Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Stopcontact verplaatsen

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik weet dat dit topic thuis hoort in de categorie "bouwdoos", omdat het spoed is en daar weinig reactie's komen, komt mijn vraag hier.

Omdat mijn tent in de andere kant van de kamer komt te staan, wil ik de stopcontact verplaatsen/verlengen (opbouw) zodat ik niet met verlengsnoeren hoef te kutten.

Hoe moet dat en welke spullen heb ik nodig.

Ps: Electricien om hulp vragen is niet mogelijk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je beter naar een bouwforum kunt gaan.

Daar krijg je meestal razendsnel antwoord van mensen die er echt verstand van hebben.

Denk dat een beetje winkel je het ook kan vertellen als je een tekening meeneemt en wat foto's op je telefoon van de huidige wandcontactdoos (open geschroefd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plaats eens een foto.

Hoeveel watt wil je gaan gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A ik ben al van plan om naar hornbach te rijden, maar hier kunnen we sommige vragen makkelijker stellen omdat onze hobby niet overal gerespecteerd word. Want ik krijg vast vragen zoals wat ga je aansluiten enzo.

@vakman ik ben momenteel niet thuis, morgen zal ik een foto plaatsen. Ik wil iig ongeveer 660wat aan verlichting (3x220W TGL Cob), softbox van 700m3, cli-mate freq regelaar, 2 zwenkfans van 15w, 350w dompelpomp tijdens water geven en zo nodig een ontvochtiger.

@weetje ik heb al die video's op YT bekeken, ik begrijp niet precies hoe ik die kabels moet door verlengen wat zij meestal skippen op de videos of heel snel laten zien waardoor ik met vragen zit. Soms worden lasdopjes/wago klemmetjes gebruikt, alleen weet ik niet of dit veilig/stevig genoeg is omdat er best aantal watts verbruikt gaan worden.

Dan hebben we ook nog de gietmof of verdeeldoos enzo. 

Ik wil inschrijven voor een dagje workshop klussen :)

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou eerst moeten kijken hoeveel stroom er op de totale groep in de meterkast komt. Het liefst (zeer erg aan te bevelen) gebruik je een lege groep in de meterkast.

Normale groepen zijn 16 ampère. Bij 230 volt betekend dit 3.680 watt maximaal. Om opwarmen te voorkomen rekenen we doorgaans met 80% hiervan, dus 2.940 watt. Dus daar kom je wel mee weg als je niet teveel andere dingen op de groep hebt. Alleen hebben sommige apparaten een piekspanning bij opstarten. Dus de lampen en pomp niet tegelijkertijd aanzetten heeft de voorkeur.

Dan heb je nog de draad vanuit de meterkast naar het stopcontact en het stopcontact zelf. Is het een vrij nieuw huis dan kan die meestal wel hetzelfde aan als de stop in de meterkast. Is het een goedkope stopcontact, of zijn er dunne draden, of oude draden, dan is dit niet zo te zeggen.

Als je dus een goed stopcontact hebt zitten met goede bedrading, dan zou ik (alsje geen verstand van elektriciteit hebt) een goede (niet van hornbach of gamma) verlengdoos kopen. Daarop staat wat het maximale wattage mag zijn. Kies 3600 watt. En heel belangrijk rol de kabels altijd volledig uit, nooit over elkaar heen laten gaan ergens.

Succes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso alles volgen wat Jakkes hierboven zet.

Het is vooral goed om te testen op welke groep in je meterkast het betreffende huidige stopcontact zit. 

Dan testen wat er nog meer op diezelfde groep zit. Als daar bijvoorbeeld ook de wasmachine op zit (dat zal niet, maar als voorbeeld) dan kun je die groep niet heel zwaar meer belasten.

Maar goed, waarschijnlijk heb je alles wat je omschrijft al draaiende op een stopcontact, alleen wil je dat stopcontact elders in de kamer.

 

En goede stekkerdoos kun je soms ook bij Hornbach kopen, maar dan moet je opletten wat je koopt. Niet uit de € 5-bak, maar eentje met voldoende draaddikte.

Het nadeel van een verlengsnoer is dat de stekker ergens in een wandcontactdoos moet, en dat is vaak het iets zwakkere punt.

