Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mbbs1024

eerste kweek: iets mis ? wanneer klaar voor oogst ?

Recommended Posts

Kan iemand me zeggen of er iets misgaat met mijn plant ?

Sommige bladeren kleuren donker, anderen worden geel aan de randen.
Is dit normaal, indien niet wat kan eraan gedaan worden ?

Sommige artikelen wijzen erop dat dit zou komen door ondervoeding, anderen zeggen dat het een teveel aan voeding kan zijn,
totaal tegenovergestelde dingen dus.

Gezien het mijn eerste kweek is, heb ik geen idee wat het nu eigenlijk zou kunnen zijn.

Kunnen jullie ook eens kijken of de plant nog niet bijna oogstklaar is ?
Als ik de 14 daagse weersvoospelling bekijk, zie ik praktisch elke dag regen, wat ook niet zo goed is
omdat er dan schimmels kunnen ontstaan dacht ik.

image.png.3b960aebbde420dd7a3363ff87ab1e06.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn de herfstkleuren, een teken dat de plant voeding uit zijn bladeren  opneemt, dit is normaal. . maak niet de fout om bladeren te knippen en verwondingen te maken, schimmel die overal in de lucht hangt treed met regen en wind  langs verwondingen in de plant binnen. indien je plant gezond staat (in volle grond dus)  voldoende voeding heeft gevonden in de groeifase, op een goeie plek staat in de tuin etc, kortom zich geweldig voelt. dan is ze veel minder vatbaar voor ziektes zoals schimmel.  ze is dan resistent tegen een schimmelaanval.  er zijn ook soorten die resistenter zijn dan andere, maar hoe de plant zich voelt is belangrijkste. potplanten bvb zijn veel vatbaarder.

idd het regent, het is geen ideaal najaar , maar er zijn toch voldoende droge periodes met wat wind tussendoor. de motregen is het slechtste want dan waait het niet veel.  

voor je kan oogsten moeten de harsklieren melkwit uitslaan, dus niet glas helder, je kan dit zien met een loupe die 10 maal vergroot en voldoende licht. of als je een hele goeie camera hebt met macrofunctie en een macrolens .of een zakmicroscoop .  na die melkfase worden de harsklieren  een voor een bruin, dan MOET je zeker oogsten of het word te laat.  bvb . er zijn planten die nu al oogstklaar zijn en er zijn planten die pas in november afgebloeid zullen zijn , het hangt dus van de soort af en van de standplaats en vn de genetische eigenschappen die jouw zaadje juist heeft meegekregen, dus ook in planten ban dezelfde soort kan er verschil zitten. een zonnige hoek in de tuin of een donkere hoek , er zijn zoveel factoren die verschil uitmaken.  op een foto zie je dit niet, tenzij hel veel ingezoomed en indien het al een closeup is van goeie kwaliteit

de geur veraad ook rijpheid een beetje, , de geur van de toppen word minder groenig scherp , maar een loupe geeft zekerheid, en te vroeg oogsten is zonde, het is pas de laatste periode vd bloei dat de toppen echt aanzwellen . en trouwens,,,de regen doet je bloeiharen bruin uitslaan ! dus laat je niet misleiden door bruine bloeiharen, een droge dag en je ziet er zo nieuwe witte bijkomen.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...