Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piffer

SOG met of zonder net?

Recommended Posts

Ben me aan het voorbereiden om m'n tweede kweek deftig en goed te doen, vandaar mn vraag , span ik best het bijgeleverde net van secret jardin op 40cm boven de planten bij een sog?of maak je bij deze techniek geen gebruik van een net? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De noodzaak van een net ligt aan meerdere dingen:

- hoe groot worden de planten;

- ga je toppen (krijgen ze meerdere zware toppen die niet centraal boven de hoofdstam zitten en dus gaan hangen);

- heb je zin om met stokken, touwtjes e.d. te gaan werken om alles wat toch dreigt om te vallen te ondersteunen

Ik gebruik altijd een dubbel net (op twee hoogtes). Hierdoor blijft alles goed op zijn plaats. Ook de tweede laag toppen onder de hoofdtoppen. Ook gebruik ik gaas i.p.v. netten. Dit is wat steviger. Maar dit is net wat je fijn vind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @Jakkes, zal het bijgeleverde net onderaan gebruiken, boven een chape net van hubo aanschaffen (kost 5 €) enkel de mazen zijn 5 op 5 cm is dit voldoende of te klein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga 25 fem zaad neerzetten in 7Ltr flexapot op 120-120cm, andere kant komen er  16 in 11ltr flexapot, 120-100cm onder 600w dual spectrum lumatek-adjust wing medium, zag enkele met stokken werken enkel een net lijkt me handiger. Iemand nog tips ivm met SOG zodat je maar 1 hoofdcola krijgt met 1 hoofdtop met zo weinig mogelijk zijtakken, ook wou k t systeem van speescees toepassen , vanaf begin 12/12 ?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat je met 16 potten op 120x120 cm genoeg hebt aan 1 hoofdtop per plant. Daarbij denk ik dat zaden nooit gelijkmatig genoeg groeien om een goede  sog te krijgen. Met stekken is dat natuurlijk veel makkelijker.

Het idee is kleinere planten, 1 hoofdtop per plant, korte voorgroeitijd, dus veel planten neerzetten, hierdoor sneller oogsten zonder in te leveren in gewicht. Timing en de juiste plant kiezen zijn essentieel. Weet je al welk soort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maw beter laten groeien en toppen nadien dieven zodat je 4-6 nodes hebt per plant, dan hangt t net met 16stuks in 11ltr potten op 120-120 toch mooi vol vermoed ik.( toch al paar verslagen gezien die dit deden en telkens ogen getrokken van hun knap werk met mooie toppen zee) die 25 in 7 ltr op 120-120 zouden toch volstaan of moet je echt naar 36 minimum...

Heb eigenlijk allemaal verschillend zaad 10stuks en 12 van pure ak, pinapple chunk ,10 dr kali en chocolate factory,  6white widow zo verdelen, maar kom van dit idee terug en ga me 100 dezelfde zaden bestellen ( northern light) zodat k zelfde zaad en planten heb op die 25 en 16 stuks, hopelijk is de potmaat om dit te voltooien juist. Ga mijn kamer rond de tent zo inrichten dat k geen gang pad in de tent nodig heb. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ps: zaad heb ik online soort tweedehands site gevonden, gewoon via email in nederland bestellen 1,25€ p/zaadje wat wel scheelt enkel vraag k me af, of k niet beter die huismerk van wietzaadjes.nl neem, krijgen goede reciews en zijn ok van prijs tov dinafem.wil het liefst met fem zaad werken enkel krijg je quasi nergens die f waarde te zien iemand daar een site voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaden zijn de basis voor wat je krijgt. Dus zoek goed uit wat je wilt en welke goed aangeschreven staan. Of neem de gok en hoop dat het na 3-4 maanden geen verspilde moeite is.

Die F-waarde staat inderdaad niet vaak vermeld. Daarom moet je kijken wat de reviews zeggen. Anders blijft het gokken.

Ik heb diverse merken gehad. Beste resultaat had ik met een zadenruil een paar jaar terug. Gewoon eigen kweek. Dus mazzel is ook een grote factor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb alles gekocht van wietzaadjes.nl

Echter vind k de zadzn shop niet terug die f waarde aangaf....zag ook dat royal queen seeds bulk fem aanbied en de dutch growshop, iemand ervaring met een van deze ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 op 120x120 en dan toppen is niet echt SOG, heb ik ook aantal keren gedaan. Als je echt alleen voor de hoofdtoppen wilt gaan zou ik adviseren om zoveel mogelijk 7 liter potjes te plaatsen, en binnen no time schakelen naar 12/12. Voor SOG vind ik vanaf zaadjes kut omdat op het moment dat je wilt schakelen dat sommige zaailingen nog veelste klein zijn volgens mijn ervaringen.

Ik zag ook ooit een foto waarbij iemand 25 stuks 11Liter potjes had met in elke pot 2 stekjes kruislings van elkaar. Eind resultaat zag er heel leuk uit iig.

