Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pheno

Zelfbouw Lamp Makkelijk En Veilig In Elkaar Te Zet

Recommended Posts

Is het nou moeilijk om een zelfbouw lamp in elkaar te zetten zondar dat de boel in de fik vliegt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Als jij die peuk ff uit je bek haalt en die jerrycan benzine ff weghaalt, komt alles goed! :D

 

Aansluitschema's vind je hier op het forum en de betere growshop levert die bj de zelfbouwset :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor, dat zijn maar 9 draadjes netjes aansluiten. Verzeker jezelf er wel van dat je ze correct aansluit. Als je er niet helemaal zeker van bent informeer even dan bij de growshop. Moet helemaal goedkomen dan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas zijn de mensen bij je growshop nou ook niet bepaald electromonteurs, en zien dus soms wel eens wat over het hoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helaas zijn de mensen bij je growshop nou ook niet bepaald electromonteurs, en zien dus soms wel eens wat over het hoofd.

 

ik weet niet bij welke growshop jij komt, maar als ze daar niet eens een vsa correct aanelkaar geknoopt krijgen zou ik even om me heen kijken voor een andere...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helaas zijn de mensen bij je growshop nou ook niet bepaald electromonteurs, en zien dus soms wel eens wat over het hoofd.

 

ik weet niet bij welke growshop jij komt, maar als ze daar niet eens een vsa correct aanelkaar geknoopt krijgen zou ik even om me heen kijken voor een andere...

Ik kom er in meerdere . Echt volgens de officiële voorschriften sluiten ze het niet aan , er wordt bv niet goed gelet op de nul . Die mag niet worden onderbroken en dus niet worden geschakeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi schakelbord :verrygood

 

Wel een beetje zielig voor dat vsa'tje in z'n 1tje zo, hij kan het wel koud krijgen... Die cl01 schakelt met liefde er nog vier vsa'tjes bij, krijgen ze 't ook lekker warm :D

 

vsa'tjes schoef ik nooit tegen de wand maar heb ik bij voorkeur liggen op een tafeltje o.i.d. op maximale afstand van het bord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als er iemand een fout ziet laat het me dan weten he, ik heb het zelf juist in elkaar gestoken voor m'n 1ste keer.

Zit de blauwe draad ook op een relais schakelaar?

 

De nul wordt normaal gesproken nooit onderbroken , en kan dus rechtstreeks naar het VSA . Werken doet het wel als je de nul ook hebt geschakeld, maar je houdt ruimte voor andere spullen op je relais als je het niet doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel een beetje zielig voor dat vsa'tje in z'n 1tje zo, hij kan het wel koud krijgen... Die cl01 schakelt met liefde er nog vier vsa'tjes bij, krijgen ze 't ook lekker warm :D 

Binnen x-aantal weken komt er nog een 2de VSA bij te liggen daarom dat ik een plaatsje heb open gelaten op het bord

 

ATMOSPHERE: Wat is de nul? Is dat de aarding ofzo?

ja de blauwe zit mee in het relais.

 

groeten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb hier een voorbeeld hoe je het moet aansluiten met relais en tijdklok:

 

aansluiting VSA

 

 

Als er iemand een fout ziet laat het me dan weten he, ik heb het zelf juist in elkaar gestoken voor m'n 1ste keer.

hi,

bij foto 1, zie ik dat je een zwart plastic kabelbinder hebt, [ ik weet niet hoe dat heet ] op je vsa, die de kabels vast maakt.

die moet je niet te strak draaien, of beter weg laten.

je kan ook makkelijk schroeven in die houten plaat schroeven, en 2 cm uit laten steken, zo kan je makkelijk kabels aan die schroeven vast ty-rippen, en let op, lekker lostjes vast rippen,

de kabel mag niet indeuken.

 

groet fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is de nul? Is dat de aarding ofzo?

 

Nope,

 

In het stopcontact heb je te maken met Wisselspanning,

 

Wisselspanning is het potentiaalverschil (spanning) tussen twee punten waarbij de spanning wisselt van polariteit. Bij wisselspanning noemen we één van de polen 'nul'. We meten de spanning van de tweede pool, de 'fase', ten opzichte van de deze stabiele waarde. De gebruikelijke ideale vorm van een wisselspanning is een sinus. De vorm van een wisselspanning kan met een oscilloscoop worden waargenomen. Een wisselspanning kan onder andere worden opgewekt door een magneetveld in een spoel te bewegen. Dit wordt onder andere toegepast bij dynamo's, generatoren, windmolens en microfoons.

 

De tegenhanger is gelijkspanning, hierbij is sprake van een stabiel potentiaalverschil.

Gelijkspanning is een elektrisch potentiaalverschil tussen twee punten waarbij dit spanningsverschil in de tijd stabiel blijft. Dit in tegenstelling tot een wisselspanning, waarbij het potentiaalverschil meestal met een vaste frequentie wisselt. Gelijkspanning wordt opgewekt in bijvoorbeeld een batterij en zonnepaneel.

 

Er kleven nog wat gevaren aan gelijkspanning. Als er sprake is van elektrocutie zullen de spieren verkrampen waardoor het slachtoffer niet los kan laten, dit is te zien bij Charlie Chaplin films als ze voor de grap de deurkruk onder spanning zetten. Bij wisselspanning heeft het slachtoffer een schokreactie en zou op het moment van fasedoorgang kunnen loslaten, ware het niet dat dit moment te kort is. Beide stromen zijn boven een bepaalde sterkte levensbedreigend.

 

Ook zijn de vonken van gelijkstromen langduriger. Een voorbeeld hiervan is bliksem. De contacten van relais en schakelaars die gelijkstroom schakelen moeten hiervoor speciaal ontworpen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gelijkstroom/spanning heeft ook nog eens een hogere effectieve waarde.

Over die nul : Als je de nul aanraakt sta je niet onder spanning ,wanneer je de fase draad aanraakt wel !

 

Daar in zit het belangrijke verschil waar we in de praktijk mee te maken hebben.

Welke van de 2 de fase is meet je met en spanningstester of multi meter . Het punt waar je niks meet is de nul .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...