Maar je moet zaken ook niet moeilijker maken dan ze zijn. Je zet er nu ook weer niet zoveel dingen op. Je hebt niet 5 x 600 Watt die in 1 x aanspringen.

(vraag me wel af of je voor jouw opzet een pomp van 350 Watt nodig hebt. Ik heb een aquariumpomp van € 20 en die jast er in een uur ook 1.600 liter doorheen. En die is 40 Watt. Maar dit terzijde :) )

 

Als je een vaste aansluiting wilt maken, schroef je de huidige wandcontactdoos open (eerst de spanning eraf!), je maakt de draden los van het binnenwerk. Je pakt lasdoppen en sluit nieuwe, dezelfde kleur draad aan op de huidige draden. De nieuwe draden in een buis die je over de muur leidt, en dan waar je je wandcontactdoos wilt, sluit je deze weer aan op een nieuwe doos. Het oude stopcontact kun je met een opbouwdoos o.i.d. (ik zou niet weten welke je moet hebben) nog veilig afsluiten en daar sluit je ook de nieuwe buis op aan. Je moet ook een wandcontactdoos hebben waar je een buis op aan kunt sluiten.

Het is toch een beetje gepruts en denk niet dat het geheel mag (daar hoef je je natuurlijk niet druk om te maken) en denk ook niet dat het per sé veiliger of beter is dan een verlengsnoer.

 

Ik ging lekker voor een goede stekkerdoos met 3 x 2.5 mm2 in neopreen.

Stekker desnoods met wat tape vastzetten tegen de wandcontactdoos en de draad langs de wand of plint vastzetten met wat klemmetjes.

image.png.e5833f011ebf25b0100e64c970ea8ddd.png

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn verschillende manieren om je stopcontact te verzetten, wat @Kees A is de makkelijkst uitvoerbare als je niet zo technisch bent aangelegd.:D

eventjes van uitgaande dat alles van het huidige stopcontact naar de verdeelkast oké is aangesloten (2.5mm² draad, aarding aangesloten, op een kring van 20a, etc...)

benodigdheden voor opbouw te verlengen: neem aan dat je niet in buizen bedoeld maar in een DLP goot (of ander gootsysteem)?  de nodige accessoires (stopcontacten, afdekplaten en hoeken etc...) pluggen en vijzen :rofl kabel (3g 2.5²  bruine, blauwe en geel/groene draad in) 3xwago klemmen (of lusterklemmen, lasdoppen) denk dat we dan alle materialen dan wel hebben ?

 

hoe je hem installeert:

-zet de automaat (zekering) af van het stopcontact waar je aan gaat werken! (meet eventjes/ steek een bureaulampje in of je de juiste hebt afgezet), 
- vijs het stopcontact van de muur
- zet je goot voor het gat waar je stopcontact hangt (maak en gat in de achterkant en haal de elek draden er door bevestig 1 wago per draad) maak je goot vast aan de muur
-bevestig de rest van de goten to waar je moet zijn
-trek kabel (3g2.5)
-sluit aan
-zet je automaat terug op en bewonder je werk :jump:

edit: geen idee hoe het in NL zit maar in BE niet meer dan 8 stopcontacten per kring (enkel of dubbel maakt niet uit)

 

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel max ampere, groepen, mm draad enzo weer ik niet. Ik woon in een flatwoning van ongeveer jaren 80. 

De reden dat ik geen stekkerdoos wil gebruiken is omdat ik vanaf de stopcontact nog eens 2 verlengsnoeren moet aansluiten, dan heb ik in totaal 3 verlengsnoeren.

Mijn dompelpomp van 350watt is zelfs aan de lage kant. Ik gebruik rayet sproeiers die goed werken bij een pomp van minimaal 0.8 bar, daar zit ik momenteel zelfs onder.

Stopcontact moet de totale wattage wel aankunndn omdat ik nu met de zelfde setup kweek, als de tent is verplaatst wordt de verlichtin alleen geupgrade van 440watt naar 660watt.

@alkaline @Kees A wat jullie hebben beschreven is toch de zelfde manier ?

