotonintensiteit krijgen van een HPS, die op meer dan 400 C draait!

Dat slaat echt helemaal nergens op. De fotonenintensiteit wordt gegeven door de umol/s/m2 metingen. Of zoals je wilt umol/s. 2400umol/s is 2400umol/s. Of het nou uit HPS, led of een laser komt.

Bij HPS heb je wel meer IR straling. Bij led is dat nauwelijks aanwezig in het uitgestraalde spectrum en bij HPS is dat een aanzienlijk deel. Dat geeft warmer blad direct onder de lamp en daardoor daar wat meer verdamping, maar dat is maar een klein verschil.

Er zijn zat wetenschappijke tests gedaan met als uitkomst dat led licht bijna net zo efficient is al HPS licht. Het is wel dat hoe warmer het spectrum, hoe efficienter de fotosynthese in de plant werkt. 3000K is een paar procent efficienter dan 4000K en 2700K weer efficienter dan 3000K en HPS met 2000K is nog efficienter. Per foton. Dat scheelt iets van 5%. Dat soort verschillen zie je uit correlatie tussen de McCree grafiek en het uitgestraalde spectrum van de lamp.

Een led is alleen twee keer zo efficient in het produceren van licht dus als je gewoon 5% meer fotonen produceert met je leds dan zit je weer gelijk met die HPS en bespaar je nog steeds een berg stroom.

Buiten dat, wat cannarie ook aanhaalt, het licht is veel diffuser met leds. Het komt verspreid van alle kanten op de de plant af en schiet dus makkelijk tussen de bladeren door. in plaats van een enkele bundel van recht boven de plant. De plant richt dan het blad op de bundel en al het licht wordt geblokkeert voor verdere doorgang.

Kijk maar eens van recht boven je planten naar beneden. Hoe ver kijk je dan het gewas in? Nauwelijkls. Je zien alleen het bovenste bladerdek. Kijk nou eens van schuin onder een hoek naar de planten. Hoe ver kom je dan het gewas in? Juist ja, onder een hoek kom je veel verder. Dat is de extra poenetratie die goedverdeelde led bronnen je geven.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Xaim said:

@Wietefras,

Je hebt dus eerst de afzuiger en dan het filter? 

Heb je er wel een voorfilter voor zitten of dat niet? 

Ja ik heb doorgaans het filter dan aan de uitgang van de afzuiger. Voorfilter is de stofhoes.

Al heb ik ook wel het filter in de tent op de grond gezet (of eigenlijk op/tussen de  kweekbakken gelegd). Dus dan is het wel een meer reguliere aansluiting, maar dat is in de praktijk niet handig want dat filter zit dan in de weg en kan nat worden. 

Je kan ook een inline filter kopen (of maken). Dat is mijn plan wel ooit nog. Zeker een slakkenhuis afzuiger is efficienter bij het afzuigen door een filter dan uitblazen door dat filter.

 

@Kluns  Heh ik heb er geen foto's van. De simpelste vorm is gewoon een afzuiger die op de grond staat. Je hebt toch openingen onderaan in de tent? Als je daar de afzuiger op aansluit zuig je van onder af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Yoyneh 

Bij kassen gaat dat hele  lichtpenetratie verhaal helemaal niet op, omdat je het daarbij over een enorm oppervlak hebt met heel veel overlappende lichtbronnen. Net als in een kleinere ruimte met leds dus.

Ook valt in zo'n opstelling het wandverlies voor het overgrote deel weg, wat in een kleine ruimte weer een groot nadeel is van hps. En in kassen maken ze gebruik van zonlicht, waardoor het gunstig is om relatief weinig krachtigere lichtbronnen te hebben om niet te veel schaduw te geven. Maar in de glastuinbouw zal de overstap naar led naar mijn idee ook een keer (op grote schaal) plaatst gaan vinden

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee dagen na de defoliation. Planten vinden het heerlijk volgens mij. Zoek de verschillen...

 

BCE3535E-FF4C-44C6-B3EA-AB49F445A215.png

3365D619-8463-40A6-A348-49D1948ACBDD.png

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Ok, nog een keer - de laatste keer! Het gaat niet om de hoeveelheid fotonen die een lichtbron produceert! Het gaat om de potentie die elk foton heeft! Bijvoorbeeld: Je hebt twee identieke cake-ingrediënten samengesteld - de ene bak je op 60 en de andere op 450 ° C elk voor een uur. Zou je een verschil in het resultaat zien ??? Zelfs als je blind bent, moet je JA zeggen! Hetzelfde geldt voor de fotonen - hogere temperatuur (en druk) is gelijk aan hogere potentie! En daarom dringt een HPS als een LED op dezelfde hoogte als de HPS veel beter door de bladeren! 

Voor de c-soorten planten: zelfs als een cannabisplant is definiert als een c-3, heeft het aangetoond dat onder omstandigheden die we meestal in onze kas of kweektent hebben, dezelfde plant zich nu als een c-4 zal gedragen! Ik gaf je hiervoor de bewezen studie! Je zegt me dat dat BS is, is jouw mening, maar niet de realiteit! Het punt is, dat ik het opmerkelijk vind dat een plant zo kan handelen en zijn gedrag kan veranderen in de omgeving die het geeft! Ik wist dit niet - wist je dat?!!