Edit: Als het zoals gedacht alleen om de hoofdtoppen gaat denk ik dat net spannen niet echt nodig is.

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou enkel indien nodig die 16 stuks in de 11ltr potten groeien, toppen en dieven.  Die 25 gaan enkel 12/12 staan vanaf ontkieming. Meer dan 25 is er geen ventilatie meer tussen de smartpots die k gebruik. Komt eigenlijk mooi uit 5 x 5 op 120-120.

Bedankt voor t advies, voor een moeder heb k nog niet genoeg ervaring en wil me nu eerst op t kweken toeleggen , later de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij 25 stuks zou ik ze liever aantal dagen voorgroeien. Ik had er ook 25 vanaf stek op 120x120, 1 week op 18/6 gestaan en had het idee dat het voller kon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok we nemen het mee, nog geen ervaring vandaar , las overal dat je best voor sog 2 weken voorgroeit en dan op 12/12 zet, tot ik die uitleg van no mercy seeds ofte speecees las, en aangzeien ik 0 ervaring heb en de lan zaden verkoopt , geneticus is en al jaren kweekt wou ik zijn methode volgen, hij zweert vij 12/12 en geen seconde meer licht....

Enkel geloof of zie k wel bij de meeste dat t met voorgroeien mooi vol komt, is me niet enkel om de hoofdbuds te doen maar gewoon egaal vol veldje zou al leuk zijn...eender hoe de opbrengst uitvalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SpeesCees... goede bron :)

 

Gewoon een netje spannen.

Beter safe then sorry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken m niet persoonlijk, tijdens mailen voor bulkzaad kwam ie wel raar uit de hoek...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkel regulier en daar begin ik nog niet aan , liever nu ervaring opdoen en wat klooien tor het gaat en dan met moeder en stekken werken...first walk and then ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maw 14 dagen 18/6 en dan schakelen 12/12 qua safe... ? Na 3 weken netje spannen en dan geleiden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen prof of gevorderd, ik ben als eerst begonnen met SOG tenminste dat dacht ik. Ik had in een tentje van 120x120 in totaal 25 planten in 11 liters staan. Ik heb ze in meerdere rondes in de zelfde opstelling vanaf zaad minimaal 2 weken moeten voorgroeien. Soms wel en soms niet getopt. Maar ik weet haast zeker dat je met 1,2m2 met 25 plantjes direct vanaf zaad op 12/12 gaat zetten dat je ini mini plantjes krijgt. 

Met stekjes is het nog te doen, al zou ik dat ook afraden. 

Direct onder 12/12 ga je echt enkel voor de hoofdtop dan zou ik 50 stuks zetten maar dan riskeer je ook onnodig terwijl je met iets voorgroei op de zelfde resultaten uit zal komen. 

Ik ben zelf van 25 plantjes naar 16 gegaan door iets langer te voorgroeien en had precies zelfde uitslag in grammen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buyuk  bedankt voor je input, ik ben nog een dikke noob dus weet niet wat t gaat brengen maar ga wel 2 weken laten voorgroeien, aangezien er wel iets moet aankomen...thx

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/30/2019 at 12:24 AM, Buyuk said:

Ik ben zelf van 25 plantjes naar 16 gegaan door iets langer te voorgroeien en had precies zelfde uitslag in grammen.

Was dit uit zaad? Of uit stekjes?

Heb je ze toen getopt?

Op welk moment of in welke fase?

Slechts 1 x getopt of misschien wel 2 x ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als zaad en stekken geprobeerd.

1x Getopt bij de 3e of 4e internode

Vanuit zaad vond ik het lastiger in te schatten omdat elke plant anders kan groeien/bloeien waardoor die conclusie moeilijk te stellen is. Maar vanuit stek was voor mij wel duidelijk om 16 planten te plaatsen en iets langer voorgroeien ipv 25. Bij 25 had ik ook veel meer fluf en vooral extra veel knipwerk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buyuk Toen je de stekken kreeg, hoe lang heb je die 16 planten nog in de voorgroei gezet?

Weet je nog welk soortje het was?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnesia haze stekjes, volgens mij had ik toen 2,5 weekjes voorgroei. 

Na toppen hebben ze aantal dagen nog in groei gestaan daarna pas bloei. 

Ooit ook een keertje direct na toppen omgeschakeld naar 12/12 maar dat doe ik niet meer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2, 5 week klinkt best lang. Of waren het echt hele kleine stekjes?

Stond je hok toen niet te vol na 2,5 week voorgroei?

Want ik lees her en der op dezelfde oppervlakte en met dezelfde hoeveelheid een weekje tot 10 dagen. Kan natuurlijk ook aan het soortje liggen.

 

In ieder geval dank voor je info.

Helpt me om een beetje een berekening te maken, mocht ik ooit 'perpetual' gaan (oftwel, elke 2 weken een nieuwe lading stekken en dan steeds alles verplaatsen. Van stekkentent > naar voorgroeitent > naar afbloeitent > oogsten. Dus ook elke 2 weken oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...