 

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te veel van mij uitgaan, want ik heb wel stroom gedaan in mijn huis, maar dat waren alleen de basic zaken die iedereen met YouTube en het Grote Klusboek kan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen ? Mij lukt het niet zoals je het hebt gemerkt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had enkel het stukje van die neopreen stekkerdoos van Kees gelezen.:innocent:

De rest van de beschrijving is inderdaad het zelfde buiten het gebruik van een buis of een goot :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat Wagoklemmen of lasoppen zwakke punten kunnen hebben bij een hoge spanning, kan iemand daar meer over vertellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn toegestaan om toe te passen op 230 volt. Alleen is iedere koppeling een extra kans op falen. Dus zoveel mogelijk beperken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zou je dan een draad moeten verlengen?

Wagoklemmen weet ik niet zoveel van, maar volgens mij worden lasdoppen gewoon overal gebruikt, ook in fabrieken e.d.

Je draait de 2 draden in elkaar en zet het vast met een lasklem.

Kroonsteentjes, daar hoor je wel eens over dat die niet zoveel aan kunnen.

 

Ik denk ook, maar dat is zeer persoonlijk, en ook geen advies (straks fikt de boel af en kom je me opzoeken :) ) dat je de boel veel te ingewikkeld maakt.

Ik heb beroepsmatig wel eens te maken dat we in een bepaald gebouw of ergens buiten allemaal flinke stroomvreters moeten aansluiten. Ook soms met van die hoge pieken als het apparaat opstart.

Dat doe ik niet zelf, maar ik sta er bij en kijk er naar. Die gasten rollen stevige kabels uit, en prikken her en der verdeelblokken in. Waar ze vervolgens weer een verdeelblok inprikken. 

En die gebruiken echt wel wat meer dan jij in je opzet.

Waar ze wel op letten is of de draad uitgerold is en of de groep het aankan. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Ik denk ook, maar dat is zeer persoonlijk, en ook geen advies (straks fikt de boel af en kom je me opzoeken :) ) dat je de boel veel te ingewikkeld maakt.

 

Alles is op jou verantwoordelijkheid, dus pas maar op :D

Ik heb ook het gevoel dat ik te voorzichtig ben en alles ingewikkelder maak dan dat het is, maar dat komt omdat ik helaas gebrek aan kennis heb over al dit gedoe.

Momenteel heb ik in ieder geval een beeld hoe het een beetje moet, ook dankzij de Youtube link die @alkaline heeft gepost. 

Deze week ga ik naar een bouwmarkt en koop ik wat allemaal nodig is ( met hulp van personeel ) en dan ga ik aan de slag.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lasklemmen of wagoklemmen zijn hier absoluut voor geschikt,
lasdoppen mag niet meer.
belangrijkste is dat je massive kern draad gebruikvan 2.5 kwadraat
dit draad door buis laat lopen ter bescherming
en aan het einde zet je 3 x 2 stekkerdozen met genoeg ruimte rondom om je apparatuur te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stopcontactje verplaatsen of bijmaken stelt niet veel voor. In feite gewoon een extra kabel bij in de aansluitpunten van het stopcontact. Of iets als wago of andere lasklemmen (3x) indien je ergens anders aftakt. Die geel groene aardingsdraad mag je niet verwisselen, die andere 2 wisselen toch 50 keer per seconde . Zorg ervoor dat de stroom uit staat en uit blijft (huisgenoten!) zolang je aan de elektra werkt.

Administratief is het wel de vraag of je een extra stopcontact wil. Je mag maar een beperkt aantal stopcontacten hebben per stroomkring (zekering) en eigenlijk moet je dan ook de elektrische schema's van je woning laten aanpassen en alles opnieuw laten keuren. Voor nu maakt het niets uit maar als je het huis ooit wil verkopen kan er gedoe komen.

 

Een stopcontact wordt aangesloten met 3 aderige kabel met een solide koperen kern van 2.5mm2. In het geval van opbouw moet de kabel lopen in een plastiek buis die op de muur gemonteerd is. 

Een verlengsnoer heeft dezelfde 3 aderige kabel van 2.5mm2 (al zullen er wel chinezen zijn die dunnere snoeren maken) maar dan met een kern gevlochten uit vele dunne draadjes. Deze is iets duurder om te produceren maar het maakt het snoer veel flexibeler. Het is goedgekeurd voor hetzelfde vermogen (3600W) dus voor de veiligheid maakt het niet uit welke je gebruikt.