En dit is het gat: het delen van onbekende informatie! Zoals ik in mijn inleiding al zei, ik zou hier niet teveel willen onderbreken, want ik weet het, ik ben de nieuwe man! Ik ben niet beter dan jullie, in feite heb ik een kleine penis en mijn kak stinkt verschrikkelijk! Ik wil niet pissen in iemands tuin, helemaal niet - ik ben te oud voor die shit!! De enige reden dat ik hier ben, is mijn kennis op te bouwen en coole dingen te delen die ik tot nu toe heb geleerd! Ik ben dol om te zien hoe geweldig jullie in je tenten doen en ik kan er genoeg van krijgen! Het is mij een genoegen u hier te ontmoeten!

Ik ga nu gewoon zwijgen en doorgaan met het lezen van al je zeer interessante berichten en discussies. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even afgezien van je verhaal hierboven waar ik maar niet op in ga moet je me toch eens uitleggen @Yoyneh, aangezien je zoveel verstand van zaken hebt.. Hoe verklaar jij dat mensen met een goede led opstelling tot wel 2x het aantal grammen per wat oogsten tov onder hps?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Yoyneh said:

 

Ik ga nu gewoon zwijgen en doorgaan met het lezen van al je zeer interessante berichten en discussies. 

Hier zeg je misschien wel het meest verstandige van allemaal, hopelijk hou je je eraan. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil echt mijn best doen, maar ik kan er geen chocola van maken.

Nu ontgaat mij wel vaker een en ander omdat ik van sommige zaken echt geen kut verstand van heb. :D

Maar ik volg wel heel veel verhalen over led e.d.

Ook op Amerikaanse forums en van Growmaus bijvoorbeeld.

En nog nooit heb ik iets over fotonen in de context als eerder in dit topic genoemd, gelezen.

Of het stond er wel maar ik snapte het misschien niet :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Yoyneh said:

@Wietefras Het gaat om de potentie die elk foton heeft!

Ja, dat heeft inderdaad een (marginaal) effect, zoals ik ook al zei. Dat kun je zien in bijvoorbeeld de McCree grafieken. Dat heeft overigens niets met foton spin te maken, maar met verschillen in absorptie door de plant en in energie dichheid van photonen van verschillende golflengtes.

Dat is ook in de realiteit getest en HPS licht is dan ook zeg 5% efficienter voor de planten dan 4000K led licht. Big deal als je in plaats daarvan twee keer zoveel fotonen per Joule krijgt met led.

 

9 hours ago, Yoyneh said:

Je zegt me dat dat BS is, is jouw mening, maar niet de realiteit!

Dat is het wel. Ik heb her en der wat donkere vlekken op mijn lichaam, maar daarmee ben ik nog geen neger. Dat noemen we moedervlekken. Ik kan mijn ogen dichtknijpen, maar dat maakt me geen chinees. Bij planten wordt C3 of C4 bepaald door het aantal koolstof atomen in het product van de fotosynthese. Dat sommige C3 planten daarnaast een trucje (met het licht aan!) van een C4 plant kunnen nadoen maakt ze ook geen C4 plant of zegt dat ze nachtrust nodig hebben. Een Cannabis plant heeft gewoon geen rust nodig. Dat is een aangetoond feit en dus pure realiteit. Je kan een hele kweek doen op 24/0 (met de juiste auto's).

C3 planten kunnen sowieso beter overweg met hoge CO2 concentraties. Alleen wat minder met hogere temperaturen en extreem veel licht. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Wietefras said:

McCree

Het enige wat ik ervan begrepen heb is mccree

Klopt het dat dit een cowboy uit het spel Overwatch is??????!!! :wub:

overwatch-mccree-statue-action-figure.jpg.d4460e7f7692d671be20209ea4327bed.jpg

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Kluns said:

Klopt het dat dit een cowboy uit het spel Overwatch is??????!!! :wub:

Ja, maar dan met fotonen in plaats van loden kogels.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist de netten gespannen en de andere lamp aangedaan. Denk dat ik nog klein weekje 18/6 doe en dan de klok op 12/12 zet. Hopen op een mooie volle en egale tent. Als ik het zo zie staan moet dat wel goed komen. 

B585CA31-6E6A-4D6E-BAF5-06439E80C53D.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes (en ik bedoel niet de netjes, maar alles)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel weer tijd voor een update. Niet zo heel veel te melden. Ik heb drie dagen geleden geschakeld naar 12/12. De nacht temperaturen zijn met 16 graden wat aan de lage kant. Ik ga er nog niet de verwarming voor aanzetten dat vind ik een beetje onzin. De dag temperatuur is 25 graden. Ik denk het weekend even de twee extra Fluence balken erin hangen en dan is het feest compleet. Ik denk dat het wel vol komt met 4 weken groei in de 60 liter smarpots, de stretch moet nog komen. Ik merk wel dat ze onder de quantum boards iets compacter zijn. Dit zal denk ik door de hogere lichtdruk komen.

71FFFADE-C4E4-4441-A6C6-34DC741BAAB4.jpeg

256F7265-292B-4880-B652-AE56D6D7F5A5.jpeg

FDF85E46-D942-4CB6-A26A-2306E712928D.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelooflijk hoeveel helderder de quantum borden zijn vergeleken met de spydr balken !!  :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is wel 330 watt vs 480 watt. Als de extra balken erbij hangen zal ik nog eens een foto maken. Dan is het 500 vs 480 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangen de extra balkjes al? Updatetje ...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...