Je hebt een totaal van nog geen 1000W, elke vorm van elektrische verwarming zal minimaal hetzelfde of (veel) meer verbruiken. Op vlak van elektriciteit niet zo spannend dus. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie's. Ik begrijp nu ook veel beter tussen de verhouding van stopcontact en stekkerdoos, alhoewel ik het aansluiten van een nieuwe stopcontact er toch beter bij voel.

Trouwens in de stopcontact zit geen aarde draad (groen/geel), hoef ik mij hier zorgen om te maken? Aarde draad zit alleen in de keuken heb ik gemerkt.

En of het technische wordt gekeurd maak ik mij niet veel zorgen omdat het gaat om een huurwoning, er mankeert veel dingen hier helaas

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Buyuk said:

Aarde draad zit alleen in de keuken heb ik gemerkt.

En in de badkamer, neem ik aan.

Dan is er overigens ook al lang geen groot onderhoud meer aan je woning gebeurt, want volgens mij is het al vele jaren verplicht om bij een beetje verbouwing de boel aan te passen.

En koop toch gewoon een verlengsnoer, watje :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De belangrijkste functie van een aarde is ervoor zorgen dat de stroomverlies- of differentieel- of aardlek schakelaar sneller kan reageren bij een probleem. Zonder aarde zal die schakelaar meer tijd nodig hebben om een probleem te detecteren. Als het probleem is dat er iemand ge-elektrocuteerd wordt, dan kan dit best belangrijk zijn. In een worst case scenario zelfs het verschil tussen leven of dood. Het ontbreken van een aarding kan soms ook nog vage elektronica problemen veroorzaken. 

Een stopcontact zonder aarding is al heel lang niet meer wettelijk, maar kan nog voorkomen in oudere woningen waar nooit iets aan de elektra gedaan is (of waar een doe het zelf'er aan het prutsen is geweest). Volgens mij is de verhuurder eigenlijk verplicht om de elektra te updaten naar de nieuwere norm als er een nieuwe huurder in komt. 

Een extra stopcontact bijmaken zonder aarding kan, maar er is zeker een (extra?) risico. In een ideale wereld is het advies om eerst je elektra te laten vernieuwen voor je iets toevoegt of aanpast. Informeer jezelf op zijn minst voor je iets gaat aanpassen.

 

Gebruik in deze situatie best een verlengkabel/stekkerdoos. Mocht je ooit gepakt worden met je plantjes, dan kunnen ze je niet ook nog beschuldigen van het creëren van een gevaarlijke elektrische aansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, denBoom said:

Mocht je ooit gepakt worden met je plantjes, dan kunnen ze je niet ook nog beschuldigen van het creëren van een gevaarlijke elektrische aansluiting.

Hier had ik helemaal niet aan gedacht, en staat mijn beslissing vast dat ik gewoon een stekkerdoos ga gebruiken

Woningcorporatie doet helemaal niks dan onnodige kosten maken. Het enige wat zij veranderen is een keuken en badkamer om de 20 jaar. Of ze gaan alle voordeuren incl kozijnen schilderen terwijl ze nog helemaal strak in de lak waren. Of de afvoerbuis vanuit de keuken vernieuwen en na 2 weken weer de oude aansluiten omdat de nieuwe teveel koolmonoxide veroorzaakt in de woning

4 hours ago, Kees A said:

En koop toch gewoon een verlengsnoer, watje :)

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/29/2019 at 11:19 AM, Kees A said:

Kan deze snoer verkort worden ? :whistling 

image.png.e5833f011ebf25b0100e64c970ea8ddd.png

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt als een typische woningcorporatie. Elke maand geld vangen voor een woning die al jaren afbetaald is. Zogenaamd om andere projecten te kunnen betalen, in de praktijk betaal je gewoon mee aan de nieuwe auto voor de directeur. 

 

Een gegoten stekker (aangesloten en nadien een laag plastic er over) als deze kan je niet afknippen en hergebruiken. Eventueel kan je de stekkerdoos openmaken en het daar inkorten of een andere niet gegoten stekker gebruiken, maar koop dan gewoon een stekkerdoos met een korter snoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het model van de foto bestaat er sowieso al in 1,5 m, 5 m en 15 meter.

Maar denk dat er ook wel eentje van 10 meter te vinden moet zijn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...